Het jaar van Eelco en Golden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:59

Nu ik zoveel leuke en mooie topics voorbij zie komen van Een jaar lang in The Picture heb ik maar besloten dat ik niet achter kan blijven met ons jaaroverzichtje. Een jaar met leuke dingen, maar helaas ook met minder leuke gebeurtenissen.

Eelco en Golden ken ik inmiddels 11 jaar, vroeger heb ik er zelf nog op gereden en ben ze toen ook gaan verzorgen. Nadat de eigenaar verhuisd is ben ik er elke dag te vinden en voelt het inmiddels als eigen ;) Ik doe er alles mee en regel er ook alles voor en zou ze niet meer kunnen/willen missen. Maar op die manier maak je ook de minder leuke kanten mee, ook als ouderdom met gebreken komt, zoals bij Eelco.

Ik maak nog wekelijks 15 kinderen blij met ritjes op Golden en probeer ze wat bij te brengen op het gebied van paarden. Niet alleen het rijden, maar ook de verzorging hoort erbij.

Eelco is inmiddels al 23 en Golden 22.

Januari
Er was sneeuw gevallen en ik besloot Eelco net als voorgaande jaren voor de slee te zetten. Ik had net een nieuw tuig voor hem gekocht, dus dat kon mooi uitgeprobeerd worden :) Met veel plezier hebben we onze rondjes door de sneeuw gemaakt. Eelco weer even braaf zoals altijd.
Afbeelding



Golden deed inmiddels af en toe een ontsnapingspoging. Lekker een paar rondjes crossen op het pad naast de wei door de sneeuw vindt hij geweldig.
Afbeelding

En natuurlijk bleef er ook tijd over om samen te klieren ;)
Afbeelding

Of een ritje met Golden te maken door de sneeuw.
Afbeelding

Ik maakte deze maand ook dit filmpje van de pony's (verzamelde beelden van het jaar ervoor)


Februari

In februari gebeurden er niet echt noemenswaardige dingen. Er werd druk gegeten...
Afbeelding

.. en waren we het koude weer meer dan zat:
Afbeelding

De paarden hielden zichzelf wel lekker bezig:


Maart

De eerste zonnestralen braken weer door. We maakten daar dankbaar gebruik!
Afbeelding

Golden functioneerde als reuze knuffelbeer:


Afbeelding

April
Eelco was aan het kwakkelen. Hij was steeds aan de diarree -O- We dachten dat het kwam doordat hij weer op een andere wei was gezet en moest wennen aan het verse gras. Hij heeft wel dan wel vaker zo'n periode. Verder was hij wel fit en vrolijk en ging nog graag een rondje mee rijden. Daar Eelco eerst altijd de pony was die het meest gebruikt werd voor de ritjes, was nu Golden de pineut. Eelco deed voor de zekerheid wat rustiger aan, maar omdat hij nog steeds graag mee wilde en nog altijd voorop wilde lopen, werd er een oplossing gevonden :)
Afbeelding

De kinderen waren nog steeds gek op Eelco en Eelco op hen ;) Hij werd nog steeds regelmatig platgeknuffeld.
Afbeelding


Mei
Het begon op te vallen dat Eelco zijn eten niet meer zo makkelijk weg kreeg. Hij maakte proppen van het gras en van zijn hooi en liet het dan weer uit zijn mond vallen. We besloten daarom om de tandarts te laten komen. Eelco liet zonder zich te sederen met gemak zijn tanden veilen, totdat de tandarts achter in zijn mond kwam. Hij gaf pijn aan (steigeren, wat hij anders nooit doet). De oorzaak werd al snel gevonden: 2 losse kiezen -O- Geen wonder dat hij zijn eten niet makkelijk weg kon krijgen. Om toch nog makkelijk achter in zijn mond te kunnen werken kreeg hij een roesje, die nogal heftig uitpakte bij hem. Het scheelde niet veel, of hij was om gevallen := . Golden vond het maar raar...
Afbeelding

Er werd geadviseerd de kiezen niet te laten trekken. Dit zou een heftige ingreep zijn, waarbij de kans groot was op complicaties. Het zou beter zijn als Eelco zijn kiezen op de natuurlijke weg zou verliezen.

We hebben de rest van de maand mei rustig aan gedaan. Eelco mocht lekker luieren.
http://i41.tinypic.com/w7fss1.jpg

Juni

In juni ging het wel wat beter. Wel had Eelco nog last van slappe mest. Stiekem had ik gehoopt dat het probleem opgelost zou zijn als het gebit behandeld was, maar dat was niet het geval.
Eelco was echter nog steeds lekker actief en we namen hem nog wekelijks mee voor een ritje, waar hij ook van genoot.
http://i39.tinypic.com/2qk19wi.jpg

En eindelijk konden we ons nieuwe karretje uitproberen. Ik had hem al een half jaar staan, maar het was er steeds niet van gekomen om hem uit te proberen. Er moest namelijk nog het één en ander aan veranderd worden. Eelco had inmiddels bijna een jaar niet meer voor de wagen gestaan, maar hij deed het net zo braaf als voorheen :) en vond het zelf ook erg leuk dat hij weer voor de wagen mee mocht!
http://i43.tinypic.com/2mynp5z.jpg

http://youtu.be/dqQwJLN3Sm8

Juli
De dunne mest bleef aanhouden... de dierenarts adviseerde om een zandkuurtje te geven om het eventuele zand uit zijn darmen te halen. Dit zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn. Inmiddels was ik zelf ook een beetje de sjaak, omdat ze bij de huisarts iets te heftig een ingreep aan mijn voet hadden verricht. Ik moest zelf rustig aan doen, dus de paarden ook. Al ging ik er nog wel 2x per dag hinkelend heen om Eelco zijn zandkuurtje te geven.
Gelukkig had ik hele lieve grooms die de pony's een wasbeurt gaven :+
http://i42.tinypic.com/8wihjr.jpg

Augustus
Begin augustus ging nog aardig met Eelco. Hij ging nog een keer mee met een strandritje en was bijna niet te houden ;) Van het strand kan hij zo genieten en het is dan totaal niet te merken dat hij al 23 is.
http://i41.tinypic.com/5ba0wp.jpg

Alleen eind augustus ging het helaas weer minder. Uit mestonderzoek bleek dat hij veel wormeneitjes had. Hij werd daar voor behandeld.

September
In plaats van dat de slappe mest minder werd, werd het alleen maar erger. Hij had dagen dat hij zo erg aan de diarree was dat het water eruit spoot ;( Alles zat er dan onder, zijn staart en achterhand. Zijn staart en benen wassen waren een dagelijkse bezigheid geworden.
http://i42.tinypic.com/29nb9js.jpg[

Dit kon zo niet langer... er werd bloedonderzoek gedaan.
Diagnose: een chronische darmontsteking -O- -O- en daardoor ook een eiwittentekort waardoor zijn spieren aan het verzuren waren.
Eelco kreeg een prednisolonkuur. Deze sloeg helaas niet aan. De mest bleef slap. Zijn darmen waren zodanig beschadigd dat er verder niets aan te doen is. De dierenarts zei dat hij er voor de rest geen pijn aan heeft, maar dat we op moeten letten voor gaskoliek (omdat er kleine gaatjes in de darmen zitten waardoor gas ontsnapt --> gasbuik). Zolang hij vrolijk blijft en een goede eetlust heeft, hoeven we (nog) niet te denken aan euthanasie. Toch spookt het steeds in je achterhoofd: hoe lang ga je door?
Maar als ik dan weer bij de wei kom en zie Eelco zijn twinkelende oogjes en ik hoor zijn vrolijke gehinnik en als ik zie hoe hij woest enthousiast in een voeremmer duikt, dan maakt me dat weer vrolijk en geeft me hoop.

Oktober
Met Eelco gaat het afgezien van de diarree aardig goed. Hij wordt niet meer bereden (tot grote teleurstelling van zijn fans) en Golden loopt nu alle ritjes. Eelco gaat nog wel af en toe een half uurtje mee stappen met Golden als we een buitenritje maken. Hij loopt dan los achter ons aan en probeert stiekem Golden in te halen. Want tsja... voorheen mocht Eelco immers altijd voorop lopen!
http://i43.tinypic.com/wqrc5g.jpg

November
Eelco heeft voor het eerst een deken gekregen. Omdat hij nog steeds het hooi niet goed weg kan krijgen en ik niet wil dat hij verder invalt, heb ik hem een deken gegeven in de hoop dat hij geen energie verliest met het zichzelf warm houden. Daarnaast krijgt hij slobber bijgevoerd wat hij heerlijk vindt. We proberen een supplement uit om te kijken of dat de diarree kan laten stoppen. Maar helaas... het heeft weinig tot geen effect.

Golden loopt inmiddels braaf zijn rondje en wordt omgetoverd tot cowboypony :+
http://i43.tinypic.com/155miqp.jpg

Tenminste ... braaf? Niet altijd... Hij haalt af en toe het bloed van onder mijn nagels met zijn acties :x Zo haalde hij het in november in zijn hoofd om los te breken en als een idioot achter een hardloper aan te racen en die de stuipen op het lijf te jagen door hem in te halen (en ongeveer 50 meter verderop triomfantelijk achterom te kijken of ik het ook gezien heb)...

December
Wat gaat december ons verder nog brengen? Eelco staat lekker in de wei en gaat af en toe nog een rondje mee stappen op buitenrit (zonder iemand erop). We gaan hem seniores priores bijvoeren, zodat hij toch de voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft. Ook heb ik een nieuw supplement besteld om te kijken of die zijn darmen wat kan ondersteunen. Gelukkig is hij nog steeds vrolijk en fit. En Golden? Die wordt wel 50 als hij zo blijft doen zoals hij nu doet ;)

We hopen dat het nieuwe jaar ons iets meer geluk gaat brengen!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 19-12-13 02:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's en filmpje in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:03

Leuk overzicht, ze zien er goed uit!
Hopelijk blijft het goed gaan met Eelco :)

Nietactief1
Berichten: 819
Geregistreerd: 21-12-07

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:44

Heb wel even moeten lachen om Golden en de hardloper haha. Erg herkenbaar! Ik hoop dat Eelco weer helemaal de oude word en je nog lang van hem en Golden mag genieten!

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:38

Mooi overzicht zeg! Hopelijk word Eelco snel weer helemaal beter! :j

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:39

Wat een heerlijke ponys!!

H_M_UP

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:11

Wat een leuk stel zo samen! :D Mooi overzicht :j

Gientje12
Berichten: 819
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:40

leuk overzicht! hopen dat het beter gaat met Eelco!

ammixxx
Berichten: 103
Geregistreerd: 08-06-13
Woonplaats: spankeren

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:44

Leuk beestje veel plezier nog met elkaar!

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:50

Leuk overzicht. Hopelijk knalt eelco een beetje o p van de seniores priores

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:31

Wat een lieverd zeg! <3

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:34

ahhh wat een ontzettend schattige en mooie pony's! <3 <3

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:00

Ik dacht de omgeving en je shetties al te herkennen :j

Leuk overzicht hoor en hopelijk mag je nog lang van ze genieten ;)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:13

Wat een heerlijk stel shetties is het toch :) (Die foto dat ze aan het zonnebaden zijn... Daar word je zelf meteen ontspannen van :z)

En wat jammer dat je zo aan het modderen bent met Eelco. Dat hij nog vrolijk is en eetlust heeft is in elk geval erg hoopvol, en hopelijk blijft dat nog lang zo! :j

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:44

Wat een heerlijke stel is dit zeg!!!! Ze zijn dus beide nog hengst? Echt mooi!

Jammer da Eelco zo aan het kwakkelen is met zijn darmen :( Bijvoeren met seniores en slobber zal hem hopelijk weer beetje doen opknappen. Ze zien er beide wel super uit.

Wiek3

Berichten: 689
Geregistreerd: 19-07-09
Woonplaats: Friesland en Brabant

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:58

Wat een leuk overzicht zeg! Leuk dat je zoveel plezier met ze beleeft. Hopelijk dat Eelco's gezondheid stabiel blijft en je nog een poosje van beiden mag genieten!

xxlinde

Berichten: 81
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:07

Wat een MEEEGA leuke shetties heb jij!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 14:12

Bedankt allemaal! Ik hoop inderdaad ook dat zijn darmen wat rustiger gaan worden. Helemaal beter zal hij niet meer worden, aangezien het chronisch is. Maar ik zou al lang blij zijn als de diarree minder wordt. Gisteren ben ik begonnen met een NAF Biotics kuurtje, kijken of hem dat wat kan helpen, ik hoop het in ieder geval...

Toydoll: ja ze zijn allebei nog hengst :j ze staan al 21 jaar samen en zijn onafscheidelijk. Eelco heeft 3 jaar geleden een paar dagen weggeweest, omdat hij ergens ging dekken. Golden heeft toen al die dagen om hem staan roepen... Gaat dus prima samen!

Voor de rest is het een heerlijk stel en m'n leven zou er een stuk saaier uitzien zonder die twee ;)

Edit: oh! Ik dacht al, wat een hoop reacties opeens erbij :P Maar ik zie dat ik bij uitgelicht sta haha. Dat verklaart alles :D

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:08

Mooi en leuk overzicht! :)

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:32

Ziet er hartstikke leuk uit, wat een geweldig stel shetten heb je zeg! :D
Veel plezier nog met ze!

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Het jaar van Eelco en Golden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:37

Mooi overzicht, ik heb het eerste filmpje met veel plezier bekeken!
Hopelijk blijft het met Eelco goed gaan! Veel plezier in 2014 met deze 2 leukerds! :D