Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 09:09

Hallo!

Hier een dringende vraag van mij:
Eerste kerstdag heb ik aangegeven dat ik wil gaan koken op mijn stage, en nu de grote vraag: Wat moet ik in vredesnaam koken?!

Even ter info:
Het is zeer laag niveau, bijna geen van allen heeft tanden, het moet dus zacht zijn.
Enkelen eten erg snel waardoor het ook zacht moet zijn in verband met verslikkingsgevaar. Natuurlijk kan alles gemalen worden met de staafmixer, dat is geen probleem.
O en ze lusten eigenlijk alles!

Wie o wie kan mij helpen en weet iets wat ik kan gaan maken?!

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:11

Een lekkere stamppot?

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:18

Ik werk ook in gehandicaptenzorg en we koken ook in het weekend. Wat hier goed in de smaak valt en wat zo naar binnen glijdt is appel ovenschotel.
Gehakt met ui en kerrie rullen. In ovenschaal appelcompote doen en daar bovenop het gehakt mengsel. Daar bovenop aardappelpuree en bovenop geschaafde amandelen. Half uurtje in de oven en smullen maar.

of aardappelpuree met boontjes en kipfilet uit de oven uit braadzak. Dat wordt heel zacht.
gehaktballetjes ook lekker zacht.

Wij gaan gourmetten, maar onze cliënten zijn hoger van niveau.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:29

Qua hoofdgerecht kom ik ook even niet verder dan stamppotten. Maar bijgerechtjes heb ik wel ideeën voor.
Natuurlijk (zelfgemaakte?) appelmoes, rabarbermoes (krijgen ze wss niet vaak) paté is ook wel zacht én feestelijk... Ik weet niet of aardappelkroketjes kunnen? (zelfgemaakte zijn zachter dan die uit de winkel)
Stoofpeertjes, ook echt kersteten... En als zachte groente (die ze miss ook niet veel krijgen) rode bietjes?

Ik ben op het moment met gasten (ook met verstandelijke beperking) op vakantie voor een week. Wel hoger niveau dus. Hoop dat wij wat lekkers krijgen, hotel valt tot nu toe tegen :=

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:33

Ik werk ook op een groep met laag niveau, en van de 19 hebben er 10 altijd gemalen eten.
Wij koken elke dag zelf. Heb zo geen tips over wat je zou kunnen koken, wel wat tips wat vooral niet makkelijk is voor malers.

Dat is pannenkoeken (wordt beton na het malen, bij goed verdund wel lekker)
Rijst macaroni Ook dat is moeilijk te verdunnen en wordt ook stijf.
eten waar veel zetmeel inzit (bruine bonen)

Wat wij op zondag nog wel eens maken is rostirondjes, komkommer salade en rollade

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:35

Beetje laat om daar nu nog achter aan te moeten of niet?

Voor: soep met brooddobbeltjes
Hoofd: moussaka
Na: ijs

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:21

Naast dat je gaat koken kan je de cliënten ook bij het koken ''betrekken'' ondanks hun lage niveau.
Probeer de zintuigen te prikkelen (geur van het koken, voelen aan de verschillende structuren van het eten e.d.). Dan kook jij niet voor de cliënten, maar met de cliënten. Een hartstikke leuk activiteit met de kerstdagen.

Qua eten kan je veel kanten op. Zijn er nog dingen die de bewoners echt lekker vinden? :)

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:23

Een pudding als toetje.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:27

benangelique schreef:
Beetje laat om daar nu nog achter aan te moeten of niet?

Voor: soep met brooddobbeltjes
Hoofd: moussaka
Na: ijs


Hoezo? Ze heeft nog 2 dagen :).

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:42

Spetter schreef:
Ik werk ook in gehandicaptenzorg en we koken ook in het weekend. Wat hier goed in de smaak valt en wat zo naar binnen glijdt is appel ovenschotel.
Gehakt met ui en kerrie rullen. In ovenschaal appelcompote doen en daar bovenop het gehakt mengsel. Daar bovenop aardappelpuree en bovenop geschaafde amandelen. Half uurtje in de oven en smullen maar.

of aardappelpuree met boontjes en kipfilet uit de oven uit braadzak. Dat wordt heel zacht.
gehaktballetjes ook lekker zacht.

Wij gaan gourmetten, maar onze cliënten zijn hoger van niveau.


Klinkt lekker! Maar ik ben bang dat het gaat mislukken en dan niet te vreten is :') ondanks dat ik wel goed kan koken haha

Ze zijn gek op stamppot! en ik ook! :D
Dus ik denk dat het boerenkool met worst wordt. Of lasagna, is ook erg lekker.

Toetje is niet super moeilijk, als het maar zoet is haha. Stel zoetbekken hierzo :P


@milatje
Klopt inderdaad! ik probeer dat ook zo veel mogelijk te doen, ik maak ook vaak iets van cake of cupcakes oid en dan laat ik ze ook altijd helpen.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:54


skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:36

Ik werk ook op een woongroep. Op eerste kerstdag maak ik het menu.
Het wordt:
Pompoensoep, aardappelgratin, sperzieboontjes in spek gerold, varkenshaas met chamignonsaus en ijs toe
Bij ons kunnen ze wel gewoon eten. Een van de bewoners heeft nog 1 kies maar als het zacht is kan hij het ook eten.

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 19:41

Ik heb vandaag boodschappen gedaan, ik de hoop dat ik in de winkel iets zou vinden :Y)
Ik heb serieus 10 minuten voor het schap gestaan met die pakjes met wereldgerechten, lasagna en al dat soort ongein. Uiteindelijk is het dit geworden: Broccoli met gehakt, tomaat, ui, een kaassausje en aardappelpuree. En als toetje heb ik simpelweg 2 bakken ijs gekocht en een flesje tova saus. Nou dat wordt vast smullen! :)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:43

Ik werk ook met laag niveau, wat ze bij ons echt het ultieme eten vinden is chinees.
Dus gewoon de chinees laten uitrukken met een lekker buffet. Van bami en vooral veel foe yong hai. En nog wat andere lekkere zachte dingen.

Dit kun je dan nog malen natuurlijk.
Maar bij ons kunnen we alles bedenken, maar hiermee doen we alle bewoners een mega plezier mee.

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 19:49

Dat hebben wij met stamppot haha. Sowieso vinden ze het eten wat zelf gemaakt wordt erg lekker, normaal gesproken wordt alles aangeleverd in bakjes. Het hoeft dan alleen nog opgewarmd te worden. Voor mij is het altijd een raadsel wat voor vlees ze nu eten, alles lijkt op gehakt.
Patat vinden ze ook erg lekker! haha

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:05

Ja patat heeft ook een grote eetbaarheid factor.

Gepureerde patat met fikandel en mayonaise haha..

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Kerstdiner met verstandelijk gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 09:06

Hahahaha :') :')