zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 00:09

Sinds januari dit jaar werk ik bij een bedrijf in de metaalindustrie.
Vanwege bezuinigingen zijn er een aantal maatregelen door gevoerd, waar ik niets van heb meegekregen maar waar ik wel van schrik als ik mijn loon ontvang.

Ten eerste is de kilometervergoeding veranderd, van 0,19 cent per kilometer is het naar een tabelberekening gegaan, wat inhoud dat ik een behoorlijk stuk minder kilometervergoeding ontvang.
Ook over mijn extra dagen word niets extra's vergoed qua reiskosten.
Hier is geen brief of iets dergelijks over verstuurd.

Ten tweede was het zo dat de uren die je meer werkte dan je contracturen, werden uitbetaald.
Tot halverwege dit jaar gebeurde dat netjes, maar toen kwamen er ineens andere bedragen binnen en ben ik vragen gaan stellen.
Zo zouden de overuren niet de volgende maand, maar de maand daarop worden uitbetaald(dus 2 maanden wachten op je geld, bijv. juni overuren gemaakt en in augustus uitbetaald)
Inmiddels staan er behoorlijk wat uren open, vanaf augustus, maar sinds september heb ik geen enkel extra bedrag ontvangen, oftewel er zijn al 4 maanden geen extra uren betaald.
Nu hoorde ik dat ze het deze maand glad zouden trekken, en dan over zouden gaan naar tijd voor tijd, maar wederom heb ik hier niets over gehoord en ben ik zelf maar weer rond gaan vragen en bellen.

Inmiddels heb ik vernomen dat ook deze maand geen overuren worden uitbetaald, en ik begin er toch wel een beetje chagrijnig van te worden.
Mijn vraag aan jullie is dus of men veranderingen door mag voeren zonder de medewerkers daarvan op de hoogte te stellen?
Ik moet de cao nog eens goed uitpluizen, maar ik dacht dat bokt misschien sneller werkt.


different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 11:16

Niemand?

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 12:25

Sorry mensen, ik wil morgen gaan bellen maar dan wil ik wel weten of het klopt wat ik denk en of ik een poot heb om op te staan. Bokkers zijn over het algemeen sneller dan een cao uitpluizen, dus ik hoop echt op jullie hulp.

witchking

Berichten: 140
Geregistreerd: 13-10-07

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:32

Misschien een idee om morgen eerst contact op te nemen met de vakbond en je verhaal voor te leggen ??
Ik denk dat zij een stuk sneller je antwoorden kunnen geven dan wij Bokkers hier.

Succes !

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:36

Zoals ik het lees lijkt het bij het bedrijf totaal niet goed te gaan. Als lonen niet of veel te laat uit betaald worden zet je dan maar schrap.

Sterkte!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:42

Ik zou ook eens contact opnemen bij de bond.
Mocht je lid zijn van de bond hier zeker melding van maken, zo sta je in geval van een faillissement sterker.

Maar wat staat er hierover in je contract?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:44

Zelfs als de CAO de mogelijkheid om ook tijd voor tijd te ruilen, mag het bedrijf niet eerst toezeggen om het in een bepaalde maand (augustus dus) uit te betalen om dat niet te doen.

Maar als ik het zo zie loopt de CAO per januari af. Ik weet niet of dan de geldende CAO geldt, of dat je dan terugvalt op de wettelijke regels. De vakbond lijkt me betrouwbaarder. (En als je nog geen lid bent: dit is een goede reden om het te worden :) )

Dit is de CAO van nu, uitgelegd in niet-juridische taal: http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/ ... ire-versie
Het stuk over overuren begint op p.31.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:45

Ik denk ook dat het geen onwil is, maar dat het geld er gewoon niet is. Ik ga met robert45 mee. Ik denk dat je blij mag zijn dat je je loon hebt gekregen. Zet je schrap, als ze failliet gaan, kun je ook naar je loon en je baan fluiten.
Dat houdt niet in dat je geen vragen mag stellen, maar ik zou mijn voelhorens even uitsteken voor een andere baan.

Je suis Charlie.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:49

In geval van een faillissement krijg je tot een bepaalde termijn je loon wel, dit word overgenomen door het UWV.
Alle achterstanden in loon, vakantiegeld, spaarloon werd bij mijn man gewoon terug betaald door het uwv. Ik meen tot max 12 mnd. alles van daarvoor vervalt.
Ik weet niet hoe dat zit met overuren.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 12:49

In mijn contract staat niets vermeld over overuren, in het cao van kleinmetaal staat wel dat de werknemer mag kiezen tussen uitbetaling of tijd voor tijd, en dat dit in overleg veranderd kan worden met wederzijdse toestemming.

Het is een zeer groot bedrijf, over geheel europa.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:51

Ik zou morgen even bellen met de bond, hun weten het precies.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 12:51

Ik ben overigens geen lid van de bond, dus heb morgen nog een en ander uit te zoeken.

MrTut
Berichten: 390
Geregistreerd: 21-04-09
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:55

:( Hallo, dit klinkt niet alte optimistich, en ind, zoals gezegt wordt,gaat het het niet goed op het bedrijf,,zoals bij vele bedrijven op het moment, maar ga eens naar de O.R als die er is, die moeten in overleg zijn geweest met de directie, zoniet is het bedrijf in overtreding, maar zoals altijd??wil je je werk behouden, moet je je maar nu even aanpassen, je kunt natuurlijk ook de bond voor info inschakelen,ik persoonlijk zou het ff aankijken hoe de zaken ervoor staan, ivm overwerk enz, en zou dan mijn conclussies trekken succes

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:56

Cassidy schreef:
Ik denk ook dat het geen onwil is, maar dat het geld er gewoon niet is.


Als het echt zo slecht gaat, valt het met dit soort trucs ook niet meer te redden. Dan is het vooral diefstal om willens en wetens mensen te laten werken maar niet uit te betalen.

Ik snap werkelijk niet hoe makkelijk er gedacht wordt over mensen wel laten werken en niet betalen. Dat is toch gewoon NIET aanvaardbaar? Als de TS wegens de financiele problemen een winkel inloopt, haar mandje vollaadt en zonder betalen de deur uitloopt met als argument 'het is geen onwil, het geld is er gewoon niet' dan wordt dat toch ook niet geaccepteerd?

Kiki1976, volgens mij zat het met overuren iets ongunstiger (dus dat ze niet zomaar worden overgenomen door het UWV) maar ik weet niet precies hoe dat zit.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 17:30

Volgens mij behoort een medewerker toch te weten waar diegene op kan rekenen qua geld, zeker na meermaals te bellen etc.
Maar goed, morgen wederom maar bellen om meer duidelijkheid te krijgen.
Nogmaals, het gaat om een zeer groot bedrijf, en bezuinigingen worden vrijwel overal doorgevoerd maar ik vind dit een aparte gang van zaken.
Imo behoor je gewoon gecompenseerd te worden voor wat je werkt, en behoor je ook te weten hoe je gecompenseerd word, en ook over de reiskosten en ik niet tevreden.

Zo ook het feit dat ik enkele dagen ziek ben geweest, waar ik dus vrije dagen voor op heb moeten nemen.

Of we een ondernemingsraad hebben weet ik niet, lijkt me haas van wel.
Ik ben nog niet zo lang aan het werk, en bij vorige banen had ik dit soort problemen niet dus ben ik ook nog nooit echt op zoek geweest naar oplossingen in dergelijke zaken.
Laatst bijgewerkt door different1 op 22-12-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:35

Hebben jullie geen Ondernemingsraad. Voor de veranderingen die jij beschrijft heeft je werkgever een instemmingsaavraag bij de Ondernemingsraad in moeten dienen. Misschien kun je hun oude notulen er eens op na slaan? Dergelijke instemmingsaanvragen moeten daar in genotuleerd zijn.

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:37

Zou maar gauw lid worden van de vakbond.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:44

Heeft jouw baas jou gevraagd om over te werken of blijf je vrijwillig langer zitten en kan het werk ook naar de volgende dag? Dat vind ik nogal een verschil. In het eerste geval moet je baas wel betalen, in het tweede geval is het bedrijfsafhankelijk hoe hiermee om wordt gegaan. Ik zit ook in de metaal CAO en het tweede geval wordt bij ons afgeschaft. Dus alleen als je uitdrukkelijk verzocht wordt over te werken krijg je dat uitbetaald.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 18:22

We hebben vastgestelde openingsuren, daarbuiten mag je niet in het pand aanwezig zijn.
De overuren die ik maak, zijn extra diensten omdat er iemand ziek is of vakantie heeft etc.
Dus overuren in de zin dat ik buiten mijn contracturen meer uren draai, en die werden voorheen altijd netjes vergoed.
Dit heb ik bij mijn sollicitatie ook expliciet gevraagd, omdat ik niets heb aan werken voor vrije tijd.
Ook bij mijn contractverlenging heb ik dit nogmaals gevraagd, en dit bleef hetzelfde.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:59

betreft het de cao Metalektro?


kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:12

Zie dat het trouwens al weer verandert is, dan toen de werkgever van mijn man failliet ging.

Dit vond ik op de site van de FNV
Wat krijg ik vergoed bij betalingsonmacht van mijn werkgever?
Als duidelijk is dat je recht hebt op een uitkering wegens betalingsonmacht dan keert het UWV uit wat je nog tegoed hebt van je (ex-)werkgever. Het volgende wordt dan uitbetaald
• het loon dat je nog tegoed hebt over maximaal 13 weken voor de opzegdatum. Bijvoorbeeld achterstallig loon, overuren, onkostenvergoeding, dertiende maand, atv/adv-dagen;
• het loon over de opzegtermijn tot maximaal 6 weken na de opzegdatum
• Vakantiedagen en vakantiegeld: het UWV betaalt het vakantiegeld voor maximaal een jaar voorafgaand aan het einde van de opzegtermijn. Ook niet opgenomen vakantiedagen worden vergoed over een periode van maximaal een jaar. Vakantiedagen die je hebt opgebouwd tijdens de opzegtermijn tellen ook mee.
• Wel ingehouden en niet afgedragen pensioenpremie over maximaal een jaar voorafgaand aan datum opzegging wordt alsnog aan het pensioenfonds betaald;
• Het loon over de opzegtermijn (maximaal 6 weken).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:24

Ik ben zelf lid van het dagelijks bestuur van de OR van een grote landelijke organisatie. Het klinkt inderdaad als regelingen waarvoor instemming van de OR noodzakelijk is. Aangezien je schrijft dat het een groot bedrijf is, ga ik er dus van uit dat je een OR hebt.

Je kunt een OR altijd om informatie vragen. Verslagen van vergaderingen moeten openbaar zijn en raadpleegbaar. Het is wel zo dat een OR niet staat opgesteld voor een individuele belangenbehartiging, maar dat neemt niet weg dat een OR het fijn vindt om signalen van de werkvloer te krijgen. Hebben je collega's ook problemen trouwens? Samen sta je sterker ;)

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 20:38

Ik heb 1 collega die hier hinder van ondervind, zij werkt ook meer dan haar contract-uren en word daar niet voor betaald.
Andere collega's hebben dit niet, 1 werkt standaard niet meer dan haar contract-uren en de ander spaart sowieso voor vrije dagen.
We werken met 5 man, en er gaat per 1-1-2014 iemand weg, hier komt iemand voor in de plaats met een groter vast contract.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 12:04

Net met FNV gebeld voor informatie, loon van extra uren moeten gewoon uitbetaald worden.
Ook de tabelberekening van de kilometer vergoeding vond de mevrouw van FNV een vreemde zaak, zeker omdat ik eerder wel gewoon per kilometer betaald werd.

Net contact opgenomen met mijn directe baas, en inderdaad, de uren worden niet meer uitbetaald maar moeten opgenomen worden.
Hier heb ik verteld dat dit niet eenzijdig besloten mocht worden, en dit moest mijn baas na gaan vragen en laat het me nog weten.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: zonder overleg tijd voor tijd, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:12

Hmm.... klinkt allemaal niet heel best. Nog ff afgezien van wat er wettelijk cq. van de CAO wel of niet mag: als je daar in januari bent begonnen, zit je wellicht op een jaarcontract? Dat nu tegen verlopen aan zit te hikken? Als je dan nu lastige vragen gaat stellen, kan ik me zo voorstellen dat dat gevolgen kan hebben voor een eventuele verlenging. Zullen zij nooit toegeven, kun jij nooit hard maken, maar is mss. wel iets om ff in je achterhoofd te houden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, Maaraatje, xKatinkii en 39 bezoekers