Paard gaat er vandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 01:41

Hoi!
Ik rijd een onwijs leuke lieve 6 jarige New Forest bij.
Nu een dikke 2 maanden, dus nog niet erg lang.
Alleen is er een probleem. Op een korte zijde in de bak (altijd dezelfde) neemt ze iedere keer de benen.. Eerste keer dacht ik; hmm ze vind echt wat eng daar.. Dus geruststellen en toch er langs. De week erop was ze braaf. Die week daarna deed ze het weer.. Ik kwam met de eigenaresse tot de conclusie dat ze aan het uitproberen was. Maar de laatste weken is het iedere keer raak. Toen de eigenaresse haar nog bij reed, deed ze dit ook, dus het is nog altijd uitproberen, maar heb er nog geen oplossing voor..

Even wat ze doet; het begint al met naar de bak lopen. Dan gaan we recht op de 'enge hoek' af en dan staat ze eerst 10x stil, voor ze eindelijk braaf mee gaat. Ik weet dan al precies hoe laat het is. Ik stap zonder spanning op, gewoon relaxed en begin met instappen. Dan gaat ze al dribbelend door die hoek heen, verder is ze braaf. Andere hand is hetzelfde. Dan komt de draf. Ze gaat 'wijkend' door die hoek heen om vervolgens heel hard overnde lange zijde naar de andere kant van de bak te stormen, waar ze in die hoek even fijn te rijden is, en dan de lange zijde weer naar de 'enge hoek' gaat die kop omhoog, en daar gaan we weer. Het is dan wachten tot het bommetje ontploft en dan gaat ze met een bloedvaart door de bak heen.. Na die ontploffing is het dan al helemaal gedaan met de rust..

Ik heb van alles geprobeerd...
- ontploffen? Oke ga maar in volle galop door die hoek heen
- direct terug zetten, omdraaien en wéér door die hoek heen (zsm terug zetten dan want dit duurt vaak even)
- een mep verkopen zodra ze er ook maar aan dacht
- been geven zodra ze er maar aan dacht
- gerust stellen
- alleen maar voltes bij de enge kant maken
- veel voltes aan de andere kant maken in de hoop dat ze het vergeet
- hard aan het werk zetten in de hoop haar aandacht terug te krijgen, en ze die hoek vergeet
- aan de andere kant van de bak aanspringen en in galop door de hoek heen

Het helpt allemaal niets... Bij de eigenaresse heeft het geholpen dat iemand haar aan een longeerlijn vast had en op het moment dat ze weg schoot zo hard aan het touw trekken, dat paardlief achterste voren stond, en zo van haar stuk gebracht was dat ze het na 2x niet meer deed..
Maar ik vraag me af of ik niet nog iets anders kan proberen..

Ze bokt op zo'n moment trouwens niet. Ze gaat alleen als een malle door de bak heen, pakt het bit vast, gaat hangen, en draait behoorlijk scherpe wendingen in volle galop. Ze heeft het gelukkig nog niet gedaan met een ander paard in de bak want dan word het denk ik nog gevaarlijk ook..
Ik heb het gevoel dat ze er echt een spelletje van maakt, maar ik ken de regels niet.. -O-

Heeft er iemand tips? Het is niet iets lichamelijks, ze doet het alleen met mij op dit moment, en met de eigenaresse heeft ze dit ook gedaan.. Vanaf januari gaan we trouwens ook lessen, voor de gene die dit gaan vragen :=

Alvast bedankt!

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:53

Wat bij mijn paard altijd helpt, is om hem in schouderbinnenwaarts door de hoek heen te rijden.
Dus eerst op de volte aan de andere kant van de bak. En echt flink aan het werk zetten, overgangen, schakelen, stelling, buiging, en dan de volte steeds wat groter maken, door haar met je binnenbeen naar buiten te duwen. Soort wijken op de volte. En dat steeds uitbreiden, volte openen, volte sluiten. En uiteindelijk kom je dan steeds dichterbij de hoek. Dan kun je ook schouderbinnenwaarts meepakken en haar op die manier langs de enge hoek loodsen.
Vooral het bange gedrag negeren, geen aandacht geven, want negatieve aandacht is ook aandacht, en als jij haar steeds een schop of een mep geeft in die hoek, zal ze er ook niet meer langs willen.
Dus probeer het met voltes en deze steeds verder stiekum openen (ook af en toe weer stukje sluiten zodat ze na moet blijven denken) en uiteindelijk met schouderbinnenwaarts erlangs.

Mijn paard deed dit ook altijd. Nog af en toe hoor. Maar ik ga gewoon rijden en negeer zijn gedrag. Als ik een uur lang alleen maar bezig ben met hem door de hoek heen krijgen heb ik rot gereden, ben ik boos op mijn paard, boos op mijzelf en heb ik niks bereikt dat uur. Nu ga ik dus gewoon rijden, negeer zijn gedrag en uiteindelijk snapt hij dat het geen zin heeft en gaat hij erlangs. Over de zeik helpen, helpt in ieder geval niet. Dan willen ze er helemaal niet meer langs en ben je nog verder van huis.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:10

Ik weet niet of het een "enge" hoek is, het klinkt meer als een soort spelletje. Zoals die van mij plotseling met een nieuwe ruiter niet meer normaal op de hoefslag kan lopen, wat diegene ook probeert. De hoefslag is niet eng, ze loopt met iedereen braaf op de hoefslag zonder gek te doen, behalve met iemand die er voor het eerst op zit, of dat nou een beginner is of iemand die M rijd. Ze gaat die hoefslag dan NIET op. Punt. En doet alsof de hoefslag vol ligt met krokodillen, slangen en andere enge dingen. Na een paar keer rijden (en madam even goed op haar lazer geven en desnoods hardhandig op de hoefslag zetten) is het probleem opgelost. Ben je te lief dan ga je die hoefslag nooit van dichtbij zien. Met buitenritten net zoiets. Als je een kwartseconde niet oplet dan staat mevrouw achterstevoren te doen alsof er op 50 meter voor haar een kudde leeuwen staat die het op haar gemunt hebben. Gaat niet meer naar voren, met geen mogelijkheid, ze kan dan alleen nog achteruit, of zijwaards, of de sloot in (en dat doet ze ook letterlijk als je niet oppast). In elk geval terug, de kant waar jij op wil gaat ze NIET meer op, ook niet achterwaarts. Dat trucje kent ze namelijk ook allang. De truc is dan al in te grijpen zodra ze begint te denken dat het wel leuk is een spelletje te gaan doen zonder jou de spelregels te vertellen. Ben je te lief? Dan kom je nooit ergens en begint het klieren steeds eerder, tot je het erf niet meer afkomt. Ben je duidelijk en streng? Dan doet ze het wel gewoon, en wel alsof ze nooit bedacht heeft dat omkeren leuker zou zijn.

Gevoelsmatig zou ik zeggen negeer het gedrag, dus wegrennen? Goed, opnieuw erlangs. Net zolang tot de pony normaal doet en dat kan een beste tijd (weken, soms nog langer) duren. Vroeg of laat worden ze moe van dat steeds wegsprinten, en dan nog een paar keer doorgaan. Ik heb geen idee of het een goede methode is, maar dat zou ik waarschijnlijk gaan doen als ik met zulk gedrag geconfronteerd word.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:46

Als het altijd in de bak is, altijd op dezelfde plaats, en je altijd zegt dat ze daar onzeker is zou ik daar veel, veel meer aandacht aan schenken.
Een paard is een vluchtdier. En natuurlijk weet je dat allang, maar probeer het ook eens zo te bekijken als je erop zit en ze dit gedrag vertoont.
Een paard bestaat al zolang omdát het zo wantrouwend is over 'domme dingen' als een enge hoek, of een gevallen boom. Want ja gut, het zou zomaar een leeuw zijn zeg.
Eén fout als paard en je zit in die maag van die leeuw. Dat is geen spelletje. Ook niet voor haar.
Ze vertrouwt het gewoon niet, en jou blijkbaar ook nog niet genoeg om er gewoon door te gaan, keer op keer. En dat is niets dat je persoonlijk op moet vatten, ook echt niet onaardig bedoelt vanuit het paard. Dat is oké. Ben je daarvan bewust.

Je zegt dat het begint met naar de bak lopen. Op die enge hoek af staat ze al tien keer stil.
En jij zegt, we gaan erop en door die hoek rijden? Je zegt bij het opstappen al te weten 'hoe laat het is'.
Mag ik vragen waarom je dan opstapt? Paard is onzeker, jij voelt de bui al hangen. Paard is niet achterlijk en voelt jou spanning/houding echt wel.
Kan je inderdaad garanderen dat dat dus, inderdaad, niet werkt.

In de manieren die je probeert denk je vanuit je zelf. Draai de boel eens om, denk eens vanuit het paard.
Ben je zelf bang voor iets, als spinnen of slangen bijvoorbeeld? Of wat anders? Stel je dan voor dat iemand jou toch dwingt om ernaar te kijken en het aan te raken. Dat werkt zó averechts!
De vraag is, hoe kan je het paard helpen die kant te waarderen, hoe kan je het voor het paard prettiger maken aan die kant van de bak?

Het is fijn om eerst een basis op de grond te hebben. Eerst aan de hand 100 keer langs die kant lopen. Zonder vragen, zonder dwang. Gewoon wandelen, totdat ze rustig reageert. Doe dan vooral leuke dingen aan die kant. Fijn knuffelen, kriebelen, wat ze leuk vindt.
En ja, dat kan je een uur of twee kosten. Maar geloof me, die verdien je terug.

Met rijden; maak die kant van de bak een 'sweet spot'. De andere drie zijdes van de bak zijn om hard te werken, maar op de enge zijde geef je haar rust en lange teugel, ontspan. Laat je haar stilstaan als ze dat wilt, hals strekken, aai en beloon je haar. Als ze wat goed doet, rijd je naar de lange zijde om haar daar te belonen. Enge zijde is rust. Enge zijde is de plek voor beloningen.
Niets vragen daar. Laat haar maar uitwijken, maar vraag haar gewoon wat je normaal doet op de andere drie zijdes. Maar die enge zijde; is rust, is fijn, mag ze alles doen.
De enge zijde wordt zo een fijne plek voor je paard om te zijn :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:22

Ik heb jouw topic doorgelezen, en idd je hebt bljkbaar al heel veel uitgeprobeerd, en er waren ook heel goeie dingen bij , dat was dus goed.
Eigenlijk is het niet zo heel belangrijk wat je juist doet, maar hoe je het doet, timing & release, eigenlijk daar draait het om, en natuurlijk consequent zijn en blijven, geloven in wat je bezig bent, super duidelijk blijven en volhouden tot de allerkleinste poging van het paard, maar die kleine poging moet je dan wel kunnen herkennen en uiteraard ook belonen. Hier betreft het niet echt de kunst van het rijden, nee dit is de kunst van een paard te trainen, en dat is iets geheel anders.
Ik zou jou dus adviseren zoek een trainer die dit dan samen met jou tracht op te lossen, dit is ook steeds een gevolg van een tekort in de basis.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:34

De opmerkingen van Raya over de "sweet spot' vind ik de moeite waard TS om te proberen.
Het zal lastig zijn om dit patroon te doorbreken. Ik vind paarden namelijk net van die autisten en als ze een keer iets doen op een plek dan moet je dat gelijk kunnen doorbreken anders wordt het gewoonte.
Zelf zou ik voor de negeer stand gaan. Dus gewoon gaan werken en rijden in de bak en even helemaal niet meer op die plek komen. Op de volte werken en je paard goed in de gaten houden want centimeter voor centimeter kruip je naar de kant waar de "autist" problemen mee heeft. Zodra je spanning of iets voelt zelf gelijk wegdraaien en andere oefening gaan doen. Niet wachten op de reactie. Ben het voor en ben snel.
Wellicht kun je de eerste of tweede keer nog niet over de hoefslag, maar als je normaal hebt kunnen rijden, zonder dat je in die hoek bent geweest ben je eigenlijk al bezig met "reseten", doorbreken dus van de gewoonte. Maak er geen machtsstrijd van want dat werkt niet. Laat de eigenares vooral veel in die hoek werken. Wellicht stap je een keer als zij gereden heeft haar paard uit met lange teugel en ga je over de hoefslag. Dan doorbreek je dus ook al.
Je bent slimmer als je paard TS.
Ik weet vanuit "aan de teugel topic" dat je heel serieus met je sport bezig bent. Het komt wel goed. Maar mocht dit te lang gaan duren haal er dan een trainer bij mijn voorganger je aangeraden heeft.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:50

Om bevestigde problemen op te lossen helpt het heel vaak precies het tegenovergestelde te gaan doen van wat jijzelf of anderen voorheen deden in de situatie.

Een hoek niet in willen bijvoorbeeld, dat is "slecht" en dat mag niet, ons gedrag wordt daar aan aangepast, al naar gelang ons temperament en ervaring, gaan we daar moeilijk over doen, mopperen, duwen, trekken, straffen enz..
Het paard past zich daar aan aan met zijn verdediging.
Hoe vervelender de onaangenaamheden die we hem toebedelen hoe sterker de verdediging vaak al bij voorbaat wordt opgezet.
Het kleine probleem is een groot probleem in het hoofd van het paard geworden.
Een hoek ingaan is verschrikkelijk en wekt veel stress op.

Stap hier uit, bij de minste geringste neiging van het paard om de hoek niet in te gaan oefenen we om te beginnen geen enkele druk uit, daarentegen gaan we overdreven en uitbundig belonen met stem en klontjes voor wat in onze ogen niet goed is.
De hoek denken we zelfs niet meer aan, we gaan gewoon door met wat anders.
Na 3 keer bove,staande vragen we of hij misschien een halve pas of nog minder in de goede richting wil gaan.
Vrijwel zeker gaat dat lukken.
STOP.
Morgen verder op dezelfde manier.

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: Paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:48

Is het een paard wat graag loopt of niet? Als het niet zo'n loopgraag paard is kan het werken om af te stappen en het paard in die enge hoek te gaan longeren. Echt goed door laten lopen, galop. Pas als het paard normaal door die hoek kan, dus zonder spurt te nemen even naar draf laten gaan (pas op jouw commando). Gaat het drafje rustig? Dan opstappen en rijden of er niks aan de hand was. Weer spurten? Opnieuw galop. Enz, enz, dan is het spelletje niet meer leuk.

Met rijden ook letten op je eigen houding, je kan het zelf ook "veroorzaken" omdat je het gaat verwachten. Ontspannen proberen te blijven.