'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:43

Lieve bokkers!

Wegens privé redenen ga ik veel eerder op kamers dan verwacht. Dit stond pas over ruim een jaar op de planning, ivm mijn studie. Maar helaas, soms is het tijd om moeilijke knopen door te hakken, omdat het niet meer gaat.
Nu heb ik vrij plotseling de knoop door gehakt, want voor mijn gevoel ging het echt niet meer.
De ene keer ben ik er enthousiast over, lekker je eigen plekje! De andere keer weer verdrietig :+

Maar...

Omdat ik dit absoluut voor nu nog niet voorbereid heb, is het een klein beetje dweilen met de kraan open. Wat moet er nu allemaal precies geregeld worden? Hoe kom ik aan de inrichting? (want die heb ik ook nog niet gespaard natuurlijk) Wat zijn de basis dingen die je nodig hebt?
En nog veel meer vragen waarop ik nu niet kom. Zit een beetje met mijn handen in het haar, en het dweilen schiet nog niet echt op :+
Financieel krijg ik het steeds meer op een rijtje. Maar het praktische deel.

Hebben bokkers hier ervaring mee? Hebben zij tips en tops voor mij?

(Oja, ik heb de 13e januari een gesprek staan voor een kamertje!! :D )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:46

Hopelijk gaat je kamertje de 13e door!
Gaat het om een ingerichte kamer met meubilair, fornuis, bankje etc? Zit er tv/internet etc bij?

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:47

kijk is op marktplaats of de plaatselijke kringloop winkel misschien mensen die je kent die nog iets van een inboedel hebben voor je?
bij de action heb je veel leuke dingen voor inrichting van je huis.
maar ook noodzakelijke dingen zoals wasmiddel, allesreiniger, douche spullen etc. voor een leuke prijs.

Nedra
Berichten: 98
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:47

Meubels zou je op marktplaats kunnen halen.
Let op dat je de juiste verzekeringen afsluit
Eventueel huurtoeslag aanvragen als dat mogelijk is
Vergeet geen tv/internet abbo aan te vragen als dat er niet bij zit

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:49

Wat ikzelf erg belangrijk vind is een verzekering en het is ook handig dat je een energiemaatschappij hebt.
Buiten dat heb je de basic dingen zoals:
- Bestek
- Service
- Pannen (hema)
- Bank
- Tafel
- Lamp
- Bed
- Handdoeken
- Gordijnen

Dit zijn dingen waar ik niet zonder zou kunnen. Iets anders schiet mij niet zo snel te binnen wat je meteen nodig hebt.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:50

Meubilair kun je op marktplaats of bij de kringloop wel krijgen. ook een.magnetron of gaspitje moet geen probleem zijn.

Je hebt vast ook wel dingen die je van thuis kan meenemen?
Ik ben aan mijn 1e kamer misschien 100 euro kwijt geweest aan de inrichting en alle toebehoren.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:51

Cayenne schreef:
Hopelijk gaat je kamertje de 13e door!
Gaat het om een ingerichte kamer met meubilair, fornuis, bankje etc? Zit er tv/internet etc bij?


Het is geen ingerichte kamers. Wel 'gestoffeerd'. De verdere details hoor ik de 13e pas, maar ik ga er zelf vanuit dat er weinig tot niks bij zit. (anti kraak)

Lucifertje: Dat zijn inderdaad wel handige dingen. Aan gordijnen had ik zelf bijvoorbeeld nog niet gedacht!

Bedankt voor de tips tot nu toe! :D

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:52

Wat leuk! Fijn dat je begint met een kamertje. Dingen waar ik rekening mee heb gehouden zijn:
Aanvraag van huurtoeslag
Verzekeringen zoals inboedel verzekering, WA verzekering, uitvaartverzekering,
openen van een extra spaarrekening zodat je wat kunt sparen voor een bbuffer

Als je een kamer hebt zal je o.a. Internet,tv,gas,water,licht,afvalheffing etc. Niet zelf hoeven te regelen.

Doe bij familie/vrienden een oproep of ze spulletjes hebben die ze niet meer gebruiken. Ik heb zo o.a. mn hele keukeninrichting bij elkaar geschraapt. Verder kun je bij de kringloop vaak voor een prikkie van alles op de kop tikken :)!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:53

Bij de Praxis/Ikea/Gamma hebben ze vaak goedkope pannensets voor starters, kost echt geen drol!
Bij de Ikea hebben ze ook van die witte tafeltjes die maar 5 tot 10 euro zijn, ben je goedkoop snel klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:53

Als je nu nog bij je ouders woont is het ook handig om even te kijken naar verzekeringen; Aansprakelijkheid heb je nu waarschijnlijk bij je ouders in en is zeker handig om zelf te hebben, ziektekosten staat misschien nog niet op jou naam? Dat hoeft geen probleem te zijn geloof ik, maar ik weet niet met wat voor omstandigheden je vertrekt :)

Qua inrichting; Kringloopwinkel, doe eens een oproepje op facebook of vrienden nog dingen over hebben, marktplaats en zoeken op 'gratis'. Bij bijvoorbeeld IKEA hebben ze goedkoop sets met borden&bestek en ook pannen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:54

Jaaa ik weet dingen van kamers!

Ga je in een studentenhuis wonen? Vraag dan of de kookspullen gedeeld zijn of dat je die zelf aan moet schaffen. Check ook zeker of er een wasmachine is. Vraag aan de toekomstige huisgenoten of zij een huisrekening hebben (bijvoorbeeld voor elektriciteit, water en dingen als toiletpapier en schoonmaakspullen). Zo krijg je een duidelijk beeld van wat je nog moet kopen/zoeken en wat de maandelijkse kosten zijn.

Daarnaast kun je bij kringloopwinkel en gratisaftehalen.nl waarschijnlijk wel leuke meubels vinden voor weinig geld :) Om er te kunnen wonen heb je natuurlijk in principe alleen een mastras, lakens en een tas met kleding nodig :P
Ik heb behoorlijk veel zooi in mijn kamer, alles is een beetje bij elkaar gezocht uit mijn oude kamer, kringloop en de IKEA. Toen ik voor het eerst verhuisde heb ik alleen maar nieuwe handdoeken gekocht, de rest heb ik allemaal gekregen! Op jezelf gaan wonen hoeft helemaal niet veel te kosten. Je kunt ook aan familieleden vragen of zij nog dingen over hebben. Soms hebben mensen nog hele bureau's staan, of stoelen, servies, een bedframe, noem maar op.

Om eerlijk te zijn, zijn er dus niet per se basisdingen. Sommige mensen zullen zeggen dat je niet zonder een bureau kunt, anderen studeren altijd gewoon in de bibliotheek en hebben er geen. Anderen hebben een bank en een boekenkast, weer een ander alleen maar een bed (bij wijze van spreken).

PS: Zorg voor een inboedelverzekering! Deze zijn helemaal niet duur (ik geloof maar 2 tientjes per jaar) maar je hebt hem wel nodig :) Check ook of je huurtoeslag kunt krijgen (meestal niet in studentenhuizen).

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:54

Ik zeg altijd maar zo als je een goed matras op een bed hebt en een paar pannen en bestek en servies kom je al heel ver.( en natuurlijk handdoeken :)) )
Mijn eerste kamertje had ik alleen een bed en een kleine stellingkast en van daaruit verder gegaan.
Kijk veel op marktplaats en maak een lijst wat je nu al hebt en wat je denkt zelf nodig te hebben en post dat dan,misschien hebben wij hier nog wat ideetjes :)

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: 'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:04

Ik zit op mobiel, zal later uitgebreid reageren, maar zoek een weggeefhoek op fb op in de omgeving en vraag saar ook om meubels!

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: 'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:22

Let op dat het een adres is waarop je je gewoon mag inschrijven bij de gemeente en dat het dus ook je officiële woonadres en postadres is. Wel zo makkelijk.
En dan moet je aan álle instanties waar je bij zit je nieuwe adres doorgeven.
Toen ik voor het eerst op mezel ging wonen heb ik een pak verhuiskaarten gekocht en ben door al m'n mappen gegaan om te checken wie dat moesten weten.
Banken, dokter, bieb, bonuskaart, NS, manege, FNRS, verzekeringen, abonnementen, school...alles dus.
Inboedelverzekering, is niet zo veel voor een kamer, maar toch handig.
Heb je ook al een WA?
Inschrijven bij de gemeente dus.
Meteen ook inschrijven bij woningnet!!!
De wachtlijsten voor een zelfstandige huurwoning zijn zo achterlijk lang, je staat makkelijk 6 tot 8 jaar op de lijst. Dus meteen inschrijven, dan kan je gaan reageren zodra je klaar bent met je studie.
Als je huisdieren wil moet je een kamer zoeken waar dat ook mag. Op veel kamers mag het niet.
Je hebt hele stomme dingen nodig zoals een blikopener en een kaasschaaf. Handdoeken en theedoeken, stofzuiger.
En ook leuke dingen zoals een tv, bureau, bed, bankje/lekkere stoel.

Veel succes!!!

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:24

Ga eens goed shoppen bij de action voor de dingen die je niet al toegestopt krijgt van familie en kennissen! Die hebben echt van alles voor niet veel.
De hema is er nog duur bij!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:55

Wat jammer dat het zo moet gaan, maar goed dat je hulp vraagt! Er zijn altijd wel mensen die best willen meehelpen met van alles en nog wat. :j

De belangrijkste dingen lijken mij:
- Heb je al je eigen zorgverzekering?
- Wil je een inboedelverzekering of neem je het risico?
- WA verzekering?
- Krijg je huurtoeslag, studiefinanciering, zorgtoeslag (of heb je er recht op)?
- Inschrijven op je nieuwe adres
- Zoek een huisarts als je 'ver' van huis verhuist. Zo fijn omdat geregeld te hebben voordat je het een keer nodig hebt :j

Dan qua inrichting;
- Bed, matras en beddengoed :+
- Als je studeert/op school zit, een werkplaats - bureautje met stoel, of een eettafel die bijv. ook als werkplek kan fungeren
- Kookspul - je wordt verbazend creatief! Koekenpan, groentepan, een spatel, kom, borden+bestek. Theedoeken (die was ik dus vergeten :') )
- Nodige bad/douchespullen, zoals een handdoek
- Wat simpele schoonmaakspullen zijn ook fijn om te hebben

Als je kringloopwinkels in de buurt hebt kun je daarnaar kijken, anders zegt men dat er ook altijd veel heel goedkoop of zelfs 'gratis af te halen' op Marktplaats kunt vinden.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: 'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:59

Ehm.. het gaat over op kamers... dus koop niet te veel!!!!!!!!! Heel veel huizen hebben een gezamenlijke keuken met daarin al alles, en natuurlijk ook nog wasmachine etc.

Dus zou eerst even afwachten hoe het geregeld is voordat je onnodig dingen aan gaat schaffen!

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:00


Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:05

Ja ik woon nog thuis :+ maar misschien een klein koelkastje voor op je kamer zodat je niet het gezeur heb dat je huisgenoten jou eten opeten en drinken :p
En verder kom je heel ver met servies, pannen, bestek, douchespul, beddenzooi, handdoeken.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:05

TS zegt dat de kamer vermoedelijk niet gemeubileerd is en in een anti-kraakpand. Vandaar dat ik dus toch suggereer om zelf even een koekenpan te kopen. :+

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:08

Ik denk dat het handig is als je een lijstje maakt met wat je in het leven echt Heel Hard nodig hebt.
Categoriseren die handel:
- slapen (bed, beddengoed, wekker, nachtlampje, gordijnen)
- studeren (bureau/laptop, laders, boeken, schrijfgerei, internet)
- werk (werkkleding? vervoer)
- vrije tijd (hobbyartikelen, zitplaats, tv? abonnementen?)
- dagelijkse verzorging (toiletartikelen, handdoeken, kleding, wasmogelijkheid voor jezelf en je kleding)
- voeding (koelkast, pan, servies en bestek, kookstel, combimagnetron)
- administratie (alle mogelijke post, en inschrijvingen).

Werk dat netjes uit, vul het aan, streep door. Zoek JOUW basis. En als je dan gaat kijken bij die kamer dan kun je afvinken wat er al aanwezig is.
Begin liever met te weinig dan met te veel: voor je het weet ontploft een kamer omdat je hem te vol zet.

Change_

Berichten: 1523
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Oamaru, Nieuw Zeeland

Re: 'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:12

op dit moment zit ik in de zelfde situatie, ik lees mee!

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:16

Hier dezelfde situatie.

kijk goed op welke toeslagen je recht hebt. (studifinanciering, huurtoeslag, zorgtoeslag).

Houd rekening met huur, boodschappengeld, evt gas water licht.
Verzekeringen, zoals wa en ziektekostenverzekering en inboedelverzekering.
Andere uitgaves. Zoals studie en telefoon enzo, wat je nu ook hebt, zet dat even goed op een rijtje.

Meubels kan je inderdaad grotendeels wel van marktplaats halen.
schoonmaakspul en servies kan je wel bij de action ofzo vandaan halen.

Vraag bij het huis of je je in kan schrijven op het adres.
Of het gemeubileerd is. (in dit geval weet je dat al)
En of je dingen deelt.

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: 'Plotseling' op jezelf wonen. Tips en tops?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:15

Plaats eens een oproepje op fb en laat dat door iedereen delen, er zijn heel wat mensen die wel wat spul over hebben.
En verder, lang leve de ikea en action :D

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:02

Marktplaats (mits je lieve ouders hebt/zelf een rijbewijs) word je beste nieuwe vriendje. Ik heb halfjaar geleden ook vrij plotseling de beslissing genomen om uit huis te zijn. Dagelijks, meerdere keren per dag, marktplaats afgezocht. Een tafel voor 10 euro, stoelen voor 20, een enorme kledingkast voor 0 euro enz enz. En een pak schuurpapier en een bak verf.

Geen van de spullen waren echt mooi, met name de kast was een lelijk (maar wel praktisch ding). Met veel schuur en verf werk heb ik echt mooie spullen gecreëerd. En nee, ik ben niet handig :') al doende leert men zullen we zeggen.

Totaal wel 2 maanden over gedaan maar ik heb wel een inboedel voor bijna niks waar veel mensen (en ik helemaal) van zeggen wooooow <3