2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:53

Hoi!

27 april is het 3 jaar geleden dat ik 2 konijnen heb gekregen, 2 vrouwtjes, helaas hadden wij weinig ervaring met konijnen en werd ons niet verteld dat dat op ten duur niet samen ging.
Ze begonnen te vechten later en op elkaar te ''rijden''.
Toen naar DA geweest om advies vragen, ja beide steriliseren (aardig duur voor 2 konijnen) maar dan waren we niet helemaal verzekerd dat het dan over was.

Dus extra hok gekocht maar ze zitten nu alleen, ze vervelen zich dood en ik denk dat ze ongelukkig zijn..

Ik mag van mijn ouders geen 2 gecastreerde mannetjes terug, ook heb ik ooit hier op bokt een voorstel gehad om 1 van de 2 vrouwtjes ( beetje agressief ) te ruilen tegen een gecastreerd mannetje, voorgesteld aan mijn moeder maar nee hoor, de dieren blijven hier tot dat ze dood gaan.. :\

Ik zal natuurlijk mijn ene konijn heel erg missen maar ik wil natuurlijk het beste voor mijn beesten.

Nu wil ik even heel erg door zeuren bij mijn ouders of ik voor mijn verjaardag ( april pas maar tijd gaat snel ) een groot konijnen ren te maken, in 2en gesplitst en schuilhokje, en dan 2 gecastreerde mannen bij de vrouwtjes te zetten, ik denk eigenlijk dat het niet mag maar het is altijd het vragen waard.
Desnoods zelf sparen voor materiaal voor de ren en konijn.

Het is zeker niet mogelijk, om de 2 vrouwtjes bij elkaar te zetten met 1 gecastreerde ram erbij? Dat word vechten toch? ...

Ik zoek dus raad, en tips om mijn moeder te overhalen, mijn vader vond het idee van ene konijn ruilen geloof ik wel goed, beest heeft mijn vader aangevallen en hij is er bang voor geworden.. :')

Groetjes Believe

Spoiler:
Trouwens de ene konijn is niet echt heel erg agressief hoor, maar ze heeft dus een keer mijn vader zijn voet aangevallen en erin gebeten toen hij haar uit de ren wou halen, als je haar rustig benaderd, even aait kan je haar zo weer terug zetten.

Spoiler:
Oh en als iemand een goed adres heeft voor gecastreerde mannen, pb me! Liefst omgeving Groningen/Drenthe :)


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:05

Ik ken genoeg mensen die 2 vrouwen bij elkaar hebben zitten en dat gaat goed? Misschien ligt het aan de konijnen zelf ? :=
Wel goed dat je aan de dieren denkt ! Jammer dat moeders niet meewerkt ! :n
Ik zou het aan haar uitleggen dat de dieren zo ongelukkig zijn op deze manier, wat zegt ze daar over ?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Anoniem

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:11

Ze zegt ja dat zal wel, misschien maar wat uitgebreider erover hebben.

Oh oeps vergeten, het zijn zusjes trouwens en heb wel vaker gehoord dat vrouwtjes samen niet gaan.. :(

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:14

Believe schreef:
Ze zegt ja dat zal wel, misschien maar wat uitgebreider erover hebben.

Oh oeps vergeten, het zijn zusjes trouwens en heb wel vaker gehoord dat vrouwtjes samen niet gaan.. :(


Konijnen zijn groepsdieren, misschien in die richting even uitleggen?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:16

Het is altijd wel te proberen. Voorwaarde is wel dat je hok echt ruim genoeg hebt. Mijn 2 mannetjes zijn uiteindelijk ook dikke maatjes geworden, maar dat was wel een heel gedoe. Steeds erbij gebleven, steeds uit elkaar gehaald, losse hokken naast elkaar gezet... het belangrijkste bleek een groot genoeg hok en voldoende ruimte om zich te verstoppen en weg te rennen.
Dus ik zou het gewoon proberen, met je 2 vrouwtjes :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:16

Bedankt voor de tip! :D

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:23

Ik heb ook twee zusjes zitten. Af en toe kunnen ze elkaar achter na zitten, maar ze zijn bij mijn gecastreerde ram gezet. En die sust de boel altijd wel. Dus kan zijn dat 1 gecastreerde ram genoeg is om de rust te bewaren, maar dat verschilt natuurlijk. Kan niet met zekerheid zeggen dat 1 gecastreerde ram genoeg is, maar je zou het wel kunnen proberen en later eventueel een tweede ram er bij halen als het niet kan.
En natuurlijk genoeg ruimte zoals eerder is aangegeven :)

Anoniem

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:32

Heb geprobeerd er met m'n moeder erover te praten maar ze word boos als ik erover begin, weet nu niet hoe ik haar overhaal, wil echt het beste voor mijn konijnen.. :(

Misschien dat ik in ieder geval zorg dat ik in het voorjaar een grote ren + hok krijg, desnoods nog 1x proberen samen, maar hoe zouden jullie dat het beste aanpakken? En als ze gaan vechten moeten we ze dan uit elkaar halen ?

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:48

Wat goed dat je zo aan je konijnen denkt! +:)+

Mijn ervaring is dat vrouwtjes konijnen prima bij elkaar kunnen, mits je het koppelen goed doet en het verblijf groot en leuk genoeg voor ze is. Ik heb inmiddels 6 koppelingen gedaan, allemaal met vrouwtjes, en ze zijn allemaal gelukt. Ging overigens wel veel tijd inzitten. Nu heb ik een groepje van 3 dames in de ren.

Als je ouders toestemming geven tot een groot konijnenverblijf, kun je misschien eerst nog een koppelpoging doen. Belangrijk bij koppelen is dat de ruimte neutraal is. Beide dieren kennen de ruimte nog niet. Een nieuw (groot) konijnenverblijf is een prima koppelruimte. Zorg ervoor dat je beide konijnen er nog niet eerder in heb gezet. Wat ik erg belangrijk vind, is dat het konijn altijd een tweede uitweg heeft. Zo kunnen de konijnen elkaar ontlopen als ze dat willen. De meeste hokken hebben maar 1 uitweg helaas. Als je weinig ervaring of gevoel voor het koppelen hebt, kun je misschien raad vragen bij een opvang. Wie weet willen ze je helpen. Al het nou niet lukt, zou het kunnen dat een gecastreerde ram erbij helpt. Dan heb je een groepje van 3.

Ik heb een hok ontworpen en laten maken waarbij er meerdere uitgangen zijn (helemaal niet duur trouwens, voor meer info pb). Ik merk heel veel verschil: eerst zat één van de konijnen zelden in het oude hok (bovenin maar 1 uitgang: het trappetje) en nu zit dit konijn regelmatig in het hok. Als een ander konijn via de ene kant erin gaat, kan zij via de andere kant eruit als ze wil. Hieronder nog een foto van mijn verblijf met het nieuwe hok erin.

Afbeelding

Ohja, je kunt tijdens de koppeling de konijnen een beetje afleiden, bijvoorbeeld met een lekkere bak groenvoer. Wel op 2 plekjes in de ruimte neerzetten. Bij koppelen draait het om wennen aan elkaar, elkaar accepteren. Hier gaat (in de meeste gevallen) wat tijd overheen. Een confrontatie hoort erbij, maar moet niet te vaak gebeuren in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Sarah_Elise op 25-12-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:49

Hoe ik het heb gedaan:
- afzonderlijke hokken naast elkaar zetten, om aan elkaars geur te wennen
- Telkens heel even samen in een hele grote, neurale ren met veel schuilmogelijkheden (wij hadden er 1 gemaakt van kippengaas), na een korte periode uit elkaar halen. Als ze echt vechten ook uit elkaar halen.
- Deze periodes steeds uitbouwen, ze gaan aan elkaar wennen.
- Pas als je het echt vertrouwt ook 's nachts samen.

In het begin vochten ze echt enorm, maar nu zijn het de beste maatjes :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:54

Super bedankt jongens! Ik pb je even Sarah_Elise!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:00

Twee voedsters, evenals twee rammen gaan vaak niet goed. Toch hoor je vaak dat dit wel goed kan gaan. Ik had namelijk een groep van 3 voedsters en 1 gecastreerde ram.
Je kunt 1 gecastreerde ram en 2 voedsters altijd proberen. Desnoods in een opvang laten koppelen.

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:02

Mijn konijnen zijn met zijn 3en,
het zijn 2 vrouwtjes en een gecastreert mannetje en het gaat heel erg goed samen!


dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:10

hier overigens ook al vanalles gehad van 2 rammen (gecast) samen tot 4 voedsters en 2 rammen in 1 groep. Nooit alleen voedsters gehad maar wel 1 voedster en 2 gecast rammen of 1 gecas. ram en 3 voedsters. Wel is me altijd duidelijk geweest dat mijn rammen onderling verdraagzamer zijn (misschien omdat ze geholpen zijn) dan mijn voedsters.

Lynn_Nikita

Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:12

Tessa_93 schreef:
Ik ken genoeg mensen die 2 vrouwen bij elkaar hebben zitten en dat gaat goed? Misschien ligt het aan de konijnen zelf ? :=
Wel goed dat je aan de dieren denkt ! Jammer dat moeders niet meewerkt ! :n
Ik zou het aan haar uitleggen dat de dieren zo ongelukkig zijn op deze manier, wat zegt ze daar over ?



nee hoor, gaat heel vaak mis tussen 2 vrouwtjes, echt niet alleen bij deze

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:40


Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:49

wij hebben vroeger echt nooit problemen gehad, hadden een groot hok en hadden 7 dames bij elkaar zitten. en allerlei verschillende rassen, van dwergkonijn tot vlaamse reus :D er liepen ook nog 5 vrouwtjes cavia s bij en nooit wat aan de hand.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:28

Het ligt ook heel vaak aan het verblijf waar mensen hun konijnen in houden, bij genoeg ruimte gaat het vaak gewoon goed.

lotlot2
Berichten: 1351
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:51

Heb het zelfde gehad als bij jou... Ons werd ook niet vertel dat het niet samen ging. We hebben er een rammelaar bij gehaald is ongeveer een jaar goed gegaan en toen begon het weer, het mannetje deed zn best heel erg om ze uit elkaar te halen maar we hebben de hoop opgegeven en het vrouwtje dat met het vechten begon weggedaan. De ene heeft er een half oor door verloren en de ander had er een hap uit :Y)

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:58

Soms gaat het niet goed tussen dames, soms wel. Onze groepen bestaan ook uit gecastreerde heren en dames.
Één groep is 1 castraat en 2 dames, de ander is één castraat en vier dames.

Anoniem

Re: 2 alleen zittende vrouwtjes konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:47

Ik heb gecastreerde rammen met voedsters zitten. Dat gaat prima, twee van de voedster vliegen elkaar wel eens in de haren, maar ik heb een erg grote ruimte, dus dan rent eentje weg en is het klaar. Tien minuten later liggen ze weer tegen elkaar aan. Ruimte is de sleutel, bij 2 voedsters kun je gemakkelijk een gecastreerde ram zetten.
Als je 1 voedster zou willen ruilen tegen een gecastreerde ram, zou ik dat doen bij de opvang, zo weet je zeker dat ook je voedster weer goed terecht komt. Zo hebben beide dames zicht op een sociale toekomst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 bezoekers