Veiligheidsbeugel veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
barlie

Berichten: 314
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Ridderkerk

Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 19:35

Graag wil ik weten welke veiligheidsbeugels erg betrouwbaar zijn?

De reden is dat als ik bijv. bij Divoza op de site kijkt verschillende veiligheidsbeugels ziet in verschillende prijsklasses.
En de goedkoopste is met een rubberen sluiting. Nu vraag ik me af als je van je paard valt dat het dan inderdaad los laat?

Ik zou graag jullie ervaring horen?

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:40

barlie schreef:
Graag wil ik weten welke veiligheidsbeugels erg betrouwbaar zijn?

De reden is dat als ik bijv. bij Divoza op de site kijkt verschillende veiligheidsbeugels ziet in verschillende prijsklasses.
En de goedkoopste is met een rubberen sluiting. Nu vraag ik me af als je van je paard valt dat het dan inderdaad los laat?

Ik zou graag jullie ervaring horen?


Veiligheids beugels zijn ervoor, dat je je voet weer uit de beugel kan krijgen, als hij er door zou schieten.
Maar als het goed is, zitten er ook voor het zelfde doel, al veiligheidshaken aan je zadel, waar de beugelriemen door lopen.

_Loekie

Berichten: 871
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:41

Op de manege waar ik rijd rijden ze ook met veiligheidsbeugels (met elastiek)
ik weet niet of het werkt want ik ben nog nooit met me voet in de beugel blijven hangen

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:45

ik maak er gebruik van, heb een paar kwik outs en die met die stiekjes. De kwik outs vind ik heel fijn (aan dressuurzadel) en gaan echt pas open als het nodig is. Die met de stiekjes (voor het springen) gaan afgelopen maanden af en toe ineens open, uitgerekt stiekje denk ik maar ben mogelijk toch opzoek naar ene vervangend paar ;)
blijf even meelezen dus :Y)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:53

Ik heb deze van Kwik Out:

Afbeelding

Ben er super tevreden over, klikken zich meteen open als je iets harder valt. In de 5 jaar dat ik ze gebruik, zijn mijn voeten er nog nooit in blijven hangen etc. Ze zijn wel iets duurder, maar ze zijn het dubbel en dwars waard :j

barlie

Berichten: 314
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 20:08

Snelle reactie, bedankt!

De veiligheidshaken aan je zadel vertrouw ik niet. Helaas vaker gezien.

Hou duur is ongeveer de beugels van Kwik Out?
En hopelijk voor niemand nodig geweest! Maar heeft iemand echt ervaring met een val van een paard en dat een veiligheidsbeugel open schiet? En welke merk was dat?

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:11

Ik weet van de manege die de gene met stieken hebben, dat ze om de haverklap kapot/los gaan.. enkel als je er met je voet tegen aan komt springt die al los..

Ik heb zelf behalve 1x rijden met z'n beugel geen evaring mee, ik heb zelf gesloten beugels.. (ben hier is 10jaar ook nog nooit in blijven hangen trouwens)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:12

Ja, bij mij zijn ze ook meerdere keren open geschiet. Eigenlijk schieten ze meteen open als je een beetje 'harder valt. De prijs ligt rond de 100 euro, maar bij Agradi zijn ze er nu voor 80 :j

anneeex
Berichten: 527
Geregistreerd: 27-09-13

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:21

die met die stiek schiet wel los

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:23

barlie schreef:
Snelle reactie, bedankt!

De veiligheidshaken aan je zadel vertrouw ik niet. Helaas vaker gezien.

Hou duur is ongeveer de beugels van Kwik Out?
En hopelijk voor niemand nodig geweest! Maar heeft iemand echt ervaring met een val van een paard en dat een veiligheidsbeugel open schiet? En welke merk was dat?


Die moet je ook goed onderhouden. Dus smeren, zodat ze makkelijk open gaan.
Maar als je goede (rij)laarzen draagt met gladde zool en passende beugels, dan kan je voet er eigenlijk niet doorheen schieten.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:27

ik heb die met elastiek en die met rubbere flexibele zone.

die met elastiek zijn heel fijn.
springen los als het nodig is maar anders niet.
om het jaar moet je de rubbers vervangen, dan is het rubber slecht.

omdat ik kniepijn had heb ik kieffer veiligheisbeugels met rubbere
stukje gekocht.
ideaal! ik gebruik ze elke dag.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:28


verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:30

Ik rijd veel met die elastiek... is handig, maar een vriendin was aan het rijden, rekkertje sprong op een of andere manier kapot..... bij mij gaat dat goed <<)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:31

Ik heb aan al mijn zadels(6 stuks, heb je met te veel ponys) beugels met die elastiekjes hangen en ben er dik tevreden mee.
Na loop van tijd word het elastiek wel gaar dus heb altijd reserve in de kast liggen.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:32

Shayla schreef:
Ik ben zelf ook aan het rond kijken maar deze leken mij wel ideaal :

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... style.html

€ 85,- en geen elastiekjes of regelmatig olieen nodig, gewoon simpel en open beugel :D


Die zijn heel fijn! Ik heb ze ook. Het is in het begin ff wennen, schuiven of hakken optrekken wordt gelijk afgestraft want dan ben je ze kwijt (al is terugvinden wel makkelijker!).

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:38

Hier ez-rides met korf, maar ik hoef niet op knhs regels te letten qua optoming. De genoemde beugels vindt ik veel te smal en daardoor wiebelig aan je voeten.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:45

Wij hebben op stal met elastieken en de kwik out beugels. De elastieken ben ik helaas regelmatig kwijt en dan moet je eigenlijk wel een aantal op reserve hebben liggen. De kwik out zijn in dat opzicht veel beter, maar zover ik weet kan je het 'grip' niet vervangen en als je die kwijt bent, is het ook niet handig.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:47

Mijn kind heeft jarenlang met die met elastiek gereden en die gingen op het juiste moment los.
Nadeel was dat de elastieken vaak al gaar waren van het te lang in de winkel/zon liggen.
Maar de haarelastieken van het Kruidvat waren een prima vervanging!

barlie

Berichten: 314
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 21:21

Nu lijk me wel iets waarbij de beugel wat half open is. Wat shanay aangaf bij Divoza.
Maar wat ik me nog steeds af vraagt, als je van je paard valt, heb ik het idee als je naar de binnenkant glijd ) de vaste vorm' dat je dan nog kan blijven hangen!

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:29

Veiligheids beugels zijn over het algemeen een stuk veiliger dan gewone beugels

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:35

eclair98 schreef:
Wij hebben op stal met elastieken en de kwik out beugels. De elastieken ben ik helaas regelmatig kwijt en dan moet je eigenlijk wel een aantal op reserve hebben liggen. De kwik out zijn in dat opzicht veel beter, maar zover ik weet kan je het 'grip' niet vervangen en als je die kwijt bent, is het ook niet handig.



Ik heb de kwik out beugels maar de 'grip' kan je gewoon vervangen.

TailsLover1

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:39

ik heb van die stijgbeugels die zegmaar van je beugelriem los gaan als je valt (zie deze tegenwoordig niet meer in n winkel liggen) deze vind ik erg veilig

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:43

barlie schreef:
Nu lijk me wel iets waarbij de beugel wat half open is. Wat shanay aangaf bij Divoza.
Maar wat ik me nog steeds af vraagt, als je van je paard valt, heb ik het idee als je naar de binnenkant glijd ) de vaste vorm' dat je dan nog kan blijven hangen!

Daarom moet de open kant ook aan de binnenkant.

Veiligheidsbeugels zijn geen veiligheidsbeugels omdat je voet dan weer makkelijker terug zou kunnen bij doorschieten. Veiligheidsbeugels zijn veiligheidsbeugels omdat ze op de één of andere manier meer ruimte hebben zodat je voet er makkelijker uit kan als je valt.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:50

Ik heb veiligheidsbeugels van harry horse met elastiek. Tijdens het rijden zijn ze nooit los geschoten. Ook niet met springen ofzo.
Maar ik ben nog nooit gevallen dus geen idee of ze wel los schieten als ik val en er in blijf hangen. Maar ga er wel vanuit.. daarvoor heb ik ze immers.
Heb ze nu 1.5jaar en heb de elastiekjes nog niet hoeven vervangen...

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:58

Op mijn werk hebben ze deze aan de barefootzadels hangen. Merk wel dat als elastiekje eraf is ik ook een nieuwe moet regelen omdat de kids anders steeds hun beugel kwijt zijn, dat hangt dan toch scheef ofzo.

als elastieken gebruiken zij nu postelastieken en die doen het prima als je ze twee keer erom doet. Sterker nog ze laten eerder los bij teveel druk op de zijkant.