Werk "verbied" bijbaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:39

Bij gebrek aan een betere titel, zal ik proberen mijn punt duidelijk te maken.

Ik werk inmiddels alweer bijna 3,5 jaar in een Drogisterij. Hier heb ik een vast 20-uurs contract.
De ene week werk ik mijn uren, de andere week iets meer, de volgende week wat minder. Het komt nu neer op 2 á 3 dagen werken. Dat klinkt allemaal wel lekker en het verdient niet super slecht.. Maar als je een eigen huisje gekocht hebt en in de verbouwing zit, een paard hebt en huisdieren is een extra zakcentje totaal niet overbodig.
1 jaar geleden vroeg ik om uur verhoging en kreeg deze in een ander filiaal. Mijn uren gingen van 20 naar 28 uur per week. Ik was er super blij mee, verdiende genoeg om lekker van te kunnen leven elke maand. (Mijn vriend werkt fulltime, dus samen hadden we een nette loon).
Helaas... Door veel problemen in het filiaal (maar 1 leidinggevende ipv 3 door ziekte en overplaatsingen en dergelijke) was het een zooitje. Hierdoor werd besloten dat mijn tijdelijke 28 uur contract weer terug gezet werd naar 20 uur. Dat is dan even slikken, als je weer 300 euro minder op de rekening hebt.
Maargoed, dit redde ik eerst ook, dus waarom nu niet?
In plaats van een huurhuis hebben we nu een huis gekocht. We zitten vol in de verbouwing en dan merk je dat extra centen wel handig zijn. Per toeval, hielp ik al vrijwillig op mijn manege. Hun hebben mij nu betaald werk aangeboden en vroegen mij wat ik zou kunnen regelen.

Ik besloot dus op mijn werk aan te geven, graag 2 dagen niet meer ingepland te kunnen worden. Zodat ik deze 2 dagen op de manege kan bijverdienen. De overige 5 dagen kunnen ze me dan gewoon inplannen naar wens. Je zou denken, je werkt maar parttime, dat moet toch te regelen zijn?

Vandaag kreeg ik dan het definitieve nieuws dat er niet aan vaste dagen gedaan wordt. Ik ben dan namelijk niet flexibel genoeg meer (werk zowiezo maar 2 á 3 dagen daar..) En als ik mijn eigen dagen wil kiezen, wil de rest dat dadelijk ook.

Ik snap het van 1 kant wel.. Maar waar ik me gruwelijk aan irriteer is dat de Drogisterij mij op deze manier "dwingt" alleen bij hun te werken. Bij alle bijbaantjes willen de andere instanties ook dat je op "vaste" dagen voor hun inplanbaar bent. Dat ze weten op welke dagen jij voor hun beschikbaar bent.
Nu kan ik me voorstellen dat als je fulltime ergens werkt en dan iets erbij wilt doen, je baas niets voor je kan doen, aangezien hij je 36 uur inpland. Maar met een parttime contract mogen ze je volgens mij helemaal niet op deze manier "vasthouden".

Het liefste zou ik stoppen in de drogisterij.. Ik was ooit zeer gelukkig met dit werk, maar door diverse overplaatsingen en verschrikkelijke collega's is het werk me tegen gaan zitten. Ze beloven je uren, je haalt daarvoor diploma's om je vervolgens nadat je de diploma's in zak hebt, terug naar je basis uren te zetten. "Je bent nu eenmaal een goede verkoopster en daar horen die hoge uren niet bij". Toen ik dat te horen kreeg was ik het liefst per direct vertrokken. Zonder waarschuwing kreeg ik dat nieuws op mijn dak. Helaas is een vast contract tegenwoordig zeldzaam en gezien ons huis en de dieren, kan ik die zekerheid niet wegdoen. Nu weet ik ook dat ze op de manege waarschijnlijk niet zo een groot punt gaan maken van het feit dat ik niet op vaste dagen kan komen uithelpen, en mijn rooster 3 weken van te voren kan aangeven om door te geven welke dagen ik beschikbaar ben. Maar het liefste zag de manege mij ook op 2 vaste dagen komen zodat het gewoon duidelijk is naar de klanten. Dit ga ik dus met de manege nog maar een keer bespreken hoe we dit gaan oplossen en aanpassen.
De manege zal geen volle zakcent zijn, maar elk extra'tje is nu ontzettend welkom.

Bedankt voor wie de tijd en moeite heeft genomen dit te lezen ;)

Anoniem

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:48

Staat daar niets over in je cao?
Ik vind het echt belachelijk dat daar niets voor te regelen is als je parttime werkt.. je moet toch een baantje erbij kunnen nemen als je dat wil ( al zou het maar zijn om je hoofd boven water te houden ) in deze toch al moeilijke tijd.. zeggen ze nee, zou het wel zo netjes zijn als ze je dan zelf weer meer uren geven maar ik weet niet hoe dat precies zit in je cao.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:57

Helaas denken veel werkgevers dat ze FT beschikbaarheid kunnen eisen voor PT werk; want dan zijn hun werknemers zo prettig flexibel.
Begrijpelijk gezien vanuit de bedrijfsvoering, maar de meeste mensen moeten een FT leven betalen.
De CAO nalezen is in ieder geval goed. Ik hoop dat je het in goed overleg met de werkgever kunt oplossen.

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:06

Volgens mij hebben sommige bedrijven dit zelfs als verbod in hun cao staan! Dit met name om de risico's die het bedrijf loopt als de werkgever bij zijn bijbaan een ongeluk krijgt en dan bijvoorbeeld langdurig in de ziektewet terecht komt, kijk dus ook goed uit hoe dit qua verzekeringswerk zit.

Even buiten het feit dat ik je baas wel erg onflexibel vind hierin, fulltime beschikbaar zijn voor een parttime baan -O-

Edit typo

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 01:23

Uurverhoging gaat er helaas niet in zitten.. Ze korten momenteel overal in het bedrijf en momenteel zien we hele goede krachten vertrekken omdat zij geen vast contract aangeboden krijgen en hun 3x verlengen voorbij is. Dus dan is het vertrekken. Ik mag dus al van geluk spreken dat ik in een gunstige tijd mijn vast contract aangeboden heb gekregen.

Toen ik mijn plannen bespreekbaar maakte zat toevallig mijn DM (Districtsmanager die over het personeel gaat, uren, en boven mijn filiaalmanager staat) erbij. Toen ik dus aanhaalde dat het bedrijf niet meer uren voor mij had, bevestigde zij dit per direct. Ze hebben me immers al eens de uren afgepakt, dus sta er ook niet op te wachten nu weer tijdelijk een verhoging te krijgen en deze na 6 maanden weer te moeten inleveren. Nee dankje, die hoop ga ik niet meer in hun investeren.

Je bent jaren flexibel, komt opdagen als weer iemand zich met een koudje ziekmeldt, komt opdagen als er dringend hulp nodig is.. Bent bereid om best weer een uurtje langer te blijven ook al werkte je al van 8 tot 18.00, is prima ik blijf wel tot 19.00 omdat het nodig is. En zoals gewoonlijk.. als je dan zelf het bedrijf om een gunst vraagt is niets meer mogelijk.. En dat bevestigt maar weer de negatieve gevoelens die het bedrijf mij steeds vaker aan het geven is. Heel jammer natuurlijk.. Ik heb aardig wat diploma's binnen het bedrijf gehaald, maar krijgt dan niet de uren op contract die eigenlijk wel bij die diploma's horen op papier.

Qua risico's.. Als ik met dansen mijn been breek kan ik ook niet komen werken en beland ik in de ziektewet... Maargoed.. dan zeggen ze ook "Je hebt niets aan je handen"...
Maar dat staat eigenlijk los van dit onderwerp.

Ik ben gewoon zwaar teleurgesteld en vindt het zeer triest..

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:34

Ik vraag me af wat er in je cao staat over je beschikbaarheid, ik heb bijvoorbeeld een contract van 0,6 fte/wtf wat inhoudt dat ik 7 dagdelen (dus 3,5 dag) beschikbaar moet zijn. De rest van de tijd moet ik vrij gepland staan en daar kan ik dus mee doen wat ik wil.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je voor 20 uur werk 7 dagen beschikbaar moet zijn, maar daarvoor zuk je toch je cao er op na moeten slaan. Ik snap wel heel goed hoe vervelend het voor je is :(:) doe je al die tijd je best, krijg je vervolgens zoiets..

Ik hoop dat je er uit komt!

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 01:57


Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 02:23

Wat een rot positie hebben ze je ingezet!! Inderdaad "even" je CAO door spitten, ik weet ook niet precies waar je moet kijken.
Ik werk zelf in de zorg, heb een 32-uurs contract. En ik heb zelfs recht op 1 vaste vrije dag in de week, ik kan me dus nauwelijks voorstellen dat jij daar dan geen recht op hebt. Wanneer ik 36 uur zou werken zou ik recht hebben op 1 vaste vrije avond. Maar aangezien jij daar 20 uur werkt, lijkt het mij niet meer dan logisch dat er voor jou ook iets over geregeld is.. denk ik..

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 02:49

Er staat volgens mij bij dat deze niet meer geldig is dus zou de fnv eens bellen. En anders eens nagaan bij het bureau van rechtshulp of de sociaal raadslieden van de gemeente

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:53

Vaste dagen vrij krijgen dat is geen recht. Maar je hebt toch gewoon een werkplanning? Ik neem aan dat die gewoon 2 weken van te voren ophangen? Dan kun je toch daarna op je vrije dagen bij de manege werken?

Dat je parttime werkt geeft mensen geen recht op vaste vrije/werkdagen. In sommige branches kun je dat wel regelen, maar een winkel moet flexibilteit hebben. Het zijn nogal wat uren die je tegenwoordig op "moet" zijn.

Wat me alleen niet duidelijk wordt is waarom je eerst meer uren krijgt en ze dan weer moet inleveren.. Hoelang heb je die uren gewerkt? Langer dan 3 maanden? Dan heb je namelijk het recht om die uren te behouden. Alleen als je accoord gaat met vermindering kan dat ook daadwerkelijk worden gedaan.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:01

Kijk eens naar artikel 3.3 van de door jou getoonde cao.
Daar vind je het antwoord, mits deze tekst nog rechtsgeldig is.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:03

Als je een urencontract hebt dan heb je meestal ook vaste dagen dat je ingepland word.
Heb je een 0 uurs contract dan heb je een oproepcontract/ dus flexcontract zeg maar en dan word je op willekeurige dagen ingepland.
Mijn advies; gewoon gaan werken bij die manege en dan 2/3 dagen bij de drogist en als ze je dan toevallig een dag inplannen dat je op de manege moet werken dan geef je ook meteen aan dat je die dag niet kunt maar een andere dag wilt werken.
De drogist kan daar niks tegen doen aangezien je gewoon een contract hebt en wel bereid bent om andere dagen te werken.
Hun kunnen jou namelijk niet weerhouden van een extra baantje.
Houd je er wel rekening mee dat als je 2 baantjes hebt dat je relatief gezien weinig over houd aangezien je maar bij 1 baan loonheffingskorting kunt laten toepassen?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:08

Vraag anders aan je werkgever op welk artikel in de cao zij zich baseert.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:10

Pfoe, dat is een nare situatie inderdaad.

Misschien kun je in de avond of op zondag bij de manege werken, als de drogisterij je sowieso niet nodig heeft? Dan zal er op de manege nog wel genoeg te doen zijn. En dan heb je meer vrije tijd overdag, met licht, winkels open, etcetera.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:42

Ik denk zo te lezen wel bij welk bedrijf jij werkt haha. Je bent niet in functie of wel? En op welke dagen zou je gaan werken bij de manege?
Ik zou eens bekijken of de dagen die jij bij de manege zou willen werken wel realistische dagen zijn om afwezig te zijn bij jouw huidige werk.

Eerlijk is eerlijk, als er bij mij iemand komt vragen of ze atijd de dinsdag en woensdag vrij mag hebben en de overige dagen wel wil werken dan zou ik daar echt niet zomaar ja op zeggen en waarschijnlijk wordt het antwoord ook nee, omdat wij niet met iedereen rekening gaan houden die hier werkt of daar. Zo ook met oppas, er zijn zoveel medewerkers die kinderen hebben en dan zeggen 'ja maar ik kan dan pas vanaf 13.00 uur' dan zeggen wij ook 'dat is jouw probleem wij hebben niks met jouw priveleven te maken'. Klinkt hard maar als je 10 vaste krachten hebt en je moet rekening houden met alle wensen van hún dan is een rooster maken onmogelijk.
Maar als een vaste kracht de zaterdag altijd vrij zou willen (uitzonderingen daargelaten, met kerstperiode en aangepaste vrachttijden) dan zou ik daar persoonlijk niet zo een probleem van maken want er zijn op die dagen toch zat (goedkopere) hulpkrachten.

Bekijk het niet alleen vanuit jouw kant maar ook vanuit de kant van je AFM en FM. Hun kunnen niet met iedereen rekening houden en ze verwachten van iedereen 100% inzet en flexibiliteit ook van de mensen met een 20 uurs contract.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:50

Kan je niet voorstellen een 3 maanden rooster te maken bijvoorbeeld. Dan liggen de dagen dat je moet werken voor 3 maanden al vast. De rest van de tijd kan je dan inplannen voor een bijbaan.

Dungen
Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:57

Ik denk ook te weten welk bedrijf je werkt:=
Ik heb ook een korte tijd gewerkt bij een drogist en ik het er toen ook over gehad met de fm. En die gaf aan dat het voor hem onmogelijk was om in te plannen. Daarbij vond hij ook dat mensen met kids voor gaan met dat soort dingen (en die kregen bij ons ook geen vaste dagen..)
Helaas doordat ik een bedreiging was voor de em en afm ben ik eruit gewerkt (deze voldeden beide niet in hun functie..en ik had in een andere keten wel leidinggevende ervaring.. )

Van beide kanten valt er wat van te zeggen.. ga gewoon is rond de tafel misschien als je vraagt wat dan wel kan dan dat je een midden weg vind :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:04

Boras schreef:
Kijk eens naar artikel 3.3 van de door jou getoonde cao.
Daar vind je het antwoord, mits deze tekst nog rechtsgeldig is.



Dit betreft mensen met een full time baan. TS werkt part-time.

Zoals aangeraden, ga niet bij de pakken neerzitten en zoek juridisch advies, volgens mij mogen ze je namelijk niet weigeren een tweede baan aan te nemen als zij je niet voldoende uren aan kunnen bieden om in je levensonderhoud te voorzien.

en xmarliesx, dit is natuurlijk puur vanuit de werkgever bekeken, omdat die het moeilijk vindt moet de rest maar schikken, het werkt twee kanten op, als je verwacht dat de medewerkers 100% flexibel zijn moet je dat als werkgever ook zijn, je krijgt wat je geeft.

Mijn werkgever werkt met verschillende diensten (24 uurs beschikbaarheid) en zelfs daar is het mogelijk hier rekening mee te houden en hebben mensen bepaalde dagen vast vrij. Kwestie van goed plannen en overleg.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:14

Wat sneu weer... Misschien kun je eens een gesprekje met de personeelsfunctionaris van jullie district aan vragen? Collega heeft dat ook gedaan toen zij net niet rond kon komen van haar uren, maar er ook niks bij mocht zoeken. Zij heeft toen die extra uren wel gekregen. Maar goed, dat ligt natuurlijk maar net aan wat die persoon voor je wil doen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:19

Ik heb even je CAO doorgelezen, maar er staat niets in over het niet kunnen vastzetten van bepaalde werkdagen bij de drogisterij.

pagina7
De cao regelt niet alles
De cao regelt niet alles over arbeidsvoorwaarden. In de eerste plaats is er de wet waarin
zaken zijn geregeld die voor elke werknemer in Nederland gelden, zoals de maximale
proeftijd, de minimale leeftijd waarop je mag werken en dergelijke. De cao mag niet in
strijd zijn met de wet. Wat bij wet is geregeld, is niet in de tekst van de cao opgenomen,
tenzij de cao daardoor onduidelijk wordt.
In de tweede plaats heeft elke werknemer een individuele arbeidsovereenkomst, die
aansluit bij de cao. In de individuele overeenkomst wordt afgesproken wat er geldt
voor de werknemer persoonlijk, zoals bijvoorbeeld haar functie, salarisschaal, aantal te
werken uren per week en dergelijke.


Je zou je arbeidsovereenkomst even in moeten kijken of daar wat in staat over de werkdagen.

Wat ik verder nog tegen kwam:
Pagina27
C. Wijziging van structurele individuele afspraken over werktijden, vindt alleen
plaats met instemming van de werknemer. Een verzoek van de werknemer
om de individuele afspraken over werktijden structureel te wijzigen, wordt
gehonoreerd zodra dit redelijkerwijs mogelijk is en wordt schriftelijk bevestigd.


Het is in mijn ogen niet geheel onredelijk om je te laten inroosteren op vaste dagen. Ik zou opnieuw een gesprek aangaan met je leidinggevende/personeelsvertegenwoordiger.
Mocht dit nou niet lukken kun je altijd naar de OR toestappen (mist die er is)
Laat eventule wijzigingen wel vastleggen op papier, zodat ze je in de toekomst geen oor kunnen aan naaien!

De roosterschema’s worden in overleg met de ondernemingsraad vastgesteld.
Indien er geen ondernemingsraad bestaat, geschiedt vaststelling in
overleg met de personeelsvertegenwoordiging of de gezamenlijke werknemers.

Elke werknemer wordt betrokken bij het overleg over haar individuele
inroostering. Werkroosters zullen minimaal twee weken voor ze ingaan aan
de werknemer bekend worden gemaakt.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:22

tamaramt schreef:
Houd je er wel rekening mee dat als je 2 baantjes hebt dat je relatief gezien weinig over houd aangezien je maar bij 1 baan loonheffingskorting kunt laten toepassen?


Dat is niet helemaal waar, al wordt het door vele mensen wel zo 'ervaren'. Je mag inderdaad maar bij 1 baan de heffingskorting toe laten passen. Eigenlijk betekent het hebben van meer dan 1 baan, dat er nooit het juiste bedrag aan loonheffing (lees, inkomstenbelasting) wordt ingehouden. Je zult dan altijd nog aangifte moeten doen om te zorgen dat dit wel goed is. Alle inkomsten worden dan op 1 hoop gegooid, dus zeg als ware het 1 baan, en daarover wordt het juiste bedrag aan inkomstenbelasting berekend. Evt teveel ingehouden belasting krijg je terug maar het kan ook voorkomen dat er te weinig is ingehouden, wat je dan uiteraard moet betalen aan de belastingdienst.

Verder, lastige situatie hoor!

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:23

Even een vraag: Heb je wel gemeld bij het UWV dat je terug bent gezet in uren? Hoeveel weken heb je 28 uur gedraaid? Je kan namelijk nog recht hebben op WW. Punt is; Je moet dan wel doorsolliciteren om weer op die 28 uur te komen. En als werk A daar moeilijk over doet...

Verder geef je aan dat het werk je tegen is gaan staan, misschien tijd om verder te zoeken?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:25

Winged schreef:
Even een vraag: Heb je wel gemeld bij het UWV dat je terug bent gezet in uren? Hoeveel weken heb je 28 uur gedraaid? Je kan namelijk nog recht hebben op WW. Punt is; Je moet dan wel doorsolliciteren om weer op die 28 uur te komen. En als werk A daar moeilijk over doet...

Verder geef je aan dat het werk je tegen is gaan staan, misschien tijd om verder te zoeken?



TS kan deze inkomsten niet missen, en tegenwoordig is er weinig tot geen vast werk meer te vinden. TS heeft al aangegeven liever niet haar huidige baan op te zeggen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:26

xmarliez schreef:
Klinkt hard maar als je 10 vaste krachten hebt en je moet rekening houden met alle wensen van hún dan is een rooster maken onmogelijk.


Dat is natuurlijk onzin. Of nou ja, alle wensen misschien wel, maar gewoon vaste dagen is echt geen onmogelijkheid, je geeft iedereen gewoon een aantal vaste dagen en 1 vaste reservedag, en iedereen weet waar die aan toe is. Dat is absoluut niet onmogelijk, het is gewoon onwil van het bedrijf om een beetje redelijk te zijn naar de werknemers toe.

Bekijk het zelf eens van de andere kant: hoe redelijk is het dat werknemers niet genoeg kunnen verdienen om van te leven? (Want met 20 uur drogisterij verdien je volgens mij niet het minimumloon.)

De werkgever vindt het wel fijn om allemaal gratis eisen te stellen: wel de volledige beschikbaarheid, maar niet de plichten die erbij horen (loon, zekerheid.) Tsja, dat soort eenzijdige voordeeltjes vind ik nogal wat.

Dit artikel geeft ook duidelijk aan dat er gestreefd moet worden naar een redelijke afweging tussen belangen: http://www.arbeidsrechter.nl/vaststelle ... en-rooster

    Het arbeidstijdenbeleid dient rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van medewerkers, wanneer dit redelijkerwijze van de werkgever gevergd kan worden (art 4:1 ATW). Bij persoonlijke omstandigheden gaat het bijvoorbeeld om zorgtaken, als ook om ander (parttime) werk waarmee de werkgever bekend is en heeft ingestemd.

Dat laatste is hier natuurlijk nog niet helemaal duidelijk, maar het is dus wel degelijk zo dat een werkgever niet zomaar kan zeggen geen zin te hebben om rekening te houden met het feit dat z'n werknemers ook nog mensen zijn met een leven.

@Orsje: achteraf bezien denk ik dat het met die teruggang in uren al niet helemaal juist is gegaan - je had bv volgens mij recht gehad op gedeeltelijke ww. Ook vraag ik me af in hoeverre het mogelijk is om bij een doorlopend contract je uren met een tijdelijk contract op te hogen.

Ik weet echter niet in hoeverre je daar nog iets mee kunt.

ik denk dat je eens moet overleggen met de OR. Met een schriftelijk verzoek met onderbouwing. Je eisen zijn niet onredelijk, je stelt je behoorlijk flexibel op: namelijk of meer uren (zelfs op diverse filialen blijkbaar), of gewoon een klein beetje duidelijkheid over je uren. Dan moet je werkgever aangeven waarom het absoluut niet mogelijk is om hier een beetje aan tegemoet te komen. Wijs daarin ook rustig op ATW4 e.v: "1. De werkgever voert een zo goed mogelijk beleid terzake van arbeids- en rusttijden van de werknemers, en houdt daarbij, voor zover dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden, rekening met de persoonlijke omstandigheden van die werknemers."

Mocht je lid van de vakbond zijn: dit is een uitstekende zaak om aan hun voor te leggen. Mocht je dat niet zijn, overweeg het te worden, omdat ze daardoor ten eerste meer mogelijkheden hebben om een goede CAO te onderhandelen (waarin dit soort dingen uitgewerkt staan) en ze ook kunnen helpen bij het opeisen daarvan.

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:28

Volgens mij is er niets aan te doen, ze verbieden je nl niet om een "bijbaan" te nemen maar willen er alleen in de planning geen rekening mee houden.
Waar ik als ik jou was eens achter aan zou gaan is de vermindering in uren, of dat wel rechtmatig gegaan is en als dat zo is eens contact op nemen met het UWV of ze daar nog iets voor je kunnen betekenen voor je.
Laatst bijgewerkt door Deaglán op 24-12-13 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt