Paard eet moeilijk na tandarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Paard eet moeilijk na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 15:31

Hoihoi
Mijn paard is van morgen bij de tandarts geweest. Alles was goed, beetje bij gevijld. Hij had een verdoving voor een Shetlander gehad absoluut niet veel. Hij is nu, 4 uur later, gewoon wakker. Maar hooi eten gaat moeizaam. Dus heb het hooi uit zijn ruif gehaald. Hij gaat zo het land op.
Wat zou ik doen? Ik ga zo sowieso weer naar stal, rond 5u zodat ik kan zien hoe hij het met binnen halen het hooi eet. Maar wat zou ik doen, de DA weer bellen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.



Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:32

Kijk het gewoon even aan. Na een behandeling kan alles gewoon gevoelig zijn. Eventueel een paar dagen slobber voeren. Succes!

Blessed to be a blessing!
Lipi: Z1 +2 - Tara: M1 +1
In liefdevolle herinnering: Tjinta, Christel, Apochewinta's Memory, Paledo's Apochewinta, Alette, Ulona

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:32

Die van mij eet uren later nog niet lekker, meestal de dag erna doet ze het weer goed. Ze staan toch best lang met de mond open misschien last van zijn kaken?

MarjanB

Berichten: 16330
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard eet moeilijk na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:33

Die van mij heeft een dag of 4 moeilijk hooi gegeten en daarna weer goed.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 15:35

Hebben jullie het paard wel hooi aangeboden die dagen, gewoon in zijn ruif laten?
Hij eet door maar met kuchen en gapen en moeilijk doen met zijn tong. Ben bang dat het in zijn keel vast gaat zitten als ik er niet bij ben..
Het was geen hevige ingreep ieder geval...

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Paard eet moeilijk na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:39

Same here! Hij was zelfs zo gefrustreerd dat zijn hooi door zijn hele box lag. Dag later ging het een stuk beter :)

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:42

Als ik het zo lees, lijkt het of hij toch nog wat slikproblemen heeft. Dan is het beter om hem even in een kale box te houden totdat hij weer normaal kan slikken. Het weer normaal kauwen kan dan nog wel een paar dagen duren, maar het slikken moet écht goed gaan voordat je hem voert.

Misschien is het een idee om hem even te longeren of zoiets? door de bloedsomloop even goed op gang te brengen zijn ook de afvalstoffen (en dus de verdoving) sneller uit het lichaam.

Blessed to be a blessing!
Lipi: Z1 +2 - Tara: M1 +1
In liefdevolle herinnering: Tjinta, Christel, Apochewinta's Memory, Paledo's Apochewinta, Alette, Ulona

MarjanB

Berichten: 16330
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:44

Die van mij heeft 4 dagen moeilijk zitten doen met haar tong. ze had nogal erge haken op haar achterste kiezen dus moest eigenlijk ook weer een beetje opnieuw leren eten toen de boel glad was. Kwamen hele proppen soppig hooi uit die ze daarna weer lekker op ging eten. Heb ook gewoon hooi laten liggen

Life is a balance of holding on, and letting things go…

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 15:45

Apochewinta schreef:
Als ik het zo lees, lijkt het of hij toch nog wat slikproblemen heeft. Dan is het beter om hem even in een kale box te houden totdat hij weer normaal kan slikken. Het weer normaal kauwen kan dan nog wel een paar dagen duren, maar het slikken moet écht goed gaan voordat je hem voert.

Misschien is het een idee om hem even te longeren of zoiets? door de bloedsomloop even goed op gang te brengen zijn ook de afvalstoffen (en dus de verdoving) sneller uit het lichaam.

Bedankt voor de tip!
Ik had hem een uurtje geleden al even losgegooid in de bak met een maatje. Hij heeft lekker gerend en was goed wakker en allert. Hij gaat zo de wei op, wei is erg kaal dus hij zal weinig kunnen eten.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

don110

Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Paard eet moeilijk na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:52

Toen Moos bij de tandarts was geweest, waar trouwens wel heel veel moest gebeuren, heeft hij ook een paar daagjes moeilijk gedaan bij 't eten, maar hij had wel een goede verdoving gehad geloof ik. Was die hele dag nog helemaal suf. :P

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 15:53

Het komt dus (gelukkig) wel wat vaker voor dat ze daarna wat moeilijker eten :)

Maar wel eten aanbieden? Hij red zichzelf wel? Heb geen idee of een paard snel stikt in iets omdat ze zichzelf nog kunnen redden...?
Er is nu niemand bij hem. Hij kan nu alleen z'n stro uit z'n stal eten. Drie uur gaan ze de wei in :)

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

pien_2010

Berichten: 42855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:55

SuzanH schreef:
Bedankt voor de tip!
Ik had hem een uurtje geleden al even losgegooid in de bak met een maatje. Hij heeft lekker gerend en was goed wakker en allert. Hij gaat zo de wei op, wei is erg kaal dus hij zal weinig kunnen eten.


Wei zit nu amper of iets in dus daar zou ik niet zo bezorgd om zijn + dat hij nu goed kan bewegen en eten hetgeen belangrijk is. Dit lijkt me een hele goede oplossing voor hem, wellicht dat je hem zelfs een uurtje op een wei kunt zetten waar hij gewoon kan grazen. Daarna huppakee op de kale wei.

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:56

Ze hebben na de verdoving een verminderd slikreflex. Daardoor is het moeilijk voor ze om die plukken hooi fijn te kauwen én door te slikken. Na een paar uur is dit meestal wel verdwenen.
Slim dat je hem al even hebt laten rennen!
Ik zou hem lekker op de wei zetten en dan rond 18 uur nog eens kijken hoe het gaat met het hooi. Waarschijnlijk gaat het dan al weer een heel stuk beter.
Komt goed!

Blessed to be a blessing!
Lipi: Z1 +2 - Tara: M1 +1
In liefdevolle herinnering: Tjinta, Christel, Apochewinta's Memory, Paledo's Apochewinta, Alette, Ulona

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 16:01

Bedankt voor alle berichtjes :(:)

Paard staat nu op de wei. Ik ga als ze naar binnen gaan wel even naar stal toe, ik zal het hooi uit elkaar trekken zodat het geen grote stevige plukken zijn. Heeft nat maken van het hooi nog zin?
Ze krijgen bij binnenkomst biks, kleine brokken. Dit keer even over slaan? Of gewoon geven?

Sorry voor al die vragen hoor! :')

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:11

Geeft niets hoor; beter teveel gevraagd dan dat het misgaat :)
Ik zou het hooi inderdaad wel wat uit elkaar trekken, maar niet nat maken.
Kun je het krachtvoer niet even laten weken? Gewoon met wat heet water een half uurtje laten staan. Dan wordt het een dikke pap, wat makkelijker eet dan die harde brokken. Als het goed is, moet dat geen enkel probleem zijn.
Morgen is het misschien nog wat gevoelig, maar je zult zien dat het dan al een stuk beter gaat.
Mijn ervaring is dat het max 4 dagen duurt voordat ze alles weer goed kunnen eten, maar dat was na het trekken van een tand (hij heeft nu een fietsenrek :x )

Blessed to be a blessing!
Lipi: Z1 +2 - Tara: M1 +1
In liefdevolle herinnering: Tjinta, Christel, Apochewinta's Memory, Paledo's Apochewinta, Alette, Ulona

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Paard eet moeilijk na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 16:18

Het losweken van de brokken zou ik nog kunnen doen! Moet ik even iets eerder naar stal. Hij houd niet van slobber achting eten. Mocht hij het nou niet willen eten bied ik gewoon de brokken denk ik aan. Denk dat hij zelf wel merkt of het lukt...?

Oh arm paard met een fietsenrek :D Ben hem is er een klein beetje gevijld meer niet...

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:23

Goed idee; hij geeft het écht zelf wel aan als het niet gaat.

Tja... dat fietsenrek blijft. Nu kan meneer niet meer naar de dames fluiten, haha! Nee hij had zelf zijn tand gesloopt op de tralies (iets met hengstenfratsen :+ ), dus ja, het was niet anders.

Maar jouw paardje is zo weer in orde hoor, dat zul je zien!

Blessed to be a blessing!
Lipi: Z1 +2 - Tara: M1 +1
In liefdevolle herinnering: Tjinta, Christel, Apochewinta's Memory, Paledo's Apochewinta, Alette, Ulona

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:23

Ik heb die van mij toen 1 voerbeurt wat minder gegeven.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 16:28

Apochewinta schreef:
Goed idee; hij geeft het écht zelf wel aan als het niet gaat.

Tja... dat fietsenrek blijft. Nu kan meneer niet meer naar de dames fluiten, haha! Nee hij had zelf zijn tand gesloopt op de tralies (iets met hengstenfratsen :+ ), dus ja, het was niet anders.

Maar jouw paardje is zo weer in orde hoor, dat zul je zien!


Hahaha, hij heeft al zijn tanden nog. Meneer is 17, misschien duurt het wennen even wat langer met een oude heer. Haha!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, janderegelaa, mirriejj, MyWishMax, Rije, Telpeva en 22 bezoekers