'gezond' paard laten inslapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

'gezond' paard laten inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 19:47

Naar aanleiding van een ander topic bedacht ik mij het volgende er gaan ontzettend veel 'gezonde' paarden naar de slacht. Waarom word een 'gezond' paard dan niet ingeslapen?

Stel je voor je hebt een paardje van 20 dient leuk als grasmaaier en afentoe eens een buitenritje. Hij is verder ook goed gezond maar door zijn leeftijd wat moeilijker op gewicht te houden.
Helaas kom je zonder werk te zitten en word hij te duur. Verkopen / weggeven van een wat ouder paard is ook niet zonder risico's. En naar de slacht brengen kan je niet over je hart verkrijgen.
Je wil hem dan dus in eigen wei met zijn vriendjes in laten slapen.

Nu tref je een dierenarts die hem niet in wil laten slapen want hij is inmiddels goed gezond moet je dan opzoek naar eentje die het wel wil doen. Of hem toch maar de handel of de slacht insturen? Dan lijkt inslapen me toch vriendelijker.

[O]


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: 'gezond' paard laten inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:48

Volgens mij is er een wet dat je een gezond paard niet mag laten inslapen.

Why change the past, when you can own this day?

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:49

bij de slacht merken ze heel weinig van, kogel door het hoofd en het is over, bij inslapen gaan ze nog wel eens "vechten" tegen het dodende middel.

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 'gezond' paard laten inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:50

Als de ene DA het wil niet doen, dan ga je toch kijken naar een ander?
Ik snap helemaal dat je een ouder dier niet meer de handel in wilt sturen.
En naar de slager, ook daar gaat het niet altijd even goed.

Je suis Charlie.


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: 'gezond' paard laten inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:52

Ik zou dan ook doorzoeken naar een dierenarts die dat wel doet. Die zijn er echt wel.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:53

Zit op moment met exact hetzelfde probleem, alleen zijn het er 2 en zijn 8 en 12. Beide verre van gezond (1 cushing en 1 met kapotte rug) maar te gezond voor een DA om in te laten slapen en ik kan het niet meer betalen, sterker nog ben over een maand zelf dakloos. Slacht en handel zijn geen opties voor mij....

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:54

Ik heb zelf voor een soortgelijke situatie gestaan.
Ben werkeloos geraakt en mijn paard brak enkele maanden later haar been (dus niet meer 'gezond' ).
De makkelijkste weg had geweest om dr om die reden te laten inslapen maar heb die keuze niet gemaakt.
Het zal vast meespelen dat ik nog bij mijn ouders woon.

Ik snap best dat een DA geen gezond dier laat inslapen.
Volgens mij mag dit wettelijk niet eens maar dat weet ik niet zeker.
Inslapen moet in mijn ogen alleen gebruikt worden als het leven lijden word.
Laatst bijgewerkt door moyra op 20-12-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:54

Waarom is de handel geen optie, ohjajoh6?

~ The days belong to you ~

Yinka

Berichten: 2981
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:55

Waarom is slacht geen optie ohjajoh?
Slacht gaat snel, geen pijn, geen gevecht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:55

Iolanthe schreef:
Waarom is de handel geen optie, ohjajoh6?


Waar denk je dat een paard met Cushing of kapotte rug beland als je hem de handel indoet?

Je suis Charlie.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: 'gezond' paard laten inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:57

Misschien ben ik niet realistisch, of idealistisch, maar is er niet vaak iemand te vinden die zo'n dier met liefde wil opvangen?

~ The days belong to you ~

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:57

LiannePuthzy schreef:
bij de slacht merken ze heel weinig van, kogel door het hoofd en het is over, bij inslapen gaan ze nog wel eens "vechten" tegen het dodende middel.


Maar stel nu dat je paard veel angst heeft voor transport, laden etc, aan huis word niet geslacht over het algemeen dus dan zou inslapen een betere optie zijn. En ik kan me ook wel voorstellen dat het voor het baasje veel fijner is om thuis in de wei afscheid te nemen van je paardje ipv in een slachthuis.

Ironically common sense is not common...

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:57

Dat niet alleen.. mijn merrie moest ingeslapen worden.. ze kwam namelijk niet meer overiend in de wei..

Ze werd midden in de wei ingeslapen op een zaterdagmorgen.. rendac gebeld.. kwamen pas maandag.. (punt 1: je kunt 3 dagen tegen je dode paard aan kijken) en daarbij mocht de chauffeur haar niet oppaden in de wei.. er was geen tractor voorhanden.. wat is dan de enige optie? Juist.. sleeptouw om de benen.. vastmaken aan de auto.. en meeslepen maar.. nou.. dan breek je ook hoor.. (puntje twee.. je trouwe poown zo respectloos moeten behandelen)
Op maandagmiddag word je gebeld door rendac.. chauffeur staat met pech.. wordt dinsdag.. (punt 3+4: het was overdag flink warm, dus begon al langzaam te ruiken.. en daarbij.. NOG een dag tegen een kadaver aankijken wat ooit je trouwste kammeraadje was)
En dan komt rendac op dinsdag.. stalen ketting om de benen.. vrachtwagen open en je hoorse nog vanalles kraken..

Dit hele verhaal is voor mij de hele reden om voor de slacht te kiezen..

<3 Sneakers <3

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:58

ohjajoh6 schreef:
Zit op moment met exact hetzelfde probleem, alleen zijn het er 2 en zijn 8 en 12. Beide verre van gezond (1 cushing en 1 met kapotte rug) maar te gezond voor een DA om in te laten slapen en ik kan het niet meer betalen, sterker nog ben over een maand zelf dakloos. Slacht en handel zijn geen opties voor mij....


Heb je dat aan meerdere dierenartsen gevraagd?

Sterkte! Lukt dat echt niet, zou ik toch echt wel slacht overwegen...


emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:59

Iolanthe schreef:
Misschien ben ik niet realistisch, of idealistisch, maar is er niet vaak iemand te vinden die zo'n dier met liefde wil opvangen?


Helaas niet in deze tijden. Al die mensen hebben er genoeg.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 20:00

@ohjajoh6 Dat is heftig zeg. Heb je zelf wel een plekje waar je naar toe kan.
Ik snap dat dit echt een nachtmerrie moet zijn. Je hebt 2 paarden die ik ook niet meer zou durven verkopen. En ik snap dat de slacht ook niet voor iedereen zo makkelijk is.

Waarom mag je een gezond paard wel laten slachten en een gezond paard niet laten inslapen?

[O]

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:01

Iolanthe schreef:
Misschien ben ik niet realistisch, of idealistisch, maar is er niet vaak iemand te vinden die zo'n dier met liefde wil opvangen?

Best idealistisch, helaas. Want vaak denken ze dan toch... ach, het paard ziet er goed uit, dus ik kan er best een keertje op klimmen. Daar begint het vaak mee...

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:01

liedje89 schreef:
LiannePuthzy schreef:
bij de slacht merken ze heel weinig van, kogel door het hoofd en het is over, bij inslapen gaan ze nog wel eens "vechten" tegen het dodende middel.


Maar stel nu dat je paard veel angst heeft voor transport, laden etc, aan huis word niet geslacht over het algemeen dus dan zou inslapen een betere optie zijn. En ik kan me ook wel voorstellen dat het voor het baasje veel fijner is om thuis in de wei afscheid te nemen van je paardje ipv in een slachthuis.


dTja als paard trailer laden eng vind zou ik hem ook gewoon laten inslapen, anders zou ik hem gewoon laten slachten als hij geen medicijnen heeft gehad.

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:01

LiannePuthzy schreef:
bij de slacht merken ze heel weinig van, kogel door het hoofd en het is over, bij inslapen gaan ze nog wel eens "vechten" tegen het dodende middel.

Als ze vechten heb je een waardeloze dierenarts.
Genoeg narcose middelen en een paard kan niet meer vechten. Of hij moet ook kunnen vechten tegen een liggende castratie of welke operatie ook :P

Ik begrijp ts helemaal.
Ik ben niet tegen slacht, maar ik wil persoonlijk dat mijn paarden afscheid kunnen nemen van hun maatje.
En een ouder (of jong paard met aandoening) paard de handel in is geen eerlijk optie.

Ik denk toch echt wel dat er dierenartsen zijn die je willen helpen, want je keuze is heel netjes tegenover het paard.

sterkte.
Ook de andere hier in deze situatie.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 20:02

Als hij medicijnen gehad heeft mag hij ook geslacht worden maar niet voor consumptie.

[O]

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:04

felicity schreef:
Als hij medicijnen gehad heeft mag hij ook geslacht worden maar niet voor consumptie.


k weet dan gaat het bijvoorbeeld naar de dierentuin, dan moet je zelf betalen voor de slacht omdat je dan een gift voor de dierentuin doet

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:04

felicity schreef:
Naar aanleiding van een ander topic bedacht ik mij het volgende er gaan ontzettend veel 'gezonde' paarden naar de slacht. Waarom word een 'gezond' paard dan niet ingeslapen?

Stel je voor je hebt een paardje van 20 dient leuk als grasmaaier en afentoe eens een buitenritje. Hij is verder ook goed gezond maar door zijn leeftijd wat moeilijker op gewicht te houden.
Helaas kom je zonder werk te zitten en word hij te duur. Verkopen / weggeven van een wat ouder paard is ook niet zonder risico's. En naar de slacht brengen kan je niet over je hart verkrijgen.
Je wil hem dan dus in eigen wei met zijn vriendjes in laten slapen.

Nu tref je een dierenarts die hem niet in wil laten slapen want hij is inmiddels goed gezond moet je dan opzoek naar eentje die het wel wil doen. Of hem toch maar de handel of de slacht insturen? Dan lijkt inslapen me toch vriendelijker.


Voor mij is een gezond paard van 20 jaar laten inslapen een ondenkbaar iets. (naar de slacht trouwens ook, maar dat is de vraag nu niet) Ik kan me voorstellen dat dierenartsen dit weigeren. Ze zijn dierenarts om dieren beter te maken en in het ergste geval hun te helpen aan een snellere dood of om hun uit ondraaglijk lijden te verlossen.

Ik vind dat je als eigenaar een zorgplicht aangaat wanneer je een levend wezen neemt. Aan die zorgplicht moet je voldoen en niet zomaar dood laten maken als het jouw financieel of om welke reden dan ook even niet uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:05

omdat ze dus niet gezond zijn iolanthe, ik vind dat je een paard dat niet aan kan doen.
Maar waarom mag een "gezond" paard, want dat is denk ik ook voor ieder verschillend, wat gezond is en wat niet, wel naar de slacht?
Slager word hem om meerdere redenen niet en hoofdreden is toch wel dat er 1 veel en veel te sensibel voor is en ik vind dat ik er tot het einde bij moet zijn (om zeker te zijn) en ik ga al kapot van de beslissing ansich, laat staan dat ik ze naar zo een einde moet brengen, kan ik denk niet...

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:06

Je betaalt altijd de slachtkosten. Dat wordt verrekend met wat het vlees opbrengt. Heeft niets met donatie aan dierentuin van doen. Vlees van dieren dat niet voor consumptie geschikt is wordt tot kunstmest verwerkt.

Gezonde dieren 'mogen' naar de slacht omdat het nu eenmaal vleesdieren zijn. Die dus ook bewust voor het vlees worden gefokt.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 20:10

@jessix Ik ben het helemaal met je eens. Maar soms kom je in een situatie terecht dat je keuzes moet gaan maken. Als je zonder werk komt te zitten net rond kan komen. Snap ik dat je paard moet weg doen. Als je dan een 20 jarige hebt zal die moeilijker verkopen als eentje van 5. En wat doe je als hij al een paar maanden te koop staat. Maar er niemand komt die hem een goed tehuis kan bieden. Dan toch maar aan de eerste de beste handelaar of laten slachten / inslapen?

Ik hoop dat ik nooooit voor deze keuze kom te staan.

[O]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kalea, kiki1976, Lieuwkje_90, Vagabondo en 91 bezoekers