ruwvoermachine/ ruwvoerautomaat/ hooi-automaat....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

ruwvoermachine/ ruwvoerautomaat/ hooi-automaat....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 09:54

Wat zou dat een uitkomst zijn, en uiteraard bestaat het al... in HIT actief systemen.

Maar zijn er hier ook particulieren met zo'n systeem? Is zoiets enigszins betaalbaar? En waar koop je het?
Of zijn er mensen die zoiets zelf hebben gebouwd?
Lijkt me een aardig project!

Ben zeer benieuwd!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:23

Voor links moet ik zoeken en dat wil niet fijn via telefoon...

Er zijn verschillende soorten te koop. niet goedkoop en de een wat duurzamer dan de andere. van tijdgestuurde ronde ruifachtige waarbij de dichte buitenkant langs de spijlachtige binnenkant omhoog schuift. te koop met accu en zonnepaneel of op netstroom. en een soort kasten met planken war je het voer op legt en die op bepaalde tijden een plank laten vallen waardoor je in porties kunt voeren als je er zelf niet bent. het voer valt dan naar beneden op de grong of in een voerbak of een slowfeederruif met bijv. spijlen dicht op elkaar.
Kosten van vele honderden euro's tot enkele duizenden euro's per automaat. Die Hit en Schauer apparaten gaan eerder rond de 10.000 euro en duurder.

Ik stelde het uit in de hoop dat door meer concurrentie de prijzen zouden dalen maar dat valt tegen...

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:04

Ik heb die dingen in 1993 laten bouwen; waren in die tijd nergens te koop. Tegenwoordig koop ik ze kant-en-klaar. Voordat je zoiets aanschaft wel eerst goed nadenken wat de meerwaarde is. Als het je veel voordeel oplevert (zoals in mijn geval) dan is het niet duur en het geld waard; is het overbodige luxe, ja dan is het (te) duur; maar dat geldt voor meer dingen lijkt mij...

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:38

De powerraufe: http://www.bb-equipment.de/seite-2-2.html is vrij nieuw. Ook de andere die Joyce noemt staat op deze site.
Lijkt me ideaal als je een paar ponies hebt, maar die half ronde kosten minimaal 2000 euro heb ik begrepen. (je kan er nog allerlei extra's bij bestellen)

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: ruwvoermachine/ ruwvoerautomaat/ hooi-automaat....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:15

Is onbeperkt ruwvoer via slowfeeders geen optie.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 15:47

Dag allen,

Het betreft een merrie die beperkt ruwvoer mag eten vanwege een zeer trage darmwerking.
Ze krijgt al Sanequi motility, en kan dag en nacht buiten lopen (goed voor de vertering).
Het best is om het ruwvoer in zoveel mogelijk porties te verdelen, daarom zocht ik in de richting van een automaat....

De ronde varianten met spijlen zijn erg fraai. Maar rond de 2000 begrijp ik?
Dan nog een variant met 'planken' die ik op Marktplaats vond, die zit rond 700.

Toch vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om zelfs iets dergelijks te fabriceren?

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:52