shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mariekekroon
Berichten: 494
Geregistreerd: 24-05-12

shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 12:15

mijn shetlander krijgt het voor elkaar om elke x uit het weiland te komen en dan een stukje verderop rustig te gaan eten, het weiland is aan de zijkanten een schuur, een sloot en een hek en een stuk afgezet met stroomdraad
en door het stroomdraad weet ze altijd uit te breken, wat kan ik doen

schoentje


YvonneV
Berichten: 8737
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:17

draden er bij zetten

madelaine
Berichten: 383
Geregistreerd: 11-03-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:19

Weet je zeker dat je de draad op een goede hoogte hebt? Shetlanders kunnen er heel makkelijk onderdoor!

Lotje❤️
Miedas❤️


Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:19

Misschien een sterker schrikapparaat.

Lastig in deze tijd is dat de shetties zoveel haar hebben dat ze er weinig van voelen.
Ik heb er soms ook een bij die aan de andere kant het gras groener vind :+

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

YvonneV
Berichten: 8737
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:21

quote uit een ander topic

Locanda schreef:
bij onder door kruipen kun je evt ijzerdraad in de manen verwerken.

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:25

Locanda schreef:
bij onder door kruipen kun je evt ijzerdraad in de manen verwerken.
[/quote]

Inderdaad, dit heb ik ook bij mijn minitje gedaan, die door 4 draden alsnog heen kwam. Binnen twee weken was ze klaar met ontsnappen.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:28

Ik heb om de wei gaas staan, daar gaat onze shetlander niet meer door heen. Wel kan ze binnen het gaas overal rond lopen.

Woopy_x

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-02-13

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:33

laag houten hek? hihi

a horse doesn't care about how much you know, but how much you care♥
do you know that a horse can fly, it's like you touch the clouds
Mijn naam was eerst lovepaard123 maar sins nu Woopy_x

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:35

Loop je hekwerk eens na. Zijn de draden nog goed van kwaliteit, maakt het nergens kortssluiting, is je aardpen lang genoeg. Je hebt apparaatjes waarmee je de stroomsterkte kunt meten. Dan kun je zien of je stroom niet ergens wegloopt. Als er overal genoeg stroom opzit moet je kijken of je genoeg draden hebt gespannen op de juiste hoogte. Als je pony een keer een goede schok krijgt dan is het rap gedaan met ontsnappen is mijn ervaring. Vroeger kon ik iedere dag mijn shetlander uit het verkeerde weiland vissen, dat is nu over gelukkig.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:37

Staat ze alleen?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:43

Meer draden spannen en flinke stroom erop.

Span de eerste draad 10 cm van af de grond. Dan 1 op 25 cm. dan nog een op 40 cm van de grond af
En dan 1 op 75 cm vanaf de grond.
Die onderste draden heb je echt nodig.
Begin je pas op 40 cm of zoiets dan stoppen ze daar hun dikke manenbos onder en voelen ze geen stroom en duwen gewoon door.
Heb je meteen laag bij de grond draden dan moeten ze daar hun neus tegen houden, heb je goede stroom doen ze dat maar 1 keer en nooit meer :)

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Misty12

Berichten: 7034
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:50

Aan een lange lijn aan een stevige pin in de wei laten lopen. Je kan elke dag de pin een stuk verzetten zodat je pony elke dag een stuk vers gras erbij heeft. Niet de meest ideale oplossing, maar elke dag vangen is ook niet fijn.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:39

Hoe gaat ze tussen het draad door? Wij hadden namelijk ook de onderste draad op een centimeter of 15 van de grond en daar ging de shettie overheen (tussen onderste en middelste draad ging ze er doorheen) Het middelste draad hangt op 40 centimeter hoogte ongeveer. Nu hangt de onderste op 20 en de middelste nog steeds op 40 en blijft ze er netjes achter.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Wizz99

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-01-13

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:52

Ik heb 3 draden nodig met een flinke klap stroom erop om een shetje binnen te houden. Overigens heb ik er ook een die gerust een sloot over zwemt... Een sloot is niet voor ieder paard omheining :P

All you need is love... And a horse... Or four... :P

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:46

Mijn ervaring met gaas is dat ze daar heerlijk tegenaan gaan schuren, waardoor het kapot gaat en helemaal uit z'n fatsoen gaat hangen, zodat het er straks niet netjes uitziet en ze er alsnog door/overheen kunnen.
Daarom span ik de stukken gaas ook nog eens af met stroomdraad.

TS: zorg voor een goede klap stroom op 't lint/draad. Daarnaast; span óveral stroomlint/draad/koord, niet slechts 'een stukje'. Zorg voor een goed apparaat, goede geleiding via de aardepen (soms heb je meerdere nodig, soms een wat langere die dieper in de grond moet voor betere geleiding) en goed lint/draad/koord. Gebruik daarnaast isolatoren en weidepaaltjes, evt. van die plastic prikpaaltjes.

En span je lint idd 4 hoog, de laagste slechts op 10 cm. van de grond, zoals ik hier ongeveer heb gedaan: (hij kan nog lager, maar voor mijn pony's die nooit uitbreken is dat niet nodig, daarbij gaat 't gras er dan zo snel tegen aan).
Afbeelding

Gebruik dan bij voorkeur lekker breed (4 cm) lint; stevig, goed zichtbaar en zorgt toch voor wat meer ontzag bij de pony's.

Als je dat allemaal in orde hebt, dan breekt je shet écht niet meer uit.

Staat de pony alleen, of met vriendjes? Als hij alleen staat vind ik het wel logisch ook dat hij steeds uitbreekt.......

Lynn_Nikita

Berichten: 25425
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: shetlander die elke keer uitbreekt uit het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:26

is al vaker gezegd maar meer draden en goed controleren of er wel genoeg stroom opstaat

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:30

Ik zou zelf denken een zwaardere schok er op zetten en dikker draad. :D

Life
Love <3
Laugh :D


You da one <3

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:37

Heeft je shetter genoeg afleiding in de weide/ Dus met andere shetters, eten, water,speelgoed. Als ze het blijven doen ook met goed stroom enz. Dan is het vaak verveling dat ze op jacht gaan naar andere stukken:) Ik heb hier 2 uitbrekers hebben het 2x gedaan door fout mij met draad. Nu nooit meer..maar ze vervelen zich ook nooit. Heb regelmatig een stuk pad open staan wat nieuw is. Heb ergens een wortel verstopt in de weide die ze kunnen gaan zoeken. Hang hooi in net steeds ergens anders, water verplaatsen steeds. Soms eens een lege drinkfles op hangen ergens of een tak in de weide om aan te knagen. Enz enz. Zo creatief je kan zijn als ze naast gras eten als dat er al is. Bezig zijn. En zo heb ik nog meer dingen> Tot nu toe geen probleem meer met beiden uitbrekers omdat ze genoeg andere dingen te doen hebben. Zeg het niet te hard want dat sta ik morgen buiten te vangen ergens;)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:39

Lynn_Nikita schreef:
is al vaker gezegd maar meer draden en goed controleren of er wel genoeg stroom opstaat


Inderdaad stap 1 om te kijken of de boel niet versleten is. Als alles nog in goed conditie is en overal voldoende stroom op staat kan je kijken om meer draden toe te voegen of meer stroom erop. Het is nu winter en de shetten zitten dik in de vacht dus kan best zijn dat je shet het daardoor nauwelijks voelt.
Zelf hebben wij rondom gaas en daarvoor 2 lage stroomdraden daar zijn ze nog nooit door heen gekomen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers