Neckrope; jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
straalina

Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: een klein boerendorpje in de Kempen

Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 18:07

hey hey iedereen! Ik weet niet of het hier goed staat dus als het niet is srry daarvoor :o

Ik heb een paar weken terug voor de eerste keer neckrope gereden met een paard dat altijd men bit is gereden. Ik was dus supertrots enzo maar op school zei iemand dat ze het 'zielig' vond, zo'n touwtje rond een paard z'n hals.
Mijn mening is dat met neckrope rijden een van de zaligste dingen is die je je maar kunt bedenken, maar wat zijn jullie meningen hierover? _/-\o_

be Young, Wild and Free!!
Listening to your horse, he is your best friend :)
mijn lifestyle blog -> http://www.loflaura.blogspot.be/ :)


romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:08


Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:33

Met een neckrope moet je op een andere manier communiceren met je paard.
Je hebt geen mogelijkheden meer om te dwingen.
Je moet het communiceren als het ware opnieuw uitvinden, dat is goed.
Daar wordt je een betere ruiter door.

Rijkunstig heeft de neckrope verder geen toegevoegde waarde.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:49

Zielig? nee vind ik niet.

Gevaarlijk? Ja, absoluut!

Op Bokt zie ik vaak foto's voorbij komen van meiden die doodleuk zonder zadel en zonder hoofdstel buiten gaan rijden met alleen een neckrope. Dan vraag ik mij af; wat bezielt je?
Dat je het op je eigen erf in de bak doet o.i.d kan ik mij nog voorstellen maar buiten? doe maar even lekker niet.
Een paard is en blijft een vluchtdier je band kan nog zo geweldig zijn dan hoeft het maar 1x fout te gaan en dan zit je. Je kan een paard nooit voor de volle 100% vertrouwen.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:43

Jep, dat denk ik dan ook.
Laatst een meisje die met neakrope op de openbare weg aan het rijden was en de pony vloog opeens
de bosjes in vliegt (''haha, hij was weer eens ondeugend'').
Zo iemand brengt niet alleen zichtzelf en haar pony in gevaar, maar ook medeweggebruikers die er niets aan kunnen doen.

Toen ik commentaar gaf dat het levengevaarlijk was, ze had haar pony immers niet onder controle dan krijg je antwoorden als ''tja, hij kan ook wel een ondeugend zijn''

Ik doe ook tuigloos rijden en springen, maar wel lekker in mijn eigen weiland.
Niemand hoeft er te dupe van te zijn als ponylief niet wil luisteren.

Ik zie tegenvoordig vaak dat mensen foto's plaatsen en de penny's onder ons dat dan na gaan
doen, en dat is echt levensgevaarlijk!

Met tuigloos rijden moet iedere pas controleerbaar zijn, en ''de boef'' mag echt niet
toen even geen zin hebben om rechtdoor te gaan, dat is echt onverantwoord!

Mijn pony is heel erg goed op de hulpen, luisterd heel goed, kan goed springen en weigert
bijna nooit.
Met hem kan ik perfect voor de hindernis komen, fijn recht en exact in het midden.
ook onder het springen luisterd hij heel goed.
Als ik zeg hóhóó dan is het stop, ookal fijn we aan het galoperen.

Dit alles heb ik nog niet met een andere pony meegemaakt.
Daarom doe ik dingen als dit:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AXOHY4HB.jpg
Gewoon NIET met andere paarden.
En zeker neit op de openbare weg, ook niet met mijn pony.
Het blijft nog altijd een dier dat kan schrikken, en met touwhalster of bit heb je toch meer te vertellen.
Ook is mijn ervaring dat automobilisten zich kapot schrikken als daar een gek zonder tuig aan komt geraced :j

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:47

Ik vind het superleuk om te doen en het toppunt van goed communiceren met je paard!
Maar zal het nooit doen buiten de bak. Want in noodsituaties heb je gewoon met zo'n neckrope echt geen (nood)rem. :n

TS rijd jij in de bak met neckrope of buiten?

Zielig voor je paard zie ik sowieso niet, wat zou er zielig aan zijn? Je doet hem nergens pijn mee, het is eerder zielig voor jezelf als ie in het begin hele andere dingen doet dan jij wilt, haha! :o

Love - language - leadership

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:53

Deijs schreef:
Zielig? nee vind ik niet.

Gevaarlijk? Ja, absoluut!

Op Bokt zie ik vaak foto's voorbij komen van meiden die doodleuk zonder zadel en zonder hoofdstel buiten gaan rijden met alleen een neckrope. Dan vraag ik mij af; wat bezielt je?
Dat je het op je eigen erf in de bak doet o.i.d kan ik mij nog voorstellen maar buiten? doe maar even lekker niet.
Een paard is en blijft een vluchtdier je band kan nog zo geweldig zijn dan hoeft het maar 1x fout te gaan en dan zit je. Je kan een paard nooit voor de volle 100% vertrouwen.


Dat vind ik raar. Alsof je je paard wel terugrijdt met een bit... Daar rent een paard ook gewoon doorheen als hij écht weg wil. En dat doet dan alleen maar ontzettend veel pijn.
Als ik mijn paard echt zou vertrouwen zou ik ook met een touwtje om zijn nek naar buiten gaan, zonder gezeur. Ik verkeer niet de in waan dat ik altijd en overal 100% controle over mijn paard kan hebben, met of zonder hoofdstel.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:09

Wat een rare dingen worden hier gezegd :')
Wat zou er zielif aan zijn? Als je dit al zielig vindt, kan je beter helemaal stoppen met paarden. Wat is dan niet zielig?
Gevaarlijk? Waarom? Als je je paard zo goed onder controle hebt dat je je paard kan houden/ besturen met neckrope, is er echt niks gevaarlijks aan hoor. Als ze gaan, dan gaan ze. Of je nou het scherpste bit hebt die er bestaat of een neckrope.

Ik rijd met neckrope en ik vertrouw dr helemaal. Ik kan dr prima houden en besturen, kan ooj prima inschatten wat wel en niet kan.

Mijn rem on direct stil te staan is ook 'ho' zeggen. Zo kan ik dr altijd tot stilstand bregen. Of t nou tuigloos, bitloos of met bit is.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:46

Rare dingen ....?

Ook al is je vertrouwen en opvoeding en controle van je paard nog zo goed, als een paard er echt in paniek vandoor gaat heb je niks aan je neckrope, hoor! ;)
Je paard terugnemen als je met neckrope rijdt, doe je vooral met je zit. Een paard dat aan de kletter gaat krijg je op alleen je zit echt niet terug, en met je neckrope kun je dan weinig.

Ik vind het dus al gevaarlijk als je dat gevaar niet niet ziet .... ;)

Dat je paard onder normale omstandigheden goed naar 'ho' luistert is een minimum eis voordat je uberhaupt met neckrope moet gaan rijden.
En ook als je zelf situaties goed kunt inschatten .... Je bent juist overgeleverd aan dingen die onverwachts van buitenaf komen en die je dus niet kunt inschatten. En daarin zit het gevaar dus juist als je buiten met alleen een neckrope gaat rijden.

Het lijkt me vrij logisch om te concluderen dat je met een bit of bitloos hoofdstel aanzienlijk meer 'rem' hebt op een paard dat aan de kletter gaat, dan met alleen een touwtje om de hals. :j

Love - language - leadership

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:52

Ik rij ook soms gwn met neckrope maar ik durf niet en zou het nooit doen op de openbare weg
M'n pony mag dan wel bomproof zijn en braaf enz maar dan nog zoals eerder gezegd een paard is een vluchtdier en zal vluchten wanneer nodig

Zielig nee! Je hindert je paard nergens mee het is juist een goede oefening om dat te doen.

Everything will be alright.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:57

Ik rijd ook best vaak met neckrope.

Alleen nóóit buiten dat vindt ik echt levensgevaarlijk. Hoe bomproef mijn paard ook is, hoe erg wij elkaar vertrouwen rijdt ik nogsteeds nóóit met neckrope buiten!

• Liberty <3

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:21

als je paard gaat dan gaat hij.
maar door het bit kun je een pijnprikkel veroorzaken die even de angstprikkel kan onderdrukken.
ik rijd buiten op een tauwhalster.
ook een scherp hulpmiddel, zodat ik, als ze echt gaat, ik haar pijn kan doen zodat ze even de angst vergeet.
het klinkt heel gemeen maar zo werkt het nu eenmaal.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:24

romyloverrr schreef:
als je paard gaat dan gaat hij.
maar door het bit kun je een pijnprikkel veroorzaken die even de angstprikkel kan onderdrukken.
ik rijd buiten op een tauwhalster.
ook een scherp hulpmiddel, zodat ik, als ze echt gaat, ik haar pijn kan doen zodat ze even de angst vergeet.
het klinkt heel gemeen maar zo werkt het nu eenmaal.


Dus als je een zweep meeneemt terwijl je met neckrope rijdt, kan het wel volgens jou?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:26

Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:44

YellowGray schreef:
Deijs schreef:
Zielig? nee vind ik niet.

Gevaarlijk? Ja, absoluut!

Op Bokt zie ik vaak foto's voorbij komen van meiden die doodleuk zonder zadel en zonder hoofdstel buiten gaan rijden met alleen een neckrope. Dan vraag ik mij af; wat bezielt je?
Dat je het op je eigen erf in de bak doet o.i.d kan ik mij nog voorstellen maar buiten? doe maar even lekker niet.
Een paard is en blijft een vluchtdier je band kan nog zo geweldig zijn dan hoeft het maar 1x fout te gaan en dan zit je. Je kan een paard nooit voor de volle 100% vertrouwen.


Dat vind ik raar. Alsof je je paard wel terugrijdt met een bit... Daar rent een paard ook gewoon doorheen als hij écht weg wil. En dat doet dan alleen maar ontzettend veel pijn.
Als ik mijn paard echt zou vertrouwen zou ik ook met een touwtje om zijn nek naar buiten gaan, zonder gezeur. Ik verkeer niet de in waan dat ik altijd en overal 100% controle over mijn paard kan hebben, met of zonder hoofdstel.



Ja maar dan ben je minder gevaarlijk voor de omgeving als alleen maar met zo'n touwtje.
Je paard moet je nooit 100% vertrouwen want het is en blijft een vluchtdier.


xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:51

antje_vip schreef:
romyloverrr schreef:
als je paard gaat dan gaat hij.
maar door het bit kun je een pijnprikkel veroorzaken die even de angstprikkel kan onderdrukken.
ik rijd buiten op een tauwhalster.
ook een scherp hulpmiddel, zodat ik, als ze echt gaat, ik haar pijn kan doen zodat ze even de angst vergeet.
het klinkt heel gemeen maar zo werkt het nu eenmaal.


Dus als je een zweep meeneemt terwijl je met neckrope rijdt, kan het wel volgens jou?


Nee een zweep kan ook niet, hiermee kan je een paard toch niet laten stoppen?
Hij of zij gaat alleen maar harder door een zweep

• Liberty <3

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:53

Volgens romyloverrr had het paard een pijnprikkel nodig om te stoppen ;)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:55

Een neckrope is een hele mooie manier om te rijden met je paard en niet zielig. Maar zodra je de straten op ga is het rond uit dom. Je kan jezelf in gevaar brengen wat je denk ik niet wilt. Ook zonder zadel naar buiten gaan is niet handig :) Maar het topic gaat er uiteindelijk over of een neckrope zielig is of niet. En ik zeg dat het totaal niet zielig is.

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:55

DPTomboy schreef:
Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..

Natuurlijk joh ...! :+ Paarden die aan de kletter gaan omdat ze schrikken van iets, die stoppen vanzelf omdat ze bedenken dat ze zich dom gedragen ..... :D

Zulke ideeen vind ik zo naief, dan ben je echt niet bewust bezig met rijden met neckrope en zie je het gevaar niet. Natuurlijk vertrouw je je paard, maar je moet niet vergeten dat het een vluchtdier blijft en dat je nooit 100% zeker weet wat je buiten kunt tegenkomen. Voor je eigen veiligheid! :j

Love - language - leadership

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:59

simodi schreef:
DPTomboy schreef:
Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..

Natuurlijk joh ...! :+ Paarden die aan de kletter gaan omdat ze schrikken van iets, die stoppen vanzelf omdat ze bedenken dat ze zich dom gedragen ..... _O-

Zulke ideeen vind ik zo naief, dan ben je echt niet bewust bezig met rijden met neckrope en zie je het gevaar niet.


Ja, zodra hij denkt dat het gevaar geweken is (en het dus nutteloos en dom om door te rennen) stopt hij en draait hij om om te kijken, dat is het vluchtmechanisme van een dier..
Maar ik weet wat ik doe, en doe het alleen in dat bos waar ik al 5 jaar lang kom en weet hoe en wat. Touwhalster is zo gepakt mocht het nodig zijn maar tot nu toe nooit nodig gehad.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:10

Dan ben je dus volledig afhankelijk van je paard, wanneer hij bedenkt (voorzover hij dat al zou kunnen) dat er geen gevaar meer is en zal stoppen.

Controle over je paard wil zeggen dat jij bepaalt wanneer hij stopt als hij er vandoor gaat, dat is niet afwachten tot hij besluit te stoppen.

Bij een 'klein schrikje' gaat het inderdaad vaak zoals jij zegt, dat is heel wat anders wanneer een paard in paniek aan de kletter gaat en dat kun je nooit uitsluiten als je buiten rijdt, ook al ken je de omgeving.
En dan zul je toch echt zelf actie moeten kunnen ondernemen om hem te stoppen. Denk niet dat je dan ook nog kans ziet om je voorover te buigen, het touwhalster vast te pakken en hem dan met de hand terwijl je voorovergebogen zit om te trekken ....

Love - language - leadership

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:23

Hij kent de onereinstop nu redelijk, moet nog beter maar ben al redelijk tevreden en dit snapt hij ook op neckrope.
Tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat hij ergens heel erg van schrok en in paniek raakte, hij schrikt wacht op mijn reactie en als doe alsof er niks is dan is er niks. Als hij iets spannend vindt laat hij dat maar wat goed merken en is het touwtje er zo aangeklikt en sta ik er desnoods zo naast.
scheelt dat ik een compact paardje heb en redelijk getraind ben in het klap jezelf dubbel om een tak te ontwijken spelletje. Dan is een halster pakken ineens niet zo lastig meer. Ook het omtrekken in combinatie achterhand omzetten kan dan doordat hij weet wat wijken voor druk betekent relatief eenvoudig.
Maar of dit ook werkt als hij echt in paniek is? geen idee, en als je het niet erg vind ga ik dat ook niet uitproberen, ik voorkom die paniek wel gewoon.

Maar om weer ontopic te komen,
heeft die persoon die het zielig vond ook gezegd wat ze precies zielig vond aan een touwtje om de nek?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:35

simodi schreef:
Rare dingen ....?

Ook al is je vertrouwen en opvoeding en controle van je paard nog zo goed, als een paard er echt in paniek vandoor gaat heb je niks aan je neckrope, hoor! ;)
Je paard terugnemen als je met neckrope rijdt, doe je vooral met je zit. Een paard dat aan de kletter gaat krijg je op alleen je zit echt niet terug, en met je neckrope kun je dan weinig.

Ik vind het dus al gevaarlijk als je dat gevaar niet niet ziet .... ;)

Dat je paard onder normale omstandigheden goed naar 'ho' luistert is een minimum eis voordat je uberhaupt met neckrope moet gaan rijden.
En ook als je zelf situaties goed kunt inschatten .... Je bent juist overgeleverd aan dingen die onverwachts van buitenaf komen en die je dus niet kunt inschatten. En daarin zit het gevaar dus juist als je buiten met alleen een neckrope gaat rijden.

Het lijkt me vrij logisch om te concluderen dat je met een bit of bitloos hoofdstel aanzienlijk meer 'rem' hebt op een paard dat aan de kletter gaat, dan met alleen een touwtje om de hals. :j

Denk jij echt dat jij je paard kan houden als hij écht in paniek is? Al heeftie het scherpste bit in dat het bestaat, daar hou je m echt niet mee tegen hoor ;)
En met die 'ho' luistert ze écht heel goed naar. Wel veel beter dan een gemiddeld paard denk ik. Zo heeft ze toch al een paar mensen er vanaf gegooid (incl mij), zelfs iemand het ziekenhuis in gegooid. Ook als je in een rengalop zit en je zegt perongeluk 'ho', mag je heel erg oppassen.

Ik denk dat het allemaal ook heel erg aan het paard ligt. Het paard wat ik nu bijrijd, is echt doodbraaf. Is geen paard dat weg rent áls ze ergens van schrikt (en dan heb ik t natuurlijk niet over echte paniek). Ze neemt een sprongetje opzij en dat is t. Mijn vorige bijrijdpaard is een ander verhaal... Daar zou ik echt niet zomaar opstappen zonder hoofdstel. Of iig toen niet.

Ik rij trouwens verder niet zonder hoofdstel buiten. Wel eens kleine stukjes gedaan en dat ging prima. Maar toen was er wel iemand met de fiets mee en had ik het hoofdstel gewoon mee. Ik durf het nu ook (nog) niet aan om alleen met neckrope naar buiten te gaan. Wel rijd ik heel vaak (bijna altijd wel als ik (alleen) naar buiten ga) met de teugels onder m'n benen door (westernteugels), zodat ik daar geen last van heb en rijd ik gewoon op neckrope. Maar dan kan ik altijd nog m'n teugels pakken voor áls er wat gebeurd.
Ik zie het gevaar echt wel hoor ;) Maar ik denk dat ik mijn bijrijdpaard echt wel heel veel beter ken dan iemand hier van bokt. Kan dus ook heel veel beter inschatten wat wel en niet kan.

Molfre

Berichten: 2630
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 02:01

Ik vind de neckrope een heel fijn hulpmiddel om bij de trainingen te gebruiken. Zowel in grondwerk als werk onder de man. Voor bv. het sturen van de schouder en de hals etc.
Ook in de bak is het leuk om een keer zonder hoofdstel te trainen, maar naar buiten gaan op alleen een neckrope doe ik niet hoor.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:57

antje_vip schreef:
romyloverrr schreef:
als je paard gaat dan gaat hij.
maar door het bit kun je een pijnprikkel veroorzaken die even de angstprikkel kan onderdrukken.
ik rijd buiten op een tauwhalster.
ook een scherp hulpmiddel, zodat ik, als ze echt gaat, ik haar pijn kan doen zodat ze even de angst vergeet.
het klinkt heel gemeen maar zo werkt het nu eenmaal.


Dus als je een zweep meeneemt terwijl je met neckrope rijdt, kan het wel volgens jou?

natuurlijk niet.
met een zweep kan je een paard echt niet zoveel pijn doet dat hij zijn angst even vergeet.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers