Teefje met melkkliergezwel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:38

Mijn Maltezer teefje kreeg rond haar 9de jaar een klein bultje bij haar tepel, daar ben ik meteen mee naar de dierenarts gegaan.
Omdat het zo ontzettend klein was vond de dierenarts het niet zorgwekkend en ik moest het in de gaten houden.
Nu 3 jaar verder word het bultje wat groter, het word voor al groter in de periode dat ze loops is en als die periode weer voorbij is dan word het bultje weer kleiner.
Op internet is er veel te lezen over melkklier gezwellen en ik lees ook verhalen van mensen die dit hebben laten verwijderen bij hun hond en dat het toen juist bergafwaarts ging omdat de cellen actiever kunnen worden als er in gesneden word.
Ze is nu dus 12 jaar en het is een klein bultje, iets kleiner dan een knikker zeg maar.
Nu zit ik echt in dubio... wat zal ik doen?
Het laten rusten of toch laten verwijderen?

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:45

Heeft de dierenarts er nooit in geprikt met een naald? Dan kun je wat cellen eruit halen en zien of het vetweefsel is of echt melkklierweefsel en soms ook het kwaadaardige karakter.
Als ze al 3 jaar het bultje heeft en het is bijna niet gegroeid is, is de kans dat het kwaadaardig is minder groot.
Bij wegnemen is het belangrijk dat er niet in het bultje zelf gesneden, maar met een marge erom heen gesneden wordt.
Ik zou nog eens langs de dierenarts gaan en de voors en tegens met hem/haar bespreken en dan je beslissing maken. Aangezien het toch al een oudere hond is, zou je kunnen overwegen om een bloedonderzoek te doen, om te kijken of ze gezond genoeg is voor de narcose.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:47

Bij mijn hond zaten er echt knobbels in de melkklier dus ik heb die laten verwijderen toen ze elf was. Ik heb haar helaas met 12,5 jaar moeten laten inslapen omdat ze helemaal vol zat:(.
12,5 jaar is toch al veel voor een grote hond maar toch was het niet minder erg.....
Ik zou als het niet echt groter wordt er niets meer aan laten doen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:53

Laat eerst je DA eens kijken voordat je zelf conclusies trekt.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:54

Wat denk je dat een dierenarts zegt?
Verwijderen natuurlijk, dat is weer 500 euro in de kassa.
Ik zou juist graag persoonlijke ervaringen willen horen Goof.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:55

als het een mammatumor is en het is weggehaald dan heeft ze een goede overlevingskans

als je te lang wacht e het is uitgezaaid dan is het te laat

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:57

Arrabel schreef:
Wat denk je dat een dierenarts zegt?
Verwijderen natuurlijk, dat is weer 500 euro in de kassa.
Ik zou juist graag persoonlijke ervaringen willen horen Goof.


Ik bedoel te zeggen dat je zelf de conslusie trekt dat het een melkkliergezwel is, of is dat al geconstateerd door de DA?
Voor hetzelfde geldt is het enkel een vetbultje (zoals mijn hond bijvoorbeeld heeft) en dan trek je dus voorbarige conclusies.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:59

Goof schreef:
Arrabel schreef:
Wat denk je dat een dierenarts zegt?
Verwijderen natuurlijk, dat is weer 500 euro in de kassa.
Ik zou juist graag persoonlijke ervaringen willen horen Goof.


Ik bedoel te zeggen dat je zelf de conslusie trekt dat het een melkkliergezwel is, of is dat al geconstateerd door de DA?
Voor hetzelfde geldt is het enkel een vetbultje (zoals mijn hond bijvoorbeeld heeft) en dan trek je dus voorbarige conclusies.

O pardon dat bedoel je, ik denk zelf inderdaad dat het een melkklier gezwel is omdat het onder haar tepel zit, het voelt ook vrij hard en een vetbult is denk ik wat zachter.
Ik zal wederom een afspraak maken met de dierenarts en vragen wat ik moet doen.
Ervaringen zijn nog steeds welkom!

0316Meisjj

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:02

Bij het verwijderen van mamatumoren (zo wordt het genoemd) is de kans zeeer groot dat het terug komt.. ook op andere plekken. Om mama tumoren voor te zijn is het dat je je teef voor de 1e loopsheid sterilliseerd. Zo worden die hormonen niet ontwikkeld. Helaas is onze hond op 11jarige leeftijd ook overleden aan mamatumoren die naar verschillende plekken zijn uitgezaaid. Onze hond was niet gesterilliseerd. Maar als ik nu in mn opleiding de boeken lees.. dan wil ik mn volgende hond wel laten sterilliseren. Niet iedere D.A. sterriliseerd honden voor hun 1e loopsheid.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:05

Maar waarom moest je hond dan worden ingeslapen?
Had ze er pijn aan?
Gelukkig merk ik aan mijn teefje niks, ook niet als ik in het bultje knijp of er over heen aai.
Wel kwam er een keer een beetje "melk" uit haar tepel toen ik in het bultje kneep.

0316Meisjj

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:16

Honden laten pijn vaak niet merken. Daarom zijn we er nog lang mee door gegaan. De tumor onder haar buik was zo groot als een hand vol! We konden er aan zitten en drukken. Kwam vaak vochtigheid uit wat dus etter bleek te zijn. Ze werd op een gegevenmoment zwakker in dr achter hand.. at niet meer(had ook een bultje bij dr lymfen gekregen nog een bij dr buik en 2 in de broek) zw wou alleen nog maar bij ons zijn.als we dan naar zolder gingen kwam ze dan achter ons aan. Ze is tot 4 x toe van de trap gevallen over die bult heen.. nooit een kik gehoord.. maar omdat het dier je trouw wilt blijven.. wilt ze het niet uiten.. op n gegeven moment wou ze de helft van wat we normaal liepen met dr niet meer lopen.. de dag dat we haar zouden laten inslapen.. heeft ze 2x dat rondje gelopen.. zonder dat ze iets liet merken.. gewoon omdat het diertje trouw aan je wilt blijven.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:21

Wat een naar verhaal :(:)

0316Meisjj

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:23

Inderdaad. 5 nov. Is ze ingeslapen.. zat net met tranen te typen. Als ik u was gewoon even langs da. Dat die gaat onderzoeken hoe of wat .. en goed in de gaten blijven houden of die groeit..

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:24

Arrabel schreef:
Wat denk je dat een dierenarts zegt?
Verwijderen natuurlijk, dat is weer 500 euro in de kassa.
Ik zou juist graag persoonlijke ervaringen willen horen Goof.


En bedankt, daar is het vooroordeel weer dat we geldwolven zijn. Je gaat niet zomaar in een dier snijden, zeker niet in een senior.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:26

Mijn oudste hond van nu 14 is drie jaar geleden voor eerst geopereerd aan haar melkkliertumor. Ze hebben de melkkliertumoren weggehaald en aan één kant alle tepels + de melkklieren.
De andere kant kreeg ze ook al snel een bobbel, is ook verwijderd en ook alle tepels + melkklieren zijn weggenomen (behalve één, zijn ze vergeten). Bij de ene die ze vergeten zijn heeft ze nu ook een klein bobbeltje.. maarja.. het diertje is nu 14 jaar oud en na al die operaties enzovoort hardstikke nerveus bij de vee-arts. Dierenarts zegt dat beter niet meer onder narcose gebracht kan worden.

Andere hond van 7 heeft nu ook een klein bultje al twee jaar, maar groeit niet.... zolang het niet groeit zegt de dierenarts beter niets aan doen.

0316Meisjj

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:28

Mcsjelle. Sommige dierenartsen zijn wel zo hoor. Heb er bij 2 mn stage gelope.. die om alles zeiden oh, even kijken.. ik debk dat het weggehaald moet worden.. 200 euro voor de operatie en dan nog 150 voor de zorg erom heen.. dat ik denk.. is dit nodig.. maar bij lange na niet alle d.a. zijn zo. Maar je heb er wel een paar tussen zitte

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:34

Ja, maar zo heb je overal rotte appels ertussen zitten. Niet enkel bij dierenartsen en je bent nog altijd vrij in de keus welke dierenarts je kiest voor je huisdier.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:37

0316Meisjj schreef:
Mcsjelle. Sommige dierenartsen zijn wel zo hoor. Heb er bij 2 mn stage gelope.. die om alles zeiden oh, even kijken.. ik debk dat het weggehaald moet worden.. 200 euro voor de operatie en dan nog 150 voor de zorg erom heen.. dat ik denk.. is dit nodig.. maar bij lange na niet alle d.a. zijn zo. Maar je heb er wel een paar tussen zitte

Ik denk dat het het eerder andersom kan zeggen, dat er misschien een paar tussen zitten die eerlijk zijn...
Ik heb mijn hele leven al dieren en ben veel bij dierenartsen geweest maar man..man... :x ik ga er verder niet over uitweiden maar ik heb een heleboel verhalen waar je oren van gaan klapperen maar dat is offtopic.
Wat ontzettend naar voor je 0316Meisjj! Sterkte nog!

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:29

0316Meisjj schreef:
Mcsjelle. Sommige dierenartsen zijn wel zo hoor. Heb er bij 2 mn stage gelope.. die om alles zeiden oh, even kijken.. ik debk dat het weggehaald moet worden.. 200 euro voor de operatie en dan nog 150 voor de zorg erom heen.. dat ik denk.. is dit nodig.. maar bij lange na niet alle d.a. zijn zo. Maar je heb er wel een paar tussen zitte


die heb je er idd tussen zitten maar begin dit jaar was ik bij een orthopeed omdat mijn hond rare aanvallen had en ik het niet meer vertrouwde en dacht dat het door zijn gewrichten kwam. Ik heb daar 3x moeten stukken moeten lopen en rennen hij heeft alles afgevoeld en gaf daarna aan dat hij geen rontgenfoto's wilde maken omdat er geen problemen gezien zouden worden dan spondylose in rug en nek (wat ik al wist dat aanwezig was) maar dat hij een MRI scan zou laten doen als ik perce wat wilde doen. Nu kon hij dat niet dus moest ik naar een andere praktijk en andere arts. Heeft hij niets aan verdiend en hij had dus veel meer aan mij kunnen verdienen als hij de foto's had gemaakt die ik wilde hebben. Super goede orthopeed!!!!! *\o/* (mijn andere hond zag hij lopen en zag aan het lopen al dat hij een vorm van ED had en dat bleek hij ook na de foto's te hebben gemaakt te hebben).

Oftwel gelukkig zijn er idd ook goede dierenartsen! (overigens mijn DA ook die snapt tenminste als mijn kat een kuurtje doxy nodig heeft dat hij bijv. i.p.v. 10 dagen 1 tabletje van 50mg ook 10 dagen 1/4 tabletje van 200 mg voor mag schrijven. Alle beetjes helpen.....)

Anoniem

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:34

Mijn moeder heeft ook nog een teefje van 9 jaar bijna 10. En die heeft ook een bultje bij der tepels. Opereren kan wel, maar kans is groot dat ze er niet uit komt. Dus we kijken gewoon aan hoelang ze het nog volhoudt om dierwaardig te kunnen leven.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:41

Ik zou zelf op die leeftijd het niet doen, zeker niet als het niet groeit of onrustig is. Heb te vaak gezien dat het daarna veel sneller en erger terug komt. Als het groeit en ze er last van hebben is het wat anders.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:26

Ik heb mijn Teefje niet laten opereren. Uiteindelijk is zij een anderhalf jaar later overleden op een leeftijd van ongeveer 12 a 13 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:28

Wilawander schreef:
Ik zou zelf op die leeftijd het niet doen, zeker niet als het niet groeit of onrustig is. Heb te vaak gezien dat het daarna veel sneller en erger terug komt. Als het groeit en ze er last van hebben is het wat anders.


Hier ben ik het mee eens, als het zo langzaam groeit zou ik het risico niet nemen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:44

het is een vrij zware operatie,ze halen dan de hele rits melkklieren weg.Op die leeftijd is dat redelijk risicovol.
Beetje mosterd na de maaltijd....steriliseren helpt dit voorkomen,en ook baarmoederkanker.Daar kun je ook op wachten als ze ouder zijn. :7

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Teefje met melkkliergezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:36

Steriliseren kan helpen voorkomen, mijn hond was gesteriliseert, maar helaas toch echt overleden aan kanker.