Help!! Welk bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 20:31

Hallo,
Ik rijd sinds kort 2 tinkers. Hele leuke paarden en erg lief.
De ene heeft een gebroken bitje maar een vrij dikke.
Tijdens het rijden en ik wil haar terug nemen spreid ze haar mond heel ver open.
Moet ik nu denken aan iets aan haar gebit of zal het aan het bit liggen?
En de andere pak zijn bit vast en zet hem op het lopen op sommige stukken. We hebben nu een pessoa bit eraan gedaan en nu heeft hij het wel al minder? Weet iemand nog tips?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bedankt voor het lezen

Ilse


Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 13:57

Ik zelf zat te denken aan een dubbelgebroken of een pessoabit?
Kan iemand mij aub helpen?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:59

Hij heeft last van het gebit, of het is iets rijtechnisch. Gebit laten nakijken kan sowieso geen kwaad.
Heb je les?

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 14:00

Nee we rijden ze nu alleen in het bos omdat de bak nog gemaakt moet worden

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:00

Je kan inderdaad, wat je zelf al schrijft, eerst laten nakijken of het aan het gebit ligt?
Je rijdt ze sinds kort, dus je kan navragen of hun gebit ooit wel is behandeld.

Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 14:01

Ik heb het hierover met haar gehad en zij zegt dat ik maar bitloos moet gaan rijden

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:04

Ilse_0409 schreef:
Ik heb het hierover met haar gehad en zij zegt dat ik maar bitloos moet gaan rijden

Gebit laten nakijken dan maar.

Maar dat mond opensperren bij terugnemen, kan komen doordat je te hard aan het bit trekt, dus een uiting van pijn.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 14:05

Ja daar zat ik zelf ookal aan te denken maar ookal trek je niet hard doet ze het ook, een andere meisje dacht dat ze haar tong erover heen deed. Maar de eigenaar zegt dat het normaal is

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:10

Afhankelijk van hoe lang het geleden is dat het gebit is gecontroleerd zou ik dat zeker eens laten doen. Als het paard dit nu al ontzettend lang doet maar het gebit wel regelmatig goed wordt behandeld dan is het logisch om de oorzaak ergens anders te zoeken.
Het kan inderdaad een kwestie van teveel druk zijn, maar het kan ook dat het bit eigenlijk teveel plek opneemt in haar mond of in haar gehemelte prikt door de enkele breuk. In dat geval zou het slim zijn eens een ander bit te proberen, bijvoorbeeld een wat smaller dubbelgebroken bit, of juist een ongebroken bit.

Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 14:12

Ik ga het navragen en anders idd kijken voor een ander dunner bitje dankjewel allemaal!

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:23

Sowieso kan een (goede) paardentandarts vaak ook wat advies geven over een passend bit. Het blijft natuurlijk altijd een beetje gokken, maar vaak kan zo iemand een aardig beeld vormen van de mond van jouw paard en wat daar qua bit goed in zou liggen!


Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:43

Kijk anders eens op www.paardensymmetrie.nl zij doet ook bitpasconsulten;) En heb je veel aan. Dan weet je zeker dat het bit goed past bij het type mond van je paard! Mijn paard is er veel fijner door gaan lopen. Kregen toen ook veel uitleg over welke werking wel bit had en waarom wel of niet dat bit. Vond het echt interessant en ik bleek dus al jaren een veel te dik bit voor het type mond wat mijn paard had in te hebben gelegd. Ik dacht ook zo hoe dikker hoe beter en dan werkt het wel....heb nu een dubbel gebroken 16mm er in liggen en kan je vertellen dat het heel dun is;) En niet scherper. Nu kan mijn paard zijn kaken dicht houden wat hij daarvoor niet kon omdat het bit te dik was..wist ik veel. Leer nog bij op mijn leeftijd!

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:01

Ilse_0409 schreef:
Ja daar zat ik zelf ookal aan te denken maar ookal trek je niet hard doet ze het ook, een andere meisje dacht dat ze haar tong erover heen deed. Maar de eigenaar zegt dat het normaal is

Normaal is het alles behalve, want dit paard geeft duidelijk aan ongemak te ervaren. Ik vind het dan ook top van jou dat je dit wil gaan uitzoeken!

Een dikker bit werkt meestal zachter in dan een dun bit, maar dat hangt ook weer af van het soort bit. Een enkel gebroken bit prikt in het verhemelte, omdat het maar op één punt kan bewegen en dat is vanwege de tong alleen maar omhoog naar het gevoelige gedeelte van de mond. Een dubbelgebroken bit werkt veel zachter in (en dat is mijn persoonlijke voorkeur).

Het is zeker een goed punt om het paard eens te laten controleren op het gebit (haken, doppen, wolfskiezen). Hierna kun je voor een zacht bitje kiezen en zul je zien dat het beduidend beter zal gaan.
Daarnaast is het absoluut noodzakelijk om zacht in de hand te zijn, maar ik ga er even gemakshalve van uit dat je dat al wist, vooral omdat je dit topic opent vanwege het mondprobleem. Ga het probleem alleen niet verdoezelen door een (strakkere) neusriem te gebruiken, want daarmee maak je het niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk nog zwaarder voor het paard. Een paard dat geen ongemak ervaart, kan zelfs zonder neusriem gereden worden zonder dat het zijn mond opent. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 22:03

Ik hb het erover gehad met de eigenaar. De hoefsmid keek weleens naar het begit maar er was nog nooit een echte controle geweest. Ze gaat hiervoor naar de vakantie kijken. Ik heb een dubbelgebroken bitje gevonden die 16 mm dik is. Zou dit fijner zijn?

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:41

Dubbelgebroken is meestal wel het fijnste voor een paard, mits de hand van de ruiter ook zacht is. ;) 16 Mm is wel aan de dunne kant, neigt naar een onderlegtrens. 18 Tot 20 mm zou eerder mijn voorkeur hebben.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ilse_1995
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Help!! Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 22:55

Ik heb het bitje wel gekocht ik ga hem in deze dagen uitproberen kijken hoe ze erop reageerd. Bedankt allemaal wil je weten hoe het gaat stuur gerust een berichtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers