keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 21:00

Mijn titel is een vrij duidelijk samenvatting van mijn post.

Van mijn Haflingermerrie heb ik een bewijs van inschrijving van het haflingerpaard veulenboek register.

Ze staat netjes op mijn naam, ben zelf lid van de kvth.

Ik zou heel graag met haar naar de keuring willen. Maar eigenlijk weet ik niet goed waarom :+ Ofja, in de zin van, wat maakt het precies voor verschil als ik met haar naar de keuring ga? Wordt ze dan 'echt' opgenomen in het stamboek met een x aantal punten? En wordt er (pas) vanaf het 3e levensjaar de (officiële) stokmaat bepaald? Want zat te kijken in de resultaten van keuringen van afgelopen jaar en toen viel me dat op.

Hoop dat er bokkers zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden, op de site kom ik er namelijk niet echt wijs uit.


Edit: net nog maar eens een e-mail bekeken die ik had ontvangen. Ik weet dus dat vanaf het 3e jaar ik bij de centrale keuring haar kan inschrijven voor opname in het stamboek. En is het dan zeker dat ze wordt opgenomen? Of wordt dat dan bepaald (met een x aantal punten?)


Alvast bedankt!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:40

Tja het verschil is dat ze dan in het hoofdstamboek komt. Dit is vooral als je wil fokken interessant.

Ze worden opgenomen vanaf 69 punten en het klopt inderdaad van op 3 jarige leeftijd de stokmaat bepaald wordt.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 21-12-13 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 21:43

Ik wil inderdaad ooit wel een veulen met haar gaan fokken. Dus voor die reden zou ik het inderdaad wel willen.

Maar veel paarden groeien toch nog na het 3e levensjaar? Kan die stokmaat nog aangepast worden als het paard op latere leeftijd toch groter blijkt te zijn?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:44

De stokmaat wordt niet aangepast ofzo verder. Mijn haflinger is opgenomen als 3 jarige met een stokmaat van 1m49 en is nu 1m54 maar dat maakt verder helemaal niet uit.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 21:47

Hmm, dan denk ik dat ik zelf liever een paar jaar wacht :+ Vind het dan zo 'stom' als er zo'n foutieve stokmaat in staat :P

zijn er trouwens ook verschillende rubrieken voor Ohz of mennen etc?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:49

Op de keuring heb je ook de rubriek bestgaand rijpaard of aangespannen :) .

Als je op 3 of 4 jarige leeftijd paard op laat nemen in het stamboek maak je kans om naar de elitekeuring door te mogen daarna niet meer.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 21:57

En wat is dat dan weer? :+ Is het trouwens maar 1 keer per jaar? Moet je trouwens verplicht aangespannen of ohz? Want ik wil haar pas vrij laat beleren. Bestgaand rijpaard of aangespannen, dat kan je in principe altijd nog doen?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:59

Je kunt je paard later altijd laten hermeten als je denkt dat ze gegroeid is. Ik vind het wel degelijk uitmaken als een paard 5 centimeter groter is dan op papier. Als je haar ooit wilt verkopen of zo. Ik heb mijn gelderse merrie ook laten overmeten. Ze was als 4 jarige opgenomen met 165 cm Als 7 jarige was ze weer op de keuring voor keur en heb ik haar laten meten. Nu staat er 170 cm op papier.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:00

Daar mogen alle paarden naartoe die worden opgenomen met 76 of meer punten. Dan krijg je een uitnodiging voor de elitekeuring waar alle paarden die een uitnodiging op de centrale keuring hebben gekregen (per provincie 1x per jaar) naartoe mogen. Als je paard daar 79 punten of meer haalt krijgt ze het predicaat elite.

Aangespannen of ohz hoef je niet aan mee te doen dit is nooit verplicht.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:01

pillow schreef:
Je kunt je paard later altijd laten hermeten als je denkt dat ze gegroeid is. Ik vind het wel degelijk uitmaken als een paard 5 centimeter groter is dan op papier. Als je haar ooit wilt verkopen of zo. Ik heb mijn gelderse merrie ook laten overmeten. Ze was als 4 jarige opgenomen met 165 cm Als 7 jarige was ze weer op de keuring voor keur en heb ik haar laten meten. Nu staat er 170 cm op papier.

Dat maakt voor een haflinger weinig uit het blijven D of E pony's

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 22:03

En hoe worden die punten bepaald? Moet ik me een beetje een dresuurwedstrijd achtig iets voorstellen wat dat betreft?

En mocht je ohz/aangespannen (ooit) doen, heb je enig idee of dit ook bitloos mogelijk is?

Bedankt trouwens voor al de antwoorden die je al gegeven hebt!

edit: Yvank, ondanks dat het qua maat pony/paard niets uitmaakt, kan het wel gewoon?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:06

DIt is het opnameformulier http://www.kvth.nl/downloads/opnameform ... ingers.pdf

Op dit moment mag dat niet bitloos aangezien in de regels staat dat er met een bit gereden moet worden.

UIteraard kan je je paard ook later op laten nemen maar persoonlijk zou ik het wel als 3/4 jarige doen.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 22:08

Ik bedoel eigenlijk of je later zou kunnen laten hermeten en aanpassen. Zoals Pillow zegt, al gaat dat dus over een ander stamboek.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:09

Zover ik weet niet. Want je paard wordt maar 1x opgenomen in het stamboek.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:44

Yvank_ schreef:
Zover ik weet niet. Want je paard wordt maar 1x opgenomen in het stamboek.

Hermeten kan altijd. Je kunt later ook nog voor graadverhoging oid gaan. En als je pony in de sport loopt moeten ze tot hun 8 ieder jaar gemeten worden. En Yank dan maakt het wel degelijk uit of het een D of een E is, ook voor een haflinger. En idd dat maakte voor mij niet uit, een paard is een paard.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Tinkers4ever
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-01-06

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:46

Bij de haflingers worden geen hermetingen gedaan en graadverhoging bestaat niet je kan predicaten halen en dat stelsel werkt anders dan bij kwnp oid.

Voor de sport meten is een heel ander verhaal en deze hoogtes worden gewoon als officieel geregistreerd. Een D of E maakt alleen maar uit als je bij de pony's start. Aangezien TS ouder dan 18 is zal het voor haar niet uitmaken.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:52

bij haflingers heb je toch ook ster en keur predikaten en daar moet toch ook voor naar de keuring?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:00

Keur kan niet maar ster wel maar dit is een andere ster dan jij bedoelt gok ik.

Dit zijn alle te behalen predicaten en bij geen enkele worden ze opnieuwd gemeten dus ik denk dat dat is wat tinkers4ever bedoelt

Elite 14
Merries en ruinen die op 3 of 4-jarige leeftijd tijdens de stamboekopname door middel van het 100
puntensysteem minimaal 76 punten gescoord hebben, komen in aanmerking voor een elitekeuring. Als ze daar 79 punten of meer scoren krijgen ze het predikaat ''Elite''

 Ster
Voor het predikaat “ster”-merrie zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
a. Exterieur: de merrie moet zijn opgenomen in het stamboek met minimaal 75 punten.
b. Vruchtbaarheid: minstens drie afstammelingen moeten in een van de registers van de K.V.T.H.
zijn ingeschreven.
Fokprestaties: minstens drie afstammelingen met een 1e
premie, behaald op een centrale keuring,
moeten worden getoond en gemiddeld 75 punten of hoger scoren op dat moment en
c. volgens het oordeel van de jury bijdragen aan het fokdoel.. De jury kan vorderen dat meer
afstammelingen worden voorgebracht. Gestorven producten die premiewaardig zijn geweest,
kunnen worden gerekend tot aanwezige afstammelingen.
d. De merrie moet de IBOP-proef ( tuig of onder het zadel) hebben afgelegd met als resultaat
tenminste een B – certificaat of een sportpredicaat hebben behaald.

 Preferent
Als een merrie of hengst het predikaat preferent wil verkrijgen voor de fokprestatie dient er aan de
volgende voorwaarden voldaan te worden.
De nakomelingen van de merrie of hengst kunnen punten behalen voor hun exterieur. Deze punten
kunnen ze behalen door het bezoek van een officiële keuring. Bij meer dan tien punten behaald door
de afstammelingen van een merrie, kan de merrie preferent worden.
Hengsten dienen meer dan 100 punten te behalen, alvorens ze preferent worden.
Ook buitenlandse scores b.v. 1e premie, elite, goedgekeurde dekhengst tellen mee, mits het stamboek
erkend is door de KVTH.
De punten worden gescoord volgens onderstaande richtlijnen:
• 1 punt: indien eerste premie behaald door nakomeling op C.K. of Nationale
• 2 punten: indien nakomeling geselecteerd voor elite keuring of derde ronde bij hengstenkeuring
• 3 punten: indien nakomeling elite is geworden of goedgekeurde zoon
Per afstammeling is maar één score mogelijk. Deze moet behaald zijn op volwassen leeftijd, vanaf 3
jaar.
Jeugdresultaten mogen niet meewegen.
Het predicaat kan dus administratief en postuum verkregen worden op keuringsresultaten van de
afstammelingen.

 Sport
Dit predicaat kan worden aangevraagd als aan één van onderstaande vereiste resultaten is voldaan.
- Dressuur onder het zadel: Klasse Z + 3 winstpunten
- Dressuur mennen alle aanspanningen: Klasse Z + 3 winstpunten
- Springen: Klasse B + 5 winstpunten bij paarden
- Klasse L + 5 winstpunten bij de pony‟s
- IBOP: AA alleen voor merries
- Eventing: Klasse M + 3 winstpunten
- Mennen samengesteld: Klasse 3 + 3 winstpunten
- Endurance en mendurance: Klasse 3 + 3 winstpunten
- Western: Level 2 met 3 winstpunten

• Prestatie
Prestatie is een predikaat welke een merrie of hengst kan verkrijgen als geregistreerde nakomelingen
in de sport zijn uitgebracht en daar een goede prestatie hebben laten zien.
Om voor het predikaat prestatie in aanmerking te komen zijn voor een merrie of hengst de
onderstaande voorwaarden van toepassing: 15
Tenminste 3 nakomelingen van de merrie moeten het sport predikaat behaald hebben.
Bij hengsten geldt dat 15 nakomelingen dit behaald moeten hebben.
Gestorven dieren kunnen hierin ook worden meegeteld.
Het predikaat kan administratief en postuum worden verkregen op sport resultaten van de
afstammelingen.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 23:11

En als ze eerst 76 halen, en bij elite hoger, worden ze dan met dat hogere nummer opgenomen?

Wat is dat met die premies trouwens?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:14

Ja dan staan de punten van de elitekeuring.

Je kan een 1e 2e of 3e premie krijgen als je naar een keuring gaat. 1e premie zijn de hoogsten.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:38

kijk dit soort informatie heb je wat aan. Maar bij het KWPN worden ze ook niet standaard opnieuw gemeten daar moet je wel om vragen, als je van mening bent dat ze veel groter is geworden, en ik denk dat ze dat bij de haf ook wel doen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 23:55

Ik zal ze nog eens e-mailen. Gewoon om het zeker te weten :+ Allen, met name Yvank, veel dank voor jullie antwoorden!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: keuring, waar is het voor, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:57

Oh het zal vast wel kunnen. Maar dan kan je je eerder afvragen wat het nut erachter is. Voor wedstrijden bij de pony's geld die stokmaat namelijk niet en moet die door knhs gemeten worden :)

Ik startte bij de paarden dus het was mij een zorg dat mijn haf van 1,54 als 1,49 op haar stamboekkaart staat :D

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 00:16

Nou :') eigenlijk hoop ik dat ze de 1.50 aantikt anders zou ik haar willen laten hermeten, mits ze groter is :') Omdat het anders zo klein klinkt :+ Belachelijk eigenlijk, ik weet het :P En ook een beetje omdat ik wil dat je juiste maat er op staat.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:14

Tinkers4ever schreef:
Voor de sport meten is een heel ander verhaal en deze hoogtes worden gewoon als officieel geregistreerd. Een D of E maakt alleen maar uit als je bij de pony's start. Aangezien TS ouder dan 18 is zal het voor haar niet uitmaken.


Aanvulling: in de mensport maakt het wel degelijk uit hoe groot je Haflinger is om bij de pony's of bij de paarden te kunnen starten. Dat hangt namelijk niet af of je als volwassene of als jeugd start.

In de mensport worden de haflingers ook tot en met hun 8e jaar gemeten.
D maat is pony starten en E maat is paard starten.

Voor ons als menner is het belangrijk dat de haflinger onder de 1.48m blijft om in de ponymaat te mogen starten.

@maartje Haflingers zijn laatbloeiers en die blijven echt nog een tijd uitgroeien. Dus als je wilt dat ze op maximale grootte is bij stamboekopname, dan zul je moeten wachten tot ze ongeveer 7 jaar oud is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 4 bezoekers