Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 11:20

Eind 2012 begin 2013, het moment dat wij (mijn vriend Johan en ik) een stapje terug moesten doen wat betreft de training van Luna.

Er ontstonden steeds meer miscommunicaties onder het zadel (geen stuur en geen rem = een probleem).
Ik wil links, Luna wil rechts . . . en het woord "HO" was haar ineens totaal onbekend geworden.

In het begin wilden we het "probleem" niet erkennen en gingen we constant "het gevecht" aan.
Want ze was immers toch echt netjes en correct ingereden. We maakten af en toe zelfs al kleine buitenritjes samen met vriendin/stalgenoot. Dat ging hartstikke goed!
Maar toch sloop het er stiekem in. We waren niet consequent genoeg tegenover Luna en gaven haar niet de leiderschap die ze zocht, dus moest ze het zelf maar over nemen.

En dan komt het moment dat je huilend op je paard zit en je beseft dat het tijd wordt om dingen te gaan veranderen.
We deden een pas op de plaats en lieten het rijden eerst voor wat het was. We gingen ons bezighouden met wat anders; grondwerk.

Er ging een wereld voor ons open, want er is natuurlijk zoveel meer dan alleen rijden!

Afbeelding
Op deze manier gingen we vaak op wandeling door het bos, samen met vriendin/stalgenoot/mental coach Lotte (Bokker Caily).

Afbeelding
Af en toe nemen we een rondje vrij springen mee

Afbeelding
Luna haar mental coach; Caily

Januari 2013: Er is sneeuw!
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk is er ook altijd tijd voor een beetje humor
Afbeelding

Eindelijk, april; het wordt weer iets aangenamer buiten en we zien het zonnetje weer!
Afbeelding

Afbeelding
Omdat we altijd in zijn voor iets nieuws en we alles willen proberen, maakt Luna in mei voor het eerst kennis met de Parelli trainingsmethode.
In het begin wilde ze niet veel van die stick weten en was ze niet geïnteresseerd, maar al snel maakten we grote sprongen vooruit.
We maakten nu voor het eerst écht contact met Luna. En ze bleek toen ineens een hele grote "will to please" te hebben!
Afbeelding


Afbeelding
Training met lange lijnen om zo weer wat stuurwerk te kunnen trainen


Het vertrouwen in elkaar herstelde steeds meer en meer en het werd tijd om weer eens te kijken hoe het zou gaan onder het zadel.
Op de grond ging alles als gesmeerd. Netjes naast je lopen, halthouden op slechts een zucht en een rustig "ho" als het nodig was.
We waren toch erg benieuwd hoe dit zou gaan onder het zadel.

Nooit gedacht, wel gehoopt, dat het trainen op de grond ook zo veel impact zou hebben onder het zadel. Luna begreep alles ineens veel beter en de rust kwam terug.
Langzaam aan gingen we weer wat meer met Luna de bak in voor wat stap oefeningen.

Afbeelding
Begin oktober; Johan en Luna zeer geconcentreerd aan het trainen

Afbeelding
Familie portret

Afbeelding
Juli: Het lijkt alsof Luna straalt, en dat doen wij ook!

November, het werd tijd dat we eens weer een stapje vooruit zouden gaan doen. Daar was Luna wel aan toe. Sceptische ik wat minder maar wat ging het goed. In gezelschap van Lotte hebben we een buitenritje gemaakt in het bos.
Afbeelding

Afbeelding
Wij zijn super trots op wat we nu al samen hebben bereikt! Het hoeft niet allemaal snel en het hoeft niet elke dag goed te gaan.
Het is genieten van de mooie momenten en leren van de dingen die dan wat minder gaan.

Maar we hebben dit dus niet allemaal alleen kunnen doen, we zijn Lotte ook echt heel erg dankbaar voor alles wat ze voor ons heeft gedaan en doet. Af en toe ons een schop onder de kont geven daar waar nodig. Je bent een topper!

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]


AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:24

Wat een mooi overzicht. Wat fijn dat het weer zo goed gaat.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Biscuitje

Berichten: 1234
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:29

Wat een prachtige Tinker!

Zou ik mogen vragen waar u het bitloze hoofdstel bij foto 4/5 vandaan heeft?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 11:53

Dankje AnnemiekvM, we zijn ook erg blij!

SamLoveRoos: je hebt een pb'tje van mij!

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 12:31

Ik dacht achteraf; ach het is ook wel leuk om wat filmpjes te plaatsen. Maar helaas kan ik de openingspost niet meer veranderen, dus dan maar zo.


Lol in het bos


Sideways game: Dit vond ze echt heel erg moeilijk in het begin en nu . . . nu wil ze het maar al te graag showen


Circling game: Dit was gewoon ondenkbaar dat ze dit ooit zou gaan doen. Ze heeft altijd grote moeite gehad met enig vorm van longeren en brak dan zomaar los in een soort van paniek om vervolgens in een hoekje te gaan staan en je aan te kijken van; oeps? Lichamelijk is ze helemaal gecheckt, het is puur iets wat ze zich zelf heeft "aangeleerd". Gelukkig is ze nu van deze fobie af.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:38

Mooi overzicht! vind het bitloze hoofdstel bij foto 4 en 5 ook super gaaf waar kan je die kopen?

tijgerlelie
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:05

Kan alleen maar genieten van wat jullie met liefde teweeg brengen. Vertrouwen is idd het woord bij Luna, als je dat hebt gaat ze helemaal voor je en dat hebben jullie duidelijk van haar gekregen. Ben zooo blij dat ze zo goed bij jullie zit. Ze blijft altijd een deel van mijn leven uitmaken, gelukkig mag ik dat bij jullie volgen!

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:35

Wat een mooie ontwikkeling en wat een mooi paardje! :)
Ikzelf ben ook erg benieuwd waar dat hoofdstel te koop is :)

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:51

Mooi topic, overzicht, groei en verandering hebben jullie doorgemaakt! Ik kijk al uit naar je komende ontwikkelingen :)

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:24

Heerlijk topic Jess! Op naar een top 2014. De stijgende lijn is er!

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 18:37

Wouw, dankje tijgerlelie; wat een lieve woorden en ik weet dat Luna altijd een speciaal plekje zal hebben in je hart!

Ook super bedankt Simone en Andrea. Het doet me goed en ook Andrea heeft me nog wel eens per pb'tje wat schoppen onder mijn kont gegeven hihi.

We zullen ons door blijven ontwikkelen en dat gaat dus soms niet altijd even makkelijk maar we weten waar we het voor doen. We krijgen er zoveel liefde voor terug!

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:59

Mooi overzicht :))

Sylvester EINDSTAND Dressuur B+13 L1+19 L2+11 M1+3 Springen BB+2 | Mandy L1+5 eindstand onderling
[EJL-ITP] Mijn laatste jaar met schimmel Sylvester.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 10:54

Dankje Nynke_Mandy; het is voor mij ook een soort van "reminder" voor tijden als ik denk dat het even niet goed gaat.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:03

mooi overzicht en zeker gaaf paard!! zoals ze vaker zeggen, parelli kan het "medicijn" zijn.. hier nog een parelli fan!

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:07

Wat een prachtig dier! Fijn dat je zoveel geduld hebt en een paar pasjes terug hebt gedaan. Zo ga je veel plezier van hem hebben in de toekomst.
Zou je mij ook een pbtje willen sturen over de herkomst van dat bitloze hoofdstel van foto 4? Ik vind dat erg mooi.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 13:12

@juliamandy: Bedankt voor je bericht! En ik zie persoonlijk Parelli op zich niet zo zeer als de oplossing van al je problemen maar het was en is zeker wel een hulp om beter met bepaalde situaties om te leren gaan en uiteindelijk bepaalde vraagstukken op te kunnen lossen. Het zorgt ervoor dat je gaat nadenken als er iets is waar je tegen aan loopt. Je leert dat als plan A niet werkt, plan B misschien wel werkt. Wij hadden bijvoorbeeld zelf niet eens door dat Luna met bepaalde oefeningen, wat ze moeilijk vond, wel haar uiterste best op deed. En dat frustreerde haar, want ze deed immers haar best maar wij keken alleen maar naar het perfecte plaatje wat we wilden zien. Met dus als gevolg een boos paard en teleurgestelde baasjes. Toen we dit eenmaal doorhadden ging er wel een wereld voor ons open haha. En zelfs nu passen we die denkwijze nog steeds toe. Vooral dat als er iets mis gaat, dit niet aan je paard ligt maar aan jezelf; je paard begrijpt je verkeerd of je bent niet duidelijk genoeg in wat je van je paard verlangt. En zolang we dit in ons achterhoofd blijven houden, wordt alles in eens een stuk mooier. En op het moment dat je eigenlijk niks verwacht, weet ze ons te verbazen met iets. Geweldig!

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:22

Mooi verslag! Goed dat grondwerk jullie zo geholpen heeft! ;)

Love - language - leadership

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 14:42

Dankje simodi, en nog steeds nemen we de basis wat we met grondwerk hebben geleerd elke keer weer mee in de training; hetzij bewust maar nu inmiddels ook vaak onbewust. Vele mensen vinden grondwerk saai. Maar i s alles dan niet "saai" als je het elke dag weer doet? Daarom variëren we elke keer maar weer met Luna. En dat moet ook wel want anders geeft mevrouw het zelf wel aan als het tijd wordt voor iets anders/nieuw haha.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:55

Wij doen dat ook hoor, het wordt gewoon onderdeel van je dagelijkse omgang met je paard.
Makkelijk een pasje om of terug zetten, dat soort dingen, los laten staan en blijven wachten. Allemaal dingen die je eerst aanleert als je grondwerkt, maar later vanzelf meeneemt. Hartstikke handig en voor je paard toch telkens een -onbewuste- bevestiging van hoe de verhoudingen liggen! ;)

Ik vind die Parelli basis ook heel fijn, er zit een goed systeem in en op heel veel dingen, zowel als je 'los' werkt of aan een lijn, kun je telkens terugvallen. :j

En saai is het al helemaal niet! :D

Love - language - leadership

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 15:03

Hihi nee wij vinden het ook niet saai hoor. En die onderlinge verstandhouding wordt elke keer weer opnieuw "getest" door je paard. En meestal gaat dit heel subtiel en heb je het zelf niet door. Dit was denk ik ook hetgeen wat onze miscommunicaties heeft veroorzaakt. Maar ook nu zijn er nog genoeg uitdagingen haha.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 02:43

Mooi overzicht Jessica!

Jullie hebben afgelopen jaar een paar diepe dalen gehad, maar zijn nu duidelijk keihard op de goede weg. Ik weet niet waar jij die knop hebt gevonden, maar hij is om, en hoe! Echt wauw, respect! Soms heb je misschien even een duwtje in de rug nodig, maar er zijn ook momenten dat ik me even achter de oren moet krabben; "Oh, kunnen ze dat nu ook al, well done!"

Ga zo door, dan rijden we volgend jaar, als Caily's veulen eraf is, samen naar Zeegse!


x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:56

Gelukkig dat het nu weer allemaal goed gaat.
Ik vind Luna echt een super leuk paardje!!

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

Pippaa

Berichten: 1616
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Tinker Luna: Met "vallen" en opstaan zullen we doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:03

Wat leuk dat jullie samen zo goed met haar bezig zijn! Ga zo door en dan komt het vast helemaal goed!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers