Vanaf welke leeftijd bijbaantje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Vanaf welke leeftijd bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 12:59

Mijn kinderen zijn nog lang niet zo ver, maar zoon van bijna 12 begint wel eens over wanneer hij mag gaan 'werken' (wil sparen voor een shet erbij geloof ik :Y) en anders wel voor extra Lego haha) . Nu houdt ik altijd 16 jaar aan, want ik dacht dat dat in NL de wet was. Echter hoor ik vaker over kinderen van 14 of 15 die al werken. OA een 15 jarige in de HORECA :? Wat ik echt te jong vond maar goed.

Dus... wat zijn nu eigenlijk de regels voor bijbaantjes in Nederland? Of "klusjes doen" bij een dierenwinkel of op stal bijv etc?

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl


evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Vanaf welke leeftijd bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:00

van je 13 of 14 mag je folderbaantje volgendsmij van 14/15/16 in supermarkten 14 en 15 vakkenvullen en vanaf 16 achter de kassa :)

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:01

Ik weet niet echt de regels, maar ik deed als kind wel al af en toe auto's wassen voor wat extra of flessen wegbrengen of ramen lappen en dan mocht ik het geld zelf houden. Zo had ik wat kleine bijbaantjes in de buurt. Daarbij heb ik ook in een winkel gewerkt en ik dacht dat je er wel voor je 16e mocht werken, maar dat je dan niet mocht verkopen of iets dergelijks.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 13:03


De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:05

Dit zijn de regels: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-jongeren
Vanaf 13 dus licht werk onder begeleiding, daarna steeds ietsjes langer en moeilijker.

In de horeca mogen kinderen van 15 helpen als er geen alcohol geschonken wordt. Dus helpen in de bediening of tafels afnemen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:06

Vanaf mijn 13e/14e een krantenwijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:06

Je mag vanaf 13/ 14 folderwijk dacht ik. vanaf 15 mag je (licht) werk doen. Supermarkt, horeca (waar geen alcohol wordt geschonken :')), bij een boer etc. (maar geen kassa, geen machines, geen zware dingen tillen/ trekken, niet laden/ lossen en nog wat dingen). Ook mag je niet voor 8 uur (?) 's ochtends en na 7 uur 's avonds werken. vanaf 16 mag je volgens mij alles wel.

Ik ben zelf begonnen op m'n 15e. Eerst promotiewerk en daarna supermarkt. Nu nog steeds supermarkt.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:09

Zilfstar schreef:
Dank zij een tip ben ik inmiddels op Nibud gekomen. vanaf 13 mag je dus werken idd.

http://www.nibud.nl/scholieren/inkomsten/baantjes.html

Tsja... dan zal hij toch een jaar nog moeten wachten haha.

Je zou het nu ook al kunnen doen. Zet je de krantenwijk op jouw naam, maar brengt hij het rond en krijgt hij dus het geld. Zo hebben heel veel het gedaan 'vroeger'. Alleen is dat niet helemaal legaal denk ik haha.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:10

Overigens hebben ze liever bij een supermarkt dat je 16 bent. Als je 15 bent zijn ze aan meer regeltjes verbonden en moet je ook meer pauze hebben. Ik werk sinds mijn 15e, ik ben er een maand voor mijn 16e verjaardag begonnen maar als ik net 15 was geweest hadden ze me niet aan genomen.

Maar ik heb dan ook gesolliciteerd voor de vulploeg en dat mag pas vanaf je 16e. Die ene maand dat ik 15 was mocht ik alleen maar de producten spiegelen en niet vullen.


evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:11

MarJon schreef:
Overigens hebben ze liever bij een supermarkt dat je 16 bent. Als je 15 bent zijn ze aan meer regeltjes verbonden en moet je ook meer pauze hebben. Ik werk sinds mijn 15e, ik ben er een maand voor mijn 16e verjaardag begonnen maar als ik net 15 was geweest hadden ze me niet aan genomen.

Maar ik heb dan ook gesolliciteerd voor de vulploeg en dat mag pas vanaf je 16e. Die ene maand dat ik 15 was mocht ik alleen maar de producten spiegelen en niet vullen.


haha hier mag je al op 14 vakkenvullen ik mag bij het vlees/kaas/brood en dat is heel zwaar ik ben trouwends 16

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:12

[***] schreef:
Ik heb vanaf mijn 13e/14e begonnen met een krantenwijk , en sinds mijn 15e werk ik in de horeca, meestal van 5 tot 10, 1/2 avond(en) in de week.
Wat de officiële regels zijn weet ik niet.


Dat mag dus zeker niet...

Als je 15 bent en op school zit mag je op een schooldag maximaal 2 uur werken, en tot maximaal 19:00 's avonds.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:12

Ik begon op mijn 13e met werken. Eerst in een catering bedrijf, paar uurtjes de afwas doen of helpen met eten voor te bereiden. Gemiddeld zo'n 8 uurtjes in de week denk.

Toch was dit best wel een beetje zwaar en ben ik na een jaartje bij een online kledingwinkel gaan werken, waar ik op orders liep.

Vanaf mijn 15e heb ik 2 jaar bij de groenteman gewerkt en nu werk ik op een training/handelsstal.

Toen ik bij die webwinkel werkte, moest ik altijd de hele zaterdag werken. Toch denk ik dat dat op jonge leeftijd niet ideaal is. De zaterdag is toch vaak een dag om even lekker bij te komen of iets leuks te gaan doen, het is eigenlijk wel een beetje zonde deze dag dan helemaal uit te besteden aan werken. Vandaar ook mijn overstap naar de groenteman waar ik een halve zaterdag kon werken en nog een middag doordeweeks.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

fresley

Berichten: 2291
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:15

Zelf ben ik begonnen met werken op mijn 15e. Dit omdat je als je jonger bent, nauwelijks wat verdient en toch best zwaar werk moest doen. En dat mocht ik van mijn ouders daarom ook niet.

Op mijn werk nemen ze ook pas jongeren aan vanaf hun 15e, dit omdat ze anders ook met teveel regeltjes zitten.

EDIT: Nu heb ik het over mijn baantje in de horeca. Over mijn werk in de paarden weet ik eigenlijk niks te vertellen kwa leeftijden en hoeveel je betaalt krijgt.
Laatst bijgewerkt door fresley op 22-12-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:16

Ik werkte op mijn 13de op zaterdag op de manege, van 8 tot 6. En ja, ik kreeg ervoor betaald en het was ook best zwaar als 13jarige! Maar he, ik vind het heerlijk! Wel meteen geleerd hoe hard werken het is in de paarden.

Sababber

Berichten: 2689
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:16

Ik ben op mijn 13e begonnen met oppassen. Vast lekker een centje bij verdienen. Op mijn 15e ben ik stalhulp geworden en op mijn 16e de horeca in gegaan tot mijn 18e toen de bloemenwinkel in. Ik vind 13 en oppassen niet echt een goede combi. Je bent nog een kind dat op een kind past.

Hier werken er veel in de kassen of nemen op naam van de ouders ee krantenwijkje

Je kunt niet altijd zes gooien, maar met bowlen gaat het wel makkelijker dan met dobbelen.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:20

Ik had ook al vroeg een folderbaantje, op mn 15e in de supermarkt op het vers, brood, vleeswaren enzo!!
Heel goed dat hij wil werken! *\o/*

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Vanaf welke leeftijd bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:20

Ik ben op mijn 12de begonnen met een krantenwijk (samen met mijn broer), toen ik 14 was ben ik in de tomaten gaan werken en toen ik 15 was bij de witlof. Daarna toen ik 17 was bij new york pizza en met m'n 19de bij de action.
Al mooi wat bijbaantjes gehad zo :).
Telkens weg gegaan omdat ik beter werk kon krijgen qua aantal uren of loon :D

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:26

Mijn vriendinnetjes hadden een krantenwijk en dat was echt afzien. Ik heb ze 1 keer geholpen maar nooit weer :')
Ik ben op mijn 16e verjaardag aangenomen bij een bouwmarkt. Daar zat ik achter de kassa, moest ik spiegelen en bemande ik de verfmengbalie. Ik werkte toen op zaterdag en dat was écht verschrikkelijk. Van 9 tot 6 werken is sowieso al echt niet mijn ding, maar zien dat je vrienden en vriendinnen gezellig naar het zwembad gaan en naar de bios, daar was ik zo jaloers op. Ik werk liever lekker doordeweeks tussen 9 en 5. Dat gaat natuurlijk niet echt als je op de middelbare school zit, maar nu ik weinig college heb op de uni bevalt het mij prima!
Ik ben daar na 2 jaar weggegaan en ik ben van de week eindelijk weer ergens aangenomen. Ik mag nu lekker servicebaliemiep zijn en mensen helpen met computerprobleempjes :P
Laatst bijgewerkt door YellowGray op 22-12-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:27

Vanaf 13 mag je geloof ik folderen. Vanaf 15 vakkenvullen en met 16 kassa.

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:29

Niet echt een vast bijbaantje maar hier in de omgeving was aardbeien plukken in de zomervakantie heel normaal voor 12/13 jarige. Dat heb ik ook verschillende jaren gedaan dat is eigenlijk het enige wat hier te doen was voor die leeftijd met de fiets.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers