Problemen met gedrag pony

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elinee99

Berichten: 68
Geregistreerd: 28-07-12
Woonplaats: noord-holland

Problemen met gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 12:56

hallo,
ik heb een pony van 4 jaar en is best eigenwijs hij zit nu echt wel in de pubertijd en dan merk je ook wel.
ik heb 2 probleempjes:
1. hij hapt/bijt in alles wat los en vast zit.
2. tijdens opjagen of longeren reageerd hij niet op de zweep, maar als ik tijdens het rijden een zweep gebruikt (ik sla hem niet, hou daar niet zo van.) dan lijkt hij er wel bang voor!
wat moet ik doen, kan iemand helpen?
groetjes
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-12-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel duidelijker gemaakt

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: 2 dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:36

Punt 1: dat noem je opvoeding. Ergens in bijten=een tikje op de neus en nee zeggen. Vaak hoef je na een paar keer alleen nog maar nee te zeggen.
Punt 2: Waarom wil je je pony opjagen?

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:00

1. Laten merken dat het niet de bedoeling is
2. Opjagen...?

xAaltsje

Berichten: 49
Geregistreerd: 18-02-13

Re: Problemen met gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:49

Als je geen zweep nodig hebt bij het rijden, zou ik deze ook niet gebruiken..
Kent je pony de stemcommando's stap, draf & galop? Dan kun je daarmee longeren, en een zweep gebruiken voor ondersteuning van het commando, dus niet om te slaan.

Elinee99

Berichten: 68
Geregistreerd: 28-07-12
Woonplaats: noord-holland

Re: Problemen met gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 23:51

Ik bedoel me opjagen losgooien

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:56

Probleem 1 los je op door consequent te zijn. Hoe je dat doet moet je zelf weten. Het is maar net waar je paard op reageert. Je begint met stem dus NEE! of wat voor woord je er voor wil gaan gebruiken. En daarin dus consequent zijn.

Probleem 2 waarom denk je dat het paard bang is van de zweep als je er op zit? Hoe uit het paard dat? En waar voor gebruik je de zweep wat wil je er mee bereiken? En wat doe je er mee?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Problemen met gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:58

Tja opvoeding. Consequent zijn en het bijten duidelijk verbieden. En losgooien is dus bij jou er met een zweep achteraan? Dat is dus opjagen imo.

En kent het paard stemcommando's? Dan zou je ook zo kunnen longeren.

Elinee99

Berichten: 68
Geregistreerd: 28-07-12
Woonplaats: noord-holland

Re: Problemen met gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 09:49

Bij het bijten ben ik wel eens heel boos geworden, hij beet laats ook in mijn hoofd toen ik zijn hoeven ging uitkrabben. Hij weet dat hij fout is want trekt meteeen zijn hoofd weg. Ik weet dus echt niet wat ik ertegen moet doen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: Problemen met gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:59

Dan ben je dus niet boos genoeg geworden TS. Anders had hij het wel uit zijn hoofd gelaten. Beter 1 flinke correctie, dan 100 kleintjes en nog steeds geen resultaat.

Losgooien doe je dus niet met een zweep. Losgooien doe je door je paard los te gooien. :) Longeren is het ook niet, want dan gebruik je een lijn. Dus je bent je paard aan het opjagen. Waarom?