magere haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liesvp
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-08-10

magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 14:31

Hallo

Ik heb sinds kort een haflingertje van 10 jaar oud. Ze is voor een hafje heel mager en niks bespierd. Je ziet de ruggengraat en heupen goed uitsteken. Ook haar buik en hals zijn heel mager. Ze staat nu sinds 2 weken bij mij en heb ondertussen al haar tandjes laten doen, bloed laten trekken maar alles is in orde.

Wat ze nu te eten krijgt: 3de en 2de snee voordroog hooi, halve emmer bietenpulp en een pavo summerfit koek. Ik hoor heel vaak dat ik ze meer eiwitten moet voederen, maar daar ben ik wat bang voor omdat het toch een haflinger blijft en ik nu niet wil overdrijven ook. Zou ook niet willen dat ze te heving gaat worden om te rijden.

Qua werk rijdt ze 3 tal keer per week een uurtje in de bak en een keer een goede wandeling per week. Hiervoor heeft ze een half jaar weinig gewerkt. Ze staat constant buiten met schuilhok, geen gras in de winter. Ze staat samen met 2 andere pony's.

Mijn vraagjes: kan ik nog meer doen qua voeding? Hoe snel zie je resultaat? Zou het helpen haar een deken aan te doen? Andere tips?

Erg bedankt!


HaffieIngrid

Berichten: 166
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:38

Hallo liesvp,
in principe ben je op de goede weg. krijgt ze het hooi onbeperkt of een bepaalde portie?
verder zou ik gewoon doorgaan met de bietenpulp en de pavokoek wat je nu al geeft.
ik zou haar als je die mogelijkheid hebt inderdaad lekker een dekentje op doen, zodat ze ook niet heel veel energie hoeft te gebruiken om zichzelf warm te houden (wat je wel snel ziet bij magere paarden)
vaak duurt het een paar weken voor je verschil ziet, maar daarna gaat het vast snel en anders uitkijken naar de zomerperiode en dan lekker het land op.
heb je haar ook al goed ontwormd?

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:42

Top dat je haar eerste hebt laten onderzoeken!
Deken kan helpen ivm koude nachten (zijn er nog niet echt) maar kan voor extra warmte zorgen zodat ze daar niet extra energie aan uit hoeft te delen.*let wel op evt schuurplekken. Dat je dus wel regelmatig de deken af doet.

wat is 3e en 2e snee voordrooghooi? evt kan je ervoor kiezen om onbeperkt voorlopig te voeren. Dit dan wel opbouwend. En kijken of ze het niet gaat vertrappen als er te veel in stal komt te liggen. Maar dat ze als z wil de hele dag door kan eten. / of vaker per dag voeren.

Misschien is pavo speedibeet iets om te vervangen door het gewone bietenpulp (sneller klaar hoef geen 10u te staan,voordat t gevoerd kan worden)
of slobber

Ondanks het mager zijn wel in beweging houden. Stappen aan de hand. of lekker los in de bak of longeerton / aan de lijn beetje bewegen. > Beweging zet spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat het lichaam gaat werken.



hoe snel je resultaat ziet weet ik niet. Ik denk na een week of 4

**zie dat t bijna t zelfde is als hierboven
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 22-12-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:48

Ik had ook een magere haflinger, wel iets jonger(2,5) Ik heb hem slobber van havens gegeven, dat zet heel snel aan. Ik gaf hem 1,5 schep per dag. Je zag hem na de eerste week iedere dag bijna wel een beetje dikker worden.

Als je bietenpulp geeft zou ik wel oppassen met het uit balans halen van de verhouding van mineralen. Het is niet iets om langere tijd te voeren, tenzij je het compenseert met iets anders(volgens mij zemelen maar dat weet ik niet zeker...)

Voor de rest zou ik zoveel mogelijk hooi geven, liefst onbeperkt.

Als je ziet dat je pony het koud heeft zou ik wel een deken op doen, de vacht groeit nu niet echt meer. Als ze er geen last van heeft gewoon zo laten.

liesvp
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 14:56

Voordroog zeggen wij tegen het hooi dat ik folie verpakt zit :-) De andere pony heeft astma en kan enkel dit eten. Heb haar mest laten onderzoeken en daar bleek geen wormeninfectie uit wel wat zand... Zou het hier mee kunnen te maken hebben?
Ik weet niet zo goed hoeveel hooi het in kilo's is, maar ze krijgen samen (1 shetter en 2 haflingers) elke moren een groot hooinet en 's avonds 1 overvolle kruiwagen. Ik weet niet goed hoe lang ze er 's avonds mee doen, maar met dat hooi van 's morgens doen ze tot ongeveer 14u in de namiddag. Zou ik meer moeten geven? Ze krijgen het hooi in 2 grote bakken, dus normaal is er niet zo veel verlies.
Misschien zal ik dat dekentje wel doen he... Ze lijkt het niet koud te hebben, maar nu is het nog niet echt heel koud geweest natuurlijk.
Dat van die bietenpulp wist ik niet: goede tip!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:05

^ bietenpulp (calsium) kan je inderdaad compenseren met zemelen (fosfor)

Zelf zit ik met een 18 jarige magere haf; van alles onderzocht voordat het duidelijk werd dat paard gewoon te weinig hooi kreeg, waarna direct het hooiratsoen omhoog bijgesteld werd. Gewicht vloog eraan! Helaas heb ik hem 2 weken later moeten verhuizen, en heeft deze stress niet zo goed gedaadn voor het gewicht...

Ik heb hem inderdaad zo gauw het kouder werd een winterdeken opgelegd; zichzelf warm houden kost energie, en zo'n mager paard heeft die reserves niet. Veder krijgt hij naast hooi en brok slobber van de pavo extra, deze is gericht op zieke paarden om bij te komen. En optiform van mijten, soort van lucerne ook weer voor magere paarden. Speedibeet wil ik er nu ook bij gaan proberen

Met hooi zag ik direct resultaat, maar dierenarts had me aangegeven dat ik na 2 weken een verschilletje zou moeten merken, en 2 maanden moest nemen om echt goed bij te voeren

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:12

ik mis even wat informatie over ontwormen?
Heb je een foto van haar?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

liesvp
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-08-10

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 16:33

Heb nog geen duidelijke foto. Haar mest is onderzocht en er zaten geen eieren in plus in haar bloed wees ook niks op parasieten.
@juut: wat heb jij juist bijgegeven van Pavo? Zitten daar dan niet te veel eiwitten in?

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:41

Slobber van pavo, zit niet overdreven veel eiwit in. Tip van de dierenarts was opfokbrok of merriebrok voeren, inderdaad vanwege die eiwitten (eiwit-bom), maar dat durf ik ook niet aan

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:58

Je hebt al genoeg tips over voeren. Echter de summerfit is 1 bonk suiker en slaat eigenlijk nergens op;-)

:+:


cocosmilan
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:36

Mijn haflinger was vorig jaar opeens heel veel afgevallen zonder dat daar enige reden voor was. Hij kreeg enorm veel te eten van de staleigenaar maar gezond vond ik het niet.Omdat zijn toestand zeer snel achteruit ging en hij echt niets meer van spieren of vet had,heb ik dan maar snel een bloedonderzoek laten doen via de dierenarts. Resultaat; acuut vitamine E-tekort.
Om de 3-4 maanden moet ik zuivere vitamine E geven (die ik van de dierenarts koop) en dan gaat het prima.
Hopelijk ben je er iets mee :)

Treat your horse as one of your most prized possession and know that time spent with
your horse is never wasted <3

liesvp
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-08-10

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 13:12

Das ook een mooie tip! Ik zie op het bloedonderzoek nergens iets van vitaminen staan. Zal de dierenarts eens bellen om te zien of dit een optie is. De vorige eigenaar zegt dat het niet haar gewoonte is zo veel af te vallen. Dus misschien kan dit wel iets zijn.

Nog een praktisch vraagje: mag je die zemelen ook mee weken met de bietenpulp? Of doe je die er achteraf bij? En welke verhouding?

Bedankt!

Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:10

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Hier kan je de hoeveelheid invullen en dan rekent ie voor je uit of je goed zit.

Ik zou de bietenpulp eerst weken zolang als nodig is, en dan de zemelen er bij doen voordat je het aan je paard geeft.

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:17

Je zit nu echt op een goede weg! Alleen laat hem wel bewegen ondanks hij zo mager is. (los zetten/longeren) Het paard moet zijn gassen kwijt kunnen en dat doet hij als hij in beweging is. Ik denk dat je wel weet dat je paard goed in beweging moet blijven maar ik zeg het er even bij! :)

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:17

Mijn haflingermerrie is ook in korte tijd veel afgevallen en later bleek (door koliek) dat ze helemaal vol met zand zat. Dit belemmerd opname van voedingstoffen in de darmen waardoor ze afvallen.

Ik heb een neurotische zandeter die nu dus helaas op stal moet blijven tot we bestraat hebben (wei is ingezaaid kunnen ze niet op) die ik nu maandelijks een zandweg kuur geef.

Test eens met een doorzichtige handschoen (bv van de benzinepomp) hoeveel zand er bij jouw haflinger in zit. Doe 2 of 3 mestballen in de handschoen en wat water erbij, na een minuutje of 2 zie je in de vingers zand zitten (of niet, dan is ze dus schoon!).

Ik voer mijn merrie overigens ook de slobber van Pavo om wat aan te komen, bevalt mij goed!

Succes!

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: magere haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:12

Bietenpulp en zemelen voer ik in aparte voerbeurten. Of het samen kan, tja, vast wel, maar ik vind het dan zo'n grote hap... Bietenpulp maak ik altijd klaar voor de volgende dag, zemelen doe ik kort van te voren water bij, in de zomer koud, in de winter warm

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers