Extreem veel stof in huis..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 10:02

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met hetzelfde probleem, en of iemand goede tips heeft..
Ik woon nu bijna 2 jaar met vriendlief en de hond in ons huisje. Maar het is ongelofelijk stoffig.. Na een week kun je alweer tekenen in het stof, zo erg! Ik vraag me echt af waar dit vandaan komt. Mijn vriend denkt dat het door de hond komt. Maar ik heb in de huishouding gewerkt, ook bij mensen met hond, en nergens zo veel stof.. We wonen op het platteland, rondon akkers en boeren met tractoren, maar dan zou je toch alleen op droge dagen dat er gewerkt wordt stof verwachten.
Wie herkent dit? Mijn vriend wil de hond het liefst buiten een hok maken.. maar ik hoop zelf een andere oplossing te vinden. We hebben al een robotzuiger die dagelijks zuigt. Zou een luchtfilter verschil maken?
Dagelijks stof af doen is bijna niet te doen. Maar al die stof is gewoon lastig en vies. Als we een wijnglas uit het rek halen kunnen we het eerst gaan afwassen :=

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:07

Toch honden in combinatie met onverhard terrein (akkers, onverharde wegen). Hier precies hetzelfde. In de delen van het huis waar de honden niet komen ligt veel minder stof. Sinds onze eigen oprit bestraat is, is het hier een stuk minder. Ik heb geen oplossing voor je, behalve ermee leren leven.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:08

Wat een onzin dat het van de hond komt, ik heb al 6 jaar een hond en stof misschien 1x per maand af en dan is het nog niet stoffig. Doe wel iedere dag zuigen, maar dat is meer voor het zand dat hij mee neemt onder zijn poten en 2x per week dweilen.

Waar het stof bij jullie wel vandaan komt, geen idee...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:09

Na een week weer kunnen tekenen in het stof vind ik nieteens zo heel schokkend. Dat heb ik zelf ook helaas.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:10

Mijn hond kent het commando schudden, dat moet hij als hij in de regen van buiten naar binnen wil. Misschien ook wat voor die van jou? :D

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:12

Hier komt dat door de combi oude boederij, hond en houtvuur...

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:14

Extra stof heb ik door de honden niet, wel meer zand en haren.
Maar stof na een week vind ik niet schokkend, dat heb ik wel eerder dan na een week.
Hier ook weinig verharding en allemaal akkers in de buurt en blijkbaar stoft het dan in de winter ook.
Al doet een houtkachel ook geen goed, dat is bij ons de ergste veroorzaker ;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:14

Hier ook altijd stoffige boel :D En geen hondje...wel 3 poezen. Ik woon hier nu 15 jaar en heb het eigenlijk nooit anders geweten...ik denk dat het komt omdat het hier zo'n oud huisje is. Overal minuscule kiertjes en spleetjes en het stof kan zo binnendwarrelen.. :Y)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:28

Woon je in een oud of nieuw huis?
Een oud huis kan ook zélf veel stof veroorzaken.
Toen wij jaren geleden onze oude boerderij betrokken, had ik hetzelfde probleem: heel veel hout (o.a. de vloeren en plafonds) - als je over de verdieping liep zag je beneden het stof naar beneden dwarrelen.
Het grootste deel van het huis is binnen nu gerenoveerd en het stof probleem is opgelost. Op één plek na: de kleedkamer naast de badkamer moet nog onder handen genomen worden én die plek is binnen een week weer stoffig.
Dat een hond stof veroorzaakt lijkt me sterk: natuurlijk haren en hondenvoeten kunnen ook heel wat zand en rommel mee naar binnen sjouwen. Katten ook trouwens. Maar stof, dat heb ik nooit zo meegemaakt. Je zou je hond dan 't beste maar eens dagelijks goed borstelen!
En tenslotte: luchtvervuiling.. die is erger dan je denkt! Kijk maar 's hoe stoffig en vlekkerig je ramen kunnen worden na een tijdje regen.. dan zie je maar al te goed wat er ronddwarrelt in onze atmosfeer..

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 10:34

Kun je je hond echt leren schudden? Dat ga ik ook proberen :D

Maar dat klinkt allemaal wel logisch ja.. we zijn hier nog aan t verbouwen. Er ligt veel zand in de tuin en achter het huis waar de hond veel doorheen loopt, en wij zelf ook. Maar met die zand nemen we natuurlijk ook veel stof mee. Ik hoop dat het inderdaad een stuk minder wordt zodra alle tuinpaadjes zijn aangelegd en het terras betegeld is!
En inderdaad, bij mijn ouders ligt er ook wel wat stof na een week.. Maar bij ons is het na een dag al goed te zien op donkere oppervlakken en als je met een doekje over de meubels veegt..

Het huis id inderdaad al oud, van de 19e eeuw, dus ruim een eeuw oud, maar wel een paar jaar geleden helemaal gerenoveerd.

Ik las ook ergens dat een harde vloer met vloeverwarming voor veel stof zorgt, en laten wij dat nu net hebben >;)

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:40

Stof komt vooral voor in droge ruimtes. Is je luchtvochtigheid toevallig onder de 45%? Kan je meten met zo'n simpel weerstation. Anders kan een luchtbevochtiger wonderen doen :)

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:42

Ik woon in een appartement op 3 hoog en word ook gek van t stof. Kan soms halve dag later al niet meer zien dat ik gepoetst en gestofzuigd heb. Heb daar vooral last van op mijn slaapkamer die juist net helemaal gerenoveerd is.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 10:48

De luchtvochtigheid zal ik eens meten :j
Maar we drogen de was nu wel binnen, dus ik kan me niet voorstellen dat het echt te droog is.

Apart dat jouw gerenoveerde kamer juist meer last van stof heeft.. misschien zijn het gewoon de nieuwe materialen die nog erg stoffig zijn of veel stof aantrekken.. Geen idee hoe dat kan.
Bij ons is het in de woonkamer wel veel stoffiger dan de slaapkamers enzo, terwijl ze allemaal gerenoveerd zijn.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:53

als je net je huis het verbouwt dan duurt dat echt ruim een jaar voordat je huis weer minder stofig is een keer per week afstoffen is gewoon te weinig je zult om er van af te komen echt twee keer moeten doen en dan ook nog met een vochtige doek.

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:03

Yep herkenbaar. Hier ook wonen op het platteland en 2 honden en absoluut stoffiger dan mijn huisje in een woonwijk (met 1 hond). En ik geloof niet dat het aan de honden ligt.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 13:20

Dan zal het inderdaad vooral door het stof komen dat naar binnen gedragen wordt. Ik las ook ergens dat de vloerverwarming het stof van de vloer de lucht in 'blaast', dus dat zal bij ons ook zeker meespelen. Toch maar wat vaker blijven stoffen en met een dweil door de kamer.

Toevallig ook nog mensen hier die ervaring hebben met een luchtreiniger als deze? :
http://www.kieskeurig.nl/luchtreiniger/ ... 90#prijzen

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:27

Helaas erg herkenbaar. Alleen kun je bij ons na een paar dagen alweer tekenen. Ik woon midden in het centrum van een stad, alles is verhard maar het is wel een erg oud huis... Qua schoonmaken word ik er een beetje moedeloos van. :D

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:29

hier ook helaas..
en we hadden nooit geen huisdieren sinds kort een kat maar daarvoor was het al stoffig.
hier is alles van hout dus zou het daar mee te maken hebben?

fresley

Berichten: 2291
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:29

Woon je in een oud of nieuw huis? En hebben jullie misschien een houtkachel?
Dat kan al veel schelen...

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:29

Stinkmodder schreef:
Helaas erg herkenbaar. Alleen kun je bij ons na een paar dagen alweer tekenen. Ik woon midden in het centrum van een stad, alles is verhard maar het is wel een erg oud huis... Qua schoonmaken word ik er een beetje moedeloos van. :D

hier ook een oud huis we huren een gedeelte van iemand en alles hier is van hout

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:49

x_Anne_x schreef:
Ik woon in een appartement op 3 hoog en word ook gek van t stof. Kan soms halve dag later al niet meer zien dat ik gepoetst en gestofzuigd heb. Heb daar vooral last van op mijn slaapkamer die juist net helemaal gerenoveerd is.


Een slaapkamer is ook stoffiger dan een ander slaapkamer. En dan, ligt er vloerbedekking of heb je zeil of parket in de slaapkamer? En hoe oud is je stofzuiger? Hoe recent is bij jouw de filter vervangen?

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:25

Laminaat. Stofzuiger weet ik niet. Denk wel jaar of tien (is van huisgenoot) en filter pas nog vervangen.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Extreem veel stof in huis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:28

Ik denk dat het door het huis zelf komt.
In het vorige huisje kon ik 2 a 3 keer per week gaan stoffen.
Nu eens per week / 2 week