zonder reden er vandoor gaan. Wat is de best oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

zonder reden er vandoor gaan. Wat is de best oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 23:17

Hoi
Sinds kort wil mijn paard ervandoor gaan tijdens het rijden vaak om niks en aan een kant van de bak. Ze maakt zichzelf heel sterk en zet er op een rennen. En aan de andere kant van de bak doet ze weer normaal en valt ze terug in draf. Maar ik wordt hier de laatste tijd een beetje gek van. Nou heb ik mijn instructrice om hulp gevraagd en die zegt op een achtje zetten maar ze reageer totaal niet meer op de hulpen dus sturen gaat lastig.
Nou zei mijn oud instructrice dat een thiedemann of een ander bit (ook vertelt welke en waarom) maar wat is nou de beste oplossing. Ik heb namelijk het gevoel dat ze een loopje met me neemt dit wil ik natuurlijk voorkomen. Want ze doet het ook op momenten dat het heel goed gaat.

Wat is nou de beste oplossing?
Een thiedemann? Ander bit? Achtjes rijden (lukt niet altijd)?
Of heeft een van jullie nog een slimme oplossing?
Ik hoor het graag.


FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: zonder reden er vandoor gaan. Wat is de best oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:26

Uitzoeken waarom ze zo doet.
Heeft ze teveel energie, omdat ze te weinig buiten komt. Of heeft ze ergens last van?

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:54

Zou ook eerst de rede achterhalen, pijn, uitproberen, iets engs wat je over het hoofd ziet enz..
Ik zou er geen ander bit in doen, hiermee los de oorzaak van het probleem niet op. Ook met helpteugels niet maar in mijn ogen is de tiedeman een hulpteugel die het minst in te werken dus als je een helpteugel probeert zou ik die nemen. Mijn tip is om je paard bezig te houden, veel figuren, binnenhoefslag, tempowisselingen en als je voelt dat ze zich sterk maakt gelijk sturen, als je niet op geen plek ben waar je een figuur kan maken dan verzin je er een. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: zonder reden er vandoor gaan. Wat is de best oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:57

De slimme oplossing is er niet van uitgaan dat een ander bit of hulpteugels gaan helpen. Ik zou eerder kijken naar de waarom, en daar de oplossing voor gaan zoeken. Zolang jij niet weet, of je instructeur waarom ze het doet kun je niks beginnen. Persoonlijk zou ik DAT voorleggen aan mijn instructeur, maar goed.. ik kom uit de tijdperk dat we het probleem bij onszelf zochten, eerder grepen naar een veel zachter bit en hulpteugels nauwelijks bestonden.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:26

Paarden die steeds op dezelfde plek wegstormen doen dat doorgaans omdat het van hen gevraagde werk of onaangenaam of niet goed begrepen is.
Ze hebben ergens een keer ontdekt dat als ze ergens van schrikken en wegstormen dat ze dan even van de belasting af zijn.
Paarden zijn gewoonte dieren en zullen dit soort van gedrag snel als gewoonte installeren.
Dit kan een kwestie van onaangepast bit of zadel, of een slecht zittende of slecht rijdende ruiter zijn.

Wanneer we dit probleem willen oplossen is het dus slim om over het bovenstaande eerst even na te denken.
Het verzwaren van het werk of veronaangenamen met scherper werkende hulpmiddelen is niet zo'n slimme oplossing.
In het beste geval leidt dat tot overgave en totale onderwerping.
Het paard wordt murw gereden.

De fijnste paarden zijn zij die vrijwillig medewerken en anticiperen, hiermee komen we het verst en op de meest aangename manier.

De beste oplossing op lange termijn is eerst het gevraagde werk te vergemakkelijken, op te delen in kleine beheersbare stukjes.
Ieder klein stukje opnieuw te bevestigen met heel veel aanmoediging en beloning.
Het is ook slim om het paard in het begin vooral niet te zwaar belasten en de spierpijn in rijden.
Verintensivering van het werk geschiedt progressief en in jaren en houdt ten eerste en ten alle tijde rekening met de mentale en lichamelijke mogelijkheden van het paard.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:34

Simpelman schreef:
Paarden die steeds op dezelfde plek wegstormen doen dat doorgaans omdat het van hen gevraagde werk of onaangenaam of niet goed begrepen is.
Ze hebben ergens een keer ontdekt dat als ze ergens van schrikken en wegstormen dat ze dan even van de belasting af zijn.
Paarden zijn gewoonte dieren en zullen dit soort van gedrag snel als gewoonte installeren.

Wanneer we dit probleem willen oplossen is het dus slim om over het bovenstaande eerst even na te denken.
Het verzwaren van het werk of veronaangenamen met scherper werkende hulpmiddelen is niet zo'n slimme oplossing.
In het beste geval leidt dat tot overgave en totale onderwerping.

De fijnste paarden zijn zij die vrijwillig medewerken en anticiperen, hiermee komen we het verst en op de meest aangename manier.

De beste oplossing op lange termijn is eerst het gevraagde werk te vergemakkelijken, op te delen in kleine beheersbare stukjes.
Ieder klein stukje opnieuw te bevestigen met heel veel aanmoediging en beloning.
Het is ook slim om het paard in het begin vooral niet te zwaar belasten en de spierpijn in rijden.


Er zijn ook paarden die daadwerkelijk zonder reden (er wordt niets anders gevraagd dan anders en ze mankeren niets) onder het werk uit proberen te komen.
Mijn haf had de afgelopen twee weken geen trek in de galop (flegmatiek beestje).
Dat resulteerde bij proberen aan te springen in rare half bokkende en hupsende bewegingen en het bit vastpakken en de teugels uit je handen trekken. Dan heeft hij nog het truukje dat hij met zijn neus tussen zijn voorbenen en met bolle rug wegschiet in galop (halve lange zijde) en dan weer vanzelf terugkomt.
Ik noem het zijn trukendoos opentrekken want in zijn manegepony tijd werden de kinderen hierdoor bang van hem en hoefde hij niet meer....
Helaas zet mijn dochter gewoon door en mag hij stoppen na 1 rondje linksom normale galop en 1 rondje rechtsom normale galop....
Na twee weken was hij weer zijn brave zelf...
Ik denk dat (als je alles uitgesloten hebt) er even doorheen moet.

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg !

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:38

Nens77 schreef:
Simpelman schreef:
Paarden die steeds op dezelfde plek wegstormen doen dat doorgaans omdat het van hen gevraagde werk of onaangenaam of niet goed begrepen is.
Ze hebben ergens een keer ontdekt dat als ze ergens van schrikken en wegstormen dat ze dan even van de belasting af zijn.
Paarden zijn gewoonte dieren en zullen dit soort van gedrag snel als gewoonte installeren.

Wanneer we dit probleem willen oplossen is het dus slim om over het bovenstaande eerst even na te denken.
Het verzwaren van het werk of veronaangenamen met scherper werkende hulpmiddelen is niet zo'n slimme oplossing.
In het beste geval leidt dat tot overgave en totale onderwerping.

De fijnste paarden zijn zij die vrijwillig medewerken en anticiperen, hiermee komen we het verst en op de meest aangename manier.

De beste oplossing op lange termijn is eerst het gevraagde werk te vergemakkelijken, op te delen in kleine beheersbare stukjes.
Ieder klein stukje opnieuw te bevestigen met heel veel aanmoediging en beloning.
Het is ook slim om het paard in het begin vooral niet te zwaar belasten en de spierpijn in rijden.


Er zijn ook paarden die daadwerkelijk zonder reden (er wordt niets anders gevraagd dan anders en ze mankeren niets) onder het werk uit proberen te komen.
Mijn haf had de afgelopen twee weken geen trek in de galop (flegmatiek beestje).
Dat resulteerde bij proberen aan te springen in rare half bokkende en hupsende bewegingen en het bit vastpakken en de teugels uit je handen trekken. Dan heeft hij nog het truukje dat hij met zijn neus tussen zijn voorbenen en met bolle rug wegschiet in galop (halve lange zijde) en dan weer vanzelf terugkomt.
Ik noem het zijn trukendoos opentrekken want in zijn manegepony tijd werden de kinderen hierdoor bang van hem en hoefde hij niet meer....
Helaas zet mijn dochter gewoon door en mag hij stoppen na 1 rondje linksom normale galop en 1 rondje rechtsom normale galop....
Na twee weken was hij weer zijn brave zelf...
Ik denk dat (als je alles uitgesloten hebt) er even doorheen moet.


Edit, volgens mij zeg ik hetzelfde als simpelman :D

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg !


DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:44

En wat als je haar nou eens helemaal gelijk geeft en haar aanspoort als ze dat doet? dan nog een rondje doorgaat en haar dan rustig terugneemt en verder gaat waar je mee bezig bent?
Omdat jij het dan overneemt zonder haar te stoppen lijkt het voor haar ineens alsof jij een heel goed idee hebt, en zal zo eerder in jouw ideeën meegaan. Daarbovenop komt nog dat de adrenaline wegvloeit door het rennen en jij haar daarbij helpt dus ook daarom is ze dan blij met je.
Zo los ik het altijd op als ze ineens wegschieten, lekker in meegaan rondje druk blijven zetten en dan druk eraf kijken of ze dan normaal terug kunnen komen en verder gaan waar we mee bezig waren.

Wel eerst medische dingen uitsluiten, maar zou apart zijn als ze dat dan steeds op dezelfde plek doet en verder niet..

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:52

DPTomboy schreef:
En wat als je haar nou eens helemaal gelijk geeft en haar aanspoort als ze dat doet? dan nog een rondje doorgaat en haar dan rustig terugneemt en verder gaat waar je mee bezig bent?
Omdat jij het dan overneemt zonder haar te stoppen lijkt het voor haar ineens alsof jij een heel goed idee hebt, en zal zo eerder in jouw ideeën meegaan. Daarbovenop komt nog dat de adrenaline wegvloeit door het rennen en jij haar daarbij helpt dus ook daarom is ze dan blij met je.
Zo los ik het altijd op als ze ineens wegschieten, lekker in meegaan rondje druk blijven zetten en dan druk eraf kijken of ze dan normaal terug kunnen komen en verder gaan waar we mee bezig waren.

Wel eerst medische dingen uitsluiten, maar zou apart zijn als ze dat dan steeds op dezelfde plek doet en verder niet..


Dat is ook een goede tip !
Dit helpt inderdaad bij mijn paard erg goed als hij duikt en wegschiet, dan moet hij een paar rondes in volle galop door (das niet de bedoeling want hij probeert juist onder het werk uit te komen) en vervolgens is het meteen klaar met wegschieten want dat betekent voor hem alleen maar harder aan het werk (heb wel een flegmatiek paardje)...

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg !

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: zonder reden er vandoor gaan. Wat is de best oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:55

Probeer ook het gedrag net voor het nep-schrikmoment te ontdekken en analyseren en als je dat doorhebt, daar al ingrijpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers