Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:40

Ik heb een zak staan en die wil ik wel eens uitproberen.
Nu weet ik dat je aan moet maken met warm water, maar moet dit kokend water zijn of is handwarm water (iets warmer dan louw) uit de kraan ook voldoende?
Kan dit bewaard worden (zeg 's ochtends aanmaken 's avonds voeren) of moet je het vrijwel direct voeren?


canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:44

Ik maak het aan met bijna kokend water, dit doe ik meestal voor het rijden dan is het na het rijden ( ong. 45 min later) op een goede tempratuur en vind paardlief het goddelijk :)

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:46

Ik doe meestal heet water of je kan ook kokend water gebruiken, het ligt eraan of er in het voer ingrediënten zitten zoals zemelen die je moet weken (circa 10-15 min, ook voor het afkoelen). Ik maak het meestal klaar voordat ik ga rijden, en na het rijden geef ik het, mijne vind het ook lekker als het nog een beetje warm is dan is alles heel lekker zacht. Ik doe meestal gewoon handwarm water eventjes minuutje wachten en dan geef ik het , ook net zo lekker.

Ik zou het dus op het moment klaar maken dat je het ook wilt geven, een halve dag bewaren kan wel maar vind het zelf dan niet zo lekker er meer uit zien en het is dan koud ;)

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:47

Hm oke, moet ik eens gaan kijken of ik op stal water kan koken dan :P


Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:49

Ik heb nog even opgezocht en er zitten idd zemelen in de mash van pavo.
In dat geval moet je dus inderdaad even water koken en het aan de kant zetten voor een aantal minuten zodat de zemelen kunnen weken, als je dit niet doet kan het zijn dat het paard een verstopping krijgt doordat ze gaan opwellen in de buik :)

Een waterkoker op stal is altijd handig :Y) :Y)

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:50

Ashley5760 schreef:
Hm oke, moet ik eens gaan kijken of ik op stal water kan koken dan :P

als er een stopcontact is zou je een waterkoker kunnen gebruiken, hebben wij ook en werkt goed!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:51

Nog nooit gehoord dat zemelen opwellen :=. Je moet ze wel wat nat(koud) voeren (is anders stof) maar ken ook mensen die ze droog voeren. Ik denk dat je in de war bent met bietenpulp? Dat kan opwellen (in slokdarm al) en dan krijg je verstoppingen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:51

canela schreef:
Ashley5760 schreef:
Hm oke, moet ik eens gaan kijken of ik op stal water kan koken dan :P

als er een stopcontact is zou je een waterkoker kunnen gebruiken, hebben wij ook en werkt goed!



Ja dat is er wel heb zelf een waterkoker alleen die is gloedje nieuw en eigenlijk om thee tezetten haha. Even kijken of ik bij de aldi of action niet een goedkoop dingetje kan vinden.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:58

Ashley5760 schreef:
Nog nooit gehoord dat zemelen opwellen :=. Je moet ze wel wat nat(koud) voeren (is anders stof) maar ken ook mensen die ze droog voeren. Ik denk dat je in de war bent met bietenpulp? Dat kan opwellen (in slokdarm al) en dan krijg je verstoppingen.

Ik ook niet hoor, deed dat ook nooit, gaf het gerust met koud water in de zomer :)
Als ik slobber maak, doe ik het gewoon met warm water uit de kraan (mits die warm wordt natuurlijk :+ )

bora

Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:07

Hoelang laten jullie het afkoelen en hoeveel water doen jullie erop?
Ik had het gister gemaakt in een afgesloten emmer een volle schep mash en ruim 2 liter warm water en na 3 uur was het nog warm.

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:21

De pavo slobber kan met warm en met koud water worden gemaakt, dat doen ze zelfs op de kliniek (soms met koud water). Het is lekkerder warm, dus ik pak gewoon heet water uit de kraan en meng het dan, voeg als ik het nog te warm vind om te geven wat koud water toe na een tijdje en dan kan hij het eten. Of je zet het even weg om het af te laten koelen en geeft het dan, maar in principe kun je het heel snel geven en warm of lauw vinden ze het wel lekkerder dan koud.
Het is inderdaad 1 deel slobber en 2 delen water. Ik doe soms ietsje minder water zodat het nog iets meer pap is.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

bora

Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:51

Hij was nu nog vrij vloeibaar

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:54

Ik maak het altijd aan met koud water en ook wel eens de avond van te voren :) gewoon koel wegzetten.

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:56

Voordat ik ga rijden gooi ik er kokend water op en na het rijden nog wat koud water en maak er echt een waterslobbertje van.
Alles zit ook onder tijdens het eten _O-

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:16

Letizia schreef:
Ashley5760 schreef:
Nog nooit gehoord dat zemelen opwellen :=. Je moet ze wel wat nat(koud) voeren (is anders stof) maar ken ook mensen die ze droog voeren. Ik denk dat je in de war bent met bietenpulp? Dat kan opwellen (in slokdarm al) en dan krijg je verstoppingen.

Ik ook niet hoor, deed dat ook nooit, gaf het gerust met koud water in de zomer :)
Als ik slobber maak, doe ik het gewoon met warm water uit de kraan (mits die warm wordt natuurlijk :+ )


Ik denk inderdaad dat ik in de war ben maar zemelen moet je ook even laten staan, is mij altijd verteld. Tegen slokdarmverstoppingen. Maargoed kan het ook fout hebben, kneem altijd zekere voor het onzekere zeker van pavo. Gebruik zelf altijd die van havens, ruikt beter en heeft ook mooiere structuur ;)

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 21:01

Oke dankjr voor de antwoorden.

Gerrit ik ben niet zo'n pavo fan maar had nog een zak staan dus kijken of die bevalt of iig even opmaken.
Pavo heeft ook iets nieuws die bietenchips moeten 10min weken, is heel rijk voer, goed voor darmen, dus mss dat ik dat als vervolg ga proberen.
Ik moet nml wat "nats" hebben om supplementen door te doen ;).

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:18

Ik doe ook de luzerne nat geven anders eet hij het niet.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

FriesRoosje

Berichten: 908
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: In het mooie Duitsland

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:29

Hey hoi, Ik heb ook nog een zak pavo slober staan staat op de zak dat de bereiding 1 op 1 is maar is dat 1 schep slobber 1 schep water ?? of hoe moet ik dat zien ??

toe aan rust en ontspanning neem een kijkje op http://twinstable.webs.com
Hou mijn facebook in de gaten voor de leukste koopjes op het gebied van ruitersportspullen https://www.facebook.com/?ref=logo#!/st ... uitersport

Olympia96

Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pavo slobber - Hoe aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:36

Ik maak 't sinds deze week gewoon thuis klaar met kokend water in combinatie met Speedibeet. In die handige roze emmer met deksel. Op stal gooi ik de supplementen er nog door. Ideaal :-)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:13

FriesRoosje schreef:
Hey hoi, Ik heb ook nog een zak pavo slober staan staat op de zak dat de bereiding 1 op 1 is maar is dat 1 schep slobber 1 schep water ?? of hoe moet ik dat zien ??


Dat klopt, even veel water als slobber.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 14 bezoekers