In je slaap vallen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:07

Hallo! :D
Ik heb een vraagje wat ik me toch al lang afvraag en ik dacht misschien weet 1 van de bokkers het.
Ik heb regelmatig ( eigenlijk elke nacht wel) gevoel dat ik val in mijn slaap, en dan maak ik helemaal zo'n schok beweging.
Soms voel ik het wel aankomen maar ik kan het dan niet voorkomen
Ik heb wel eens gehoord dat je er dood aan kon gaan, maar geen idee of dat waar is.
Weet een bokker misschien hoe dat heet want dan kan ik het eens op gaan zoeken.
Of weet iemand waarom wij mensen dat doen ? :+ Ik denk namelijk niet dat in de enige ben
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 23-12-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:08

Volgens mij is dat als je overgaat in een andere slaapfase.
Ik heb het ook wel eens, lijkt dan alsof je ineens door je bed zakt :')
Schrik me altijd helemaal kapot _O-

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:09


KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:10

carr_friesje schreef:
Volgens mij is dat als je overgaat in een andere slaapfase.
Ik heb het ook wel eens, lijkt dan alsof je ineens door je bed zakt :')
Schrik me altijd helemaal kapot _O-


Ook zo onlogisch, ik schrik er altijd van wakker en dan begint het riedeltje weer van voren af aan! :Y) Stomme slaap! :oo

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:10

Jaa ik heb dat ook! Heel vaag. m'n vriend schrikt ervan :+ en ik zelf ook haha :=
Ik heb dat vooral als ik nog net niet slaap.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:10

Er dood aan gaan? Misschien iemand met een heel zwak hart, maar een gezond persoon moet daar toch niet aan dood gaan? :+ Ik heb het ook wel eens. Heel irritant, want ik heb al moeite met slapen :+

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:11

jaaa ik heb dat ook zo vaak! dat is echt bizar gewoon 8)7 , heb dan echt het gevoel alsof je hard valt ook

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:11

Het is ook een verschijnsel bij mensen die slecht slapen := Maar als dit dan de oorzaak is vraag ik me weer af of het wel een verschijnsel is :p

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:11

"Deze stuiptrekkingen zijn overigens niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrikreacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt."

Hahahahaha _O-

Ik heb het inderdaad ook heel vaak. Las laatst zo'n doemverhaal met aanleiden tot doodgaan enzo, maar denk dat dat gewoon bullsh*t was.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:12

vaak is dat als je te veel op het slagen gaan focust.

Je lichaam laat dus alles als eerst in slaag gaan. en vervolgens gaat je hoofd mee.
dan heb je dus een enorme schok.

Ik kan ook door heel langzaam en geconcentreerd ermee om te gaan mijn lichaam langzaam in slaap brengen, (eerst mijn voeten en dan steeds verder omhoog) (zo kan je rusten en je denken zelf beinvloeden, tot dat je hersenen ook gaan slapen)

maar dit gebeurd mensen ook vaak heel erg onbewust, dan slaapt je hele lichaam al en dan gaat je hoofd pas helemaal mee.

Of is het denk je een ander gevoel en ga je echt in de beweging met je lichaam?

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:13

Ik heb het ook wel elke nacht 1 keer! Kan me voorstellen dat je er dood aangaat, maar dam vooral van de schrik. :')

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:13

Is inderdaad heel normaal :j een vriendin heeft op school ooit een presentatie over dromen gedaan waar in ze dit ook noemde. Volgens mij is het inderdaad iets van dat je lichaam zich ontspant ofzo om in slaap te vallen, maar je hersenen nog actief zijn. Hoe het precies zit weet ik niet, maar weet wel dat het normaal is :)

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:13

Heb ik ook wel eens :D Dan klopt men hart supersnel :) Ik heb altijd het gevoel dat je bed dan omgekanteld word, ik neem me dan altijd vast aan men lakens ;D

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:14

Ik sliep een keer bij een vriendin en toen had ik het ook.
Maar bij die schok kwam er een onverwachte kreet uit mij :')
Mijn vriendin schrok zich helemaal dood _O-

Anoniem

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:17

Heb ik ook! Ik trap regelmatig mijn zusje wakker... Oeps!

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:19

Ik heb dat ook weleens, schrik me altijd kapot en dan ben je weer klaarwakker :')

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:23

Ik heb het eigenlijk ook altijd. Wij thuis noemen dat 'tsjoenken' de schokbeweging als je bijna in slaap valt.

Mijn vader heeft het zo erg dat hij echt van een klif afvalt, dat heb ik dan weer niet. :=

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:24

marleen_88 schreef:
Ik heb het eigenlijk ook altijd. Wij thuis noemen dat 'tsjoenken' de schokbeweging als je bijna in slaap valt.

Mijn vader heeft het zo erg dat hij echt van een klif afvalt, dat heb ik dan weer niet. :=

Ja dat heb ik ook wel vaak, of dan val ik van een stoel in een heel diep gat :')
Zo raar

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:25

Het is een soort beveiliging van je lijf. Als je in je diepe slaap komt ben je namelijk verlamd. Dus als je spieren ontspannen helemaal. Je brein is echter een beetje achtergebleven en die vind het gevaarlijk dat al je spieren ontspannen zijn. In een reactie hierop worden al je spieren heel kort even aangespannen en dit geeft het gevoel dat je valt.
Is niets engs of gevaarlijks aan en je krijgt er ook geen hartinfarct van :-)

Skessa_
Berichten: 10607
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:32

Volgens mij is het idd zo dat even al je spieren samen spannen en daardoor schok je dan zo. Heb ik ook wel eens,

Liselot schreef:
Het is een soort beveiliging van je lijf. Als je in je diepe slaap komt ben je namelijk verlamd.


Heb ik ook wel eens... Dan word je wakker, maar je kan je lijf niet bewegen. Niks.... alles blijft stijf, das pas eng!

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:36

Ook ik heb er wel eens regelmatig last van. Net of ik met een snelle vaart naar beneden /achteren stort ..

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:42

dat heeft een naam, en maakt eigenlijk elk mensen wel mee.
leuk weetje is dat je dan ook echt terug op je bed ploft, door een soort stuip duw je je zelf namelijk omhoog hihi.

vaak gebeurt dit als je te diep in slaap zakt, dan geeft je lichaam een stuip om dat hij het niet vertrouwd, weet niet of je al ooit bij een kind ondernarcose brengen bent geweest, maar dan zie je kinderen ook stuipen maken. dat is heel normaal, alziet het er eng uit, dit komt omdat je dieper weg gebracht wordt dan normaal is in je slaap, en dan verzet je lichaam zich er tegen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:46

Ik heb hier ook regelmatig last van, zo'n maf gevoel :+

Anoniem

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:58

hahaha jaaaaa ik heb dit ook best regelmatig! Maar, misschien herkennen anderen dit, dit heb ik sowieso na een dagje pretpark/achtbanen. Heel erg gek.

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Re: In je slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:01

Haha, herkebaar :D

Ik zien dan altijd voor me dat ik door een stoel zak of van een stoeprand val, en dan schrik ik dus :+