Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 00:53

Ik rij nu bijna wekelijks op hetzelfde manegepaard(merrie, ex-renpaard, omgeschoold tot dressuur en springpaard, 11 jaar), omdat de lesgeefster vindt dat ik het zo goed doe met dit paard. Alles ziet er heel mooi uit als ik rij, maar dit paard leunt bijna op mijn handen. Ik heb aan de instructrice hulp gevraagd, kreeg te horen dat dat paard dat bij iedereen doet die probeert aan de teugel te rijden, bij de meeste andere manege ruiters loopt ze met haar hoofd omhoog.

De hulp die ik op de manege krijg is teleurstellend... Er zijn 3 instructeurs en dan de eigenaar nog, die hebben allemaal wat geprobeerd, maar stijgen af zonder oplossing. Zowel bij mij als bij andere ruiters wordt het probleem nu zelfs genegeerd, als ik er wat over vraag zeggen ze dat manege paarden altijd vreemde gebreken hebben ( _-:( bs vind ik, op de teugel leunen moet toch pijn doen?) Ik weet niet wat ik nog kan proberen. Dit gaat om een manegepaard en is dus mijn verantwoordelijkheid niet, maar ik wil toch proberen een oplossing te vinden en het probleem niet gewoon uit de weg gaan. Dit paard heeft al 2 keer een teugel gebroken op 1 jaar tijd, dus je kan je voorstellen wat voor druk erop zit, toch geeft ze geen blijk van pijn, loopt heel kalm, oortjes naar voren en luistert goed naar hulpen, ook diegene die met teugels gegeven worden. Kan het zijn dat ze het bit tussen haar tanden vastneemt?

Eventjes enkele tips die ik van anderen kreeg en geprobeerd heb:
-Heel koppig met losse teugel rijden, (vindt instructrice niet leuk) paard loopt met hoofd in de lucht, maarja, zo ben ik zeker dat ik haar geen pijn doe. :Y)
-Instructrice vertelde mij om sterker met de kuit aan te drijven, wanneer ik na 10 min lang genoeg druk had gegeven zodat ze min of meer van het bit afkwam was ik al aan het einde van mijn krachten. Instructrice had hetzelfde probleem.
-Teugels laten vallen als de druk te groot werd, gedaan, paard struikelde en liep eventjes met hoofd in de lucht, gaat weer leunen, repeat, uiteindelijk niets.

Geef alstublieft tips, theorieën over het ontstaan van zo'n probleem zijn ook welkom, dan heb ik wat achtergrond.

Omdat het een manegepaard is, kan ik niets gaan veranderen in de training, wat wel zou mogen gebeuren, want ze heeft een onderontwikkelde achterhand en een heeel zware voorhand (kan daar een deel van het probleem liggen?) Ik heb naast 8 jaar manegerijden een 3-tal jaren onder begeleiding bij bevriende kwekers meegeholpen jonge paarden in te rijden en kreeg les met oudere dressuurpaarden, allemaal prachtige beestjes zonder problemen, ik heb dus absoluut geen ervaring om dit soort problemen op te lossen.


chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:06

Oke, jij geeft dus aan dat de druk minder wordt als ze actievet gaat lopen. Dat is goed want hier ligt de oplossing!

Nu geeft je aan dat je na een tijdje moe wordt van het been geven. Dit kan worden opgelost. Je moet consequent worden met het geven van hulpen. 1 keer been is vooruit. Doet hij dat niet kan mag je best wat harder drukker of een tik met je zweepje. Hij moet leren dat als jij been geeft hij actiever moet lopen. Geef dit aan bij je instructrice, zij zal je hier best mee kunnen helpen. Maar wees hierbij wel consequent!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:07

mag/kan je in de les (veel) overgangen rijden? Dat zou al helpen om die achterhand er meer onder te krijgen en wellicht dat dat inderdaad al scheelt?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:14

Hmm, zweepje erbij, been is been, geen reactie? Dan maar een tikje. Als iedereen dat zou doen, heeft paard snel genoeg door dat ie maar rap moet luisteren naar dat been, waardoor ie dus met zn hoofd omhoog komt.

I am because you were


Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:16

Interessant! Ik ken ook een aantal manege paarden die dit doen. Lijken er ook totaal geen last van te hebben... gewoon erg hard in de mond denk ik. Alleen zijn ze te lui om goed aan te kunnen rijden met het been (haflinger ruinen) en angst voor een tikje met de zweep is er ook vrij wel niet... één van de twee neemt zelfs regelmatig zweepjes mee in zijn mond xD Echt geen pretje om op te rijden vind ik. Behalve dan dat ze super relaxed en chill zijn :+ Tegenwoordig rijd ik zelf vrijwel nooit meer, maar om evt anderen tips te geven ga ik deze even volgen! :D

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:19

We kunnen het natuurlijk ook over aanleuning hebben.
Je bereikt een goede aanleuning door voorwaarts te rijden met zachte meevoelende hulpen. Wanneer je merkt dat je paard het bit opzoekt, bied je hem licht weerstand met de teugel zodat het steun vindt op het bit. Hij mag echter niet gaan hangen. Het drijven is voor een aanleuning van het allergrootste belang, want de aanleuning in de klassieke zin is het resultaat van de juiste verhouding tussen drijvende en ophoudende hulpen van de ruiter.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

kelly534

Berichten: 253
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: in dat huis tussen die 2 andere huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:44

ik ben druk bezig met grondwerken, mijn instructrice zei dat als paarden niet goed in balans zijn, en je vraagt iets wat ze moeilijk vinden dat ze ergens op gaan hangen, ze leunt in de teugels omdat als jij haar vragt ze t moeilijk vind om zelf te lopen, ze leunt dus erg op haar ruiter, ik denk dat daar het probleem ligt, ik zelf ben hier nu ook mee bezig, met grondwerk dat ze op eigen benen gaat lopen, wat ik en mijn pony erg lastig vinden, jammer dat het een manegepaard is, dan kan niet goed genoeg trainen (denk ik),

je hoeft niet groot te zijn om de grootse dingen te bereiken
Sandra<3<3
Kleine Leyla op 4-4 geboren, op 343 dagen dracht

sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 02:00

Chantalboes: Dan zal ik ermee voorop moeten lopen :) Zodra ze die druk geeft is ze al heel actief, maar ik zal een zweepje gebruiken als hulp (en spieren trainen)

Maartje1990 : alle overgangen en figuren worden ons gegeven door instructrice, mag je niet van afwijken. Ik kan wel stiekeme schouderbinne/buitewaards doen. K zou wat meer slangenvoltes willen rijden om ze zachter te maken, zal toestemming moeten vragen aan lesgever.

Prugelpiet: ik rij zonder zweep of sporen, is een dressuurzweep hier handig? of een springzweep?

Thesserd: Ik was heel bang met dit topic, dat mensen zouden gaan denken dat ik mijn paarden aan de teugel trek. Want de druk die dat beestje pijnloos kan uitoefenen op die teugels is immens, na een uurtje rijden vallen mijn armen eraf.

Papagroom: Dus blijven harder drijven als ze leunt?

Kelly534 : De druk begint niet als ik ze iets vraag, maar is er van zodra ze contact zoekt met de teugel. Veel succes met je pony! *\o/*

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:48

Ja is een lastig iets als het om een manege paard gaat, die word door zovelen gereden dat jij dit in een les nooit voor mekaar gaat krijgen.
Het is een balans probleem, het dier loopt op de voorhand en duwt met zijn achterbeen tegen jou hand en hoe meer stuwen hoe meer druk in jou handen, dit kun je alleen oplossen door gymnastische oefeningen te gaan doen, meer been , tik met de zweep allemaal niet nuttig, het dier is gewoon niet in balans, hoe meer been jij geeft hoe sterker hij word.

Het doet wel degelijk pijn in de paarden mond, maar een paard is heel goed in het overleven en kan daardoor heel veel pijn doorstaan.
Dus eigenlijk is het heel zielig , denk als je in de ogen van dit dier kijkt dat je hart om draait, vind het ook niet eg netjes van de gene die jou les geeft dat die zegt hij doet het altijd, dus miss een optie een manege zoeken waar je wel waar voor je geld krijgt dus echt les en waar ze ook meer respect voor de paarden tonen.

Je zou bij dit soort paarden kunnen proberen , juist de teugel los en als je wat vraagt doe het dan niet op beide teugels maar op 1 teugel, geef alleen een hulp op 1 been, niet hard maar juist zo verfijnd mogelijk, als een paard een vlieg kan voelen landen dan voelt hij ook de zweep, de pijn kan hij wel handelen, (maar aan de ruiter of dei wil zitten op een dier en hem ook nog pijn wil doen?ik zou er niet voor kiezen) maar vraag heel licht wat stelling aan de binnen teugel , geef de buiten teugel en drijf met je binnen been op het juiste moment en dat is als het been van de grond is, dan zal het paard zijn been verder naar voren kunnen zetten en daardoor zijn schouder beter liften en daardoor komt ook zijn hals omhoog.
het been moet van de grond zijn als je een aanwijzing geeft , want anders kan het paard er niks mee, mijn instructeur zegt altijd een stoel kun je ook niet verplaatsen als je erop zit m de poten moeten los van de grond zijn dan kun je hem verplaatsen en dat geld ook voor het paarden been, dus leer dat gevoel te ontwikkelen, vraag of iemand jou daarin kan helpen , door te zeggen wanneer het been van de grond is en dan kun jij voelen wat er gebeurd , je heup zakt , iets makkelijker je knie gaat omlaag , of de binnenschouder komt naar je toe, maar leer het voelen, dat is het handigst, maar bedenk met meer druk en meer zweep krijg je het paard niet lichter , maar juist maak je hem meer ongelukkiger en slechter in zijn lijf

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:49

sevenofnine schreef:
Thesserd: Ik was heel bang met dit topic, dat mensen zouden gaan denken dat ik mijn paarden aan de teugel trek. Want de druk die dat beestje pijnloos kan uitoefenen op die teugels is immens, na een uurtje rijden vallen mijn armen eraf.


Klopt, snap ik, maar het heeft niks met aan de teugel lopen te maken. Ze gaan gewoon hangen op een één of andere manier. Alsof het een soort luiheid is. :Y)

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:09

Moeilijk probleem omdat het een manege paard is. Ondanks dat het heel moeilijk is probeer zacht te blijven in je bovenlijf, armen, handen want als jij niets geeft om op te leunen zal er minder geleund worden.
Vraag of je instructrice je wilt helpen met de oefening “wending om de voorhand”. Dat is een bijna vergeten oefening in NL maar van die oefening moet je paard de kaak los gaan laten en gaan knabbelen op het bit. Een andere oefening is om op de hoefslag in een hoek van 45 graden met vallende stelling hals paard te laten wijken. Ook van die oefening moet het paard kaak loslaten. Zodra je paard zijn mond opent word jij nog zachter in je handen, armen, bovenlijf (niet loslaten want dan laat je hem in de steek). Vervolgens overgangen rijden. Geef hem maar eens een keer een hardere druk met je been zodat hij naar voren moet. Laat inderdaad maar eens je handen los naar voren en geef hem tegelijkertijd druk met je been waarna je gelijk weer aanneemt en dat paar keer snel achter elkaar herhalen zo van "op je eigen benen gaan lopen paardje". Maar ook, paar pasjes achterwaarts en gelijk weg in draf. Kleine stukjes hals laten strekken (niet verder als de knie en echt maar kort stukjes) met vallende stellinghals en dan overgangen maken. Teugels weer op maat nemen.
Je handen niet vast zetten bij het zadel maar netjes rechtop boven het zadel houden (geen pianohandjes!). Hooguit linker of rechterhand een stukje omhoog doen en zodra paard nageeft weer hand rustig omlaag doen en ontspannen (niet loslaten).
Zou je even los van de andere klanten eens even goed voorwaarts mogen galopperen met dit paard na een kwartier of een keer privé les vragen waar je dit in kan doen. Daar wordt hij wellicht ook actiever van want dat is het probleem. Er gebeurt van achteren niets en je paard boort (of zoals jij omschrijft hangt in de teugels). Ook daar eens paar keer achter elkaar handen naar voren doen met been geven en weer zachtjes aannemen.
Als dat niet mag wellicht op de lange zijde hem eens over zijn tempo laten draven. Maw trek eens alles uit de kast om die achter hand te activeren dat hij voorwaarts gaat denken en met je mee gaat doen.
Dit is een lastig probleem want je hebt het over een manegepaard. Dat betekend dat paard zich afsluit voor het contact en dat jij ook nog wat onervaren bent ook al rijd je al lang. Want jij hebt ook altijd op manege paarden gereden. Wellicht kun je eens een keer een privé les doen op een fijn doorgereden pensionpaard zodat je eens kan voelen hoe een fijn paard gaat. Ook dat kan je helpen in het ontwikkelen van je ruitergevoel.
Ik weet niet of je het probleem kan oplossen want de kans is groot dat je instructrice niet weet hoe je correct de wending om de voorhand kunt doen. Dit is een fijne oefening voor onervaren paarden en manege ruiters en ook voor jonge paarden. Verwar deze oefening niet met de wending om de achterhand want dat is een heel ander soort oefening. Succes!
Moeilijk, moeilijk dus. Ik heb een poging gedaan om je te helpen maar weet niet of het in jouw geval mogelijk is. Waarschijnlijk moet dit paard gecorrigeerd worden want betreft het een verreden paard. Dat is altijd moeilijk en zeker als het een manege paard betreft.
Wellicht is het voor jou beter om na al die jaren een fijn bij rijd paard te gaan zoeken zodat je wel fijn kunt rijden want dit gehang doet zo'n pijn voor jou (en je paard) daar wordt niemand gelukkig van.

sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 12:12

midgie schreef:
Ja is een lastig iets als het om een manege paard gaat, die word door zovelen gereden dat jij dit in een les nooit voor mekaar gaat krijgen.
Het is een balans probleem, het dier loopt op de voorhand en duwt met zijn achterbeen tegen jou hand en hoe meer stuwen hoe meer druk in jou handen, dit kun je alleen oplossen door gymnastische oefeningen te gaan doen, meer been , tik met de zweep allemaal niet nuttig, het dier is gewoon niet in balans, hoe meer been jij geeft hoe sterker hij word.

Dit herken ik helemaal, paard stuwt bijna tegen mijn handen. De manege is wel oke hoor, vergeleken met anderen in de buurt, alleen de moeite die ze steken in een probleem dat niet meteen op te lossen is is teleurstellend.

pien_2010: Bij mijn vroegere manege reed ik Frans klassiek, daar gebruikten ze de wending om de voorhand vaak, maar ik snapte niet waar ze voor diende, goeie tip, danku! Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik snap niet wat je bedoelt met 'vallende stellinghals'. Een priveles kan ik op dit moment niet betalen, maar als ik laat weten waar ik mee bezig ben laat de instructrice me misschien doen. Ik heb les gekregen met goeie privepaardjes ook hoor, ik weet hoe een goed doorgereden paard moet voelen. Maar dat wil zeggen dat ik nooit grote problemen zoals deze heb moeten oplossen, die vond je gewoon niet in altijd netjes gereden paarden.

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:42

Als jij Frans Klassiek les hebt gehad dan ben je in zeer goed gezelschap en weet je hoe je de wending om de voorhand moet rijden en ook correct moet wijken. Vergeet dus maar even mijn met vallende stellinghals want waarschijnlijk rijd je jouw paard al juist in stelling. Niet meer als het oog mag je zien en sta toe met je binnenhand (misschien klein beetje naar voren doen en/ of naar boven, goed voelen want het gaat om kleine beetjes). Probeer zoveel mogelijk van de oefeningen die je daar geleerd hebt toe te passen op dit paard. Namelijk de Klassiekers (Duits, Frans) maken gebruik van losmakende oefeningen voor de kaak, nek en rug en die heb je hard nodig bij dit paard. Denk aan wat je daar geleerd hebt dat je echt heel zacht moet zijn in je bovenlichaam (zacht, zachter, zachtst) want als jij je paard niets geeft om op te hangen kan hij ook niet hangen. Maar zacht is niet loslaten, want dan krijg je hem nooit goed!
Succes TS. Ik hoop voor je dat je een prive les van de manege krijgt.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:40

Ik denk dat je dit probleem helemaal niet op moet proberen te lossen.
Het is wel te doen maar als jij dat zou kunnen dan had je het al opgelost.
Het zal je niet met een tipje van Bokt lukken.

Een manegepaard wordt voortdurend door een eindeloze stroom van verschillende, onbekwame, lompe, en vaak ruwe ruiters bereden.
Zo'n paard kan geen enkel vertrouwen meer hebben in zijn ruiter en dat moet het ook niet.
Het beschermt zich tegen iedere inwerking met een schild van hardheid.

Als je écht wilt paardrijden dan doe je dat niet op een manegepaard, dat gaat niet.

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:42

Simpelman schreef:
Ik denk dat je dit probleem helemaal niet op moet proberen te lossen.
Het is wel te doen maar als jij dat zou kunnen dan had je het al opgelost.
Het zal je niet met een tipje van Bokt lukken.

Een manegepaard wordt voortdurend door een eindeloze stroom van verschillende, onbekwame, lompe, en vaak ruwe ruiters bereden.
Zo'n paard kan geen enkel vertrouwen meer hebben in zijn ruiter en dat moet het ook niet.
Het beschermt zich tegen iedere inwerking met een schild van hardheid.

Als je écht wilt paardrijden dan doe je dat niet op een manegepaard, dat gaat niet.


Ach TS dit is niet het advies waar je om gevraagd hebt maar wel de verdrietige waarheid. Ik heb ook overwogen om dit te schrijven maar tja ik ben meer van de zachte heelmeesters met stinkende wonden. Daarbij vroeg je hier ook niet om, maar nu het toch opgeschreven is kan ik alleen maar zeggen dat hetgeen Simpelman schrijft waar is.
Dit paard heeft geen toekomst zolang hij op de manege blijft en jij hebt geen toekomst met hem/
Wellicht dat dit topic voor jou een aanleiding kan zijn om een leuk bij rijd paard te gaan zoeken. Wij hebben jaren voor onze oudste ruin een bij rijdster gehad die kwam rechtstreeks van de manege paarden. Ze was altijd zo blij en enthousiast met het dier. Wellicht dat jij nu ook toe bent aan een volgende stap buiten de manege. Maar dat is natuurlijk afhankelijk wat je wilt met je paardrijden. Er zijn genoeg vrouwen die een bij rijdster zoeken het zij omdat ze het iemand gunnen zoals bij ons, hetzij wegens drukte in werk, zwangerschap dat ze iemand nodig hebben.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:56

Ik vind het wat te eenvoudig om te zeggen dat je met een manegepaard niets kunt. Ook die kun je leren om wat ontvankelijker te worden voor je hulpen, en het streven van paardrijden hoeft niet altijd perfectie te zijn, verbetering kan ook. Ik vind het bijvoorbeeld wel degelijk een uitdaging om met manegepaarden gewoon te streven dat het aan het eind van de les beter gaat dan aan het begin. En als je vaker op een manegepaard rijdt, kun je wel degelijk wat herkenning krijgen en hoef je niet elke keer vanaf 0 te beginnen, ook kun je dan wel degelijk wat ontwikkelen. Ik heb meerdere keren gezien dat paarden in de lessen iets leren dat ze eerst niet konden.

Nee, dat is niet hetzelfde als doortrainen met een eigen / bijrijdpaard. Dat zal ik niet beweren. Het gaat langzamer en omslachtiger en ergens onderweg zul je vanzelf wel merken als je tegen grenzen oploopt. Maar je kunt er wel degelijk een uitdaging in zien, en dan kun je met de tips van pien_2010 ook best wel wat bereiken.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:13

Ik ben het met shadow0 eens. Je kan best wat met een manege paard. TS kan zo te lezen nog veel leren. En daar zijn manege paarden voor!

Ze moet het paard eerst aan het been krijgen en zo zal ze verder uit kunnen bouwen naar de nageeflijkheid. Natuurlijk is dit een stuk moeilijker en moet je iedere week opnieuw beginnen. Omdat je niet de enige bent die op dit paard zit. Maar ik dit dat het steeds makkelijker af zal gaan. En het rijden steeds beter zal gaan.

Succes TS! Als je instructrice je hier niet bij kan helpen moet je op zoek naar een ander. Stilstand is achteruitgang. Streef ernaar op elke les beter te worden!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:05

Tjaa ook ik ben soms vrij kort door de bocht zeggen sommigen hier, ik vind dat niet van mezelf, maar tjaaa....
Ik vind dat een training ook resultaat moet opleveren, en wat je wil bereiken moet ook haalbaar blijken, en zoals ook "simpelman" het hier beschrijft, je kan zoiets niet oplossen, enkel wanneer het jouw eigen paard zou worden en er dan heel gericht aan gewerkt zou worden dan heel mssn, het zal dan zeker flink verbeteren maar of het helemaal in orde komt tjaaa ik denk persoonlijk van niet maar dan kan het zeer zeker tot een heel redelijk niveau gebracht worden.
Zolang het een manége paard is en blijft, is dat een onmogelijke zaak.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:10

heel apart dat de lesgeefster niet ziet dat het paard enorm op de voorhand loopt.Dat gaat namelijk vaak samen met hangen.
Zolang dit paard manegepaard is en gereden word door mensen die dit niet corrigeren is er weinig aan te doen.En de instructrice dit niet corrigeerd,moet ik eigelijk schrijven. ;)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 13:14

Jullie hebben allemaal wel gelijk natuurlijk, de meeste manegepaarden sluiten zich af en zijn moeilijk te verbeteren door iemand die weinig ervaring heeft en dan nog eens moet rijden voor en nadat er 10 andere ruiters hebben opgezeten die niet aan hetzelfde willen werken, maar ik wil niet de persoon zijn die meteen gaat beweren dat alles aan de manege/paard ligt, een ruiter kan meestal toch wel iets veranderen.
Op dit moment gaat het mij niet lukken om een eigen paard te kopen of regelmatig bij te rijden. Er worden wel ruiters gevraagd in mijn buurt, maar overal wordt een bijdrage gevraagd van 200-300 euro per maand, les moet daar nog bij gerekend worden. Als ik ga bij rijden waar ik het kan betalen moet ik ongeveer 1,5uur in vervoer stoppen. Mijn budget is enorm krap, en ben aan het overwegen te stoppen met alle maneges en verder te gaan wanneer ik geld en tijd genoeg heb voor een eigen paard (over een miljoen jaar dus :+ ).

Ik stelde de vraag toch omdat ik niet wil beginnen paarden te rijden bij andere mensen als ik denk dat ik niet goed genoeg ben, maar dat ook niet wil doen bij een manege paard, ik wil het probleem zeker niet vergroten. En nu ik eraan denk, ik heb op de paar jaar waarin ik op privépaarden bij vrienden kon rijden meer geleerd dan in 8 jaar op een manege, misschien is een eigen/bij rijd paard gewoon de volgende stap die ik moet nemen wil ik verder komen.

Heb toch tips gekregen die ik kan uitproberen met dit topic, danku :D

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:18

een bijdrage van 300 euro per maand?Serieus?Je hebt voor minder een eigen paard(wel kosten aanschaf) met eenvoudige stalling zonder faciliteiten....

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 13:43

Idd, ik vind niet dat ze moeten proberen al hun kosten door te vorderen naar een bijrijdster, ze rijden er zelf ook nog mee. Huur van een stal is hier 220-260 ofzo, dus dan proberen die mensen er nog een kleine winstmarge aan over te houden... Dan wacht en spaar ik zelf wel :p

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:45

wij vroegen € 75,-- per maand en daar mocht onbeperkt voor gereden worden op tijden die de bijrijder zelf wilde. Daarvoor hoefde verder niets gedaan te worden want dat deden we zelf. Als paard goed overgedragen was en het ging goed, hadden de meiden alle vrijheid om paard waar dan ook mee naar toe te nemen. Het enige was dat we elke zondag het rijschema van de hele week wilden hebben van de bijrijder zodat wij daar ons schema op konden aanpassen. Vond het een koopje want een keer een buitenrit maken in het buitenland kost bijna net zoveel. Dus TS het bdrag van jou is gewoon vel te hoog. Zoek verder naar goedkoper.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:23

Van welke regio ben je TS, misschien kan bokt je wel aan een betaalbaar bijrijdpaard helpen.

Hier in de regio zijn bijrijdpaarden toch gemakkelijk 200€, als je vol pension 400€ moet betalen snap ik dat wel, mijn paarden zijn best gegeerd, hier mogen ze gratis rijden, indien ze hun lessen betalen en regelmatig lessen en 1 x per week de weide uitmesten.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:26

200 en 300euro lijkt me ook erg duur, ik zelf vraag ook 150euro/maand voor een bijrijder, en daar zitten dan 2 lessen per maand inbegrepen.
Maar idd paardrijden is niet echt goedkoop, kleding, schoeisel, toebehoren, als je een eigen paard hebt , hoefsmid , dierenarts, tandarts, stalling en weide , voeding , Harnachement, .....

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers