Net zadelmak paard schud met hoofd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 23:57

Hoi allemaal,

Ik ben een paard aan het inrijden en tot nu toe pakt ze alles goed op, ze is al 5 dus geen echte uk meer maar voorheen nooit iets met haar gedaan behalve naar de smid elke 7 weken. Dus alles moest nog geleerd worden. Begonnen met poetsen, longeren en wandelen. Nu dus sinds November bezig met rijden. Pakt ze allemaal goed op. Veel aan de longeerlijn gereden en stukjes los gestapt en gedraaft. De teugels vind ze alleen erg lastig. Sturen lukt aardig maar nu is ze sinds 2 weken steeds ontzettend met haar hoofd aan het schudden, waarschijnlijk omdat ze die teugels niet snapt. Houd iniedergeval mijn handen stil, probeer zoveel mogelijk hulpen te geven met mijn benen en dan zo klein mogelijk, maar dat schudden word nu toch wel een beetje lastig. In draf en galop is het minder maar in stap wil ze dan ook stil gaan staan, dan druk ik haar met mijn benen wat duidelijker naar voren. Heeft iemand tips hier mee om te gaan?

Alvast bedankt!

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar


Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:09

Ben je zeker dat het zadel, bit en hoofstel past? Met het hoofd schudden is vaak een teken van pijn.
Probeer verder heel duidelijk maar zacht te zijn met je handen. Zoek in hoeverre ze druk nodig heeft. Bij jonge paarden moet je heel duidelijk zijn. Niet tegentrekken als ze schud maar wel laten doorrijden. Probeer ook te ontdekken wanneer ze het precies doet. Als je iets van haar vraagt, of net wanneer ze niets moet doen.
De eerste ritjes bepalen hoe ze voor de rest van hun leven zijn, die moeten dus echt wel goed uitgevoerd worden. Vraag anders les van iemand die zelf ook (degelijke) ervaring heeft in jonge paarden opleren. Niet de buurvrouw die wel eens een paard of 2 beleerd heeft. Dat snap je natuurlijk wel dat jij en je paard daar ook niets aan hebben.
Je kan beter nu wat investeren in een goede trainer dan dat je er later niets meer mee kan aanvangen.

Edit: heb je ervaring met dubbele longe? Dat is een mooie stap om de overstap te maken van gewoon longeren naar rijden. Als je er dan op kruipt kunnen ze al sturen en wat druk in de mond verdragen.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 00:19

Leen, bedankt voor de tip! Ja ben begeleid door de hoefsmid die altijd paarden heeft beleerd en doorgereden dus begeleiding heb ik wel maar was benieuwd of er nog anderen ideeen bij bokt naarvoren zouden komen. Hij zegt trouwens gewoon handen stil en vooral beenhulpen geven. Bij het sturen wel echt duidelijk binnen hand naar binnen en buitenhand begrenzen zodat ze dat leert snappen. Bij het schudden handen stil houden en wel voorwaarts rijden. Maar een ander bit proberen is wel een tip, rijd met een simpele dubbel gebroken trens maar mischien dat een andere net het verschil maakt. Zadel ligt verder goed.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:27

toch betwijfel ik of de begeleiding die je nu krijgt voldoende goed is.
Zadelmak maken is eigenlijk nooit het grote probleem, als je voordien voldoende voorbereidende grondwerk hebt gedaan.
Maar de grote en voor het leven bepalende fouten gebeuren bij het inrijden en doorrijden van een jong paard, daar bepaal je eigenlijk of het paard kan bereiken wat er in zit of helemaal nooit zal bereiken wat hij in principe in hem heeft.
Een jong paard beleren is een vak apart, en heeft bij wijze van spreken niets te maken met of de ruiter ooit dressuur gereden heeft of niet.
Het betreft hier het installeren van een heel goede basis. En raar maar waar je komt het zelden tegen dat het heel correct gedaan is, meestal zitten er heel veel gaten in de kaas.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

pien_2010

Berichten: 43073
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:30

TS laat een goede tandarts even kijken. Heb jaren een schuddend paard gehad na een goede tandarts beurt was het helemaal over. Even voor alle zekerheid.
Daarnaast is het belangrijk dat je zacht bent maar wel contact houdt. Dus niet los vast, los vast want daar gaan paarden ook van schudden. Het zachte moet zitten in je vingers, handen, armen, bovenlichaam. Lekker ontspannen zitten met goed teugel contact onder goede begeleiding je vijfjarigen gaan beleren. Eens dus ook met aeolusnr1.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:48

de paarden die bij ons worden ingereden schudden alrijd met hun hoofd, ze snappen het bit niet, en de teugels, ze proberen er onder uit te lopen door te schudden... wij dachten ook eerst aan de tandarts, us die laten komen maar die zag niks..

Rizette
Berichten: 4321
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:56

Probeer zo naar voren te rijden dat ze je hand op gaat zoeken ,dus stap wat naar voren , niet haastig en kort maar naar iets meer ruimte .
Dus in stap helemaal geen handen stil maar juist mee zijn in de beweging , met je hele arm. Zodat ze zich gaat verlengen en het fijn gaat vinden omdat je hand haar daarin volgt
Als je zelf niet mee kunt zijn met je hand in de stap op een ander paard zal een jong paard voor jou erg moeilijk zijn omdat je het gevoel niet kent . Dus voorwaarts naar de hand toe , niet stil en vasthouden .

gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:13

Waarom maak je je paard niet vanaf de grond bitwijs voordat je erop stapt?
Veel makkelijker hoor!
Dubbele longe werk, werk aan de hand. Zo wordt ie ook meteen sterker.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:27

juliamandy schreef:
de paarden die bij ons worden ingereden schudden alrijd met hun hoofd, ze snappen het bit niet, en de teugels, ze proberen er onder uit te lopen door te schudden... wij dachten ook eerst aan de tandarts, us die laten komen maar die zag niks..

Dan hebben ze duidelijk niet de tijd en kans gehad om het bit te begrijpen. Die fase moeten ze lang voorbij zijn alvorens je er op stapt. Dubbele longe is hier een goede oplossing voor, dan leren ze direct sturen, dingen tegen hun hals en zelfs dingen achter hun benen. Ook gaan ze dan niet meer zo snel schrikken van een zweep op hun kont omdat ze de touwen daar ook al gevoeld hebben.


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:36

Zoals "leen" het ook al uitlegt, met voldoende voorbereidende oefeningen zou dit eigenlijk niet mogen gebeuren, paard moet die dingen accepteren al voor dat de ruiter er op stapt.
Uiteraard zal er dan in het begin tijdens het rijden af en toe wel weer iets nieuws opduiken, en stress veroorzaken, dat kan idd niet anders, maar zaak is toch dat heel veel al op voorhand kan ingetraind worden en dat maakt alles toch veel makkelijker.
Het hoofdschudden is een vorm van verzet, is niet erg als het niet te lang blijft duren, anders wordt het een aangeleerd en ongewenst gedrag, is nadien heel veel moeilijker het weer te corrigeren.
Het blijkt ook dat bij één teugel gebruik er veel minder verzet optreed dan bij beide teugels.
Je moet het paard een oplossing aanreiken, dus nooit zomaar verzet uitlokken en dan trachten het te bevechten, een strijd tegen het paard voeren is in principe nooit juist, een klein gevecht kan je mssn winnen, maar een groter gevecht verlies je als mens altijd, dus dit vermijden is altijd de beste keuze.
En toch is het een noodzaak om toch zelf de leiding te blijven geven, eerlijk en consequent, wederzijds respect.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

pien_2010

Berichten: 43073
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:11

aeolusnr1 schreef:
.
Het hoofdschudden is een vorm van verzet, is niet erg als het niet te lang blijft duren, anders wordt het een aangeleerd en ongewenst gedrag, is nadien heel veel moeilijker het weer te corrigeren.


Het hoofdschudden kan een vorm zijn van: 1. Verzet; 2. Iets in de mond wat verholpen kan worden; 3. Onrustige ruiterhand of te harde ruiterhand; 4. Ongeduldig paard dat harder wil als dat de ruiter toestaat, 5. te hard bit of bit dat niet goed past enz.
Wellicht zijn er nog meer oorzaken te noemen. Wellicht dat je 2,3,4,5 het schudden als gevolg van een vorm van verzet kan noemen maar de oorzaken hebben wel een verschillende achtergrond en vragen dus ook verschillende oplossingen.
(Sorry ben het meestal met de vorige posters eens, maar dit vind ik net iets te kort door de bocht).

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:40

helemaal met je eens hoor "pien_2010" ik zie idd ook al die dingen die jij daar opnoemde als verzet tegen iets, maar dat wil niet zeggen dat er dan maar tegenin getrokken dient te worden , nee zeker niet.
Zoals jij het beschreef eerst jezelf afvragen waardoor het komt en dan doelgericht aan het probleem gaan werken. Maar voor mij leek dit een natuurlijk iets, zomaar wat gaan corrigeren zonder te weten wat, is uiteraard zinloos.
En zelfs een zacht bit kan idd voor het betreffende paard veel te agressief doorkomen, dit gebeurt eigenlijk veel te vaak ik denk zelfs bij 85% van alle rijpaarden, het is net ook hierdoor dat ze harder en harder in de mond worden. En de betreffende ruiters beweren allemaal dat ze niet trekken aan het bit.
Maar hier betreft het ook een net zadelmak paard, dus nog bij het inrijden, dan moet je vooral gericht zijn op het voorwaats-neerwaarts rijden, en bijna alle ruiters gaan hier al vragen om oprichting en zelfs tot een vorm van verzameling dit is totaal fout, maar je kan niet alles hier via een forum uitleggen hé.
Ik vind eigenlijk altijd dat er een instructie moet bij zijn af en toe, en dat de ruiter dan ook doet wat de instructie zegt, en zo ook oefeningen meekrijgt om er de verdere week mee verder te werken, de volgende keer ziet instructie de resultaten en kan dan net iets gaan bijsturen, kleine verbeteringen aanbrengen en zo telkens verder.
Persoonlijk denk ik een forum is leuk, het geeft een idéé van, maar je leert het nooit als je enkel hier op verder gaat.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

pien_2010

Berichten: 43073
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:37

Helemaal met je eens Aeolusnr1.
Ik schreef dat omdat ik zelf heb meegemaakt dat mijn paardje drie jaar lang liep te schudden. Dierenarts, tandarts zagen niets. Ik voelde dat er iets in de mond niet goed zat. Het "beste" bit (lees dat bit waar ze het minst schudde) reed ik mee. Totdat mijn nieuwe klassieke instructrice zei na paar weken: "Pien, dit ligt gewoon niet aan jou, het is iets in het paard". Dus weer dierenarts, weer tandarts maar alles was OK. Enfin wij naar Frankrijk verhuisd waar op een stal "de beste tandarts van Frankrijk" zou komen. Eerst wilde hij niet eens naar mijn paard kijken want was veel te jong voor problemen. Totdat hij op mijn dringende verzoek ging kijken, en zijn mond viel open. Enfin hij is een half uur bezig geweest met schuren, werken enz. en na drie dagen ging ik rijden. Probleem was volledig over. Wat een genot om nu echt te kunnen rijden met de halve ophouding zonder dat paardje innerlijk in elkaar kromp. Nu schudt ze alleen nog maar als ik met mijn man rijdt en zij wil sneller als dat ze mag. Van ongeduld en ongenoegen dat ze haar zin niet krijgt schudt ze af en toe dan van boosheid. Verder is het helemaal einde schud verhaal.
Persoonlijk vind ik dat echt triest dat paard dus drie jaar heeft lopen schudden vanwege gebitsproblemen. De FRanse tandarts zei, dat het allemaal maar heel klein en marginaal was, maar wel duidelijk zichtbaar, en zei hij: "een gevoelig sensibel paard voelt ieder haakje enz, en met jouw verhaal had dit allang opgelost moeten worden". En mijn paardje is nu eenmaal heel gevoelig, heel sensibel (de arabier onder de merens zeg maar). Vandaar dat ik me in dit topic echt hard maak voor zoeken naar de oorzaak. 90% zijn wij het zelf, maar de oorzaken kunnen wel degelijk in het paard liggen en sla dat dus niet over.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:42

Heb je geen losse flapjes aan je hoofdstel en kun je ruim 2 vingers tussen zijn neusbeen en de neusriem doen? Iets zal hem irriteren?

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 22:55

Bedankt voor de tips! Tandarts ga ik eens checken bij de eigenaar, weet dat hij altijd stipt optijd is met de smid, wormenkuur prikjes endergelijke maar tanden mischien niet?

Qua rijden vraag ik echt niet veel van haar, gewoon de basis rechtuit en bochten maken. Heb contact maar niet het is echt niet zo dat ik mijn handen vast ga zetten. Ze is wel echt heel gevoelig dus zal alles nog eens goed na checken want kan inderdaad goed zijn dat iets kleins haar al irriteert.

Dubbele longe vind ik zeker een goede, maar heb hier zelf ook niet echt veel ervaring mee dus dan denk ik dat ik dat nog eerder zou verpesten dan wanneer ik erop ga.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Anoniem

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:55

Ik denk dat een goede instructeur je wel wat tips kan geven. Soms heb je aan een paar tips genoeg om weer even vooruit te kunnen. Heb je geen instructeur die je een paar keer kan helpen? Iemand die zelf rijdt of heeft gereden en vaker les geeft lijkt mij meer ervaring te hebben dan een hoefsmid.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:28

Mag ik er nog een paar aan toevoegen: Hoofdschudden omdat hij moe is
Hoofdschudden omdat hij input voor zijn brein nodig heeft...

Ja ik noem ze maar omdat ik dit meegemaakt heb. Een ging over door eerder te stoppen met werken, en Twee ging over door het paard denkwerk te geven tijdens het werk. En daarmee bedoel ik niet de tafel van 7 maar activiteiten waarin van hem verlangt wordt na te denken, bijvoorbeeld grid achtige oefeningen.

Bejaarde bokkers weten meer

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 00:28

mrie: klopt helemaal! Als ze moe is word het erger, daar waren wij al achter, dan weet ik ook dat het gewoon tijd is om te stoppen. Probeer natuurlijk ook te stoppen voordat het zover komt. Steeds korte ritjes om het ook voor haar leuk te houden. En afwisseling probeer ik er ook zeker in te houden, af en toe longeren, rondje op het erf, rondje over de weg aan de hand en in de bak afwisseling door figuren, halthouden en bijvoorbeeld aan het oefenen om aan een stoel te wennen zodat ik daarmee kan gaan opstappen. Wat bedoel je presies met grid oefeningen?

Moet zeggen het hoofdschudden word minder, mijn zusje heeft een aantal keer meegekeken en we zijn tot de conclusie gekomen dat het voor een deel ook stress is. Ze begint als ze gespannen is ook onrustig op het bit te kauwen. Proberen nu dus steeds wanneer er spanning is na de oefening weer even een rondje te lopen ofzo zodat ze weer ontspannen is en het wel leuk blijft vinden. Ik zorg er trouwens altijd voor dat er iemand met me meekijkt.

Tot nu toe erg blij met de goede tips die gegeven worden!

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Banyu
Berichten: 12465
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:06

Kom hier ook even binnenvallen.
Mijn paard schud met het opzadelen ook met d'r hoofd.
Niet met het zadel, want sinds oktober hebben we een nieuw passend zadel.
Maar zodra ik het hoofdstel aan wil doen & het bit in heeft, dan schud ze al...

En als we erop zitten en we staan stil, dan wilt ze ook nog welleens gaaan schudden

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:49

xx_Lyzet schreef:
Kom hier ook even binnenvallen.
Mijn paard schud met het opzadelen ook met d'r hoofd.
Niet met het zadel, want sinds oktober hebben we een nieuw passend zadel.
Maar zodra ik het hoofdstel aan wil doen & het bit in heeft, dan schud ze al...

En als we erop zitten en we staan stil, dan wilt ze ook nog welleens gaaan schudden

Tandarts, veearts, hoefsmid,... al op de hoogte gesteld van dit probleem? Rug al laten nakijken, nekwervels,... Bit kan je vaak ook door de tandarts laten nakijken of dit goed ligt en is voor het paard.

Banyu
Berichten: 12465
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:50

Osteo is geweest, en ze is losgemaakt, TA komt binnenkort weer! :-)

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:59

Leen_ schreef:
juliamandy schreef:
de paarden die bij ons worden ingereden schudden alrijd met hun hoofd, ze snappen het bit niet, en de teugels, ze proberen er onder uit te lopen door te schudden... wij dachten ook eerst aan de tandarts, us die laten komen maar die zag niks..

Dan hebben ze duidelijk niet de tijd en kans gehad om het bit te begrijpen. Die fase moeten ze lang voorbij zijn alvorens je er op stapt. Dubbele longe is hier een goede oplossing voor, dan leren ze direct sturen, dingen tegen hun hals en zelfs dingen achter hun benen. Ook gaan ze dan niet meer zo snel schrikken van een zweep op hun kont omdat ze de touwen daar ook al gevoeld hebben.



Dit is niet altijd het geval.
Ik beleer jaarlijks paarden en voor ik er op stap zijn ze al minimaal 3 maand aan de longe met zowel dubbel als enkel en aan de touwtjes, dus "druk" kennen ze.

En dit jaar had ik ook een hoofdschudder. Zij was gevoeliger in de mond, en moest leren van een constate druk van de touwtjes over te gaan naar een wisselende minder dwingende druk. Ook zij heeft enkele dagen geschud. Goed voorwaarts rijden was hierbij de oplossing. Longeren is voor een paard heel wat anders dan wanneer er een ruiter op zit.

Ten eerste vind ik dat je vooraf je begint met training/ beleren, de tandarts er bij haalt. Zo begin je met een goede start.
Hoofdschudden kan verscillende redenen hebben.

Polkiej_x

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-06-11

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:14

Mijn haflinger van bijna 4, hield haar hoofd ook niet stil en schudde ook.
Bit,zadel alles was goed.
Maar ze is enorm gevoelig in de mond, en omdat ik geen gelijke druk op mijn teugels had en deze wat lang hield omdat ik meer met mijn benen rijd en zo weinig mogelijk aan de teugels wil zitten.

Het heeft geholpen om ze wat korter te pakken als normaal en rustig in mijn handen te laten liggen.
Zodat ze je handen niet kwijt zijn.
Misschien dat dit helpt.

Ook komt 1/2x per jaar een tandarts.
Met 5,5 jaar wisselen ze ook tandjes, en mss wolfskiesjes?

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Iniedergeval heel erg veel succes nog!!

whoever said that diamonds are a girls best friend, Never owned a horse <3 !
[EJL-ITP] Haflinger Angel vliegt door 2013!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:14

newt schreef:
Leen_ schreef:
[quote="juliamandy"
de paarden die bij ons worden ingereden schudden alrijd met hun hoofd, ze snappen het bit niet, en de teugels, ze proberen er onder uit te lopen door te schudden... wij dachten ook eerst aan de tandarts, us die laten komen maar die zag niks..
[/quote
Dan hebben ze duidelijk niet de tijd en kans gehad om het bit te begrijpen. Die fase moeten ze lang voorbij zijn alvorens je er op stapt. Dubbele longe is hier een goede oplossing voor, dan leren ze direct sturen, dingen tegen hun hals en zelfs dingen achter hun benen. Ook gaan ze dan niet meer zo snel schrikken van een zweep op hun kont omdat ze de touwen daar ook al gevoeld hebben.



Dit is niet altijd het geval.
Ik beleer jaarlijks paarden en voor ik er op stap zijn ze al minimaal 3 maand aan de longe met zowel dubbel als enkel en aan de touwtjes, dus "druk" kennen ze.

En dit jaar had ik ook een hoofdschudder. Zij was gevoeliger in de mond, en moest leren van een constate druk van de touwtjes over te gaan naar een wisselende minder dwingende druk. Ook zij heeft enkele dagen geschud. Goed voorwaarts rijden was hierbij de oplossing. Longeren is voor een paard heel wat anders dan wanneer er een ruiter op zit.

Ten eerste vind ik dat je vooraf je begint met training/ beleren, de tandarts er bij haalt. Zo begin je met een goede start.
Hoofdschudden kan verscillende redenen hebben.

Er zijn altijd uitzonderingen die het moeilijker hebben om te wennen, maar juliamandy zei dat alle paarden bij haar altijd met hun hoofd schudden. Dan scheelt er iets aan het voorbereidend werk.

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:15

Mijn paard is sinds een jaar onder het zadel ( hij is 4 jaar oud) en ook hij heeft last van het schudden met zijn hoofd. Dit kunnen verschillende dingen betekenen. het kan zijn dat hij ergens last heeft, let gewoon even goed op, of laat hem/haar keuren. Bij mijn paard is het meer jongigheid en onbalans. Ik probeer gewoon mijn hand stil te houden en het te 'negeren' op gegeven moment houdt hij daar wel mee op. Ook kan schakelen in het tempo helpen, dan heeft hij iets anders om mee bezig te gaan, en zal hij op ten duur ophouden met het geschudt. ( dat is tenminste hoe ik het op het moment aan het oplossen ben) :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers