luistert niet met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 15:54

Als ik mijn paard longeer probeer ik altijd veel overgangen te maken zodat ze luisterd naar mijn stem. Dat doet ze ook heel goed. Maar als ik haar van draf naar stap wil laten gaan gaat ze niet stappen. Ze blijft zacht draven.. en hoe vaak ik ook ho zegt ze gaat niet stappen. Als ik haar naar binnen haal ook niet. Uiteindelijk gaat ze stappen maar het duurt zo lang. Ook als ik haar wil laten galloperen gaat ze met haar oren naar achter naar me toen. Ik moet dan echt streng zijn om haar van me af te houden. Ze doet het niet om me afteschrikken of omdat ze me wilt aanvallen maar omdat ze niet wil galloperen. Ook komt ze snel naar binnen en dat is heel vervelend. Ik moet haar dan goed van me af houden. Het lukt allemaal uiteindelijk wel alleen ze doet het steeds opnieuw. Hebben jullie hier tips voor? Thnx!

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana


lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:58

Ik lees oook mee! Opzich gaat ze wel stappen, wat ik dan doen is heel duidelijk HOOO zeggen. Wanneer ze door stapt verplaats ik de longeerzweep, onder de lijn door, naar voren.

Wat ze wel doet is altijd op hetzelfde stukje heel erg naar binnen vallen...

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:01

Mijn paard heeft dit ook gedaan.. Puur om te jennen en omdat hij de draf toen nog moeilijk vond. Overgang draf-stap heb ik geoefend met de zweep ipv achter zijn kont voor zijn hoofd te houden. NIET AANRAKEN OF COURSE maar puur om van voren druk te geven dat hij terug moet gaan. Dit werkte super bij hem en nu doet hij het top!
De reden dat ze naar je toe komt en niet aan wil galoperen kan een heleboel achter zitten. Misschien is er iets mis waardoor ze niet lekker loopt, misschien heeft ze gewoon geen zin idk. Als het dat laatste is zou je de longeer zweep goed in een driehoek met longeerlijn-jou-zweep-paard kunnen houden, als ze dan naar je toe komt kun je meteen bijspringen en haar dan echt niet zo nodig een tik geven maar gewoon goed laten schrikken/druk geven dat ze gewoon door moet lopen!
De mijne is een tijd lang ook vervelend naar me toe gekomen omdat hij gewoon niet wilde lopen, zelfs in stap deed hij het! Toen heb ik het een lange tijd op deze manier gedaan en voor mezelf ingepland: 'zoveel rondjes moet hij lopen en dan pas mag hij naar me toe komen'. Als hij dit dan deed meteen goed belonen met mijn stem en nu doet hij het alleen afentoe nog in een uitprobeer bui :') maar krijg ik hem wel meteen terug!


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be


Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:02

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Als ze uiteindelijk stapt en ik wil haar naar buiten laten lopen gaat ze weer draven. Echt irritant. Ook als ik de zweep voor haar houd gaat ze gewoon door. Dat driehoek systeem heb ik laatst gehoord en ik vind het wel handig omdat je haar dan sneller van je afkrijgt.
Laatst bijgewerkt door Starzu op 25-12-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:04

Dan kun je de druk verplaatsen naar haar oksel/plek waar zit je met je benen tijdens het rijden. Als ze dan weer gaat draven kun je de druk weer verplaatsen naar voren en veel blijven oefenen!
Dit kun je ook oefenen als je naast haar staat. Dat je bijvoorbeeld druk geeft in de oksel met je hand en zodra ze wijkt meteen belonen dan zal ze het ook makkelijker met de zweep doen. Verder kun je ook het commando 'naar buiten' bvb gebruiken. Dit doe ik ook en zodra ik het zeg doet hij het al (meestal dan :+ )


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:07

Liamssfork schreef:
Dan kun je de druk verplaatsen naar haar oksel/plek waar zit je met je benen tijdens het rijden. Als ze dan weer gaat draven kun je de druk weer verplaatsen naar voren en veel blijven oefenen!
Dit kun je ook oefenen als je naast haar staat. Dat je bijvoorbeeld druk geeft in de oksel met je hand en zodra ze wijkt meteen belonen dan zal ze het ook makkelijker met de zweep doen. Verder kun je ook het commando 'naar buiten' bvb gebruiken. Dit doe ik ook en zodra ik het zeg doet hij het al (meestal dan :+ )


dankjewel voor de tips! Alleen wat moet ik gebruiken om die druk te geven want van een zweep word ze nog voorwaartser.

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:09

Dit deed de mijne ook. Gewoon op te lossen door heel lang te oefenen, geduld hebben en niet opgeven. Dat is echter niet altijd want je paard kan ook de draf lastig vinden of jij doet onbewust iets fout. Je lichaamstaal en waar je staat etc moet allemaal goed zijn. Als ze dichter bij je wel sneller gaat stappen doe haar dan eerst korter longeren en een paar keer laten stappen. Ook al duurt het heel lang voordat ze dat doet gewoon blijven proberen. Als het niet helpt kan je ook proberen de zweep neer te leggen op de grond, dat hielp soms bij mij ook. Als ze eenmaal stapt heel goed belonen! Ik heb een keer een kwartier 'hoo' geroepen en toen ze ging stappen was ik zo blij dat ik haar gewoon ging knuffelen. :') Heel goed belonen dus! Zo heb ik de lijn steeds langer gelaten en nu duurt het nog steeds soms wel eventjes maar daarvoor moet je dan ook oefenen en geduld hebben. Is ze verder wel helemaal gezond? Zit ze niet vast of zo? Met het galopperen probleem moet je gewoon streng zijn. Ik gebruik nu voornamelijk mijn zweep voor afstand want waar ik sta is mijn ruimte en niet die van mijn paard. Komt ze te dicht bij hoef ik alleen de zweep op de grond te slaan en ze blijft weg. Als je zeker weet dat je paard helemaal gezond is en de tips in dit topic niet werken kun je ook een les longeren nemen? Je kan namelijk onbewust iets fout doen met je lichaamstaal etc en dat ziet zo'n iemand sneller.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:12

Liamssfork schreef:
Mijn paard heeft dit ook gedaan.. Puur om te jennen en omdat hij de draf toen nog moeilijk vond. Overgang draf-stap heb ik geoefend met de zweep ipv achter zijn kont voor zijn hoofd te houden. NIET AANRAKEN OF COURSE maar puur om van voren druk te geven dat hij terug moet gaan. Dit werkte super bij hem en nu doet hij het top!
De reden dat ze naar je toe komt en niet aan wil galoperen kan een heleboel achter zitten. Misschien is er iets mis waardoor ze niet lekker loopt, misschien heeft ze gewoon geen zin idk. Als het dat laatste is zou je de longeer zweep goed in een driehoek met longeerlijn-jou-zweep-paard kunnen houden, als ze dan naar je toe komt kun je meteen bijspringen en haar dan echt niet zo nodig een tik geven maar gewoon goed laten schrikken/druk geven dat ze gewoon door moet lopen!
De mijne is een tijd lang ook vervelend naar me toe gekomen omdat hij gewoon niet wilde lopen, zelfs in stap deed hij het! Toen heb ik het een lange tijd op deze manier gedaan en voor mezelf ingepland: 'zoveel rondjes moet hij lopen en dan pas mag hij naar me toe komen'. Als hij dit dan deed meteen goed belonen met mijn stem en nu doet hij het alleen afentoe nog in een uitprobeer bui :') maar krijg ik hem wel meteen terug!


Een paard jent niet.

@ TS Denk dat jou houding bij het longeren dan niet helemaal goed is. Ik werk heel erg met lichaamshouding. Als ik van draf naar stap wil, ga ik meer richting het hoofd stappen, wel op mijn eigen cirkel. In het begin moet je heel duidelijk inkomen met je houding. Maar na een aantal keren, snappen ze het wel. Bij het halthouden ga ik dan juist weer wat voor het hoofd staan, ook op mijn eigen cirkel.

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:14

Ze heeft van de zomer lang stil gestaan om een gebroken griffelbeen. Maar ze kan al 2 maanden goed lopen dus het is echt joligheid. Ik denk dat het wel zo moet gaan lukken ik ga van de week kijken! Ook heb ik vaker tips gekregen over mijn houding. Als het goed is moet het nu goed gaan qua lichaamshouding.

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:17

Starzu schreef:
dankjewel voor de tips! Alleen wat moet ik gebruiken om die druk te geven want van een zweep word ze nog voorwaartser.


Hmm dat is lastig.. Je zou een oefening kunnen doen van NH.. Friendly Game. Heb ik in het begin ook gedaan. Kort samengevat een oefening om je paard op een vriendelijke manier duidelijk te maken dat de zweep puur een verlengstuk is van jou en niet een voorwerp waar ze constant voor weg moet rennen. Zoek het is op op YT dan kun je het zien. Zeg niet dat het helpt hoor, elk paard is anders. Maar het zou wellicht kunnen werken :)


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:18

Dankjewel! Ook als ik naar de zweep toe buig gaat ze al rennen.

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:18

FriesWytske schreef:
Liamssfork schreef:
Mijn paard heeft dit ook gedaan.. Puur om te jennen en omdat hij de draf toen nog moeilijk vond. Overgang draf-stap heb ik geoefend met de zweep ipv achter zijn kont voor zijn hoofd te houden. NIET AANRAKEN OF COURSE maar puur om van voren druk te geven dat hij terug moet gaan. Dit werkte super bij hem en nu doet hij het top!
De reden dat ze naar je toe komt en niet aan wil galoperen kan een heleboel achter zitten. Misschien is er iets mis waardoor ze niet lekker loopt, misschien heeft ze gewoon geen zin idk. Als het dat laatste is zou je de longeer zweep goed in een driehoek met longeerlijn-jou-zweep-paard kunnen houden, als ze dan naar je toe komt kun je meteen bijspringen en haar dan echt niet zo nodig een tik geven maar gewoon goed laten schrikken/druk geven dat ze gewoon door moet lopen!
De mijne is een tijd lang ook vervelend naar me toe gekomen omdat hij gewoon niet wilde lopen, zelfs in stap deed hij het! Toen heb ik het een lange tijd op deze manier gedaan en voor mezelf ingepland: 'zoveel rondjes moet hij lopen en dan pas mag hij naar me toe komen'. Als hij dit dan deed meteen goed belonen met mijn stem en nu doet hij het alleen afentoe nog in een uitprobeer bui :') maar krijg ik hem wel meteen terug!


Een paard jent niet.

@ TS Denk dat jou houding bij het longeren dan niet helemaal goed is. Ik werk heel erg met lichaamshouding. Als ik van draf naar stap wil, ga ik meer richting het hoofd stappen, wel op mijn eigen cirkel. In het begin moet je heel duidelijk inkomen met je houding. Maar na een aantal keren, snappen ze het wel. Bij het halthouden ga ik dan juist weer wat voor het hoofd staan, ook op mijn eigen cirkel.


Ik denk dat ik mijn paard wel goed genoeg ken, dankje. Uitproberen dan, zo beter?


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:24

dat is inderdaad lastig misschien de zweep dan rechtop houden dan hebben ze al minder de drang om te blijven draven? en naar het hoofd kijken want daar remmen ze ook van af

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:25

Dankjewel ik zal er op letten ^^

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

xemmyxx
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-12-13

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:04

goed blijven oefenen

silvia01
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-12-13

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:34

ik heb dat ook met mijn pony gehad. Ik deed hem op de 'binnenhoefslag' en hield de zweep achter me zodat hij niet dacht dat hij moest blijven lopen. Gewoon blijven proberen en dan lukt het wel, mij is het gelukt met mij ettertje, dan lukt het jou zeker!

datbenik01
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:27

mischien zwiept de zweep te erg.... ik gebruik een stik dat is een rechte stok met een touwtje er aan en daar kan ik veel corectere aanwijzingen mee geven :D

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:26

Hebben jullie toevallig ook tips om je paard "naar buiten" (dus van je af) te "sturen" ? :o

loveExellent
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-01-14

Re: luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:24

Ik maakte altijd een plastic zakje aan het uiteinde van een dressuur zweep. Mijn oude verzorgpony bleef dan altijd mooie rondjes lopen. En als hij dan naar binnen wou schudde ik er een keer mee, dat was al genoeg. ik weet niet of dit nuttig is maar je kan het misschien proberen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers