Hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 00:06

Hallo,

Ik heb vraagje over ons hooi. Mijn shetlander is te dik, maar afvallen is nogal een moeilijke zaak.

Wij hebben hooi van dit jaar in plastic balen. We hebben 2x gemaaid en het gras stond mooi hoog. Het is ook kurkdroog in de balen gegaan.

Kan het zijn dat hooi dat nog geen half jaar oud is te vet is voor een shetlander?


Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:08

Het heeft meer te maken met beweging en dat hij net als mensen ochtend middag en avond eten moet krijgen en niet de kans moet hebben om de hele dag door te eten

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:10

Liefssjulia1 schreef:
Het heeft meer te maken met beweging en dat hij net als mensen ochtend middag en avond eten moet krijgen en niet de kans moet hebben om de hele dag door te eten


? Dat vind ik onzin. Het kan inderdaad best dat dit hooi te rijk is, is het helemaal uitgebloeid geweest? Dan zitten er veel aren in het hooi.
Daarnaast kun je arm (oud) hooi best onbeperkt voeren. En vaste tijden zoals bij een mens is dus echt niet nodig.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:10

Een paard moet juist de hele dag door kunnen eten. Paarden zijn gebouwd op kleine hapjes de hele dag door, als ze dit niet kunnen doen dan krijgen ze erg veel last van hun darmen.
Misschien kun je je hooi in een slowfeeder doen zodat hij wel de hele dag kan eten maar niet zo snel?

Of het te vet is kan ik niets over zeggen want dat weet ik niet.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:11

Wat voor beweging krijgt je shetlander? Wat krijgt hij nog meer voor voeding?

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:12

Als een Shetlander na een half jaar al te dik is heeft dit voornamelijk te maken met beweging. Als een mens altijd gezond eet maar nooit beweegt worden we ook dik of mollig

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 00:13

Ze krijgt s'morgens een beetje en gaat daarna op een kale weide de hele dag. Als ze naar binnen gaat krijgt ze wat en s'avonds nog wat.

Elke keer geef ik haar een halve plak hooi als ik het omzet naar kleine baaltjes :P

Verder longeer ik haar wanneer het weer/school het toelaat. Vaak is dat 2x per week.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:14

Ik denk dat je je shetlander toch wat meer beweging moet gaan geven.
Heb je eventueel een foto van je shetlander?

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:41

Als het hooi van de eerste snee is zit er teveel voeding in, vooral als het van bemest land afkomt, liever 2de snee of zelfs 3de snee voeren.
Liefst wel onbeperkt hooi geven, maar dan zo arm mogelijk.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:42

Liefssjulia1 schreef:
Het heeft meer te maken met beweging en dat hij net als mensen ochtend middag en avond eten moet krijgen en niet de kans moet hebben om de hele dag door te eten


absoluut niet naar deze kul luisteren.
het kan best wel vet zijn. voer je het in een slowfeeder? dat kan zorgen dat ze minder nodig heeft. verder wat meer beweging :)

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:45

Liefssjulia1 schreef:
Het heeft meer te maken met beweging en dat hij net als mensen ochtend middag en avond eten moet krijgen en niet de kans moet hebben om de hele dag door te eten



Dit is onzin. Paarden horen eigenlijk 24 uur per dag de beschikking te hebben over ruwvoer, in dit geval hooi zodat ze op elke minuut van de dag hun maag kunnen vullen. Trouwens, een mens eet ook de hele dag bijna door hoor al zijn het snoepjes. ;)

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:32

Helemaal prima over voeding maar een paard heeft beweging nodig daar is iedereen het toch mee eens of niet ?! Het zou prima kunnen dat het aan de voeding ligt ook al denk ik omdat mijn pony verschillend voer eet het ook een combi is met beweging

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:53

dat hooi is niet erg lijkt mij, maar zoals hierboven al word gezegd meer beweging lijkt mij de beste oplossing

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:13

liefssjulia1: jij bent nog maar 15 jaar en hebt duidelijk geen verstand van eigen paarden houden.

een paardenmaag mag maar max 7 uur zonder voer, paarden horen vaak kleine beetjes voer te krijgen. shetlanders hebben van nature aanleg om dik te zijn en de een wat meer / minder dan de ander.

dat je shetlander te dik is melvinrandy kan verschillende oorzaken hebben:
* zoals eerder werd genoemd de voedingswaarde van je ruwvoer
* de hoeveelheid die je misschien in 1x geef - idee: vaak en kleine beetjes geven
* meer beweging geven / longeren / fietsen enz

Karrimh WK Maleisië & WK Euston Park!!!!
Sera CEI***/ Khariton CEI**
Valkan CEI*** EK Euston Park/ Ghadir CEI*

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:19

Dat het te rijk is dat zou zeker kunnen al worden dergelijke paarden al wel vet van de lucht.
Misschien 's morgens niets geven en gelijk naar buiten.
Voor de nacht en slowfeed hooinet met een deel stro er in.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:33


Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:24

Karrimh schreef:
liefssjulia1: jij bent nog maar 15 jaar en hebt duidelijk geen verstand van eigen paarden houden.

een paardenmaag mag maar max 7 uur zonder voer, paarden horen vaak kleine beetjes voer te krijgen. shetlanders hebben van nature aanleg om dik te zijn en de een wat meer / minder dan de ander.

dat je shetlander te dik is melvinrandy kan verschillende oorzaken hebben:
* zoals eerder werd genoemd de voedingswaarde van je ruwvoer
* de hoeveelheid die je misschien in 1x geef - idee: vaak en kleine beetjes geven
* meer beweging geven / longeren / fietsen enz


gelukkig bepaal jij niet of ik daar verstand van heb. ik heb alleen gezegd dat het niet altijd aan het voer hoeft te liggen maar zoals jij ook zegt meer beweging geven. zullen we elkaar in elkaars waarde laten door niet te zeggen of de ander een paard kan verzorgen ;)

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:26

Liefssjulia1 schreef:
Karrimh schreef:
liefssjulia1: jij bent nog maar 15 jaar en hebt duidelijk geen verstand van eigen paarden houden.

een paardenmaag mag maar max 7 uur zonder voer, paarden horen vaak kleine beetjes voer te krijgen. shetlanders hebben van nature aanleg om dik te zijn en de een wat meer / minder dan de ander.

dat je shetlander te dik is melvinrandy kan verschillende oorzaken hebben:
* zoals eerder werd genoemd de voedingswaarde van je ruwvoer
* de hoeveelheid die je misschien in 1x geef - idee: vaak en kleine beetjes geven
* meer beweging geven / longeren / fietsen enz


gelukkig bepaal jij niet of ik daar verstand van heb. ik heb alleen gezegd dat het niet altijd aan het voer hoeft te liggen maar zoals jij ook zegt meer beweging geven. zullen we elkaar in elkaars waarde laten door niet te zeggen of de ander een paard kan verzorgen ;)


nee dat klopt, dat laat je gelukkig zelf wel blijken uit je antwoorden

Karrimh WK Maleisië & WK Euston Park!!!!
Sera CEI***/ Khariton CEI**
Valkan CEI*** EK Euston Park/ Ghadir CEI*

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:16

karrimh . ik heb nooit gezegd dat het voer goed was alleen dat je meestal het eerst naar beweging moet kijken. en ik heb meer verstand van paarden houden dan jij van socialiteit en hier laat ik het bij

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:20

Liefssjulia1 schreef:
Het heeft meer te maken met beweging en dat hij net als mensen ochtend middag en avond eten moet krijgen en niet de kans moet hebben om de hele dag door te eten


Waar karrimh op doelt is deze zin. Daaruit laat je blijken dat je nog weinig kennis hebt van de werking van het maag-darmstelsel van het paard. Natuurlijk heb je gelijk dat het diertje meer moet bewegen, maar wat je verder zegt is faliekant fout. Ik zou op dezelfde manier gereageerd hebben denk ik...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:08

Liefssjulia1 schreef:
karrimh . ik heb nooit gezegd dat het voer goed was alleen dat je meestal het eerst naar beweging moet kijken. en ik heb meer verstand van paarden houden dan jij van socialiteit en hier laat ik het bij



Je vergelijkt paarden met mensen. Paarden horen onbeperkt te kunnen eten.. de mens niet.

:+:

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:25

Paarden horen in principe onbeperkt ruwvoer te kunnen eten, maar dan wel van hele lage kwaliteit...daar is het verteringsstelsel van een paard op gebouwd...steppedieren oorspronkelijk dus.
Dus dat onbeperkt hooi van '' onze '' bodem is inderdaad veels te veel voor de meeste paarden die weinig werk te verzetten hebben...kijk maar naar de problemen zoals ems, hoefbevangenheid, cushing ...komt in 99% van de gevallen echt niet door '' te weinig '' hoor...
Voor de shet zou ik toch maar het voordrooghooi wat gaan minderen als ze al te dik is.. dat in combinatie met meer bewegen lijkt mij al een eerste stap. Moest je hooi van 2e snede kunnen krijgen, lijkt mij dit nog beter :j Of je kan wat stro bijgeven, voor de knabbel ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers