Meelopen met longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Meelopen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 11:44

Als je een paard longeert staan de meeste mensen in het midden stil, dat deed ik in het begin ook, maar nu loop ik altijd een klein rondje mee, een beetje achter de schouder.
Bij de Utrechtse paardendagen was Lammerts Haanstra bezig en zei dat je in het midden moest blijven staan.
Ik heb het gister nog even geprobeert voor mezelf, maar blijf toch het liefst meelopen, ook omdat je het rondje dan groter maakt en toch dichter bij je paard staat.
Is dit een slechte gewoonte? En wie doet het nog meer?
Laatst bijgewerkt door Alice op 27-09-02 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:44

Ik doe het ook hoor. Doe dat automatisch.
Denk niet dat het echt slecht is..?

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:51

De een zegt dat je stil moet blijven staan, de ander zegt dat je mee moet lopen. Is maar net van wie je 't leert. Beiden kunnen hun motivatie erachter uitgebreid beargumenteren. Kijk gewoon wat voor jou 't beste werkt.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:00

Ik denk dat het niet echt uitmaakt, zolang je paard gewoon aan het werk is aan de lijn...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:09

Hoe groot maak jij jou rondje dan? Ik sta ook niet stil, maar maak een rondje met een doorsnee van maximaal 2 meter. Maar ik denk niet dat het goed is om echt zelf gigantische rondjes te gaan lopen.

Als ik longeer in een normale bak, dan pak ik ook wel eens een stukje lange zijde mee.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:12

ik loop ook meestal een rondje van ongeveer 2meter doorsnee ofzo. vaak schuif ik ook langzaam op, zodat je geen hoefslag van het longeren in de bak krijgt.
maar ik denk niet dat het slecht is als je in een klein rondje meeloopt.
Laatst bijgewerkt door loulou op 27-09-02 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:38

hmm dan heb ik nog een andere vraag over longeren:
Als ik Gabber longeer (met bijzet) laat ik hem soms de volte kleiner maken en dan weer openen. Nou heb ik dus nog nooit van iemand gehoord die dat ook wel eens doet.
Is het raar dat ik dat doe? Ik vind het namelijk wel een leuke manier om het een beetje af te wisselen

Tandartsassistente met veel plezier!
Het ga je goed Gabber Verdrietig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:47

Ik longeer op de NH manier, en daar leer je mee te lopen met je paard en me jou beweging je paard te tonen wat je van hem of haar verlangt, een trage stap gewoon traag mee stappen op een kleine cirkel, een drafje, wat vlotter meestappen, en om aan te springen in galop een hupeltje. Zonder zweep kan ik zo m'n paardje tonen wat ik van 'r verlang. Sta ik stil gaat zij ook stil staan ... en je komt er niet zo duizelig van.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:49

Volte vergroten en verkleinen is heel goed hoor. Te lang op een kleine volte is nooit goed, erg belastend voor de benen, maar een rondje of twee achter elkaar kan geen kwaad en zet het binnen achterbeen meer aan het werk.

Meelopen doe ik ook, zo wordt de totale cirkel wat groter, vind ik prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:58

Ik loop vooral mee tegen de kou Knipoog Maar ik maak maar een klein rondje.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:04

carola schreef:
Ik sta ook niet stil, maar maak een rondje met een doorsnee van maximaal 2 meter.


Dat deed ik dus ook altijd.
Alleen de laatste tijd ging Bolivia steeds heel erg hard rennen dat ze niet meer terug te krijgen was, toen bleef ik wel gewoon in het midden staan, anders moet je zo snel lopen Knipoog

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:31

Ik loop ook altijd een rondje mee hoor, ik schat met een doorsnede van 2 a 3 meter; in uitzonderlijke situaties ook nog wel wat meer (of helemaal niet), als dit in het belang van het werk is.
Kortom: ik probeer een inschatting te maken van wat op dat moment de beste houding is om aan te nemen, en waar mijn paard het meeste baat bij heeft.
De volte sluiten en openen is een prima oefening hoor !
Alleen niet te lang op een erg kleine volte, maar dat spreekt denk ik voorzich.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:43

Ik loop ook mee. Juist door mijn houding en tempo en ruimte van mijn loopbeweging kan ik tempo en ruimte van de bewegingen van Pablo bepalen. Als ik mijn binnenbeen naar buitenzet galopeerd Pablo aan. Dus ja, ik loop mee en vindt het zelfs heel prettig. In de galop loop ik mee in zijn galoptempo. Geeft een soort extra ondersteuning, voorwaartse hulp van mijzelf.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:03

Ik sta ook niet stil, vooral in de galop kan ik haar aan de praat houden als ik meeloop.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:05

Ik loop ook gewoon een klein rondje. Ik word duizelig als ik stil blijf staan Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:07

Ik kan ook echt niet stil blijven staan. Dus ik loop ook altijd een klein rondje, ik weet alleen niet hoe groot

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:11

Ik heb juist altijd geleerd om mee te lopen. Vind het zelf ook prettiger, mijn paard gaat namelijk lopen als ik ga lopen, en stilstaan als ik stilsta. Heb het weleens geprobeerd om te blijven staan, maar dan snapt die doos het niet....

I'm gonna live forever, I'm never gonna die.
The only thing I fear is that I'm never gonna fly..

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:49

Een klein beetje meelopen is niet erg. Maar je moet er niet er achteraan lopen/rennen om het paard vooruit te krijgen. Ik heb een keer iets gehoord over dat het meer bewegen dan je paard en negatieve indruk geeft bij het paard. In de spelvorm ben jij dan de zwakkere partij. Ik wissel ook vaak van cirkelgrootte. Soms blijf ik ook gewoon stilstaan en geef de longeerlijn door, zodat ik niet duizelig wordt. Als je paard goed op je stem reageert, zal hij gewoon door blijven lopen. Zonder longeerlijn longeren is ook leuk, maar Lars reageert daar niet altijd goed op. Als hij doorheeft dat hij "niet vastzit" dan gaat hij vervelend doen. Gras eten bij de bakrand enz.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:17

Als ik alleen in de bak ben, loop ik altijd mee! Ik loop dan als het ware over de hele A-C lijn. Zo kan je op elke plek een volte aanhouden en je kan hem vergroten en verkleinen! En je blijft er vooral op koude dagen zelf lekker wamr bij.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:03

ik doe het ook altijd hoor er achter aan lopen zeg maar want als ik stil blijf staan kom ik op gegeven moment voor haar te staan (beetje schuin maar toch) en dan stopt ze met lopen dus ik zorg altijd dat ik op hoogte van haar achtehand ben


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:25

ik kan niet stil blijven staan..
mn paard trekt kei erg..dus dat lukt echt niet stil blijve staan..
mijn rondje heb dan een diameter van ongeveer 1 a 2 meter..
en ik schuif ook op.

Brabantse Fries ;)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:33

Ik loop ook altijd mee, soms blijf ik even staan maar dat werkt niet.

De laatste paar weken heb ik bijna elke dag wel gelongeerd, maar heb hierbij de hele bak gebruikt en liet mijn paard meestal rechte lijnen lopen.

Maar als het voor 2x in de week is houd ik hem op de cirkel, laatste weken waren uitzonderingen omdat ik zijn conditie weer wou opbouwen zonder erop te gaan zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:42

Ik blijf zoveel mogelijk staan. Een klein beetje lopen is niet te voorkomen, maar een diameter van meer dan een meter heb ik toch niet graag. Ik wil graag een stille aanleuning op m'n longe, dat is al best moeilijk omdat je paard beweegt, maar die beweging is wel op te vangen met je hand, als je zelf ook nog eens gaat bewegen met je hele lijf wordt dat toch wel heel erg lastig!

Nulla tenaci invia est via

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:43

En ik heb juist weer de indruk dat het beter gaat als je een beetje meeloopt omdat je dan juist jonge en onervaren paarden kunt opvangen als ze niet helemaal recht lopen. Als je dan op je plek blijft staan is het veel moeilijker om een constante druk op je longeerlijn te houden, (die zo licht mogelijk moet zijn)

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:48

Ik loop zelf ook een klein rondje mee, met maximaal 2m doorsnee, echt niet meer! En net als Carola, laat ik hem ook weleens een stukje rechtuit lopen! Ik heb zelf het idee (zal wel in mn kop zitten) dat als ik meeloop, mn paard ook meer actiever is, en dat ik hem beter voorwaarts kan houden... Of dat werkelijk zo is... dat weet ik niet! Maar dat idee heb ik.
Het hoort officieel wel dat je stil moet blijven staan.... maar ja

....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers