Zadel voor pony's met erg korte rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:00

Zelf ben ik al op Massimo gekomen, maar wie heeft nog meer tips?

Ik zoek een 17 inch zadel met max kussens / lengte van 40 cm... wie o wie weet wat?

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:52

In welke prijsklasse?

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:54

Maakt me niet eens zoveel uit. Het gaat me om tips over type zodat ik eventueel 2e hands kan zoeken of weet waar ik voor moet sparen.
Zeg max 1500,- Euries?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:55

Ik ben heel eerlijk een beetje lui om overal te gaan zoeken voor de maten maar ik zelf heb een Bates Ponyzadel

Sorry dat ik niet zo veel energie erin steek maar ik heb ook niet zo veel verstand van zadels dus het kan zijn dat dit zadel het tegenovergestelde is, maar ik dacht, melden kan altijd!
Stel het is een zadel dat wel geschrikt zou kunnen zijn ben ik toch blij dat ik t gemeld heb :p

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:56

Het gaat echt om een 17 inch (anders past mijn kont er niet in :P ) en een die max 40 cm lang is (anders gaat het over de laatste rib heen).

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:58

Dan weet ik het echt niet helaas... Heel misschien een Wintec zadel? En over Anatomica heb ik ook goede dingen gehoord maar ik denk toch dat die het ook niet zijn.
In ieder geval nog heel veel succes met zoeken! En als ik echt nog een zadel tegenkom zal ik het melden!

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 00:02

Thanks!

jericho_S
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:06

Ik heb een cobra voor barokke paarden, deze heeft de kussens "ronder" zodat ze korter zijn maar het zitvlak niet verkleind. Ik heb een 17,5 inch voor een kleine barokke E pony. Maten weet ik niet want het zadel ligt op stal.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:29

Wintec is in verhouding erg lang dus dat gaat ts waarschijnlijk niet reden.. Zelfde geld voor een standaard anatomica gok ik. Zadels met frans kussen zijn er inderdaad van massimo, maar ook ninon schutte(maatwerk, hogere prijsklasse dan dat jij noemt) arno brandt(zelfde verhaal als Ninon) en msfc (op elke uitvoering verkrijgbaar met korter kussen) maar waarschijnlijk ga je het met alle genoemde merken niet redden met je budget. Hoe ziet je paard er verder uit qua conformatie..? Voor een koudbloed zijn er namelijk nog een hoop andere uitwijk mogelijkheden

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:35

Zowat elk (modern) IJslanderzadel is ontworpen voor een korte paardenrug en een volwassenen-kont :D
Prydi, Astund, Topreiter (zijn misschien wel wat langer..), HGH, Goertz, stübben, Karlslund,...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:38

Mijn moeder heeft laatst een nieuw zadel gekocht voor haar pony die ook een verschrikkelijk korte rug heeft. Het is eentje van MSFC, die kan je niet in de winkel kopen maar enkel via zadelmakers omdat de makers van deze zadels ook echt willen dat ze gepast worden en perfect bij het paard/ruiter passen.

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:42

Het hangt natuurlijk van je paard af.
Maar dit zijn de opties waar ik veel ervaring mee heb:
Van Thorowgood in T4 (499 euro) en T8 (695 euro) uitvoering heb je een compact veelzijdigheids model, wat bedoelt is voor korte ruggen.
Van Kent&Masters heb je in de S-serie, wat volledig leer is, ook een compact veelzijdigheid beschikbaar. Deze kosten 1250 euro.
Alle 3 in 17 inch verkrijgbaar.
Alle 3 hebben ze dezelfde boom en verwisselbare kopijzers.
Moest je interesse hebben in een van deze zadels, stuur me dan gerust een berichtje. De zadels zijn via mij verkrijgbaar.

Veel succes met de zoektocht!

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:49

Ijslanders hebben een andere rug dan ''gewone'' ponys. Dus dat is niet evident om die op een ander type paard te leggen.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:00

ElsJ schreef:
Ijslanders hebben een andere rug dan ''gewone'' ponys. Dus dat is niet evident om die op een ander type paard te leggen.


Euh, ja, élk paard heeft een andere rug...
Dit paard heeft een korte rug waar een massimo op zou kunnen passen... Dan lijkt een IJslanderzadel me ook wel gepast.
Als je paard geen echt hoge schoft heeft is een IJslanderzadel wel vaak een uitkomst.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:29

RavenIris schreef:
Zowat elk (modern) IJslanderzadel is ontworpen voor een korte paardenrug en een volwassenen-kont :D
Prydi, Astund, Topreiter (zijn misschien wel wat langer..), HGH, Goertz, stübben, Karlslund,...

... PS :)

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 14:47

OK bedankt weer flink eind verder in de gedachten.
Meer dan het genoemde bedrag heb ik helaas niet voor een zadel, zeker ook nog omdat ik ook nog men (lees tuig, menwagen etc :$ ). Vind 1500 Euro echt al mega mega :o
Maar ik wil wel iets goeds en vooral passends.

IJslanderzadel heb ik ook aan zitten denken.
Pony is verder prima gebouwd hoor *D , alleen hoogbenig type met normale schoft, schuine schouder, flink front (is 3/4 Arabier, 1/4 Forest maar qua bouw echt stevig, veel 'bot', niet zo'n ielig type) nog wat geknepen kontje :o Heeft boommaat 32/33.

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:35

Niet alleen de schoft moet je bekijken.
Het gaat ook over de vorm van de rug achter de schoft en meer naar achter op de rug.
Gangenpaarden hebben een andere vorm in de gehele rug.
Wij hebben o.a. ook Karlslund, dus ik ben ermee bekend.

Met dat bedrag zou je toch kunnen slagen in het vinden van een zadel. Dus dat komt vast goed!

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:35


HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 02:32

_/-\o_ Thorowgood T4 lijkt me nu ook een heel goed alternatief :)

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 20:26

Ik heb een goede 2e hands Massimo gevonden, ga het zaterdag passen *\o/*

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:24

HeroMy schreef:
_/-\o_ Thorowgood T4 lijkt me nu ook een heel goed alternatief :)


Die heb ik! *\o/* Zit lekker, makkelijk schoon te houden en nieuw voor een goede prijs. Mocht de Massimo niet passen dan is de T4 volgens mij een goed alternatief.

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:20

Massimo past en zit voor mij en de pony top. *\o/*

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:13

Ik heb een korte pony(een tinker zie profiel) en helaas was de massimo te lang want heb je met volwassen kont veel minder ruimte dus gauw al grotere maat.
dan heb je franse kussens maar verdelen de druk minder.

nu heb ik een prydi ijslanderzadel en wat een uitkomst.
een heerlijk klein zadeltje maar wel ruimte voor mijn kont en nog een pluspunt. de zadels zijn superlicht en de massimo was een erg robust groot zwaar zadel.

prydi heeft een vlakke zit en moet wennen ,aar mijn merrie loopt er vanaf dag 1 als een veertje onder.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:40

Ik heb voor mijn Tinker met korte rug een boomloos zadel: Barefoot Cheyenne maat 1.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Zadel voor pony's met erg korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:43

Je kunt ook nog kijken voor euroriding, mijn euroriding 17,5" is 42,5 cm, dus de 17 zou dan misschien moeten lukken?