Voer ik juist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 22:25

Hoi bokkers,

Ik stel even deze vraag omdat ik vrij onbekend ben qua voer en toch zeker wil zijn of ik het goed doe.

Ik heb een Welsh merrie van 6jaar oud. Staat 24/7 op de weide/paddock waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen.
Nu is het zo dat ik bezig ben om het rijniveau op te krikken (momenteel echt nog basis)
Ik wil toch 2-3x per week rijden, nu is het weer een week stil omdat ze is behandeld door de osteopaat. Maar nadien gaan we er weer voor! :)

Ik geef haar, als ik er ben, 1kg Equifyt onderhoudsmuesli zonder haver. Hier komen nog wortels en een summerfit blok van Pavo bij. Dus ze krijgt tot 2-3x per week deze emmer.

Nu heb ik gehoord van een vriendin dat het beter is om elke dag te voeren ipv sporadisch? Ik ben benieuwd welke reden hier achter zit. Iemand anders zei dat een paard een gewoontedier is maar is dat hierdoor?

Ik vroeg me af of ik voldoende voer? Ik merk wel dat m'n merrie soms buiten adem is maar haar conditie is ook niet optimaal.
Mochten jullie een ander merk aanraden, is dat ook met natuurlijke stoffen? Ik voer het liefst zonder al die extra E-nummers.

Alvast dank

Geld verdienen op een gemakkelijke manier? Dat kan zeker!
Qassa werkt snel en gemakkelijk :)


AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:28

ik vind het vrij veel..
is je pony te dik/dun of netjes op gewicht?

2 a 3x per week basisniveau zou je pony het waarschijnlijk gewoon goed doen op ruwvoer en een vitamine korrel of basisbrok.

succes :)

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:33

Ik vind het niet veel krachtvoer maar zou die pavo koek achterwege laten.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 22:34

AdnerB schreef:
ik vind het vrij veel..
is je pony te dik/dun of netjes op gewicht?

2 a 3x per week basisniveau zou je pony het waarschijnlijk gewoon goed doen op ruwvoer en een vitamine korrel of basisbrok.

succes :)


Ze staat goed op gewicht :) is basisbrok hetzelfde als de muesli? Is onderhoudsmuesli en zoja hoeveel geef ik best?

Geld verdienen op een gemakkelijke manier? Dat kan zeker!
Qassa werkt snel en gemakkelijk :)

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 22:35

simongek schreef:
Ik vind het niet veel krachtvoer maar zou die pavo koek achterwege laten.


Te weinig krachtvoer dan?
De pavo koek werd me aangeraden door stalgenoot maar die is dus helemaal niet goed dan?

Geld verdienen op een gemakkelijke manier? Dat kan zeker!
Qassa werkt snel en gemakkelijk :)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:37

1 kilo musli ? !!!! dat is erg veel hoor... heeft ze dat echt wel nodig? gewoon iedere dag een 100-250 gram zou wel voldoende kunnen zijn

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:44

1 schep meusli kan hij best hebben als hij gewerkt heeft maar als hij niets doet zou ik het nuet geven.

Ik voer zelf ook alke dagen en niet dan wel dan niet.

Maar zolang hij niet fanatiek hoeft te werken redt hij het prima.

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:09

Kijk eens naar metazoa. Dan voer je wel al je benodigde vitamines en mineralen (die helaas niet meer compleet in ons ruwvoer zitten) maar geen extra stoffen die ze niet nodig heeft. Je voert maar 50gram per 100 kg lichaamsgewicht dus is erg zuinig :))

De energie haalt ze vast voldoende uit haar ruwvoer!

Zelf ben ik van elke dag voeren omdat er vitamines zijn die ze zelf niet aan kunnen maken en tevens weinig van op kunnen slaan. Zodoende kan je daar een tekort van kweken, ook al geef je op andere dagen 'extra'.

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:21

Een schep is (meestal) niet een kilo hé. Zeker meusli weegt niet zoveel.. Buiten adem is conditie, heeft niet zoveel met voer te maken. Een welsh heeft niet zoveel nodig, wel supplementje zodat hij zn vit en mineralen krijgt. Ik geef dat ook aan onze 4 jarige welsh, die is nog zo ontzettend aan het groeien. En een handje c4l omdat ze er zo mooi van gaat glimmen


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:28

Ik zou zeggen genoeg ruwvoer en na het rijden een halve schep basis brok als beloning.
als die vol word gestopt met brokken en hij word maar 2 a 3x per week gereden dan kan hij niks mrt die energie doen, kun je hem beter na het rijden wat geven.

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:28

Ik vind het best veel eigelijk die van mij krijgt bijna onbeperkt kuil en twee kleine bekertjes equifit quarter (muslie) en die word 5 keer per week gereden en 1x per week gelongeerd

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:30

Qua vitaminen is het beter om dagelijks te voeren dan een paar keer een 'stoot'. Ook raakt het verteringsstelsel ingesteld op zetmeel; dit wordt beter verteerd bij dagelijks of meermaal daags voeren.

Ik denk persoonlijk dat je pony genoeg heeft aan elke dag 1/2 summerfit koek (dat is de aanbevolen dosering voor een pony)
Als dan na een tijdje blijkt dat hij te weinig energie heeft, zou je in plaats van de summerfitkoek kunnen overgaan op een basisbrok of basismuesli.

life does not have to be flawless to be good

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:31

ryukapple schreef:
Ik vind het best veel eigelijk die van mij krijgt bijna onbeperkt kuil en twee kleine bekertjes equifit quarter (muslie) en die word 5 keer per week gereden en 1x per week gelongeerd

Dat vind ik dan weer erg weinig :))
Die van mij word 4-6x per week intensief getraind en krijgt sochtends en savonds 0,5 schep pavo gold-e.

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:37

Amiigo schreef:
ryukapple schreef:
Ik vind het best veel eigelijk die van mij krijgt bijna onbeperkt kuil en twee kleine bekertjes equifit quarter (muslie) en die word 5 keer per week gereden en 1x per week gelongeerd

Dat vind ik dan weer erg weinig :))
Die van mij word 4-6x per week intensief getraind en krijgt sochtends en savonds 0,5 schep pavo gold-e.


Paard doet het er prima op heeft energie te over haha alleen als het echt koud word krijgt ze extra

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:27

Ik vind het ook vrij veel.
Ik zou der van de brok/meusli afhalen en alleen dagelijks een halve summerfitkoek geven naast de onbeperkt ruwvoer. Ga je straks merken dat ze hier niet voldoende aan heeft kun je der na het rijden wat extra brok/meusli voeren.

[O]

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:30

Ik zou gewoon een halve kilo basisbrok geven alleen op de dagen dat ze werkt. En de wortels. De koek zit erg veel suikers in en zal ik achterwege laten.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:57

Amiigo schreef:
ryukapple schreef:
Ik vind het best veel eigelijk die van mij krijgt bijna onbeperkt kuil en twee kleine bekertjes equifit quarter (muslie) en die word 5 keer per week gereden en 1x per week gelongeerd

Dat vind ik dan weer erg weinig :))
Die van mij word 4-6x per week intensief getraind en krijgt sochtends en savonds 0,5 schep pavo gold-e.

Edit: krijgt sochtends en savonds 1 schep, geen half.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Voer ik juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:00

Vind het ook vrij veel. Zou idd de pavo koek achterwege laten en een halve schep geven na het rijden. En als je intensiever gaat trainen het iets opvoeren. Ik rij nu 2 tor 3 keer per week en voer soms een halve schep fibra als ik veel gedaan heb. Anders niks meer dan alleen onbeperkt hooi.
Paardje heeft energie te over ziet er super uit.

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 38 bezoekers