Kleine fjord weer aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 12:58

En zonder zadel deze keer!

Hoi allemaal! :)

Ik heb getwijfeld of ik hier een topic van durfde te openen, maar ik wil de foto's toch graag delen. Afgelopen weekend kon ik na de les nog even buiten rijden. Ideaal, want een vriendin had haar camera mee en ik ben altijd benieuwd hoe het rijden er vanaf de zijlijn uitziet! We hebben 20 minuten in ons uppie in de buitenbak gereden, wat ertoe leidde dat ik een klein bommetje onder me had. Ik vind het op zulke momenten lastig om zelf ontspannen te blijven en niet te sterk in mijn hand te worden. In de les gaat dit steeds beter, maar deze foto's laten zien dat het niet altijd lukt.

Loeki is een kleine manege fjord waar ik eens in de week op rij. We rijden samen FNRS wedstrijden op F13 / B niveau. Sinds een paar weken rij ik zonder beugels, maar dit zit voor geen meter, dus heb ik het hele zadel er maar afgehaald. Mijn instructrice heeft aangegeven dat het plaatje weliswaar niet mooi is, maar dat ik de pony niet hinder. Ik ben dan ook van plan zo snel mogelijk een barebackpad aan te schaffen, zodat het rijden voor ons beide plezieriger is!

Het rijden gaat niet altijd perfect en dat is ook op de foto's te zien. Er zijn veel dingen waar ik nog aan moet werken, en ik sta absoluut open voor tips en commentaar daarbij. Dus wees daar niet te voorzichtig mee :D

1. Relatief rustig de hoek om
Afbeelding

2. Van hand veranderen
Afbeelding

3. Klein stukje galop proberen
Afbeelding

4. Hier zie je hoe Loeki in het bit gaat hangen en ik niet durf los te laten
Afbeelding

5. Toen ging het zonnetje nog even schijnen
Afbeelding

6.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Een berichtje zou leuk zijn :)


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:51

Ik begrijp even niet, waarom rijd je zonder beugels en dus uiteindelijk zonder zadel? :)

sweetjuna
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:56

je houd je handen heel erg breed terwijl je ze met je duim op het hoogste punt naast elkaar hoort te houden. ik vvind het wel mee vallen dat hoor dat het er slecht uitziet... het is alleen jammer dat je kwa zit een beetje inzakt... ookal doe ik het zelf ook maar mijn tip is probeer je handen naast elkaar te houden en je rug wat rechter! ik hoop dat je er wat aan heb!

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 17:58

Bedankt voor de tip sweetjuna! Maar hou ik mijn handen echt te breed? Ik heb zelf namelijk meer het idee dat ik vooral mijn ellebogen uitsteek dan dat ik heel mijn armen breed zet.

AdnerB schreef:
Mjetterd schreef:
Ik begrijp even niet, waarom rijd je zonder beugels en dus uiteindelijk zonder zadel? :)

dat stukje mis ik ook TS? :)

Oeps, dat ben ik idd vergeten erbij te zetten. Ik heb last van mijn benen en zonder beugels kan ik geen druk op mijn onderbenen zetten. :) Ik heb daarvoor in eerste instantie alleen de beugels van het zadel gehaald, maar dit zat heel vervelend waardoor ik krampachtig en gespannen zat. Ik heb het zadel er toen afgehaald, en dit resulteerde in een ontspannen zit van mij en een heerlijk ontspannen pony onder mij. Vandaar dat ik nu liever zonder zadel rij dan alleen zonder beugels.

Nizzie

Berichten: 399
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:55

Allereerst vind ik dat je netjes zit en het er prima uit ziet!
Probeer alleen wel soms je bovenbenen en knieën te ontspannen, af en toe lijkt of je jezelf iets omhoog duwt..
Probeer je rug bovenin iets rechter te houden, omdat je het allemaal makkelijker uitzit als je je bekken kantelt naar voren bol je je rug een beetje.

Je hebt je handen inderdaad iets te ver uit elkaar, deze zouden op bitbreedte van je pony moeten zijn en iets meer voor je.. als je pony nu gaat rennen en je moet hem stoppen dan zit je al met je handen op je buik..
verder zou je je ellebogen iets meer ontspannen lang je lijf mogen houden.

als laatste, probeer je pony in de wendingen iets meer te laten buigen en juist met van hand verander, ect. hem recht te houden in de hals.

hoop dat je er iets aan hebt en succes met rijden verder!

Heros <3 mijn liefje :) L2 +5 M1+3(onofficieel)!! Y;(

Adele <3 L2 +11 M1 +2 (onofficieel)

IlovePuk
Berichten: 540
Geregistreerd: 14-08-13

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:30

Laten we positief beginnen :)
Ik vind dat je een mooie zit hebt, maar ik vind dat je je handen wel erg vast hebt staan, maar dat is misschien ook wel lastig op de momenten dat hij juist drukker is..

A dream costs nothing unless you want it to come true

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 23:51

Bedankt voor de goede tips en uitleg Nizzie! Dat van die bitbreedte wist ik niet, en ook op mijn rug en bekken zal ik meer gaan letten :)

Ilovepuk, het gebeurt inderdaad op het moment dat zij gaat versnellen. Ze zit best vast in haar rechterkant, waardoor ze op zulke momenten als een walsmachine door je heen loopt en ik automatisch met meer kracht ga terugtrekken. Ik ben bezig om dit te voorkomen door zelf meer los te laten, met meer stelling en buiging te rijden en dieper te zitten. Heb jij hier nog meer tips voor?


DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:45

Effies: je handen hou je 'a la piano' terwijl je eigenlijk 'theekopjes vasthouden' moet hebben :)
verder vind ik je Erg goed zitten, en ben je eigenlijk totaal niet (te) groot voor deze fjord.

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:58

Vindt het er helemaal nog niet zo verkeerd uit zien! Inderdaad even op je handen letten deze wat hoger en dichter bij elkaar houden. En probeer wat meer rechtop te zitten en onafhankelijk. Nu lijkt het of je een beetje met de teugels vast houdt. Ik weet niet of dat zo is. Voor de rest zit je al wel heel netjes ik zou lekker zo verder gaan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:16

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 16:30

Ik ben nu meer op mijn handen aan het letten. Zie pianogreep is er echt helemaal ingeslopen, dus goed dat jullie daarop wijzen :j

Wat betreft mijn onafhankelijke zit: in de galop is het zeker zo dat ik zonder zadel steun zoek in de teugels. In draf is dit niet het geval, daar ligt het probleem meer in het feit dat Loeki vasthoudt, en ik in reactie daarop ook (wat niet veel beter is dan een niet onafhankelijke zit, maar goed). Ik ben nu bezig met meer vragen-ontspannen en wat overdrevener mijn hulpen te geven zodat ik goed doorkom (dus niet een minuut lang aan die teugels loop te hannesen). Als jullie daar verder nog tips voor hebben hoor ik die heel graag!

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:33

wat voor bit zit er? lijkt me niet het vriendelijkste... ik zou echt proberen wat los te laten ;) niet steun zoeken ana je teugels.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:37

Nizzie schreef:
Allereerst vind ik dat je netjes zit en het er prima uit ziet!
Probeer alleen wel soms je bovenbenen en knieën te ontspannen, af en toe lijkt of je jezelf iets omhoog duwt..
Probeer je rug bovenin iets rechter te houden, omdat je het allemaal makkelijker uitzit als je je bekken kantelt naar voren bol je je rug een beetje.

Je hebt je handen inderdaad iets te ver uit elkaar, deze zouden op bitbreedte van je pony moeten zijn en iets meer voor je.. als je pony nu gaat rennen en je moet hem stoppen dan zit je al met je handen op je buik..
verder zou je je ellebogen iets meer ontspannen lang je lijf mogen houden.

als laatste, probeer je pony in de wendingen iets meer te laten buigen en juist met van hand verander, ect. hem recht te houden in de hals.

hoop dat je er iets aan hebt en succes met rijden verder!


sorry vind er juist mooi recht zitten. hoofd beetje naar achter en plaatje ziet er goed uit zonder zadel zit je toch echt heel anders dan met zadel.

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:25

Ik vind het er best netjes uitzien, je paardje loopt lekker actief. Probeer wel je handen wat hoger te houden en let erop dat je armen goed ontspannen zijn en meegaan met de bewegingen, dan zal hij ook minder trekken.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 22:52

unihorses schreef:
wat voor bit zit er? lijkt me niet het vriendelijkste... ik zou echt proberen wat los te laten ;) niet steun zoeken ana je teugels.

Het is een pessoabit. De tussenstukjes zijn er sinds een maand aan vast gemaakt, zodat het bit iets minder sterk inwerkt. Niet het meest vriendelijke bit, maar ze loopt hier uiteindelijk wel fijn op. :) Ik weet dat ik moet loslaten, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan :P Kun je misschien iets specifieker zeggen hoe jij zoiets zou aanpakken bij een vlugge, behoorlijk sterke pony?

En dankjewel Pinkie87 en PM1 voor jullie reactie en tips!

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:36

xIrlijn schreef:
unihorses schreef:
wat voor bit zit er? lijkt me niet het vriendelijkste... ik zou echt proberen wat los te laten ;) niet steun zoeken ana je teugels.

Het is een pessoabit. De tussenstukjes zijn er sinds een maand aan vast gemaakt, zodat het bit iets minder sterk inwerkt. Niet het meest vriendelijke bit, maar ze loopt hier uiteindelijk wel fijn op. :) Ik weet dat ik moet loslaten, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan :P Kun je misschien iets specifieker zeggen hoe jij zoiets zou aanpakken bij een vlugge, behoorlijk sterke pony?

En dankjewel Pinkie87 en PM1 voor jullie reactie en tips!


dat bit eruit.... punt.
als je al een paard hebt wat gaat hangen moet je er vooral niet steeds een nog scherper bit in gaan hangen.. terug naar de basis en zelf vooruit rijden.. en hem weer terug rijden. en een paard is zo sterk als de ruiter zijn hand...
zolang jij te streng bent, zal hij blijven hangen.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 01:56

unihorses schreef:
xIrlijn schreef:
Het is een pessoabit. De tussenstukjes zijn er sinds een maand aan vast gemaakt, zodat het bit iets minder sterk inwerkt. Niet het meest vriendelijke bit, maar ze loopt hier uiteindelijk wel fijn op. :) Ik weet dat ik moet loslaten, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan :P Kun je misschien iets specifieker zeggen hoe jij zoiets zou aanpakken bij een vlugge, behoorlijk sterke pony?

En dankjewel Pinkie87 en PM1 voor jullie reactie en tips!


dat bit eruit.... punt.
als je al een paard hebt wat gaat hangen moet je er vooral niet steeds een nog scherper bit in gaan hangen.. terug naar de basis en zelf vooruit rijden.. en hem weer terug rijden. en een paard is zo sterk als de ruiter zijn hand...
zolang jij te streng bent, zal hij blijven hangen.

De pony is een manegepony. Ik heb al om de tussenstukjes gevraagd zodat het bit minder scherp inwerkt, meer kan ik er echt niet aan doen. Dus een ander bit is geen optie helaas.

Wat betreft terug naar de basis en zelf het tempo overnemen: dit probeer ik zeker te doen :) Maar waar ik op zo'n moment tegenaan loop is dat ze zich vastzet en volledig onder mij vandaan loopt. Dus dan is terugrijden makkelijker gezegd dan gedaan. Wat ik nu heb geleerd is om op zulke momenten iets sterker door te komen in mijn hulpen, maar daarna ook direct te ontspannen. En bezig blijven door veel te draaien, te wijken en zo goed als dat gaat overgangen te rijden. Maar het blijft lastig om met een zachte hand door te komen bij een pony die zich zo sterk maakt en zich vast zet. Als je zegt dat ik dit met een zachte hand moet doen, hoe zie je dat dan voor je? (Serieuze vraag, ik weet echt niet hoe ik dat zonder sterke teugelhulp zou moeten doen..)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:05

ik weet niet hoeveel dit paard reageert op zit, maar juist meer jezelf zwaar gaan maken , gaan rijden met je zit en hem zo op proberen te vangen. verder niet zeg maar er tegen in gaan trekken maar in 1x goed duidelijk en los :) dan maar 1x wat scherper dan 1 minuut lang het proberen :)

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:29

Je hebt een heel mooie houding (oh en wat vind ik die pony zo gaaf! <3)

Probeer hem van je handen weg te rijden want hij hangt hier op de foto's te zien enorm op.
Je vastzetten heeft geen zin, zo kan ie lekker leunen en uren draven maar loopt ie niet op zijn eigen benen. Probeer met ophoudingen dit op te vangen. Waarsschijnlijk gaan dit soort types net direct na die ophouding terug hangen, probeer dan een ophouding met je zit. Doet die het weer, ophouding + beenhulp. Zo heb ik een paard van een vriendin dit afgeleerd. Is uiteraard wel enorm zwaar voor het dier om ineens op eigen benen te hoeven lopen, je kan dus niet verwachten dat ie dat meteen vol half uur gaat doen. Beetje per beetje met progressie.

NinaTeugels
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:28

Wat een super gave pony!
op sommige foto's trek je je benen op. Als je je zwaar maakt en recht op gaat zitten heb je je benen waarschijnlijk al veel mooier liggen.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 00:40

Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg! Ik herken de opmerkingen van mijn instructrice terug in wat jullie zeggen, dus ik begrijp wat jullie bedoelen. Ik ga ermee aan de slag :)

En bedankt voor de complimenten ook!

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:51

Ik vraag me eigenlijk af waarom je zonder zadel rijd? Hoe doe je dat bij de FNRS? Verder herken ik je probleem wel een beetje. Ik heb ook de neiging om als een paard vasthoudt terug te trekken ipv het op te lossen, maar daar wordt het alleen maar erger van. Het feit dat je dat van jezelf weet scheelt al dan kun je er in ieder geval op letten en het anders proberen op te lossen! Verder vind ik jullie er wel leuk uit zien :)

Born Free

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 00:59

CharxHebe schreef:
Ik vraag me eigenlijk af waarom je zonder zadel rijd? Hoe doe je dat bij de FNRS? Verder herken ik je probleem wel een beetje. Ik heb ook de neiging om als een paard vasthoudt terug te trekken ipv het op te lossen, maar daar wordt het alleen maar erger van. Het feit dat je dat van jezelf weet scheelt al dan kun je er in ieder geval op letten en het anders proberen op te lossen! Verder vind ik jullie er wel leuk uit zien :)

Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Zoals ik eerder al schreef heb ik last van mijn benen, en zonder beugels kan ik geen druk op mijn onderbenen zetten. Omdat ik zonder beugels maar met zadel heel krampachtig en gespannen ga zitten, heb ik op een gegeven moment het zadel er maar helemaal afgehaald. Dit resulteerde in een ontspannen zit van mij en een heerlijk ontspannen pony onder mij (in de les althans). Vandaar dat ik nu liever zonder zadel rij dan alleen zonder beugels.

Met FNRS wedstrijden rij ik gewoon met zadel en beugels :) Geen idee of je bij de FNRS ook mag starten zonder beugels (bij de KNHS wel toch?), maar ik wil liever geen uitzonderingspositie en ik kan verder ook prima met zadel en beugels rijden gelukkig. Dus als het moet doe ik dat gewoon, maar als ik de mogelijkheid heb om zonder te rijden dan ga ik daarvoor.

En inderdaad, het probleem onder ogen zien is al stap één. Het oplossen is een tweede!

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kleine fjord weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:46

Begrijp ik goed dat je last hebt van een bommetje onder je? Dat herken ik heel erg, heb er ook een jaar ofzo mee lopen knooien.. Mijn oplossing was echt jezelf ontspannen en loslaten, hoe moeilijk dat ook is :p

Be brave <3

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 17:07

Rutgermyhero schreef:
Begrijp ik goed dat je last hebt van een bommetje onder je? Dat herken ik heel erg, heb er ook een jaar ofzo mee lopen knooien.. Mijn oplossing was echt jezelf ontspannen en loslaten, hoe moeilijk dat ook is :p

Jep, ze maakt zich helemaal druk en kan alleen nog rennen en hangen :P maar je hebt gelijk dat daar pas vooruitgang in komt op het moment dat je zelf ontspant en loslaat. Hoe heb je dat jezelf uiteindelijk geleerd? En wat doe je dan op het moment dat je loslaat en je paard loopt onder je vandaan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers