Springen voor Spermaonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 09:49

Wij willen van onze hengsten graag een los sperma onderzoek laten en vroegen ons af waar dat het beste en prijs gunstigste zou kunnen in Zuid Holland.
Meer dan 3 keer springen, spul onder de microscoop is het niet. Daarna mag het gewoon door de gootsteen.

Hoor het graag

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:19

Hebben de Raaphorst of Bodengraven daar niet gewoon de faciliteiten voor? Ik zou daar eerst eens informeren.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:08

de raaphorst sowieso niet. die hebben het alleen gehad over springen bij Maree of bij Meursing. Alleen hebben we met beide veeartsen niet heel veel goede ervaringen dus twijfelen daar een beetje over.
Bodegraven heb ik niet aan gedacht eigenlijk

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:49

Het is wat verder weg voor je, maar bij Paardencentrum Kootwijkerbroek moet je volgens mij sowieso terecht kunnen.

dots83

Berichten: 874
Geregistreerd: 30-06-09
Woonplaats: Lelystad

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:50

Jurgen van der Holst in Harskamp hebben wij die van ons laten springen

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:54

Holstud was idd m'n andere gedachte, wist alleen niet of je daar zomaar terecht kunt. Hij had vroeger altijd veel quarantaine hengsten staan.

dots83

Berichten: 874
Geregistreerd: 30-06-09
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:12

Kan je gewoon bellen en afspraak maken. Ga er vanuit dat de quarantaine hengsten dan in apart gebouw staan anders ligt zn andere werk stil.

marjolein88

Berichten: 4049
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:07

Wil je een officieel onderzoek laten doen? Incl lab uitslagen? Of puur alleen voor jezelf?

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 19:11

het is de bedoeling dat de mannen volgend jaar naar de hengsten keuring gaan, wil dus weten hoe de kwaliteit en kwantiteit is van de spermacellen, of het überhaupt wel nut gaat hebben ze door de mangel te halen. Als het niet best is gaan we onze eigen merries dekken, eventueel wat rommelen met kruiden en over ene half jaar weer kijken. Als het niet verbeterd ruinen.
Als uit het onderzoek komt dat ze goed sperma hebben gaan ze sowieso volgend jaar naar de keuring.

Dus het is voor ons zelf, letterlijk onder de microscoop leggen om percentage levend en compleet sperma te bekijken voor een ruwe schatting.

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

marjolein88

Berichten: 4049
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:17

Oké want tbv hengstenkeuring kan je het beste laten onderzoeken bij faculteit Utrecht. Dan krijg je gelijk een officieel rapport (ook incl morfologie, wat tevens erg belangrijk is!)
In principe zou elk erkend KI station dit voor je kunnen onderzoeken, alleen mag dit officieel volgens de regelgeving niet, omdat je hengsten nog niet CEM getest zijn.
Meursing, de dierenkliniek, zou dit wel mogen.. En zit voor jou ook in de buurt

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:19

Ik zou geloof ik ook naar Utrecht gaan. Daar hebben ze ook veel ervaring met het laten springen van jonge hengsten. Dat is wel zo fijn, want een onervaren hengst heeft wel de juiste begeleiding nodig.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:11

Wij gingen voorheen naar Meursing in Zoeterwoude voor het springen. Dat ging altijd prima, echter, ik moest de hengst wel zelf begeleiden en laten springen en Job ving dan het sperma. Ik weet niet of er daar mensen zijn die de hengst voor jou laten springen. Ik vermoed dat je dat dan wel even vooraf moet aangeven. Bij mij was alleen Job er en dat heeft wellicht ook te maken gehad met het feit dat ik de enige was die die hengst kon laten springen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Als je echt voor begeleiding gaat, is wellicht Utrecht een meer logische stap. De keren dat ik daar ben geweest, leken die mannen mij zeer kundig en ervaren met die jonge hengsten. Die doen dat daar zo vaak...

Rust zacht, lieve, lieve Sundance 03-12-2009..
Je kunt je paard wel naar het water geleiden, maar je kunt hem nooit dwingen het te drinken
Equi-Performance sponsored by HypoStore

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 10:38

ze hebben beide al gesprongen op merries zonder te dekken, meer voor het principe dat ze weten ergens op te moeten.
M'n vriend laat ze springen. Zal sowieso een belletje richting meursing geven of anders toch naar Utrecht.

Wel is mijn vraag of daar een verschil qua kosten in zit die aanzienlijk is

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:44

Het verschilt enorm qua kosten, als je er niets mee gaat doen, spring dan bij een grote hengstenhouder in de buurt, die hebben vaak wel de materialen om te springen en vers te insemineren, het kost niet veel en zij kunnen bekijken wat de hoeveelheid en dichtheid is. Een enkeling zal ook onder de microscoop wel kunnen kijken, maar dat moet ook met kleurstoffen etc en dat kost gewoon meer. Maar wat feitelijk het belangrijkste is, dat is de dichtheid. Als dat goed is dan is het normaal wel goed :j

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

marjolein88

Berichten: 4049
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:56

Redelijk mee eens Shanalarabs: maar dan kan ze alsnog blij gemaakt worden met een dode mus. . Als blijkt dat nav sperma onderzoek vanuit stamboek blijkt dat bew, concentratie en volume voldoende is ... maar blijkt dat morfologie onvoldoende is. En dit kan je alleen zien dmv morfologie onderzoek. Ook bewegende spermatozoïden kunnen nog afwijkend zijn van bouw

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:05

marjolein88 schreef:
Redelijk mee eens Shanalarabs: maar dan kan ze alsnog blij gemaakt worden met een dode mus. . Als blijkt dat nav sperma onderzoek vanuit stamboek blijkt dat bew, concentratie en volume voldoende is ... maar blijkt dat morfologie onvoldoende is. En dit kan je alleen zien dmv morfologie onderzoek. Ook bewegende spermatozoïden kunnen nog afwijkend zijn van bouw


ja, maar bij voldoende dichtheid is die kans wel kleiner uiteraard. Het volle onderzoek kost zo algauw 200+ euro terwijl het springen bij een hh vaak rond 50 euro kost. Dus dan zou mijn keuze liggen tussen utrecht (met dus compleet rapport erbij) of eerst even checken hoe het eruit ziet bij een hh.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:10

Het heeft alleen geen zin want als ze volgend jaar naar de keuring gaan zijn ze dus nog jong en produceren ze misschien niet goed. Volgend jaar kan het weer heel anders zijn.


Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 17:49

heb contact gehad met zowel Meursing als Utrecht en Meursing vraagt er 100 euro voor en Utrecht kost springen en bekijken 75 euro..binnenkort maar even langs Utrecht dus ;)

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:47

Wij hebben Beau laten 'springen' in Utrecht en sperma laten onderzoeken ... kost was toch BEDUIDEND meer dan 75 euro! :(

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:54

onthoud dat dit aleen onderzoek is.
ik wee dat Utrecht ook nog geld vraagt voor hoe heet dat ook al weer. als je naar biinen gaat moet je geld betalen. en administatiekosten. stalling mischien.
dit word dus wel een duurder grapje.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Springen voor Spermaonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 17:54

nope hebben duidelijk gevraagd wat het in totaal moet kosten voor ze om te springen en even een telling en korte analyse te doen.

Geheel onderzoek kost inderdaad meer (220 uit m'n hoofd) maar dan wordt er meer gekeken specifieke afwijkingen in de ongezonde cellen etc. etc.

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:11

Wij hebben het onderzoek laten verrichten op mobiliteit, afwijking en leefbaarheid ... heeft geen zin om alleen op mobiliteit te controleren als er geen onderzoek op afwijkingen en leefbaarheid wordt gedaan. Met een halve test weet je nog niets ivm sperma kwaliteit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers