bulten en oedeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kijenta

Berichten: 248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: Lichtaart België

bulten en oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 17:19

Afgelopen donderdag ontdekte ik een paar kleine bultjes op de achterhand van mijn paard. Ik dacht toen nog aan beten, want hij staat in een kudde met ruinen. Maar gisteren waren de bulten groter in omvang, en vanmorgen had hij 3 dikke benen, een dikke schacht en een paar oedemen op zijn buik ook! Het rare is dat vooral zijn rechterzijde dus bulten heeft.Hij was wel nog fris en eet goed, morgen komt de DA maar kan iemand me hier al een beetje geruststellen? Ik ben erg ongerust...
In zijn voeding is niets veranderd, behalve dan dat de paarden sinds anderhalve week voederbieten bijgevoerd krijgen.


Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:41

Als ik jou was zou ik stoppen met die voederbieten. Ik was begonnen met mijn merrietje met bietenpulp, twee dagen achter elkaar 200 gram geweekt in 2 liter water, dag 3 kreeg ze allemaal kleine bultjes op haar hasl die erg jeukten. Gelijk ermee gestopt en na drie dagen waren de bultjes weer weg. Er zit misschien toch teveel suiker in voor jouw paard, wat zich uit in dikke benen, dikke koker en vochtbulten.
Had hij trouwens wel evenveel beweging als voor die tijd? Met minder beweging er ook nog bij zou het ook erger kunnen worden natuurlijk.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

kijenta

Berichten: 248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 17:43

Jet: dank je wel! Wel nee, hij staat zo goed als stil wegens een knieblessure én 't is een quarter, dus die moet al sober gevoerd worden...

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:54

Bultjes kunnen inderdaad wijzen op voedingsallergie, vooral tegen granen dan. Maar dat geeft niet die oedemen. Is je paard onlangs ziek geweest? Hoe is hij verder (koorts, jeuk, wondjes)? Hou hem maar wat in de gaten en vooral jezelf niet te veel zorgen maken, het klinkt niet direct als iets levensbedreigend als hij algemeen nog goed is ;). Ben wel benieuwd wat dit uiteindelijk zou kunnen zijn.


kijenta

Berichten: 248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 17:07


Pandora2
Berichten: 19842
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:13

Lijkt mij inderdaad ook iets van een voedselallergie. Mijn merrie stond paar maanden geleden opeens vol bulten en oedeem :oo , zelfs haar hoofdje was dik :( Na 2 dagen was alles zo goed als weg, nooit geweten vanwaar dit kwam...misschien een '' vreemde '' plant in de wei binnengesmikkeld...
Is ook niks tegen te geven zei de DA, dus geduld was de boodschap.
Ik denk dat je je echt niet teveel zorgen moet maken zolang hij er fris en fruitig bijstaat hoor !

kijenta

Berichten: 248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 20:15

De DA is net weg, volgens hem ook een allergische reactie op iets dat hij moet gegeten hebben op de wei... Maar nu had mijn paard ook plots diarree, hij is helemaal ontregeld... Hij kreeg een spuitje waarmee de diarree en allergische reactie snel zouden minderen. Maar hij zei ook niet te ongerust te zijn.

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Re: bulten en oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:22

ik heb hier t zelfde gehad. allergische reactie op een smeersel tegen jeuk notabene, gaf dus alleen maar meer jeuk dat smeersel ^)
goed kijken naar wat er veranderd is voordat de eerste bultjes kwamen, en daar mee stoppen. als de bulten verdwijnen weet je t...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Argi, GrapeshotBot, Just_Natural, Pova, Sanet, Schrompeltje, WillemijnL en 7 bezoekers