Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 21:44

Mijn paardje is pas onder het zadel en ik wil haar uiteindelijk zeker ook verkeersmak gaan maken, maar ik vroeg me af hoe verkeersmak moet je paard zijn voor een endurance tocht?

Bijvoorbeeld: Ik lees meestal dat de paden door bos gaan met weinig stukken verharde weg, maar betekend dat dan ook dat je geen vrachtwagens tegen komt?

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty


Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:59

Het is toch wel handig dat je paard goed verkeersmak is. Je rijdft ook wel stukken langs de straat en je kan van alles tegen komen zoals motoren, trekkers met of zonder aanhanger, wielrenners, en gewoon verkeer. Er zijn maar weinig wedstrijden die alleen maar door het bos gaan.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:06

Mijn paardje schijt nog steeds in haar broek voor vrachtwagens, het wordt wel steeds beter. Zelfs oudere paarden kunnen voor bepaalde dingen nog schrikkerig zijn. Maar als je paardje pas onder het zadel is zou ik eerst lekker veel buiten rijden en ervaring opdoen voor je daadwerkelijk endurance start !

Endurance 794,5 kmtjes met Dushi 20kmtjes met Vamonito F Klasse 3+2

https://www.facebook.com/Enduranceteam-Carouscha-1411887289046563/
https://www.facebook.com/Endurance-Team-Paarse-Monsters-1587077504846568/
Paardentaxi Fantasy Horses paardenvervoer : http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Dushi 3 weken mee naar Hongarije!
Dushi ITP :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=243&t=1819203

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:55

Je paard moet goed verkeersmak zijn. Je moet ook geregeld de weg oversteken op een aantal wedstrijden of je rijd even langs de weg. Je moet gewoon veilig kunnen rijden. Als je paard veel gewend is zal hij zich ook niet snel druk maken bij onverwachte obstakels waardoor zijn hartslag omhoog vliegt.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:51

Een keer schrikken is niet erg, maar verkeersmak moeten ze zeker wel zijn. Vrachtwagens kan je altijd tegen komen.
Als ze dit niet zijn, levert het erg gevaarlijke situaties op, niet alleen voor jezelf en je paard, maar ook voor andere ruiters en paarden die meedoen. De omhoogvliegende hartslag is nog wel het minst belangrijk.

'In het land der blinden is eenoog koning'

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:56

Net onder het zadel en endurance, daar zit nog een heleboel tussen waaronder verkeersmak maken in mijn ogen. Leuke training richting een mooi doel.

edit; ik bedoel het niet onaardig.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 19:21

Bedankt allemaal!

Ik was ook niet van plan binnenkort al te starten ofzo ik vroeg het me gewoon af. Heel erg bedankt voor de info.

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:27

Verkeersmak is natuurlijk wel erg handig...
Mijn pony vindt nog steeds groot verkeer als vrachtwagens en tractoren echt niet tof.
Toch rijden we endurance en dat gaat prima.
Ik hou er wel rekening mee, als ik in de verte groot verkeer zie aankomen zorg ik dat we er niet vlak langs hoeven of ik ga even van het pad af. Ook in de wedstrijden dus.

1253,5 goedgekeurde kilometers op de teller! Klasse 3 + 4 En daarmee klasse 4 startgerechtigd samen met Smurf!!

pam15

Berichten: 161
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: De Rips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:55

Ik weet niet of je veel ervaring hebt in het beleren van jonge paarden, wellicht heb je iets aan mijn ervaringen.

Ik neem mijn jonge paarden al heel snel mee op pad. Wanneer er een klein beetje stuur en rem op zit dan gaan ze mee naar buiten. Als voorbeeld: Mijn jongste rijpaard was twee weken zadelmak toen ik haar mee nam voor een buitenrit. Ik zat toen de vierde keer op haar. En dit was in totaal de tiende keer dat ze een ruiter op haar rug voelde.

De eerste keer dat ze een buitenrit gaan maken laad ik ze samen met een vertrouwd ouder paard op de trailer. Vervolgens rijden we met de trailer naar een veilig bos toe waar weinig spannende gebeuren. Hier rijden we dan een klein eindje (half uurtje) en dan gaan we weer met de trailer naar huis. Na het rijden en voor het laden geef ik de paarden wat te eten en te drinken. Zo'n buitenrit maken doe ik in het begin wel twee keer per week.
Wanneer dit goed gaat dan gaan ze onder de man naar het bos maar dan via het dorp. De rustige route. Ook hier geldt; vaak en kort doen.
Dit bouw ik uit naar een bosrit maar dan via een drukkere route. Nog steeds in gezelschap van een braaf paard en ervaren ruiter. Braaf betekent dat ik onvoorwaardelijk op paard en ruiter kan bouwen.
Tijdens de ritten moet het jonge paard steeds voorop lopen.

Na enige tijd neem ik het paard alleen mee naar buiten. In het begin onder begeleiding van mijn man. Hij loopt dan achter het paard aan. Wanneer dit goed aanvoelt, mag het paard alleen met mij op pad. Altijd korte ritjes maar wel een aantal keer per week.

Vervolgens neem ik ze mee naar allerlei verschillende rijlocaties. Van binnenbakken tot crossterreinen. Veel zien en meemaken maken van je paard een doorgewinterd endurancepaard.
Kost in het begin veel georganiseer en investeringen maar levert je op langere termijn een ideaal gebruikspaard.

Het mooiste strand vind je bij de zee van tijd

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 12:47

Niet met het verkeersmak maken, helemaal niet zelfs.
Bedankt dus! Ik denk dat ik haar een keer mee naar buiten neem voor bij ons is een rustige polderweg met weinig verkeer er loopt altijd iemand met een oude pony bij ons voor langs waarmee ik weleens praat, misschien vragen of we een stukje met haar mee mogen lopen.

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:33

Ik weet natuurlijk niet hoe en waar jij gaat buiitenrijden, maar ook voor gewone ritjes buiten is het wel handig als pony verkeersmak is. Dus al vroeg mee beginnen met langs de weg gaan. Je kan wandelen met je pony, maar ook meenemen naast de fiets om te leren aan het verkeer te wennen.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 21:34

Precies had er nog niet echt over na gedacht dat ik eigenlijk ook wel normale buitenritjes wilde gaan maken.

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Moet je paard goed verkeersmak zijn voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:39

Dat is ook erg belangrijk. Eerst lekker veel oefenen. Daarna km an je gerichter gaan trainen. Maar eerst je paard veel laten zien en zelf nuchter zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers