Tips? *Romeo*

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 13:18

Heey Bokkers!

Voorstellen:
Ik ben Amber en 14 jaar. Romeo is mijn grootste liefde <3
Net als die van een ander meisje, Simone, zij is 19.

Over Romeo:
Romeo is een warmbloedruin van 14 jaar. Het is een manegepaard.
Hij vindt het erg leuk op de manege, maar soms ook heel druk...
Vroeger is Roompje mishandelt. Hij heeft bijna geen liefde gekend, alleen van Simone en mij.
Wij zouden allebei voor Room door het vuur gaan :j
Maar voor Romeo is het af en toe heel moeilijk om een manegepaard te zijn, door zijn jeugd...
Eigenlijk is hij hier ook niet zo geschikt voor...
Hij rijdt superlekker, alleen in de stal is het moeilijk voor hem, omdat hij door een heleboel mensen niet zo fijn wordt benaderd... die mensen begrijpen hem niet... maar Simone en ik doen dat wel!

Ons plan:
Natuurlijk is het Simone en mijn grootste droom om Room als eigen paard te hebben, beter voor hem, fijner voor hem, de twee mensen om hem heen die het meest van hem houden...!

Wij zaten allebei ook echt zo: 'Als Romeo mijn eigen paard is, wordt zij zijn bijrijdster/verzorgster!' (Over elkaar)

Maar omdat we allebei niet in ons eentje een paard kunnen onderhouden, hebben we afgesproken om vanaf 1 Januari 2014 te sparen, al ons geld gaat naar een spaarrekening of iets dergelijks.
Dan hopen we, dat we, over 2 a 3 jaar genoeg hebben om Romeo over te kopen van de manege.
(Klinkt misschien penny, maar we zijn geen 10, we zijn 14 en 19, we nemen dit serieus)

We hebben al een heel spaarplan, we hebben schema's wat een paard zal kosten zodat we niet voor verrassingen komen te staan als Romeo van ons is.
We hebben al leuke dekjes en ik ga binnenkort een (bitloos) hoofdstel kopen, daar reageert Romeo superfijn op, dit omdat hij gevoelige plekjes heeft in zijn mond door eerdere mishandelingen en zonder bit vindt hij het fijner.

We hebben allebei veel ervaring en we zijn in principe helemaal klaar voor een eigen paard, nu het geld nog dus +:)+

Vraagje:
Hebben jullie misschien nog tips?

Nog even:
Alleen serieuze reacties, en een beetje aardig houden aub ;)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:21

Sorry, maar ik zou er niet aan beginnen, wat als jullie ruzies krijgen ?

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 13:22

Krijgen we wss niet :)) we kunnen goed met elkaar opschieten :)) en ik ben slecht in lange ruzies, ik heb nooit een ruzie gehad langer dan 2 dagen ;))

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:22

Persoonlijk zou ik dit je afraden. Wat als jullie ruzie krijgen? Ik zou nooit met z'n tweeën een paard kopen, dat is vragen om problemen.

TailsLover1

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:23

weet niet of jullie dat al doen maar misschien kunnen jullie een bijbaantje nemen? dan heb je toch weer steeds meer geld suc6 verder met het sparen :)

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:23

Idd, ik zou ook nooit een vriendin als verzorgster nemen. En heb je de zekerheid wel dat hij voor die tijd nog niet is verkocht?

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:24

Leuk! Hoe gaan jullie het met de stalling doen? Maandelijkse uitgaven zoals hoefsmid, de entingen (niet maandelijks maar toch), etc. Hebben jullie werk dus vaste inkomens? Wat vinden je ouders er van en wat gebeurd er als je paard ziek wordt en je veel geld kwijt bent aan de dieren arts?

Ook moet het samen gaan, je moet rijden verdelen etc.

Allemaal dingen om over na te denken!! Een paard aanschaffen lukt meestal wel, maar onderhouden is een tweede :)

Heel veel succes!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:24

Ik zou het ook niet doen en niet eens perse om de ruzie :j Stel dat de pony over een jaar overlijd? Wat doe je dan met het geld wat jullie samen gespaard hebben? En wat als jullie de pony niet mogen kopen? Nee , ik zou het echt afraden :)

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:25

Oh dat klinkt als echte vriendschap :)
Hoe denken jullie ouders er over?

Nog een vraagje:
Stel er is een situatie waar in de dierenarts zegt: Het paard is niet meer te helpen, is erg ziek en je moet hem laten inslapen...

En wát als een van jullie twee een andere oplossing wilt proberen?
Het paard moet niet de dupe worden van jullie meningsverschil.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 25-12-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:26

Je weet het nooit , echt, er is een een hele grote kans dat dit de mist in gaat.
Om maar wat voorbeelden te noemen ,
Het paard word ziek en je moet kiezen tussen een operatie met een kleine overlevingskans of laten inslapen, jullie willen beide wat anders, wat dan?
Een gaan jullie ziet er van af, of raakt werkeloos, jullie hebben nu dan opeens niet genoeg geld voor het onderhoudd, wat dan?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:26

Tip: koop niet samen een paard. Vroeg of laat denk je ergens verschillend over en gaat het mis. Dat jullie het nu goed kunnen vinden, zodra er straks geld bij komt kijken kan dat heel snel veranderen.

Tip: als 1 van jullie het paard koopt kan de ander (evt. betalende) bijrijdster worden. Daarmee heeft er 1 uiteindelijk de mogelijkheid om echt beslissingen te nemen als jullie het niet eens kunnen worden.

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 13:29

Neehoor, bij mij op de manege zijn er best een aantal mensen die samen een paard hebben :))

Ja, simone kan al een baantje nemen, ik alleen een krantenwijkje, maar als ik kan ga ik een echtere bijbaan nemen :)) dankje :))

Nou, romeo heeft maar weinig echte fans... iemand anders zou hem niet snel kopen... voordeeltje voor ons :))

We hebben al veel gedacht aan taak- en kostverdeling, dat is in principe geen probleem :))
We laten hem gewoon staan op de manege, maar dan is het een pensionpaard :))
Mijn ouders staan erachter, als school er maar niet onder lijdt, maar dat zal niet snel gebeuren, ik heb nu ook een verzorgpaard voor 2 a 3 dagen per week, en ik ben er ook altijd op woensdag de hele dag :)) qua tijdverlies zal er niks veranderen :))

Als hij overlijdt, waar we niet vanuit gaan, maar het kan altijd gebeuren, dan verdelen we het geld gewoon ;))

Dan proberen we allebei de oplossingen :))

Dan helpen onze ouders wel :))

Dankje voor de tip, maar dat zien we dan wel :))

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:35

Een tip, houd bij wat je hebt gespaard!

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:42

School zal er niet snel onder lijden? Hoezo weet je dat zo zeker?
Ik zit in 3tl en zit elke dag tot minimaal half 4 op school, en heb daarnaast ook nog eens huiswerk, ik heb geen idee waar ik nu tijd zou moeten hebben voor een eigen paard, laat staan straks op het mbo.. :Y)

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:49

Bedenk goed dat er inderdaad veel tijd in moet gaan zitten. Ook al wil je niet dat school er onder gaat lijden. Ik zit nu in Groningen op school en ben pas elke dag na 5 uur thuis. En dan nog huiswerk etc.

Het is geen aanrader.

Maar toch succes.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:02

Gaan jullie alleen recreatief rijden of hebben jullie rijtechnisch meer plannen?
Mijn ervaring is namelijk dat iedereen anders rijd, dit maakt voor een recreatie/manege paard niet zoveel uit. Maar zodra je serieus wedstrijden wilt gaan rijden zou dit voor problemen kunnen zorgen, misschien ook wel een puntje waar je vooraf naar moet kijken ;)

Ik heb vroeger altijd mijn paard met mijn zus moeten delen, en natuurlijk ben je het niet altijd met elkaar eens maar over het algemeen ging dat wel goed zolang je maar goed blijft praten met elkaar

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 14:48

Dankje voor de tip :)) ik zit nu in 2havo/vwo, maar soms zit ik me thuis nog best te vervelen... en de uurtjes dat ik op de manege ben heb ik best tijd om een paard te verzorgen, ik doe nu dan ook scooby, mijn lieve verzorgpaardje <3

Wij zijn niet echt fanatieke ruiters... af en toe een sprongetje, dan weer even wat dressuur, dan even naar buiten... lekker ontspannen rijden, dat is veel leuker dan superfanatiek dressuur doen ofzo... :))

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 14:50

@mooblie precies :)) ik moet ruzie echt zo snel mogelijk uitpraten, ik hou het echt niet lang vol... en simone en ik kunnen het goed met elkaar vinden :) we weten dat het paard eronder zal lijden als wij ruzie hebben... we willen lekker ontspannen, zodat romeo gelukkig zal zijn!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:55

- Stel dat Simone besluit dat ze wel wedstrijden wil rijden. Daarvoor wil ze dan ook wel zaterdag en zondag de hele dag het paard. Jij wil gewoon lekker buiten rijden, vooral op zaterdag en zondag als je vrij bent. Wat dan?
- Stel dat jij vindt dat er een nieuw zadel moet komen, en Simone vindt van niet. Wat dan?
- Wat als jullie zo veel buitenrijden dat jij vindt dat er ijzers onder moeten. Simone vindt van niet. Wat dan?
- Wat als Simone op ponykamp/trektocht/vakantie wil met Romeo, ergens op een andere stal. Jij wil dezelfde week op ponykamp. Wat dan?
- Wat als Romeo valt tijdens jouw les en een blessure heeft, moet Simone dan meebetalen aan de dierenarts?
- Stel dat hij ziek wordt, koliek. De dierenarts zegt dat een operatie van €5000,- hem misschien kan redden. Jij wil het doen, Simone niet. Wat dan?
- 1 van jullie kan het niet meer betalen en wil Romeo verkopen. Wat dan?
- 1 van jullie verhuist naar de andere kant van het land. Wie mag Romeo dan hebben?

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 14:59

dan ga ik mee naar de wedstrijd, en ga k een andere keer lekker ontspannen rijden. we verdelen de week (ene dag doet zij m andere dag doe ik m)

dan koop k m van mn eigen geld

romeo heeft al ijzers, en we gaan dit niet veranderen

dan gaan we allebei naar dat kamp, en dan verzorgen we hem samen en de ene keer rij ik op hem, en zij op een manegepony en dan omgekeerd

nee, hoeft niet, tenzij ze het wilt. en trouwens, we laten romeo verzekeren

dan gaan we even goed overleggen

dan betaalt diegene minder, gaan de papieren naar de gene die het meest betaalt en is de ander vaste bijrijdster/verzorgster

dat laten we romeo zelf beslissen, en we kijken naar in welke toestand de ander zich bevindt

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:06

AS1999 schreef:
dan ga ik mee naar de wedstrijd, en ga k een andere keer lekker ontspannen rijden. we verdelen de week (ene dag doet zij m andere dag doe ik m)

dan koop k m van mn eigen geld

romeo heeft al ijzers, en we gaan dit niet veranderen

dan gaan we allebei naar dat kamp, en dan verzorgen we hem samen en de ene keer rij ik op hem, en zij op een manegepony en dan omgekeerd

nee, hoeft niet, tenzij ze het wilt. en trouwens, we laten romeo verzekeren

dan gaan we even goed overleggen

dan betaalt diegene minder, gaan de papieren naar de gene die het meest betaalt en is de ander vaste bijrijdster/verzorgster

dat laten we romeo zelf beslissen, en we kijken naar in welke toestand de ander zich bevindt


Ik vind dat je hele mooie idealistische antwoorden geeft :). Ik denk alleen niet dat ze realistisch zijn. De kans dat jullie vaker dan eens verschillende dingen willen is groot. Toen ik nog op paarden van anderen reed dacht ik ook dat dat wel mee zou vallen, tegenwoordig zou ik echt niet willen hebben dat iemand anders meebeslist over mijn pony. Zelfs mensen waar ik het héél goed mee kan vinden en die absoluut goed zijn voor hun paard hebben vaak andere ideeën over wat perfect is.

Even goed overleggen is uiteraard een ideaal antwoord. Maar wat als je er niet uitkomt samen? Jij wil absoluut Romeo redden en hebt daar best €2500 voor over, maar zij kan het gewoon niet betalen. Investeer jij dan het volledige bedrag in een pony die maar voor de helft van jou is?

Waarom begin je gewoon niet met de situatie waarin de 1 de eigenaar is en de ander de bijrijdster? Dan kun je net zo goed dagen verdelen, er samen voor zorgen en alles overleggen, maar als je het niet eens kunt worden is het wel een stuk makkelijker beslissingen maken.

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:12

Even antwoord op devraag in je laatste zin: daar hebben we het geld (nog) niet voor, de kosten zijn minder als je ze deelt

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:13

AS1999 schreef:
Even antwoord op devraag in je laatste zin: daar hebben we het geld (nog) niet voor, de kosten zijn minder als je ze deelt


Maar als ze het over een jaar niet meer kan betalen, of na een half jaar dan moet je er toch ook geld voor hebben?

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:15

ja dan wel daarom zei ik 'nog'

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:15

AS1999 schreef:
ja dan wel daarom zei ik 'nog'


Waarom dan niet een half jaartje langer sparen?