Ik kom er maar niet van af.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
f10j

Berichten: 368
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: drenthe

Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 23:48

Ik zit hier nu al een jaar mee, en wil het nu toch eens van me afschrijven.
Ik zit sinds een jaar al in een depressie. Tenminste dat zegt mijn huisarts. Het begon allemaal met hardkloppingen door oververmoeidheid, ik bleef maar door gaan en door gaan totdat mijn lichaam zij dat het klaar was. Daardoor ontstonden dus die hardkloppingen, niet veel later kreeg ik nog meer kwaaltjes zoals kortademigheid, hoofdpijn, duizeligheid, trillen enz enz ik werd zo bang dat ik niet meer naar winkels durfde school of wat dan ook. Ik ben in therapie gegaan, maar ook dat heeft me niets geholpen. Na een tijdje begon ik er een beetje uit te klimmen. Het ging goed met de paarden, had nieuwe vrienden. Maar helaas is het nu winter, en is alles weer terug. In 1 week tijd ben ik van feesten naar niet meer in een winkel kunnen staan gegaan. Ik zit er weer helemaal in en kan nu even geen lichtpuntje meer vinden.
Dit alles is ontstaan uit een traumatische ervaring die ik heb meegemaakt. Ik hoop dat ik weer iets kan vinden waardoor ik weer de strijd aan kan gaan, net zo als een tijdje geleden. Want toen ik er even uit was kon ik echt genieten van het leven, en dat wil ik terug.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:22

Is het 'gewoon' een depressie of ptss (posttraumatische stress-stoornis)? Omdat het door een traumatische ervaring komt klinkt het mij eerder als ptss. Er zijn verschilldende behandelmethoden, waarbij je moet zoeken naar de methode die bij jou past. Ik weet niet of je HA je verder kan helpen of wat de mogelijkheden zijn voor een second opinion?

f10j

Berichten: 368
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 09:04

Mijn huisarts zegt dat het een depressie is, ik heb ook al een second opinion gehad. Ik heb een dag in het ziekenhuis gelegen. Mijn bloed is nagekeken een scan van mijn hoofd gehad, en hardfilmpjes gehad. Het enige wat ze konden vinden was een verhoogde hartslag. Dus zeiden ze dat het gewoon stress was, en dat ik in therapie moest gaan. Of medicatie innemen, maar door mijn jonge leeftijd wouden ze liever niet dat ik medicatie zou innemen. Ik ben dus in therapie gegaan, maar ik kan niet zeggen dat ik dat vond helpen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:19

Dan heb je niet de juiste therapie gehad. Of niet de juiste persoon. Zoek verder tot je de juiste hulp hebt gevonden!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:41

Ik zou voor een second opinion gaan. Er zijn onwijs veel therapieën

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:33

Je bent volgens je profiel 15. Neem een van je ouders/verzorgers mee naar je huisarts en vraag om en doorverwijzing naar een 2e lijns psycholoog voor een EMDR behandeling icm cognitieve gedragstherapie. Hier heb je gewoon recht op, ook al ben je eerder in therapie geweest.

Succes

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:32

Hoi f10j,
Rot hoor, dat een traumatische ervaring zo'n lange nasleep kan hebben! Als je lichaam een aspect van het trauma herkent in het hier en nu, gaat je lichaam in alarm. Dat is een soort reflex, door "anders te gaan denken" kun je het niet veranderen.
Maar het goede nieuws: het kan goed weggaan! Ik ben zelf in emdr therapie geweest en ben er heel enthousiast over. Wat je wel nodig hebt is een goede band met je therapeut en een aantal oefeningen om jezelf te kunnen troosten, opbeuren en kalmeren.

En denkbaar, dat ten eerste je hartkloppingen en ook daarna de uitputting hier van weg kwamen: dat je op een of andere manier herinnerd werd aan de ellende en je lichaam dus in haar alarm toestand ging - dat is botweg erg vermoeiend!

Boffers kunnen met drie of vier sessies emdr hun trauma de nek om draaien. (Op oa. Wikipedia staat een leuk artikel over emdr. )

Succes! !

f10j

Berichten: 368
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: drenthe

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:10

Bedankt voor de reacties, het gaat nu weer iets beter. maar als ik weer helemaal inzak ga ik wel langs de huisarts.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:31

Nu met de feestdagen is dat wellicht het verstandigste.
Maar noch trauma, noch depressie als gevolg van dat trauma herstellen vanzelf. En om nou nog lang "rond te zeulen met een rugzak vol stenen" - liever niet....

Mijn tip zou zijn om sowieso ergens in het nieuwe jaar naar de huisarts te stappen en te vragen om een psycholoog die verstand heeft van trauma.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:48

Niet wachten totdat het weer slechter gaat. Gebruik juist de energie die je nu hebt om opnieuw hulp te zoeken. Zelf geen EMDR gehad maar ken veel mensen die er baat bij hebben gehad. Ook een gewone therapeut kan je waarschijnlijk verder helpen. De een is de ander niet hoor en er is er echt een die jou kan helpen.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Ik kom er maar niet van af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:53

Misschien licht therapie proberen? Ik loop al 4 jaar rond met mijn depressie, is op mijn 15e begonnen en het eerste jaar was het flink pittig.. Het is bij mij nu echter opnieuw gediagnosticeerd naar winterdepressie. Ik krijg dan wel medicijnen, maar ik krijg hiernaast ook nog licht therapie en dat helpt voor mij wel aardig.
Misschien kun je met een psychiater gaan praten om tóch medicijnen te krijgen, dit ter ondersteuning van therapieën. Maar je moet dit niet laten gaan, ga op zoek naar hulp.

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:01

Ik vind dit eigenlijk meer klinken als een angststoornis dan een depressie. Daar heb je ook een hele andere hulp voor nodig.

Heeft de huisarts nooit over eventuele angststoornis gehad?

Edit: angststoornis komt ook vaak voort uit traumatische ervaring