Paard normaal laten galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 14:28

Hoihoi,
Ik heb een vraagje: hoe kan ik mijn paard leren rustig te galopperen?

Ze is nu zo,n 1,5 maand onder het zadel en ik krijg haar galop echt niet rustig. Bij andere paarden die ik heb ingereden was de galop in het begin ook erg snel, maar er kwam wel steeds meer rust in.
In stap en draf gaat alles goed in het begin nog erg pittig, maar na steeds kortere tijd (nu zo,n 15/20min) loopt ze super fijn, netjes nageeflijk, in een rustige stap of draf. Maar zodra ik aan galoppeer begint ze als een gek te rennen en van galop te wisselen.
Ik dacht eerst dat dit misschien aan haar evenwicht lag? maar in stap en draf is die al goed en in galop tijdens het longeren galoppeert ze ook rustig en ontspannen.

Heeft iemand misschien tips?

Groetjes,
Kimberly

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty


debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:09

Vermijd rechte lijnen, dat zet aan tot tempo versnelling. Gaat je paard er vandoor, neem onmiddellijk terug naar draf en laat opnieuw aanspringen.
Doe dit wel in combinatie met het versterken van de achterhand, het soepel maken van je paard en je paard zijn balans leren vinden (eventueel aan de longe)

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 15:11

En als ze heel de tijd van galop wisseld op de volte? Ook proberen terug te nemen?
...Als dat lukt.

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 22:36

Niemand meer :(

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:06

Gewoon de tijd nemen. Het ene paard heeft in het begin meer moeite met de galop dan het andere paard. En zou in het begin geen voltes doen, daardoor raken ze nog meer uit balans, als ze al moeite hebben met de galop.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:09

Ik ga met FriesWytske mee. Ze is 1,5 maand onder het zadel, dat is vrij kort. Voor een jong paard is galopperen aan de longe of galopperen met ruiter (die misschien ook wel uit balans raakt door de tempo- en galopwisselingen) wel even andere koek.

Fenore van Gipsy Spirit

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:10

Hoe is het aan de longe?

Probeer de galop meer te bewestigen aan de longe en dan pas het rijden. doe vooral rustig aan en korte lesjes helpen ook

[o]

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:12

Wat ik nog heb moeten doen (was toen wel western, maar kan wel werken), was de hele tijd een grote 8 rijden, en bij X terug overgaan naar stap, zelfs helemaal stilzetten als ze te opgefokt waren, en daarna terug vertrekken en op de hoefslag weer in galop gaan. Na enkele keren gaan ze niet meer versnellen omdat ze weten dat ze toch direct weer moeten stoppen.

Of anders es aan de longe laten nemen terwijl je erop zit en zo passief mogelijk gaan zitten, zodat ze leert wennen aan ruitergewicht zonder inwerkende hulpen in galop?

Persoonlijk vind ik anderhalve maand ook nog kort, helemaal niks mis mee als je de galop nog even achterwege laat lijkt me, bijvoorbeeld tot ze haar stap en draf al na paar minuutjes ontspannen krijgt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:16

Als ze steeds omspringt klinkt het voor mij alsof ze nog erg slap op de lendenen is.

Kleine stukjes galopperen. Aan springen. Een half rondje galopperen, terug naar de draf en dan weer de rust erin rijden. Weer aangalopperen, Half rondje, rust en ontspanning er weer in...enzovoort.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:19

meestal is het toch een teken van te weinig balans in galop waardoor ze versnellen, met ruitergewicht is toch iets heel anders dan met.

gaat je paard ook hangen in wendingen/op de volte?

Ikzelf zou regelmatig nog eens aan de longe laten galopperen en de volte een beetje verkleinen en weer laten vergroten en eigenlijk juist wel een paar keer lange rechte lijnen laten galopperen op een zandpad ofzo. Het paard dat ik zadelmak gemaakt heb, was na een dikke maand ook in stap en draf rustig, nageefelijk, makkelijk bestuur- en wendbaar, maar in galop leek ze altijd snoeihard te willen gaan en hangen in de hoeken, waardoor draaien alleen maar moeilijker werd en de hoeken elkaar sneller opvolgden. Daar ben ik uiteindelijk mee gaan galopperen op een renbaan. Dus quasi rechtdoor, daar had ze eerder last van pleinvrees, maar de galop was veel rustiger en na enkele keren ging het ook in de rijpiste beter. Paard had meer vertrouwen in galop onder de man en leek minder van hoek naar hoek te lopen

There is beauty in everything, even the things that scare us.

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:37

Ik lees ook even mee. Het paard wat ik nu rijd gaat er ook super hard vandoor in de galop. Op een volte zetten of terug nemen naar draf heeft geen zin helaas...

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:58

Je paard is anderhalve maand onder het zadel. Een baby dus nog die in de allereerste fase van de africhting zit. Hij moet nog leren in evenwicht te gaan met ruiter gewicht. Kortom rustig aan met dat beestje. WIl niet te snel. Ga als het kan met hem naar buiten en aangepast aan zijn leeftijd ga KM maken. Buiten kan hij wel harder galopperen (heeft hij nog nodig) dus galoppeer daar maar. De galop verbeter je door de oefeningen in draf te rijden, maar voorlopig laat hem nog jong zijn en mijn advies is, laat die galop maar even want je paard geeft aan dat hij daar nog niet aan toe is.

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 20:31

Bedankt allemaal voor de tips!
Nog even antwoord op een paar vraagjes die gesteld werden:

- gaat je paard ook hangen in wendingen/op de volte?
Ja. Veel wendingen rijd ik niet in galop, maar tijdens de voltes die ik maak om haar te proberen af te remmen gaat ze wel echt hangen.

- Hoe is het aan de longe?
Aan de longe galoppeert ze goed, ik kan haar dan ook tempowisselingen in de galop laten maken (sneller en langzamer galopperen). Ik longeer haar in een ronde longeer bak dus het is vrij makkelijk haar goed te laten buigen en dit doet ze ook.

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:33

Blijven oefenen!!!

Bejaarde bokkers weten meer

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:35

Dat hangen komt omdat ze het dus moeilijk vind. Zou voorlopig alleen korte stukken galoperen onder het zadel en de voltes even vergeten.


hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:18

@FriesWytske, ik zou juist het omgekeerde aanraden (behalve dan die korte stukken, daar ben ik het wel mee eens): gebruik maken van het feit dat ze het in de longeercirkel (aan de longe) zo goed doet en juist daar es een galopje meepikken. Ik vind een paard juist sneller een stabiel tempo en balans vinden op een cirkel omdat ie dan eerder met een constante buiging zit ipv omschakelen van rechtdoor naar buigen (in de bochten) naar rechtdoor.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:39

@ hwn Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt met een jonge merrie die ik het jaar daarvoor al beleerd had. En waar toen de galop wel goed was. Maar vorig jaar kon ze ineens niet meer een goede rechtergalop laten zien. Toen ben ik op advies van mijn instructeur op deze manier de rechtergalop gaan doen. En na een aantal weken ging dat weer de goede kant op. Later bleek dus dat 'mijn' merrie dus nog even een stuk de lucht inschoot. En daarom moeite had met haar galop. Dat is dus de reden van mijn advies.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:48

dus je paard heeft onder het zadel nog niet voldoende evenwicht. Haar zeker maken doe je door stukken rechtdoor te galopperen, sterker maken door aan de longe te laten schakelen zoals je nu doet. MAAR in een ronde bak heeft ze steun van de wand, dus probeer ze ook de volte een beetje te verkleinen

There is beauty in everything, even the things that scare us.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:49

petitparis schreef:
dus je paard heeft onder het zadel nog niet voldoende evenwicht. Haar zeker maken doe je door stukken rechtdoor te galopperen, sterker maken door aan de longe te laten schakelen zoals je nu doet. MAAR in een ronde bak heeft ze steun van de wand, dus probeer ze ook de volte een beetje te verkleinen


Inderdaad, dat probeer ik ook al steeds te zeggen.

brittsproet
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:53

Misschien een slof dr aan doen bij mij werkt ook de martingaal

Er is geen lift naar succes, je zult de trap moeten nemen

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:08

FriesWytske schreef:
@ hwn Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt met een jonge merrie die ik het jaar daarvoor al beleerd had. En waar toen de galop wel goed was. Maar vorig jaar kon ze ineens niet meer een goede rechtergalop laten zien. Toen ben ik op advies van mijn instructeur op deze manier de rechtergalop gaan doen. En na een aantal weken ging dat weer de goede kant op. Later bleek dus dat 'mijn' merrie dus nog even een stuk de lucht inschoot. En daarom moeite had met haar galop. Dat is dus de reden van mijn advies.


Ieder paard is verschillend (bij de mijne werkt cirkel juist goed), TS kan het natuurlijk proberen. Als je met rechte stukken bedoelt bijv. op buitenrit of op een renbaan, daar kan ik me wel in vinden, maar als dat recht stuk gewoon een lengte van een piste is van 40m, dan vrees ik dat je haar hiermee het nodige vertrouwen niet zal geven.

Mijn redenering was om twee redenen:
1) aan de longe doet ze het wel prima, dus even galopperen aan de longe in de longeercirkel zonder ruiter, belonen als ze het goed doet, passieve ruiter erop, weer hetzelfde, weer belonen als ze hetzelfde loopt als zonder ruiter, en klaar voor die dag, en van daaruit opbouwen zodat ze de link leert leggen.
2) aangezien ze ook veel wisselt van galop, zal ze ook vaak van stelling en buiging wisselen in haar lijf. Dat kan je op een cirkel makkelijker constant houden omdat je daar die constante stelling hebt (of zou moeten hebben).

Nu, is aan TS om te kiezen welke methode (of methodes, niets mis met combineren) ze gebruikt, ben benieuwd naar het vervolg.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:12

@ hwn Bij mij dus wel. En net wat je zegt zoveel paarden, zoveel mogelijkheden voor de oplossing van je probleem.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:28

ik bedoel idd rechte stukken op een buitenrit of renbaan, of alleszins stukken waar het paard meer dan 50-60m rechtdoor kan zonder te "moeten" draaien.

en idd zoveel paarden zoveel verschil, maar een combi tussen longewerk uitbreiden en stukken rechtdoor vond ik tot hiertoe het fijnste werken...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 00:04

Ik heb nu (met dat natte weer) niet echt de mogelijkheid om lange stukken rechtdoor te kunnen galopperen (wei en berm zijn te nat), daarom dat ik denk ik ga proberen erop te zitten tijdens het longeren zoals gezegd is en veder in de bak kleine stukjes te galopperen?
Als het echt niks word kan ik altijd nog rechte stukken gaan galopperen in het voorjaar als het droger word.

Toevallig heb ik vandaag samen met een vriendin een soort 'zitles' gedaan. Zij longeerde het paard en ik zat er zonder beugels en teugels op. Ondertussen gaf zij aanwijzingen hoe ik beter kon zitten dit ging wel goed, ook in galop.


Tips zijn nog welkom, bedankt allemaal.

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard normaal laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:18

Was die zitles ook met dit paard? Da's wel fijn dat het dan wel goed gaat, en zo leren jullie er allebei van (al zou ik die zitlessen met zo'n groen paard niet te lang maken, constant doorzitten is voor zo'n jonkie nog best vermoeiend lijkt me).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers