Welk bit vergelijkbaar met stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jemaine
Berichten: 405
Geregistreerd: 15-02-07

Welk bit vergelijkbaar met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 19:40

Hoi allemaal

Een vraag. Ik rij op dit moment met mijn paard m2 +8.

Al een poosje rijd ik met stang en trens omdat mijn paard daar superfijn van wordt. Ik heb het gevoel alsof ik een stiekje tussen mijn vingers heb en wanneer ik been geef voel ik dat ze echt los in haar kaken is en van achter naar voren loopt.

Met mijn dubbelgebroken trensje is dit nog nooit gelukt. Ik moet natuurlijk dat ene puntje in de m2 nog halen met dit hoofdstel. Graag zou ik dit gevoel willen houden.

Mijn vraag is: wat voor een soort bit zou nou hetzelfde gevoel kunnen geven als de combinatie s&t?

En natuurlijk weet ik dat iedereen hier hamert op het eerst rijtechnisch beter voor elkaar hebben van je paard en daar werk ik ook hard aan. Ik vind dat ik dit gevoel ook zou moeten kunnen bereiken op dit dubbel gebroken trensje, maar helaas. De werkelijkheid voelt anders, toch iets sterker dan dat "stiekjesgevoel".


listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:45

Je hebt die 8 toch ook gehaald met je gewone bit, waarom nu dan niet?

Wat zijn je gemiddelde punten in het M2, gaat het je gemakkelijk af?

Daarbij ik neem aan dat je er niet altijd/iedere dag in de toekomst s&t in wil hangen :7

Dat ze zich helemaal loslaten met s&t en niet fijn zijn met trens moet je niet willen....
ze moeten ten alle tijde het bit aan nemen en de hand volgen.
Zodat je zelf de hoofd-halshouding/loodlijn kan bepalen en het niet ten koste gaat van de impuls.

Zelf rijd ik maar 1 of 2 x per week met s&t, hoe vaker je afwisselt des te makkelijker je paard
op simpele trens te rijden blijft. Er zou eigenlijk geen verschil moeten zijn nl....

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Welk bit vergelijkbaar met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:49

Allicht kan je een ongebroken trens proberen?
Maar je bent alle klasse doorgekomen met wat je er nu in had hangen, die 2 puntjes zullen dan ook wel lukken toch?

En net wat LL zegt, de meeste mensen rijden echt niet elke keer met S&T, hier wordt ook vrolijk afgewisseld (en nu ze gepensioneerd is moet hij vaak voor een leuke gelegenheid uit berg stof gevist worden).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welk bit vergelijkbaar met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:54

Probeer het inderdaad eens met een gewone stang (dus gewoon een ongebroken trens). Het hielp bij mijn paardje enorm :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:58

Correctie-scholingsbit kan ook, maar de vraag is moet je dat willen.....

je raakt alleen maar verder van huis en wil je je paard later nog eventueel verkopen als leerpaard, forget it :7

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:00


Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:05

Misschien een dubbel gebroken baucherbit van Stübben, heeft een beetje hefboom effect maar is wel vriendelijk.
Stang en trens is ook niet zaligmakend, dus inderdaad zorg voor afwisseling.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:06

Sheran schreef:
Probeer het inderdaad eens met een gewone stang (dus gewoon een ongebroken trens). Het hielp bij mijn paardje enorm :)


Een ongebroken trens is geen stang :o Het is pas een stang als er hefboomwerking is en dat is bij een ongebroken trens niet.

Ik zou die laatste 2 punten ook gewoon zo rijden. Je hebt alle klasses gehaald en de eerste 8 punten ook. Moeten die laatste 2 eigenlijk ook geen probleem zijn.

Aan een scholingsbit/correctiebit zou ik zeker niet beginnen...


listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:06

BETUWE schreef:
Misschien een dubbel gebroken baucherbit van Stübben, heeft een beetje hefboom effect maar is wel vriendelijk.
Stang en trens is ook niet zaligmakend, dus inderdaad zorg voor afwisseling.

Baucher mag je pas vanaf het Z mee starten!

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:08

Je zou een danger trensbitje kunnen proberen. Ligt als een dubbelgebroken, maar bij verder doorbuigen wordt het een stangetje. Onze pony loopt daar ook fijn mee. Ik heb (in ieder geval bij de onze) t idee dat hij enkelgebroken niet fijn vind wegens de schaarwerking. Liet niet makkelijk los en kon nog wel eens een kakement opzetten. Nu laat hij makkelijk los en doet ook zijn mond niet open, terwijl toch de sperriem vrij los zit.

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:09

KozieZ schreef:
Sheran schreef:
Probeer het inderdaad eens met een gewone stang (dus gewoon een ongebroken trens). Het hielp bij mijn paardje enorm :)


Een ongebroken trens is geen stang :o Het is pas een stang als er hefboomwerking is en dat is bij een ongebroken trens niet.

Ik zou die laatste 2 punten ook gewoon zo rijden. Je hebt alle klasses gehaald en de eerste 8 punten ook. Moeten die laatste 2 eigenlijk ook geen probleem zijn.

Aan een scholingsbit/correctiebit zou ik zeker niet beginnen...


Je hebt natuurlijk gelijk maar zo noemen we dat hier in de wandelgangen :P. Maar laat er idd geen verwarring over ontstaan. Ik bedoel gewoon een ongebroken trens uiteraard. Een echte stang zou ik niet doen, de hefboomwerking zou niet nodig moeten zijn.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:23

listiglistje schreef:
BETUWE schreef:
Misschien een dubbel gebroken baucherbit van Stübben, heeft een beetje hefboom effect maar is wel vriendelijk.
Stang en trens is ook niet zaligmakend, dus inderdaad zorg voor afwisseling.

Baucher mag je pas vanaf het Z mee starten!



mag vanaf z pony's, maar volgens mij mag je bij paarden alle klasses mee rijden ( sorry als het fout is ). want zie er hier in de buurt veel paarden me starten in lagere klasses.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:27

een baucher heeft een hefboomwerking, mag bij dressuur echt niet, pas vanaf het Z1....bij het springen misschien daar mag meer!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-12-13 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Welk bit vergelijkbaar met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:31

Probeer eens een enkelgebroken trensje.
Ik had mijn paard eerst ook op een dubbelgebroken, maar man wat is het een verschil nu hij op een enkelgebroken loopt. Hij laat daar zo goed op los!

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:36


L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

jemaine
Berichten: 405
Geregistreerd: 15-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 21:42

Hartstikke bedankt voor de reacties!
Afwisselen is een goede! Ik dacht dat de meesten er die s&t dan altijd inhangen. Gelukkig niet dus.

Ik ga gewoon afwisselen en kijken wat er gebeurd.

Het is een Fries die af en toe in de oefeningen erg sterk wordt. Met die s&t gaat dat makkelijk. Met afwisseling moet het dan ook gaan lukken op het gewone bitje.


Ik ga zeker dat Baucher bit en dat bit van Sprenger erns opzoeken. Het danger bit ga ik ook opzoeken. Bedankt voor de suggesties!

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:49

jemaine schreef:
Hartstikke bedankt voor de reacties!
Afwisselen is een goede! Ik dacht dat de meesten er die s&t dan altijd inhangen. Gelukkig niet dus.

Ik ga gewoon afwisselen en kijken wat er gebeurd.

Het is een Fries die af en toe in de oefeningen erg sterk wordt. Met die s&t gaat dat makkelijk. Met afwisseling moet het dan ook gaan lukken op het gewone bitje.


Ik ga zeker dat Baucher bit en dat bit van Sprenger erns opzoeken. Het danger bit ga ik ook opzoeken. Bedankt voor de suggesties!

Tip; niet zoeken in bitten, maar rijtechnisch oplossen!
zo te horen is je paard nog niet nageefelijk, zeker niet in de oefeningen als het je Fries te moeilijk wordt omdat het paard de kracht mist achter.
Je rijdt pas M2, dus werk daar eerst aan en je hebt er later veel profijt van :j
Anders loop je de kans dat je vastloopt in het Z1, want nageefelijkheid is in de hogere klasses erg belangrijk!

het is maar een goedbedoelde tip ;)

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers