Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:24

Hallo bokkers!

Ik heb een vraag voor jullie:

Ik werk als begeleider op een zorgboerderij (2 dagen in de week) en nu ben ik op zoek naar leuke activiteiten die je kunt doen met cliënten (licht tot matig verstandelijk beperkt).

Het moet gaan om activiteiten die cliënten kunnen doen rondom de boerderij, (zoals schilderen, houtbewerken etc.) maar ook activiteiten die cliënten thuis kunnen doen!

Zijn er hier bokkers die in de zorg werken, en met deze doelgroep?
Wat voor activiteiten doen jullie met de cliënten? Hoe vullen jullie de vrije tijd in, of wat voor taken heeft een cliënt op een dag(bijv. koken, boodschappen doen etc.)

Ik hoef geen hele plannen voorgeschoteld te krijgen hoor! Maar wat ideeën zouden leuk zijn!

Als je alleen naar je eigen bedrijf/woning/etc gaat kijken, en het niet door een ander laat bekijken ben je op een gegeven moment uitgekeken! Andere mensen zien toch vaak weer nieuwe, en leuke dingen !
Dus....

Roept u maar! :)

En Alvast dankjulliewel voor het meedenken uiteraard!

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:56

hee wat leuk een collega :))

wij gaan vaak wandelen, fietsen, boodschapjes doen voor de lunch (en ze dan allemaal een taak geven :)) )verder hebben we elke zaterdag met de jonge doelgroep creatief en die groep vind het ook super tof om boomhutten te bouwen :j

Verder hebben we voor de jonge doelgroep ook Kapla (die houten blokken) en voor de ouderen hebben we een pool tafel :) met slecht weer kijken we nog wel eens een film, en verder al het werk buiten qua dieren en stallen etc :)

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:58

Eleionomae schreef:
hee wat leuk een collega :))

wij gaan vaak wandelen, fietsen, boodschapjes doen voor de lunch (en ze dan allemaal een taak geven :)) )verder hebben we elke zaterdag met de jonge doelgroep creatief en die groep vind het ook super tof om boomhutten te bouwen :j

Verder hebben we voor de jonge doelgroep ook Kapla (die houten blokken) en voor de ouderen hebben we een pool tafel :) met slecht weer kijken we nog wel eens een film, en verder al het werk buiten qua dieren en stallen etc :)


Wat leuk! haha :)
Dankjewel voor je tips! :)

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:59

Wat ook vaak leuk is om te doen zijn knutselactiviteiten voor de dieren. Ik weet niet of je dieren hebt,, maar dat is wel leuk.
Dus vetbollen voor de vogels, eierdozen vullen met voer voor de konijnen, wc rolletjes met hooi en voer voor de hamsters.. Zulk soort dingen.

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 15:02

landvrouw schreef:
Wat ook vaak leuk is om te doen zijn knutselactiviteiten voor de dieren. Ik weet niet of je dieren hebt,, maar dat is wel leuk.
Dus vetbollen voor de vogels, eierdozen vullen met voer voor de konijnen, wc rolletjes met hooi en voer voor de hamsters.. Zulk soort dingen.



Dat zijn inderdaad hele goede dingen! We hebben genoeg dieren hoor op de kinderboerderij/zorgboerderij ;)
En ja, die vetbollen voor vogels kunnen ze thuis ook maken! :)

Leuk! Dankjewel!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:02

1 dag in de week iets bakken of maken in de keuken zoals:
Pannekoeken
Brownings
Smoothies
Appelflappen
Sandwiches

Uiteraard ook de boodschappen ervoor doen :j

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 15:04

quera schreef:
1 dag in de week iets bakken of maken in de keuken zoals:
Pannekoeken
Brownings
Smoothies
Appelflappen
Sandwiches

Uiteraard ook de boodschappen ervoor doen :j


En uiteraard het opeten ervan! :Y)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:22

Wij hebben laatst vogel voer huisjes van melkpakken gemaakt, super leuk :)

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:42

wat voor dieren heb je allemaal zitten? Dan kan ik eens kijken wat ik allemaal gedaan heb voor die dieren.. dan heb je meteen wat meer ideeën. Het leukste is natuurlijk om dan ook met hen samen het te geven aan de dieren en de tijd ervoor nemen om er naar te blijven kijken!

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 15:52

landvrouw schreef:
wat voor dieren heb je allemaal zitten? Dan kan ik eens kijken wat ik allemaal gedaan heb voor die dieren.. dan heb je meteen wat meer ideeën. Het leukste is natuurlijk om dan ook met hen samen het te geven aan de dieren en de tijd ervoor nemen om er naar te blijven kijken!


We hebben: koeien, ezels, geiten, schapen, varkens, konijnen, cavia's, poezen, kippen, baardagamen, vissen

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:58

Leuk zeg!
Je zou inderdaad vogelhuisjes kunnen maken, of kransen met vetbolletjes en geregen pinda's eraan.

Ik werk momenteel met een doelgroep met allemaal een zeer ernstige verstandelijke beperking, voor mij erg lastig om activiteiten te verzinnen aangezien ik echt crea bea ben. Maargoed, ik bak veel en we doen ook handmassages geven, voetenbadjr etc
Ik denk alleen niet dat jouw doelgroep daarop zit te wachten haha

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:02

Wij hebben vandaag van lege potjes waxine houders gemaakt. De potjes versiert met lijm en witte suiker, lintjes er om, hartstikke leuk :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:02

Heb je het al eens met de cliënten zelf overlegd? Ik werk zelf op een woonvoorziening, wij hebben eens per 6 weken huiskameroverleg. Dan kunnen cliënten zelf aangeven wat ze leuk vinden om te doen, of waar ze behoefte aan hebben in en om het huis. Uiteraard is het ook de bedoeling dat ze zelf actief meedenken en meewerken om dit vervolgens voor elkaar kunnen krijgen. Ze hebben zelf vast ook goede ideeen :) .

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:31

Kijk ook eens naar de ontwikkelingsdoelen van je cliënten. Wie wil wat graag leren of oefenen? Zijn daar activiteiten bij te ontwikkelen?
Culinaire activiteiten kunnen erg leuk zijn,: koken, bakken, lunch verzorgen, salades maken, taarten bakken. Evt. op bestelling aanbieden in de omgeving.
Creatieve activiteiten als breien, hout bewerken (vogel huisjes, kerstbomen etc), dienbladen maken/schilderen, vilten.
Uiteraard de zorgactiviteiten rond de boerderij: voeren, vegen, schoonmaken, erf vegen, houtwerk schilderen, onkruid wieden, mesten.
Een open middag organiseren voor de buurt.
Boodschappen doen, kantine/keukendienst.
In de tuin werken - wellicht een moestuin inrichten?
Met groente en fruit uit eigen tuin producten maken (bijv. jam of soep)

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:06

Dankjewel allemaal! Ik ben een heel eind gekomen! :)

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:13

Ik ga even volgens. Ik werk op een woon en zorgboerderij voor dementerende ouderen.

Arbeidsmatig is te veel gevraagd maar knutsel activiteiten kunnen we her en der aanpassen. Bij ons geen leerdoelen meer. Wel herrineringen ophalen en vooral en warm thuisgevoel bieden. Waar ze kunnen zijn wie ze nu zijn. En de vaardigheden zo veel mogelijk behouden

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:16

Ik ben pas ook op zo'n zorgboerderij geweest! Mooi werk hoor! Je geeft die ouderen het geweldige gevoel 'ik kan toch nog iets doen' ik ben nog niet 'afgedankt'!!
En ze kunnen daar toch lekker op het gemak wat rommelen, zonder dat ze thuis hoeven te zitten, en de deur niet meer uitkomen!
Ik vind het zelf een hele moeilijke doelgroep, omdat ik graag lekker actief bezig ben. Dus liever een paar ADHD'ers haha!

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:41

Ik werk in een atelier met winkel waar mensen met een verstandelijke beperking werken.
Wij maken hier kaarsen, kransen van pinda's voor de vogels, sierraden, luiertaarten, kaarten, schilderijen ect.

Wat ook leuk is is papier mache, ik heb pasgeleden een varken met ze gemaakt.
Afbeelding

Of een net met schelpen eraan;
Afbeelding

Waar ik veel ideeën vandaan haal is op de site; http://www.welke.nl heerlijke site :+:

Edit; Wat bij ons een populaire activiteit is, zijn kralen maken van papier.
Als je het googled, staat er precies hoe je het moet maken. :j

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:22

Hoi Allemaal!
Heel hartelijk bedankt voor al jullie meedenken/jullie 'maaksels' delen met mij!
Ik kan nu weer even vooruit met leuke en nieuwe ideeën! :D

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:36

Of breien met super dikke naalden.Mijn nichtje met down maakt sjaals,dekentjes en nog veel meer voor de familie.Wel rechte dingen.

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:39

Britta31 schreef:
Of breien met super dikke naalden.Mijn nichtje met down maakt sjaals,dekentjes en nog veel meer voor de familie.Wel rechte dingen.


Dat is inderdaad ook leuk! Als je mensen hebt die er van houden is het heel leuk!
Wij hadden afgelopen jaar 'wildbreien' georganiseerd. Konden bezoekers en vrijwilligers breien met oude stukken wol, en daar hebben we de bomen op de boerderij mee aangekleed.
Zelfs de jongste vrijwilliger (12 jaar) vond het erg leuk! :)

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:08

Vogelhuisjes maken, zelf een tuintje onderhouden (bij ons op de zorgboerderij hadden ze een akkertje en elke hulpboer had een eigen stukje grond waarop ze dingetjes verbouwden), misschien een stukje wandelen met ze ezeltjes of ze poetsen als dat gaat?

danielle8027
Berichten: 112
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:24

amandananana schreef:
Vogelhuisjes maken, zelf een tuintje onderhouden (bij ons op de zorgboerderij hadden ze een akkertje en elke hulpboer had een eigen stukje grond waarop ze dingetjes verbouwden), misschien een stukje wandelen met ze ezeltjes of ze poetsen als dat gaat?


Bij ons op de kinderboerderij is het helaas niet mogelijk om een groentetuintje aan te leggen.. Ik ben wel bezig om te proberen iets voor elkaar te krijgen, omdat ik het zelf ook leuk vind, en er nog wel een stukje is waar plek is!
Ezels poetsen doen we inderdaad ook!
En onze vorige ezel was beleerd voor de kar. Ik ben nu een beetje aan het praten of dat we de ezel die we nu hebben ook gaan beleren, aangezien we al het tuig en kar enzo nog hebben! Alleen de tijd ontbreekt...
Maar dan zouden we ook meer activiteiten kunnen organiseren.

We halen iedere week brood voor de dieren bij een bejaardentehuis, dit kunnen we dan ook met ezel+kar doen ;)

Helaas is het bij ons heel lastig om dingen voor elkaar te krijgen die hardstikke leuk zijn om te doen..
Simpel knutselen doen ze bij ons al nooit. Terwijl dat voor de jongens ontzettend leuk is!

Ze zijn inmiddels wel zover dat ze wat kunnen schuren en verven etc.
En van het voorjaar word er een nieuw kippenhok gebouwd, waar ze ook mee mogen helpen.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:31

Ja wij hadden daar inderdaad pony's voor, werd ook equitherapie gegeven. We hadden een voor de kar beleerde shet en haflinger, en er werd ook gereden. Wel jammer dat er weinig ruimte is voor creatieve dingen, er is zo veel te verzinnen!

Edit: ik zie dat je ook voor op de woning zoekt. Ik heb pas met mijn cliënten (geen vb'ers, maar toch) met stickerverf naamstickers gemaakt. Het is speciale verf, en je maakt dan op een plastic oppervlak een tekening en die laat je 24 uur drogen, na een dag heb je dan een sticker met je naam erop. :)

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Activiteiten met cliënten (zorgboerderij, en op de woning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:38

Je hebt bij de hema ook z'n set voor punniken, maar dan zijn het hele grote rondjes. Daar kun je sjalen van punniken :))