Een jaar om nooit te vergeten!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 19:43

Na verschillende jaarverslagen te hebben gelezen dacht ik “hé waarom doe ik ook niet zoiets”.
Het is niet echt iets wat ik normaal zou doen, maar dit was wel een bijzonder jaar.

Ik heb namelijk een jaar lang bij NHB Deurne gestudeerd.
Inmiddels ben ik gestopt, persoonlijke redenen het was toch niet iets waarin ik me goed bij ging voelen.

Dit jaarverslag begint vorig jaar september, na een super gezellige intro week begon school. Aangezien mijn moeder echt geen paard wil aanschaffen, heb ik voor een schoolpaard gekozen.
Dit bleek Braveheart te zijn, een 6 jarige ruin van Argentinus x Concorde.

Afbeelding

Deurne bleek al snel anders als verwacht, maar had het er erg naar mijn zin. Op kamers wonen en met allemaal mensen om me heen met dezelfde passie. Ook de competitieve instelling beviel me erg!

Braveheart was een erg leuk paard en ik had er een goede klik mee. In het begin was het erg wennen aan de manier van lesgeven en rijden op school. En vooral het vroege opstaan :( ik ben niet echt een ochtendmens :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In een paar maanden merkte ik gewoon dat het rijden zo snel vooruit ging. Ik ben nooit echt van de dressuur geweest maar het werd zowaar leuk! Zeker omdat we ons rijden theoretisch leerden onderbouwen. Tijdens de rijlessen werd gevraagd, hoe je een hulp geeft. Waarom doe je nu je binnenhand naar voren. Hoe bereid je je paard voor op een tempowisseling. Ik vond het heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding


Ook super leerzaam waren de evenementen. In oktober was bijv. Indoor Deurne. Met de hengstencompetitie, dressuur en springwedstrijden. Leuk om zo’n evenement ook eens achter de schermen mee te maken!

Na de kerstvakantie gingen we weer terug aan het werk, het weer werd beter en we gingen vaker buiten trainen. Conditie training op de renbaan, en ook een keer crossen! Nu bleek Braveheart een grote schijtebroek te zijn bij het crossen. Dus helaas niet veel mee gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

In maart begonnen we met stage. Ik weet niet meer precies waarom maar ik had gekozen om op school te blijven voor stage. De eerste 5 weken hebben ik en nog een stagiaire bij de EPTM (jonge merrie test) gelopen. Niet echt de stage die wij voor ogen hadden. Hard werken en veel uren maken, maar het was onwijs gaaf om te zien hoe snel de merrie’s vooruit gingen. Ze kwamen bijna groen binnen en liepen aan het eind netjes hun rondje/parcourtje.
Voor stage had ik ook een paard gevonden, deze kon ik van de fokker lenen om te trainen.
Een 6 jarige merrie, Boromolga een springgefokte merrie van Romo x Namelus R

Afbeelding

Voor mij een totaal nieuwe ervaring, want deze merrie had een behoorlijke persoonlijkheid onder het zadel. En dressuurmatig nog heel groen. Dus we zijn langzaam op gaan bouwen, in het begin heel veel gelongeerd. Door intensieve begeleiding werd het best een fijn paard om te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

De paarden kregen ook wel eens hun rust, lekker in het avondzonnetje nog op de wei:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk haalde ik aan het einde van het jaar een 6.5 voor dressuur (super blij mee) en een 7 voor het springen. Het was echt een bijzonder jaar, en ik heb nog nooit zoveel geleerd. Ook heb ik me er over verbaasd wat ik mezelf verkeerd had aangeleerd, of wat er op maneges allemaal voor onzin wordt uitgekraamd.

Zoals ik jullie eerder vertelde ben ik nu gestopt met school en ben ik een jaartje aan het werk. Na er lang over na te hebben gedacht bleek dit niet de opleiding voor mij. Ik ben ervan overtuigd dat mensen heel wat kunnen leren op het NHB. En dat het niet een pretopleiding is, zoals velen van jullie het noemen. Als je hier niet op school heb gezeten kan je er niet over oordelen denk ik.
Het was een super gezellig en leerzaam jaar, waar ik onwijs van het genoten. En nu opzoek naar een nieuwe opleiding :)

Bedankt voor het lezen! *\o/*

WhiteLogness

Berichten: 818
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:48

Wat een knapperd!

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 20:58

Dankjewel :) ik mis ze nu ook wel behoorlijk!

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:02

Wauw wat een mooi paard!!!!!!!!

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:32

Mooi overzicht, mooie paarden :))

Anoniem

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:13

Het was inderdaad een supergezellig jaar :D Leuk overzichtje! :j

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:16

Wauw ben gek van dat eerste paard! die bloedlijnen!

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Een jaar om nooit te vergeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:04

Aah dankje :) was ook echt een fantastisch paard!