paard rukt zich los bij losgooien

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

paard rukt zich los bij losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 20:47

hallo bokkers!

Sinds een klein poosje heb ik een nieuw paard (lees: 2 weken) alles gaat supergoed eigenlijk maar ik heb 1 probleem.
Als ik haar los wil gooien in de bak moet er achter mij een deur dicht, dus ik draai me om en probeer haar met me mee te laten draaien. Maar dat wil ze niet, want dan wil ze rennen. Normaal doe ik bij paarden het halster en alles gewoon af, maar bij haar krijg ik de kans niet. Het is zelfs zo dat ze zich meestal losrukt en weggaloppeert met halstertouw eraan! Dit is vreselijk irritant, gevaarlijk en het doet pijn :(

Het is wel zo dat ik 12 ben en zij 4. Ze probeert me echt uit nu, ohz en dus aan het touw. We proberen zo veel mogelijk te lessen en dat gaat goed. Je ziet haar erg vooruitgaan al. Maar met deze wind (wij wonen erg buiten dus het waait hier best hard) is ze nog erg druk. Als het kan ga ik rijden, maar wel als er iemand bij is, wat meestal het geval is (dit is tijdelijk, als we wat aan elkaar zijn gewend gaan we lekker alleen op pad. Maar het leek me (helemaal met die wind) nog niet erg verstandig). Zoniet heb ik de mogelijkheid om haar los te gooien, maar op deze manier is dat niet handig. Nu maak ik altijd een knoop in het halstertouw, waardoor zij er niet meer op kan gaan staan, maar daarom moet dit probleem nog wel verholpen worden natuurlijk :) )

Iemand tips?

(ik wil hier geen discussie over dat ik en/of mijn paard te jong is!)


xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: paard rukt zich los bij losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:49

Hoe staat je paard gehuisvest, hoe ziet haar dag eruit? Staat ze de hele dag op stal tot jij komt of staat ze zelf ook in een paddock of op het land?

First love never dies ღ
P & K ღ

mika11

Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:50

Je paard heeft geleerd dat ze zich los kan rukken, dus doet ze het de volgende keer weer.
Misschien is er een volwassen, sterk persoon in je omgeving die haar kan helpen opvoeden?
Want dat heeft je paard nodig, anders gaat het van kwaad tot erger.

Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:51

Gewoon heel erg consequent zijn en je grenzen stellen, helemaal nu ze zo jong is. Hoor je vast vaker, maar ik kan het proberen :P.

Whisper words of whisdom, let it be......

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:52

Kan iemand de deur voor je dichtdoen misschien? En dan kan het over een tijdje vanzelf beter gaan dat je het zelf kan?

& fijn dat het verder goed gaat, knap op jullie leeftijd :D

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:53

Probeer eens met hoofdstel. Wellicht kan je haar dan wel houden. Wanneer ze stil staat, even belonen en loslaten. Dan went ze er iig aan dat ze niet weg kan rennen en kan je daarna proberen met halster.

Ik zal niets zeggen over je leeftijd, maar het is wel zo dat je daardoor wat lichamelijke kracht mist. We kunnen allemaal wel gaan lichaamstalen en horsemanshippen, maar het is ook vaak goed om zelf met wat meer kracht in te kunnen komen zodat het paard toch wat gaan twijfelen of het nu wel zo'n goed idee is om te lopen duwen/trekken/rennen.
Daarom ook dat ik het gebruik van een hoofdstel aanraad. Dan kun je je sterker maken.

"You know horses are smarter than people. You never heard of a horse going broke betting on people." - Will Rogers

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:54

Als je nu eerst eens begin om een langer touw te nemen bijvoorbeeld een longeerlijn of een leadrope dan heb je veel meer ruimte om wat te doen.
Trek vooral goede handschoenen aan, ik weet niet of je al wel eens echte brandblaren heb gehad van een touw, maar geloof mij maar die doen verschrikkelijk zeer.
Als het kan iemand mee vragen die voor jou de deur dicht kan doen en dat je dan zelf door kan lopen om eerst een rondje met haar te lopen zodat ze leert dat in de bak niet gelijk los is.
Maak haar vooral duidelijk dat ze echt pas los gaat als ze normaal doet je zal de 1e niet zijn die doodgeslagen word door een paard dat zich niet kan gedragen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

0_saskia_0
Berichten: 114
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:55

Is het een idee om een paar keer haar los te laten gooien door een groot/sterk iemand due haar kan houden? Na een paar keer weet ze dan als het goed is dat ze niet zomaar weg kan rennen.

En inderdaad wat hierboven gezegd staat je pony de hele dag op stal? Want dan is het logisch dat ze druk is. Is het een optie om haar in ieder geval overdag met een soortgenoot buiten te zetten?

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:56

Mijn paard (inmiddels verkocht) deed dit ook. Ik liep altijd naar binnen en had dan niet het klipje van het halstertouw vast aan het halster maar haalde dan het halstertouw door het halster heen zodat als ik 1 kant van het touw los liet het hele touw los ging en niet dat als hij zich toch lostrok dat er dan een touw achteraan slingerde. Ik probeerde wel om te draaien en als ze dan al we wilde lopen een flinke ruk aan het touw, maar als het dan toch niet goed ging kon ik het touw loslaten zonder dat het mij pijn deed en het touw erachteraan slingerde. Toch zou ik het gewoon blijven proberen, als ze zich lostrekt gewoon weer vangen, naarbuiten lopen, er weer opnieuw in en opnieuw proberen.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:02

Bo_Cassey schreef:
Probeer eens met hoofdstel. Wellicht kan je haar dan wel houden. Wanneer ze stil staat, even belonen en loslaten. Dan went ze er iig aan dat ze niet weg kan rennen en kan je daarna proberen met halster.

Ik zal niets zeggen over je leeftijd, maar het is wel zo dat je daardoor wat lichamelijke kracht mist. We kunnen allemaal wel gaan lichaamstalen en horsemanshippen, maar het is ook vaak goed om zelf met wat meer kracht in te kunnen komen zodat het paard toch wat gaan twijfelen of het nu wel zo'n goed idee is om te lopen duwen/trekken/rennen.
Daarom ook dat ik het gebruik van een hoofdstel aanraad. Dan kun je je sterker maken.



Dit vind ik nou complete onzin sorry dat ik het zo zeg hoor, maar denk je nu echt dat je sterker ben als je een bit in doe als een paard echt weg wil dan maakt het geen ruk uit.
Kracht missen jaja daar heb je wat aan wat weegt de gemiddelde ruiter nou ik zal niemand beledigen en vrij hoog zeggen 75 kg als is het 100 kg wat doe je dan tegen een 600 kg vluchtdier?
Alles gaat om opvoeding en respect meer niet.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:03

Probeer eerst hulp in te schakelen op stal.
Als het niet anders kan, kun je ook het touw door het halster heen doen, over de neus. Dat werkt als een soort Monty Roberts-halster. Denoods als allerlaatste redmiddel met een hengstenketting
(voordat ik heel bokt over mij heen krijg: mijn paard heeft ieder jaar een periode rond de winter dat ze zichzelf losrukt en gewoon over mensen heen loopt, vandaar deze methode geprobeerd voordat er ongelukken gingen gebeuren. Na 2 a 3 dagen is het weer over en kunnen we haar normaal meenemen aan een touwtje)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 21:05

Ze staat altijd op stal, maar als het kan gaan we lekker een rondje buiten stappen. Dus als ik uit school kom en langsfiets, dan denk ik: ach waarom ook niet :o dat wil wel goed en ze krijgt daardoor meer beweging :)* . verder proberen we dus elke dag te rijden, liefst onder begelijding (niet altijd).

idd een volwassen iemand erbij halen leek een goed idee :D. maar dan komen mijn vreselijke stalgenoten :o als zij er zijn mag ik niet de losgooien want zij moeten rijden. ik prbeer ze zoveel mogelijk te vermijden ( :o ) maar dat lukt ook lang niet altijd natuurlijk. dus als zij er zijn kan ik niet losgooien, en als zij er niet zijn is er geen volwassene om me te helpen. ik denk eigenlijk ook niet dat het nut heeft als er iemand bij is want ze steigert echt en rukt zich echt los (en hevig ook, halstertouw is nu doormidden :o was al wel wat aan de kapotte kant maargoed). Ik ben bang dat het heel erg moeilijk gaat worden.

hoofdstel geen goed idee denk ik dan trekt ze alles kapot.

telkens opnieuw proberen is een goede optie idd. ik zal proberen :)

longeerlijn is hetzelfde verhaal, troekken trekken en trekken. is denk ik wel een goed idee om mee te beginnen. Meer grip en je hebt de ruimte :)

dankjulliewel voor de snelle reacties!

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 21:08

BAStable schreef:
Probeer eerst hulp in te schakelen op stal.
Als het niet anders kan, kun je ook het touw door het halster heen doen, over de neus. Dat werkt als een soort Monty Roberts-halster. Denoods als allerlaatste redmiddel met een hengstenketting
(voordat ik heel bokt over mij heen krijg: mijn paard heeft ieder jaar een periode rond de winter dat ze zichzelf losrukt en gewoon over mensen heen loopt, vandaar deze methode geprobeerd voordat er ongelukken gingen gebeuren. Na 2 a 3 dagen is het weer over en kunnen we haar normaal meenemen aan een touwtje)


ik zal het proberen als de rest niet lukt.

het gaat me lukken ~~}> *heeft doorzettingsvermogen en wil winnen ~~}> *

mika11

Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:09

Maar ja, een 4 jarig paard dat 23/7 op stal staat. -O-
En een 12 jarig meisje die dan zo'n brok energie moet 'mannen'.
Dat vind ik eigenlijk onverantwoord en ook niet eerlijk tegenover het paard.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:12

Het heeft wel degelijk nut als er iemand bij is, maar zoek dan iemand die er verstand van heeft neem ipv een rijles eens een les op de grond kost wss net zoveel en het zal je zo enorm helpen.

Wbt een longeerlijn gebruiken ook daarmee moet je weten hoe je het moet doen, zij trekt jij laat wat vieren en trek dan terug daar haal je haar mee uit balans en niet met terug trekken dus geef haar niet gelijk alle lengte van de lijn maar een stukje.
Idem met steigeren, dat heeft voor een paard pas nut als hij reactie krijg krijgt hij dan niet dan is de lol er snel af, je paard steigert jij laat het touw vieren en trek vooral niet terug.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:13

En je vader of moeder meenemen? Of vriend/vriendin? Stalhouder etc.? Dat zij de bak dicht kunnen maken. Dan kun jij je 100% focussen op je paard en ingrijpen bij de minste signalen. Probeer haar voor te zijn en als je tegen leunt met je gewicht, dus eigenlijk een beetje gaan 'hangen' aan het touw, kun je haar misschien tegen houden/voor zijn. Lastig uit te leggen.. Maar pas wel goed op voor jezelf en als je paard eenmaal in de lucht is, touw ontspannen om te voorkomen dat ze naar achter klapt.
Succes iig! En wees voorzichtig

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:15

Nou is toch simpel? Paard buiten zetten en het probleem is wss opgelost.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:16

of niet iedere keer losgooien. Maar ook een keer eerst een rondje door de bak doen ipv gelijk los. Dat ze snapt dat t niet altijd feest is.


Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 21:17

Wat zij doet is steigeren, half omdraaien en trekken en wegrennen. longeerlijn is dus ook geen optie. hoofdstel ook niet. mijn ouders laten sws los, altijd, en overal als ze een paard vasthebben. Ik zal morgen de stalhouder eens vragen, als ik van mijn stalgenootjes al de bak in mag. ik zal iig proberen :)

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:18

Ik denk ook dat het beter is je paard wat meer naar buiten te doen, en als het niet op de stal kan waar ze nu staat zou ik écht een andere stal zoeken. Als je paard meer buiten staan kan hij beter zijn energie kwijt en kan dit probleem al voor een deel zijn opgelost.

Wat je nu zou kunnen doen met het loslaten; wij hebben ook een aantal paarden op stal gehad die dit hebben gedaan (die paarden staan wel gewoon de hele dag in de wei). We doen dan altijd het touw over de neus en trekken een keer goed als we omdraaien als ze dan rustig staan laten we het paard los. Na een paar keer weten ze het en draaien ze zelf mee en wachten rustig tot ze los zijn.

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:19

Amiigo schreef:
Nou is toch simpel? Paard buiten zetten en het probleem is wss opgelost.


Dat is wel heel makkelijk gezegd, helaas niet overal mogelijk.
Als ik ze hier in het land zet staan ze ook tot hun knieën in de bagger lijkt me niet echt bevorderlijk voor spieren en pezen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 21:19

paard gaat ook naar buiten zoveel keer in de week ;)

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 21:20

mnkortleve schreef:
Amiigo schreef:
Nou is toch simpel? Paard buiten zetten en het probleem is wss opgelost.


Dat is wel heel makkelijk gezegd, helaas niet overal mogelijk.
Als ik ze hier in het land zet staan ze ook tot hun knieën in de bagger lijkt me niet echt bevorderlijk voor spieren en pezen.


het word wel minder idd

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:20

toch minimaal 2 of zelfs 3 x op een dag beweging geven, dan maar een x om 7 uur op stal zijn om iedereen uit de weg te gaan.

Ik zou een steekje om der neus doen, eventueel 2 lijnen, alleen aan de lijn met steekje zitten als ze weg dreigt te glippen, zodra ze daarmee stopt weer met de andere lijn vasthouden

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:21

arinazazoe11 schreef:
Wat zij doet is steigeren, half omdraaien en trekken en wegrennen. longeerlijn is dus ook geen optie. hoofdstel ook niet. mijn ouders laten sws los, altijd, en overal als ze een paard vasthebben. Ik zal morgen de stalhouder eens vragen, als ik van mijn stalgenootjes al de bak in mag. ik zal iig proberen :)


Met 8 a 9 meter longeerlijn moet je toch heel wat kunnen het zit het hem in het op tijd geen tegendruk geven.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 41 bezoekers