Kat likt aan wond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:17

Hallo,

Al een tijd heeft onze kat een wond op haar rug (1,5 cm). Deze wordt behandeld met Prednisolon zalf. Soms heelt de wond goed, maar 1 keer krabben en de wond is weer open :Y)
De kat krabt het met haar achterpoot open en ze likt eraan waardoor het ook weer open gaat. Een kap van de dierenarts is daarom zinloos omdat ze het dan wel met haar achterpoot doet. Ook hebben we het een tijdje gelaten voor wat het is, om te kijken of het natuurlijk geneest.
Volgens mij jeukt het dus ook heel erg, maar door die zalf zou dat ook minder moeten worden.

We hebben gedacht aan een sok, maar het zit midden op haar rug. Dus ik weet niet dan niet helemaal hoe je dat op die plek zou kunnen krijgen. Daarnaast dacht ik misschien gewoon aan een pleister, en dan de pleister echt boven op het haar plakken, en dan eraf knippen na een tijdje (dus niet trekken zodat je de vacht meetrekt)

Hebben jullie nog goede ideeën?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:20

panty of maillot slopen (liefst een maillot). gaten erin voor voorpootjes.
Ipv gaasje wat eruit zou vallen kan je er een inlegkruisje in plakken op de plek van de wond.
En nageltjes van achterpoten even bijknippen.
Afh. van je kat, vind die dit a. Acceptabel b. NOT DONE.. of iets er tussen in.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:20

verbandje erop en dan met dat elastische plakwindsel om winden, dat plakt overal aan elkaar en niet aan de kat.

eventueel babyrompertje aan doen

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:21

Een jasje aantrekken denk ik.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:22

Haha wat een creatieve ideeën. Ik denk dat zij nog wel een geschikte kat zou zijn voor z'n soort rompertje :7

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:22

Even op zoek gaan naar een medical pet shirt. Aan de lucht helen is wel het beste, maar als ze het elke keer open krabt moet je het toch anders oplossen.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:24

Ja anders toch een lampenkappie om doen. Even halen bij de da.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:25

Ik heb nog wel een oude maillot. Ik moet dus maar even wat kleding voor haar ontwerpen. Het desbetreffende slachtoffer zit naast me. Als ze likt/krabt kan ik haar wel een pak slaag geven haha!
Ik zal een fotootje maken wanneer het gelukt is.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:25

deflin schreef:
Ja anders toch een lampenkappie om doen. Even halen bij de da.


Ze krabt ook met haar achterpoten.. Dan werkt de lampenkap weer niet

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:28

Siglos schreef:
deflin schreef:
Ja anders toch een lampenkappie om doen. Even halen bij de da.


Ze krabt ook met haar achterpoten.. Dan werkt de lampenkap weer niet


Grapje, lees het al terug in je verhaal. Dan ook maar achterpoten vastbinden :P haha

Nee dan zou ik gaan voor een medicalpet shirt. Denk dat ze panty of maillots zo gaten in krijgen.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:30

Haha ja kleine kluistertjes. Het is zo frustrerend als je ziet dat het heel mooi heelt, en dan 1 krap later is het weer bij het begin! |o
Ik ga eerst even kijken of de maillot werkt, daarna gaan we verder kijken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:33

Alleen op dit moment even ophalen bij de DA of in de winkel iets kopen zit er niet in gok ik zo.
Dus dat wordt creatief zijn!

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:37

Prednisolonzalf? Prednison remt de wondgenezing en maakt de huid dunner... Geen wonder dat de wond steeds open gaat. Hoe lang smeer je dat al?
Ik zou even met de DA contact opnemen, want dit lijkt me een beetje contraproduktief.
Nog afgezien van dat prednison ook nog eens immuunsuppressief is, en je dus ook kans hebt op wondontsteking.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:38

Ja idd! Anders wouden we misschien toch nog z'n kap proberen. Ze likt er namelijk voornamelijk aan, heb haar ook zien krabben, maar ze likt meer. Maarja, 2 dagen zijn de winkels dicht :S

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:38

Ibbel schreef:
Prednisolonzalf? Prednison remt de wondgenezing en maakt de huid dunner... Geen wonder dat de wond steeds open gaat. Hoe lang smeer je dat al?
Ik zou even met de DA contact opnemen, want dit lijkt me een beetje contraproduktief.
Nog afgezien van dat prednison ook nog eens immuunsuppressief is, en je dus ook kans hebt op wondontsteking.


Of prednison zalf ofzo? Dit hebben we ook van de dierenarts.
Ik smeer het nu 3 dagen?
Daarvoor hebben we het een tijd gelaten om te kijken of het natuurlijk geneest, dat doet het dus niet.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:41

Shirtje of rompertje aan? Maillot krijg je snel ladders in denk ik.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:44

Prednison/prednisolon is min of meer hetzelfde.
Ik vind het een hele rare zalf om voor wondgenezing te gebruiken. Voor (steriele) ontsteking en allergie, ja, omdat het ontstekingsreacties onderdrukt. Maar de eigen afweer tegen bacteriën wordt dus ook onderdrukt, en de natuurlijke wondgenezing. Want dat is in feite een (steriele) ontstekingsreactie... Die heb je nodig voor genezing. Pas als die op hol slaat wil je dat reguleren met prednison. Maar bij een al slecht genezende wond is het laatste wat je wilt die (steriele) ontsteking remmen. En als er al een bacteriele ontsteking in zit, wil je ook geen prednison in de buurt hebben.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:45

als ik jou was zou ik langs de huisarts apotheek gaan en een tube mesitran zalf halen. Werkt beter dan welk ander middel dan ook en kan veilig op kat (en hond) gebruikt worden. Dit middel werkt op honingbasis en is gewoon geweldig! Helaas kunnen dierenartsen hier (bijna) niet meer aan komen dus wij halen het via de huisartsen apotheek als we een dier van straat opgehaald hebben met een nare wond die niet gehecht kan worden (bijv. een kat die met een poot door zijn halsbandje een poos op straat gelopen heeft en daardoor in zijn oksels een zeer diepe wond heeft wat een bijna onmogelijke plaats is om te kunnen hechten)

Dermiel is wel bij een dierenarts te halen en werkt overigens op zich ook wel goed maar mesitran net wat beter.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:46

Hmmm ik begrijp je punt. Misschien kunnen we wel een rompertje omdoen en dan eerst proberen zonder de zalf. Een natuurlijke genezing zou ik ook het prettigst vinden.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:49

Honingzalf gaat wss meer effect hebben ipv prednison (krijgt ze die tegen allergiejeuk?)
Honingzalf met een rompertje/petshirt, nageltjes bij knippen en ev babysokjes vastgeplakt met leukoplast.
En vooral veel bidden en hopen :D

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:50

dierenfan schreef:
als ik jou was zou ik langs de huisarts apotheek gaan en een tube mesitran zalf halen. Werkt beter dan welk ander middel dan ook en kan veilig op kat (en hond) gebruikt worden. Dit middel werkt op honingbasis en is gewoon geweldig! Helaas kunnen dierenartsen hier (bijna) niet meer aan komen dus wij halen het via de huisartsen apotheek als we een dier van straat opgehaald hebben met een nare wond die niet gehecht kan worden (bijv. een kat die met een poot door zijn halsbandje een poos op straat gelopen heeft en daardoor in zijn oksels een zeer diepe wond heeft wat een bijna onmogelijke plaats is om te kunnen hechten)

Dermiel is wel bij een dierenarts te halen en werkt overigens op zich ook wel goed maar mesitran net wat beter.


Oke, bedankt voor de tip.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:50

Hoppit schreef:
Honingzalf gaat wss meer effect hebben ipv prednison (krijgt ze die tegen allergiejeuk?)
Honingzalf met een rompertje/petshirt, nageltjes bij knippen en ev babysokjes vastgeplakt met leukoplast.
En vooral veel bidden en hopen :D


Haha straks helemaal ingepakt

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Kat likt aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:51

Hoe leuk 'k katten ook vind, katten zijn echt stomme K-beesten als het om hun eigen goed gaat :p

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:53

Hoppit schreef:
Hoe leuk 'k katten ook vind, katten zijn echt stomme K-beesten als het om hun eigen goed gaat :p


Ja echt he, dan denk ik echt ' blijf er nou af voor je eigen best wil ' maarja.. leg ze dat maar eens uit

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:56

De patient:

Afbeelding