paarden op het land houden risico?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 20:28

Hoi iedereen,
Ik sta op een privé pensionstal met vier paarden. De stal is in Noord Holland. Tot nu toe staan de paarden nog op het land. Dit is drie hectare groot. De eerste 50 m (ongeveer) is wat kaal en modderig (paarden zakken ongeveer tot de kroonrand in) verderop is het land droger en nog een groen tapijtje.
Nu heeft de dierenarts van een van de paarden gezegd dat het niet verstandig is dat wij de paarden nog op het land hebben staan. Dit ivm zandopname, mok en blessures. Het was een opmerking in het algemeen, niet voor het betreffende paard.
Nu vraag ik me af wat jullie daarvan vinden?
De paarden staan meestal verder in het land waar nog veel gras is, dus dan valt de zandopname toch wel mee? En als we ze in de paddock zetten en daar voeren is het risico op zand er toch net zo goed?
Daarnaast verwacht ik eerder blessures als ze een kleinere ruimte moeten delen dan omdat het land wat modderig is, of is dat naïef?
Met mok heb ik eigenlijk geen ervaring.
Graag jullie reactie en tips!


Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:33

mooi laten lopen op het land.

mok krijgen ze ook in een modderige paddock als ze er gevoelig voor zijn.

zand nemen ze juist meer op in een zand gedeelte.

inderdaad hoe groter hoe beter vind ik. blessures kan je overal al krijgen.

The end

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 20:40

Ja dat is ook mijn eerste idee. We hebben wel een gedraineerde paddock maar helemaal droog blijft hij met dit weer natuurlijk ook niet.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:42

Hier lopen ze ook gewoon op t land.
Heb geen paddock en 24/7 binnen wil ik al helemaal niet.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 20:44

En hoe is het land bij jullie?
Ik vind het bij ons niet zo dramatisch slecht eigenlijk.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:50

Dat ligt aan de grondsoort. Als je op zuigende klei zit en ze zakken er echt in weg dan is het risico op blessures door verreken en verdraaien inderdaad behoorlijk groot. Op zandgrond is dat veel minder.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:51

Bij t hek en bij de hooibak is t wel drekkig.
Verder op is t gewoon gras.
Het is zandgrond.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:53

Op zandgrond zou ik me er niet snel druk over maken.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:55

Nee, en in t voorjaar trekt t gras ook zo weer aan zonder extra te hoeven zaaien.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:58

Gewoon lekker buiten laten lopen. Bij ons staan rond de 25 paarden en allemaal zomer en winter elke dag op de kleigrond, grote weides. Ja met regen blubber is het best glibberig maar de paarden lopen er al jaren op en geen één paard hier met blessures (ook niet gehad). Paarden weten heel goed wat ze wel en niet kunnen doen net als met bevroren grond....

Blije, vrolijke en gezonde paardjes die lekker elke dag buitenlopen te grazen ;)

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 21:06

Ja het is klei en het voorste deel is blubberig. Ze zakken er ongeveer tot de kroonrand in weg. Ze staan alleen veel meer achterin waar het land beter is. (maar daarvoor moeten ze dus wel eerst door de blub)
Voor blessures ben ik op zich niet zo bang. Wat vinden jullie van het risico op mok?

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:15

Als ze ook maar een deel van de dag droog kunnen staan zodat alles weer opdroogt valt dat best mee. Paarden van kennissen van mij staan in de Ardennen vrijwel het hele jaar buiten op klei, hebben nooit mok. Je moet natuurlijk niet de hele benen kaal gaan scheren maar ik neem aan dat je dat niet doet.

Life begins at the end of your comfortzone.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:25

Hier ook geen mok (sokkenpaard en kwpn-er), mijn ervaring is dat ze sneller mok krijgen in een vieze stal dan in een blubber weide.

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:30

Iedereen zal me haten, maar mijn paard komt het weiland niet op. Niet in de winter iig, zomers wel. Maar de mok heerst wel, meneer zijn plekjes zijn gelukkig bijna weg. :)

En het lijkt mij ook dat ze juist meer zand opnemen in een paddock dan in het land (':

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:33

Zoals ik heb geleerd heeft mok veel te maken met voeding en weerstand, waarbij nattigheid een trigger kan zijn, maar geen oorzaak is.
Daarnaast zal die zandopname wel meevallen denk ik. Hooi in de paddock zit toch ook veel zand in.
En kan me voorstellen dat als je je paard lang binnen hebt staan en dan buiten in de modder laat ze gaan rennen en dan glijden. Maar als ze nog lekker veel buiten staan en ook een groot droog stuk hebben zullen ze wel snappen waar ze hun benen neer moeten zetten.

Bijrijdpony staat altijd samen met z'n vriendje, schuilplekje er bij, maar nu wel veel modder. Nog nooit een plekje mok, blessures of problemen met zand inname gehad.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 01:32

gaucho schreef:
Als ze ook maar een deel van de dag droog kunnen staan zodat alles weer opdroogt valt dat best mee. Paarden van kennissen van mij staan in de Ardennen vrijwel het hele jaar buiten op klei, hebben nooit mok. Je moet natuurlijk niet de hele benen kaal gaan scheren maar ik neem aan dat je dat niet doet.


Nee zeker niet en aangezien ze achter op het land gaan staan is het alleen dat ze door de modder naar achteren lopen, maar niet constant in de modder staan.

San4nie, ze staan al sinds maart op dit land vanaf 8 uur sochtends tot nu een uurtje of vijf (szomers langer)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:41

Mok zou zeker niet mijn grootste zorg zijn, een beetje water kunnen die beentjes echt wel hebben zolang je het zelf maar in de gaten houdt en ze niet met grote kleilaarzen aan hun benen in de box plettert savonds.
Kwa blessures ligt dat gewoon heel erg aan het karakter van het paard. Als je er zo een hebt die iedere dag gewoon echt even volslagen idioot doet ongeacht of het kan (die zijn er nou eenmaal) dan zul je even voor het paard moeten denken.
Als je gewoon paarden hebt die eerst nadenken voor ze wat doen dan is er weinig risico.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:48

Nikass schreef:
Hoi iedereen,
Ik sta op een privé pensionstal met vier paarden. De stal is in Noord Holland. Tot nu toe staan de paarden nog op het land. Dit is drie hectare groot. De eerste 50 m (ongeveer) is wat kaal en modderig (paarden zakken ongeveer tot de kroonrand in) verderop is het land droger en nog een groen tapijtje.
Nu heeft de dierenarts van een van de paarden gezegd dat het niet verstandig is dat wij de paarden nog op het land hebben staan. Dit ivm zandopname, mok en blessures. Het was een opmerking in het algemeen, niet voor het betreffende paard.
Nu vraag ik me af wat jullie daarvan vinden?
De paarden staan meestal verder in het land waar nog veel gras is, dus dan valt de zandopname toch wel mee? En als we ze in de paddock zetten en daar voeren is het risico op zand er toch net zo goed?
Daarnaast verwacht ik eerder blessures als ze een kleinere ruimte moeten delen dan omdat het land wat modderig is, of is dat naïef?
Met mok heb ik eigenlijk geen ervaring.
Graag jullie reactie en tips!


De dierenarts heeft er geen enkel belang bij dat die paarden op stal staan.
Hij zal het niet voor niets zeggen, wellicht heeft hij met de genoemde zaken onlangs slechte ervaringen gehad ?
Zou wel de benen extra controleren op mok en zorgen voor afvoer van eventueel opgenomen zand (kuur zandweg oid)....
Je kunt zelf het beste inschatten of je paard risico loopt op een blessure (is je paard druk of niet ?)...

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg !

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:49

Wij houden onze paarden al meer dan 10 jaar zo.
Ze gaan smorgens vroeg buiten en rond 18 op stal, de beschrijving van jullie land is net hetzelfde als hier.
Wij hebben nog nooit 1 paard gehad met mok of blessures, zandopname...gehad.

Als je ze meer op stal zet ga je juist meer blessures in de hand werken, ze gaan frisser staan en dan gebeuren er pas nare dingen.

Niet nodig om je zorgen te maken :)

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 14:13

Nens77 schreef:
Nikass schreef:
Hoi iedereen,
Ik sta op een privé pensionstal met vier paarden. De stal is in Noord Holland. Tot nu toe staan de paarden nog op het land. Dit is drie hectare groot. De eerste 50 m (ongeveer) is wat kaal en modderig (paarden zakken ongeveer tot de kroonrand in) verderop is het land droger en nog een groen tapijtje.
Nu heeft de dierenarts van een van de paarden gezegd dat het niet verstandig is dat wij de paarden nog op het land hebben staan. Dit ivm zandopname, mok en blessures. Het was een opmerking in het algemeen, niet voor het betreffende paard.
Nu vraag ik me af wat jullie daarvan vinden?
De paarden staan meestal verder in het land waar nog veel gras is, dus dan valt de zandopname toch wel mee? En als we ze in de paddock zetten en daar voeren is het risico op zand er toch net zo goed?
Daarnaast verwacht ik eerder blessures als ze een kleinere ruimte moeten delen dan omdat het land wat modderig is, of is dat naïef?
Met mok heb ik eigenlijk geen ervaring.
Graag jullie reactie en tips!


De dierenarts heeft er geen enkel belang bij dat die paarden op stal staan.
Hij zal het niet voor niets zeggen, wellicht heeft hij met de genoemde zaken onlangs slechte ervaringen gehad ?
Zou wel de benen extra controleren op mok en zorgen voor afvoer van eventueel opgenomen zand (kuur zandweg oid)....
Je kunt zelf het beste inschatten of je paard risico loopt op een blessure (is je paard druk of niet ?)...


Het is hier niet gebruikelijk om de paarden op het land te houden. Op de meeste stallen moeten veel meer paarden het met veel minder land doen waardoor het land er slechter aan toe is.
Ik ben niet zo bang voor blessures. Af en toe trekken ze nog wel een sprintje maar zeker mijn paard lijkt daarin wel te weten hoe ver ze kan gaan. Het meest zorgelijke vind ik de evt mogelijkheid van zandkoliek.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 14:15

iana schreef:
Wij houden onze paarden al meer dan 10 jaar zo.
Ze gaan smorgens vroeg buiten en rond 18 op stal, de beschrijving van jullie land is net hetzelfde als hier.
Wij hebben nog nooit 1 paard gehad met mok of blessures, zandopname...gehad.

Als je ze meer op stal zet ga je juist meer blessures in de hand werken, ze gaan frisser staan en dan gebeuren er pas nare dingen.

Niet nodig om je zorgen te maken :)


Thanks! Staan jullie ook op natte grond (klei/veen) Ja blessures maak ik me ook niet zo druk om, ze redden zich prima.

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:24

Wij hebben onze pony's ook nog lekker in het land staan.
Pad is erg blubberig, dus dat die sleep ik af en toe.
Maar ik zou mij echt niet bang maken voor mok etc. als ik jou was.

♫ Live a life you will remember ♫


maby
Berichten: 67
Geregistreerd: 01-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:28

bij mij lopen ze ook nog op het land en moeten heet voorste gedeelte ook door de blub.
geen van allen heeft mok, maar hou het wel in de gaten natuurlijk.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:34

Hier lopen ze al 14 jaar 24/7 op het land met schuilstal. Nergens last van hoor. Vreemde DA.

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:38

Onze weides zijn zéér drassig, dus daarom staan ze op stal, omdat ze anders het gras kapot lopen. Het gevolg daarvan is dat ze geen gras meer hebben in de zomer en lente. Dus daarom. En ik neem ze elke dag aan de hand mee naar buiten. En daar zijn ze ook hartstikke blij mee :D

♥ Sachem ♥ Arabier ♥ vrijheidsdressuur ♥ Bitloos rijden ♥
[JITP] Sachem en ik, van 2011, tot nu.
Mijn youtube kanaal. ABBONEREN IS GRATIS! :) : http://www.youtube.com/channel/UCG9PQAR8FQhHEDEgJ8JL4gQ
if you give up you will never know, you would make it tomorrow.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marije112 en 74 bezoekers