Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 17:42

Het is misschien een ontzettend stomme vraag met een heel logisch antwoord, maar ik weet het echt niet.

Ik zou later graag een veulen willen kopen zodat ik hem/haar compleet naar mijn eigen hand kan zetten, hopelijk geeft dit meer goed dan slecht resultaat. Mijn grootste probleem daarbij, vooral omdat ik een tinker zou willen kopen, is hoe groot hij/zij zal worden.

Ik wil natuurlijk het paard geen pijn doen door te veel gewicht op hem/haar te leggen. Nu weet ik ook wel dat een tinker wat steviger is en gemiddeld iets meer aan kan, maar toch. Zo zie ik mezelf bijvoorbeeld echt niet op een tinkertje van minder dan 1.50 rijden.

Het ergste wat ik mij voor mijzelf en het paard dan voor kan stellen is dat hij/zij bij mij op groeit die 3 tot 4 jaar en dan toch te klein blijft... Dat zou ik echt voor zowel mijzelf als het paard verschrikkelijk vinden.

Is er een manier om aan een veulentje al te kunnen zien hoe groot hij/zij wordt?

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:43

Kijken hoe groot de ouders zijn?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 17:46

Dat dacht ik ook al maar in mijn vorige topic "grote tinkers" kwam het een paar keer voorbij dat een tinker 10 cm groter/kleiner was dan de ouders.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:49

Je hebt alleen zekerheid over de maat als je een paard koopt dat op dat moment groot genoeg is.

Mijn veulen is dan wel geen Tinker, maar even als voorbeeld... Merrie is 1.65 m, hengst is 1.70 m en fokt vergrotend. Veulen was voor zijn 2e 1.60 m en is sindsdien geen mm meer gegroeid. :Y) Hij was wel op tijd geruind.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:49

Ik heb wel eens iets gelezen over de lengte van kogel tot elleboog (voorbeen dus) en die twee keer zou de uiteindelijke stokmaat worden meen ik.

Weet even de precieze regel niet meer, dacht dat dit vanaf jaarlingen gold??? Zou je even moeten googelen :)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 17:54

Het zou inderdaad een oplossing kunnen zijn om gewoon een volgroeid paard te kopen maarja... Dan heb je het voordeel van volledig naar eigen hand zetten weer niet.

Dat trucje, daar heb ik nog nooit van gehoord, kan het ook zo 123 niet vinden als ik het op google intik.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:56

De touwtjestruc inderdaad, is tot nu toe hier nog wel uitgekomen. Maar ik heb het nooit gedaan bij eentje jonger dan 1, dus of het voor veulens ook werkt weet ik niet.

Elleen
Berichten: 568
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:58

MorganeR schreef:
Het zou inderdaad een oplossing kunnen zijn om gewoon een volgroeid paard te kopen maarja... Dan heb je het voordeel van volledig naar eigen hand zetten weer niet.

Dat trucje, daar heb ik nog nooit van gehoord, kan het ook zo 123 niet vinden als ik het op google intik.

Kan je geen 2jarige kopen? Die kan je ook nog goed naar je hand zetten. Dat tucje kn ik ook, ooit van mijn dierenarts geleerd. Veel succes.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:00

Tja een veulen hoeft nou ook niet per sé, het punt is dat ik niet wil dat er iets mee gebeurt is op rijtechnisch gebied (zagen in de mond met een bit, een mega sterk bit erin, met sporen rijden, mega ruw rijden). Ik ben eigenlijk 100% tegen het gebruik bit en sporen (of beter gezegd: MISBRUIK van bit en sporen).

Een twee of driejarige is ook mogelijk ja, maar dan heb je wel wat meer risico dat er iets mee gebeurt is wat later pas (op een onhandig moment) naar voren kan komen. Zoals bijv. angst voor een bepaald voertuig als je alleen op buitenrit bent, ik noem maar wat.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:03

TS, de realiteit is dat je het echt gewoon niet weet. En romantiseer het zelf opvoeden ook niet. Met een netjes opgevoede, aangereden 4 jarige krijg je net zo'n band als wanneer je een veulen koopt. Ik spreek uit ervaring! ( zie mijn profiel: heb eerst een vierjarige gekocht: net drie weken onder het zadel, en later ook een veulen. Band is met beiden echt even goed)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:17

Oh dat het dezelfde band is geloof ik zeker! Daar twijfel ik niet over.

Dat je nooit alles kan weten, dat snap ik helemaal. Maar meer willen weten zie ik geen probleem in.

Ik hoop natuurlijk ook dat het het paard eerder goed dan slecht doet.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:31

En verkijk je niet op de kosten. Tenzij je een paard aan huis kunt houden, ben je 3 jaar verder gewoon minimaal 5000 euro kwijt. Plus alle risico's van ziekte en blessures in de opfok.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:35

5000 euro voor een 3 jarige onbeleerde tinker? Dat vind ik wel belachelijk. Tenzij je bedoelt dat die 3 jaar een paard houden rond de 5000 euro kost, dat vindt ik redelijker.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:42

Ibbel bedoelt dat laatste :j

Bovendien kan er bij jou ook heel veel mis gaan in de opvoeding. Mijn veulen is door een ongeluk atactisch geworden. Maar het kan bijv. ook zo zijn dat er met verkeersmak maken een motorrijder bij jouw paard gaat klieren en dat hij daar altijd bang voor blijft. Daar kan jij dan weinig aan doen... Het lijkt soms mooier dan het is.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:50

Dat klopt zeker ook ja, maar even terug naar de beginvraag: Dat trucje werkt dus, nog andere opties?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:54

Een veulen op zien groeien is het mooiste wat er is. Daarbij kop je niet de ellende van een ander.

Ik zou aan de hand van de leeftijd en de schofthoogte proberen een inschatting te maken over de uiteindelijke schofthoogte. De eerste zes maanden groeien ze het hardst. Vanaf een jaar is de touwtjestest redelijk betrouwbaar. Er is ook nog zo'n tabelletje met percentages, die klopt in de praktijk vaak niet.
Hier de groeitabel van Jones, Hij is nu 5 en 1,50.
Afbeelding

Misschien kan je rondvragen voor nog meer voorbeelden.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:18

MorganeR schreef:
5000 euro voor een 3 jarige onbeleerde tinker? Dat vind ik wel belachelijk.

Dat bedoel ik. Een 3 jarige kopen is een stuk voordeliger dan een veulen in de opfok gooien.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:23

(stokmaat vader) + (stokmaat moeder) : 2 = stokmaat veulen ?

Geen idee :') ik zeg iets stoms denk ik nu :')

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 19:24

Ja, ik had het niet heel erg goed gelezen dus ik verslikte me bijna toen ik het las. Ik heb zelf bij verschillende mensen rondgevraagd en die zeiden dat je voor bereden (en met geluk ook nog voor de kar beleerde) tinker die geen speciale keuringen heeft gelopen ofzo rond de 2000 tot 2500 zit, dus daar blijf ik een beetje bij.

Tessa_93 Ik dacht ook gewoon tussen die 2 maten in ergens ja, maar dat komt dus vaak niet zo uit.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:29

Tessa_93 schreef:
(stokmaat vader) + (stokmaat moeder) : 2 = stokmaat veulen ?

Geen idee :') ik zeg iets stoms denk ik nu :')

Dan zou het (stokmaat vader +stokmaat moeder) :2 moeten zijn :')

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe weet je hoe groot een veulen (ongeveer) wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:11

Esmee, dat staat er toch ook?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:17

Esmee_98 schreef:
Tessa_93 schreef:
(stokmaat vader) + (stokmaat moeder) : 2 = stokmaat veulen ?

Geen idee :') ik zeg iets stoms denk ik nu :')

Dan zou het (stokmaat vader +stokmaat moeder) :2 moeten zijn :')


Wou dat het waar was.....
Zat ik nu niet met een ukkepukkie dom te kijken -O-

Kortom, veulen is leuk, maar heeft ook nadelen.
Kan van alles gebeuren voor je er op zit en tja, even eerlijk, ik heb nog steeds geen idee wat ik nou allemaal met mijn uk zou moeten doen.
Die staat dus voorlopig nog even uk te wezen in een groot weiland.
Ik ga volgend jaar (dan is ze 3 haar naar huis halen en eens kijken wat ik met haar ga doen).
Kopen op 3 jaar is voordeliger en qua maat weet je beter wat je in huis haalt.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:19

Ik heb een 7 maanden oud hengstje gekocht. Zijn moeder zou een bonte kwpner zijn van 165 en zijn vader een trekpaard van 160. Ik hoopte ook dat hij minimaal 1.60 zou worden.
Toen hij 2 was heeft een flinke wormbesmetting opgelopen en heeft hier ook voor op de kliniek gestaan. Hij zou het anders niet gered hebben. Hij word over 3 maanden 3 en is nu ongeveer 1.48 maar hij ziet er ook echt als een jaarling. Hij heeft dus een flinke achterstand opgelopen. En ik laat hem nog een jaar op de wei staan in de hoop dat hij als nog bij gaat trekken en als nog de 1.60 gaat aantikken. Maar vrees dat ik blij moet zijn met een E pony.

Het is dan ook verdomd lastig om in te schatten hoe groot ze gaan worden.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:24

We hebben al eens een vrouw op stal gehad voor een te koop staand veulen, die met een compleet rekentabel kwam waarbij de lengte van kogel naar knie gemeten werd en het veulen zou veeeeeeeel te klein blijven. Niks voor haar, amper 1.60..
tja, daar sta je dan 3jr later met je 172... :')

Het is niet te rekenen, ook niet met moeder en vader. Hadden 2x Johnson merrie's uit zelfde moeder.. ene 178 ander 164 geworden.. Valt dus weinig van te zeggen.

Het blijft gokken.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:33

Ibbel schreef:
MorganeR schreef:
5000 euro voor een 3 jarige onbeleerde tinker? Dat vind ik wel belachelijk.

Dat bedoel ik. Een 3 jarige kopen is een stuk voordeliger dan een veulen in de opfok gooien.


Helemaal mee eens!
3 jaar opfok is 3 jaar hopen dat het allemaal goed gaat met de uk en dat ze niet ziek worden of zichzelf beschadigen. Een 3 jarige kopen is voordeliger en je hoeft niet die 3 jaar meer te wachten of het veulen wel zo groot wordt als je zou willen. Iemand anders heeft dan die risico's al gelopen.

Mijn veulen dacht ik ook dat die groot genoeg zou worden, helaas, dus die is als 4 jarige verkocht, nu is ze inmiddels 9 en nog steeds te klein. Meisje wat haar nu heeft past er perfect op.

Ik zou dus zelf nooit meer een veulen fokken of kopen vanwege alle risico's en eventuele teleurstelling achteraf. Kost veel geld en je hebt geen garantie op maat of beweging.
En naar je hand zetten is ook heel betrekkelijk, dan moet je ook maar net weten wat je doet anders krijg je de meest onhandelbare irritante 3 jarige die je maar kunt voorstellen.....
3 jarige kun je uitzoeken op maat, beweging en karakter, veulen niet.