Wandelen met Trekpaard. :/

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:09

Hallo lieve Bokkers! {:)

Een vriendin van mij heeft een trekpaard maar geen bokt...
Als ze met haar paard gaat wandelen trekt hij haar soms echt
mee ze is 14 jr. en ong. 65 kilo maar als hij een rukt geeft
valt het halstertouw bijna uit haar handen...

Heeft iemand misschien tips voor haar? :?
Misschien met een bit in lopen?
Ik weet het ook niet meer... :n

Groetjes Roos!

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:10

Paard opvoeden?

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:11

ik denk niet dat met bit lopen zo'n goed idee is...maar hij heeft er vast een reden voor dus dan zou ik oefenen in de wei...(doe ik ook met mijn haflingermerrie van 3 en het werkt!)

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:12

Als er voor de rest geen rede zou zijn, kan ze altijd een touwhalster proberen :j

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:13

Jammer genoeg is dat geen optie omdat het paard op stal staat. Of in een kleine paddock. Maar niet een ruim genoege wei voor grondoefeiningen...

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:14

Maar is een touwhalster niet te scherp? En heeft dat niet een speciale gebruiksaanwijzing?

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:15

hengstenketting ? of touw onder de kin door.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:17

Oeh dat is een goeie tip. Nog nie aan gedacht. Bedankt!

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:18

Touwhalster is speciaal bedoeld voor dingen zoals wandelingen enzo, je hebt betere controle omdat het indd scherp is
De eerste x dat ze een ruk geeft kan indd best gevaarlijk zijn omdat het paard niet weet wat voor gevolgen het halster geeft op haar kracht, maar als het goed is weet ze daarna ook beter haar grenzen, en je hebt sowieso meer controle als ze gewoon weglopen enz
Touwhalster heeft geen speciale handleiding, op het feit na dat je ze er beter niet mee in de wei kan zetten en al helemaal niet vastzetten (op het gebied van omgang dan) :)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:21

Ik krijg ook vliegles als ik met een trekpaard zou gaan wandelen :+

Zou dan toch voor het touwhalster gaan, die is daar immers voor gemaakt.
Koop er dam wel een,(www.equiwishes.nl) en niet zelf aanklooien.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:24

Als is je vriendin 34 en 140 kg, als een stevig paard z'n eigen richting in wil gaan dan gaat ie. Twee opties:
- zorgen dat het paard niet zijn eigen richting bepaald (opvoeden dus)
- scherpe(re) hulpmiddelen gebruiken

Opvoeden moet sowieso gebeuren, maar zolang het dier niet aan een los touwtje meeloopt kan ze 'm wat beter onder controle houden door b.v. een hoofdstel met bit in te doen. Soms helpt het al om het halstertouw om de neus te doen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:26

Touwhalster kan prima, is niet te scherp en heeft geen speciale gebruiksaanwijzing.
Je mag het paard er alleen niet mee vast zetten/ in de wei etc. Het knapt namelijk niet als je paard gaat hangen/ ergens achter blijft haken, wat een gewoon halster wel doet.

Als hij iets doet wat niet mag, achteruit zetten. Hij moet leren dat jij de baas bent en het tempo bepaalt. Desnoods doe je ook het hoofdstel in, zodat je hem altijd tegen kan houden als hij niet luistert.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:35

Super bedankt voor jullie lueve reacties :)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:02

Je wordt al goed geholpen. :) Daar wilde ik nog even een vraag aan toevoegen, gezien het paard op stal/in een kleine paddock staat, weet je zeker dat dit gedrag niet komt doordat hij gewoon te veel energie heeft en blij is dat hij lekker kan lopen?

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:07

wat je ook kan doen als je geen touwhalster hebt is het halstertouw niet aan dat ringetje onder de kin vast klippen, maar aan een van de ringen aan de zijkant doen.
Als ie je mee trekt, kan je hem zo nog omtrekken met z'n hoofd waardoor die naar je toe moet draaien.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:12

Touwhalster werkt wel als je ze eerst goed opvoed. Daar gaat veel tijd in zitten!! Bij ons werkt een bit toch altijd het best! We doen vaak ook eerst wat grondwerk voordat we de weg opgaan. Dan heeft ze meer respect voor ons. Die spelletjes van z'n sterk dier zijn niet altijd even grappig.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:45

Bedankt! Ik denk dat ik hier wel wat mee kan ik ga eerst maar even in de paddock oefenen of in een afgesloten ruimte.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:01

Ik heb ook een trekpaard type. Oefenen met grondwerk, leren dat het paard schuin achter je moet lopen. Verder heb ik altijd een hoofdstel met bit in als ik aan de hand wandel, heb je meer controle. Ik heb dan wel een halstertouw door de bitring en vastgeklikt aan de andere bitring, zo kan hij netjes schuin achter mij aan het touwtje lopen. Maar vooral oefenen met meelopen, paard mag niet voorbij gaan.

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:48

Het touw niet de hele tijd strak houden zodat je wat ruimte hebt om een flinke ruk te geven. Wat ook de hulp (want je geeft een hulp) kan versterken is hoofd de ene kant op trekken en ook tegen de schouder duwen, dan kan het paard maar 1 kant op en dat is naar jou, dus dan wordt je niet meer meegetrokken. Verder wat hier al gezegd wordt, ik zou niet kiezen voor strengere hulpmiddelen, dan blijft het paard alsnog winnen.

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Wandelen met Trekpaard. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:58

Het lijkt mij ook een goed idee om in een afgesloten ruimte te beginnen. Zoals hier al eerder geopperd werd kan grondwerk helpen. Wijkt het paard voor druk? Dus als je tegen haar kont duwt, zet ze dan een stap opzij? Dit is een oefening die je zou kunnen helpen. Oefen dit zo goed dat je alleen nog maar naar zijn kont hoeft te kijken om hem een stap opzij te laten gaan. Hierdoor zal het paard aan de voorkant namelijk automatisch naar je toe draaien, in plaats van van je af te wenden, en dit kun je bereiken zonder aan het hoofd te hoeven trekken.

Daarnaast let ik er bij mijn paard ook heel erg goed op waar ze precies loopt. Ik wil haar hoofd naast mijn schouder. Als ik in mijn ooghoek haar borst kan zien, is ze al veel te ver naar voren. Dan stop ik haar meteen en laat ik haar een paar stappen terug doen. Probeer het gedrag voor te zijn. Stop haar zodra ze een cm te ver naar voren loopt. Voor ons lijkt een cm meer naar voren niet uit te maken, maar voor een paard kan dit al betekenen dat hij over jouw grenzen heen mag.

Succes