Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:14

Hoi Bokkers,

Op Bokt zie ik (en waarschijnlijk velen van jullie) regelmatig topics van personen waarvan wordt vermoed dat ze een laag intelligentieniveau hebben. Bijvoorbeeld doordat deze personen sociaal-emotioneel jonger overkomen dan kalenderleeftijd, laaggeschoold zijn, veel spelfouten en taalfouten maken, en met een 'vreemd' verhaal of probleem komen. Gevolg is dat de reacties voornamelijk bestaan uit mensen die zeuren over de spel- en taalfouten en deze verbeteren, de TS duidelijk maken dat ze puberaal en kinderachtig is en het probleem, zoals TS dat ervaart, bagatelliseren. Ik zeg niet dat ik mij daar nooit schuldig aan maak, maar toch vind ik het enigszins schrijnend. Immers, iemand die benedengemiddeld intelligent is, is niet per se een slecht persoon. Laagbegaafde mensen hebben nu eenmaal meer moeite met taal en logica, en ervaren misschien ook andere problemen. Betekent dat dat deze mensen niet actief mogen zijn op een internet forum? Er vanuit gaande dat intelligentie, in ieder geval voor het grootste deel, is aangeboren, betekent dat deze eigenschap voor een groot deel buiten de invloed van de persoon ligt. Hoe fair is het dan iemand hierom te veroordelen?

Over het algemeen vindt men dat je iemand niet moet veroordelen om zijn uiterlijk. Maar je hoort nooit iemand over het veroordelen van mensen om benedengemiddelde intelligentie. In principe zijn deze mensen net zoveel waard als gemiddeld of hoog intelligente personen en hebben ze evenveel recht om hun verhaal op een forum te delen. Soms lijkt het alsof op bokt geen plaats is voor dit soort mensen, aangezien ze bijna alleen maar negatieve reacties krijgen in hun topic. Het lijkt me best zinnig hier eens over na te denken.

Wat is jullie mening hierover?



mariekekroon
Berichten: 494
Geregistreerd: 24-05-12

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:18

ik heb volgens me iq test ook een beneden gemiddeld iq, zo wat dan nog?

schoentje

Aranel
Berichten: 20197
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:19

Ik snap wat je bedoeld en ben het enigszins ook wel met je eens, maar ik denk dat de kritiek die op Bokt geuit wordt tegen zulke personen vooral bedoeld is omdat diegene een verhaal plaatst op een openbaar forum. Dan dient het gewoon vrij te zijn van grove slordigheidsfouten. Je verwacht reacties op een post als je een topic opent, dan moet je zelf je post ook even doorlezen of je een logisch verhaal schrijft.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:21

Je hebt wel een punt hoor. Maar het probleem blijft dat je alleen geschreven berichten ziet en je verder vaak niet weet wat voor persoon erachter zit. Er zijn namelijk ook mensen die gewoon te lui zijn om goed te spellen en ja dat vind ik zelf wel vervelend. Je bent gauw geneigd te oordelen op wat je ziet en sommige stukjes tekst lijkt precies op een jong kind, wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat ook zo is. Ik denk dat het belangrijk is dat we eerst meer te weten komen alvorens we gaan oordelen. :j

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:22

mariekekroon schreef:
ik heb volgens me iq test ook een beneden gemiddeld iq, zo wat dan nog?


Mijn punt is dus dat mensen je eigenlijk niet zouden moeten veroordelen hierom. Sommige mensen hangen een waardeoordeel aan het niveau van intelligentie, en dat is naar mijn mening niet terecht.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:22

Ik ben niet meteen het type dat iemand om zijn intelligentieniveau gaat beoordelen, maar eerder om zijn mentaliteit. Meestal reageer ik niet op spelfouten, maar als je een hele OP gaat opstellen zonder leestekens of hoofdletters is het soms wel erg onduidelijk en moeilijk om het verhaal te volgen. Als ik zo'n OP zie heb ik meestal al geen zin meer om eraan te beginnen lezen en laat ik het gewoon zijn voor wat het is :')

Why change the past, when you can own this day?

mariekekroon
Berichten: 494
Geregistreerd: 24-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:23

Dos_Caballos schreef:
mariekekroon schreef:
ik heb volgens me iq test ook een beneden gemiddeld iq, zo wat dan nog?


Mijn punt is dus dat mensen je eigenlijk niet zouden moeten veroordelen hierom. Sommige mensen hangen een waardeoordeel aan het niveau van intelligentie, en dat is naar mijn mening niet terecht.


ik vind dat je iemand niet op iq kan beoordelen, iq is maar een cijfertje dat ze er aan geven, eq is veel belangrijker voor mensen

schoentje

goldenarrow

Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:24

Wanneer een post vol staat met spelfouten, zonder leestekens e.d. dan kan ik me daar inderdaad wel aan ergeren. Maar dan nog houd ik óf mijn mond omdat het al 100x gezegd is, of ik pb die persoon met wat tips.
Ik denk dat het niet (alleen) ligt aan het intelligentieniveau, maar misschien nog wel meer om die reactie die de persoon teruggeeft. Vaak zie je een reactie als 'Lezen is ook een vak', wat erg neerbuigend over kan komen. Als je dan een reactie geeft als 'Schrijven ook' dan heb je eigenlijk al gelijk het begin van een ruzie. Terwijl als je aangeeft dat je het verkeerd begrepen hebt, die persoon vaak zijn eigen post terug gaat lezen en inderdaad ziet dat het misschien wat logischer getypt had kunnen worden.
Ik denk eigenlijk dat veel mensen op Bokt zich wat harder uitdrukken dan ze in real life zouden doen, of dat ze er geen rekening mee houden dat het harder over kan komen dan ze bedoelen.

Imo gaat het dus niet om het intelligentieniveau, uiterlijk of whatever. Maar meer om onnadenkendheid van beide partijen wanneer iets gezegd wordt. En de daaropvolgende reacties die daar op volgen.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:29

mariekekroon schreef:
ik vind dat je iemand niet op iq kan beoordelen, iq is maar een cijfertje dat ze er aan geven, eq is veel belangrijker voor mensen


Maar TS beoordeeld toch niemand op hun IQ? Ze zegt gewoon dat dat haar de laatste tijd steeds vaker is opgevallen hier op Bokt en vraagt gewoon wat de mening is van de anderen..

Why change the past, when you can own this day?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:42

Dos_Caballos schreef:
mariekekroon schreef:
ik heb volgens me iq test ook een beneden gemiddeld iq, zo wat dan nog?


Mijn punt is dus dat mensen je eigenlijk niet zouden moeten veroordelen hierom. Sommige mensen hangen een waardeoordeel aan het niveau van intelligentie, en dat is naar mijn mening niet terecht.


Dat is ook niet terecht maar de meeste mensen achter een schermpje hebben altijd zogenaamde goede raad, je kan niet anders dan ook die mensen te laten zijn wie ze zijn... ze weten immers niet beter :n ze kijken vaak niet verder dan hun eigen "toegevoegde waarde" en dat moet je wel in gedachten houden. Neem alles met een korrel zout en soms moet je mensen even confronteren met het feit dat ze zelf ook niet intelligent overkomen door te oordelen over de intelligentie van een ander.

In mijn ogen heeft iedereen een gelijke toegevoegde waarde :j misschien geen gelijke kennis op bepaalde gebieden maar een ander kan juist goed zijn in het troosten en luisteren van/naar iemand tja wat is belangrijker denk ik dan?

Broken crayons still color

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:02

Ik heb nog nooit iemand veroordeeld zien worden om zijn intelligentie. Waarom niet? Omdat wij geen weet hebben van andermans IQ. Ik zie regelmatig een post voorbij komen waar geen interpunctie gebruikt wordt. Daar reageer ik inderdaad niet op. Iemand die niet de moeite doet om een kloppend verhaal te schrijven, ga ik niet op reageren. Daarbij denk ik niet 1x: oh, die is dom.

Iemand die qua ontwikkeling een lager sociaal-emotionele leeftijd heeft dan de kalenderleeftijd, ja die wordt wel eens wakker geschud op een niet altijd subtiele manier. Ook daarbij heeft het niks te maken met de intelligentie. Wel wordt er perspectief gebracht. Iemand die in een slachtofferrol zit, wordt daar ook op aangesproken, omdat dat gewoonweg een zeer onhandig verdedigingsmechanisme is.

En eerlijk gezegd, vind ik dat jij met deze uitspraken mensen meer veroordeelt op hun intelligentie dan de meesten waarschijnlijk doen. Jij gaat er blijkbaar vanuit dat iemand die grove spelfouten maakt, of achterloopt op sociaal-emotioneel gebied een lager IQ heeft.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 14:12

Sassol schreef:
Ik heb nog nooit iemand veroordeeld zien worden om zijn intelligentie. Waarom niet? Omdat wij geen weet hebben van andermans IQ. Ik zie regelmatig een post voorbij komen waar geen interpunctie gebruikt wordt. Daar reageer ik inderdaad niet op. Iemand die niet de moeite doet om een kloppend verhaal te schrijven, ga ik niet op reageren. Daarbij denk ik niet 1x: oh, die is dom.

Iemand die qua ontwikkeling een lager sociaal-emotionele leeftijd heeft dan de kalenderleeftijd, ja die wordt wel eens wakker geschud op een niet altijd subtiele manier. Ook daarbij heeft het niks te maken met de intelligentie. Wel wordt er perspectief gebracht. Iemand die in een slachtofferrol zit, wordt daar ook op aangesproken, omdat dat gewoonweg een zeer onhandig verdedigingsmechanisme is.

En eerlijk gezegd, vind ik dat jij met deze uitspraken mensen meer veroordeelt op hun intelligentie dan de meesten waarschijnlijk doen. Jij gaat er blijkbaar vanuit dat iemand die grove spelfouten maakt, of achterloopt op sociaal-emotioneel gebied een lager IQ heeft.


Het zijn niet alleen de spel- en taalfouten die dat doen vermoeden, maar het is het hele plaatje. Bovendien, het feit dat ik het bij sommige mensen vermoed, betekent niet dat ik iemand daarom veroordeel. Ik maak juist duidelijk dat ik het niet terecht vind om een waarde ordeel te hangen aan het niveau van intelligentie. Dat betekent, dat wanneer ik denk dat iemand laagbegaafd is, dit niet direct gevolgen heeft voor mijn oordeel op deze persoon.

Het feit dat jij het veroordelend vindt om het überhaupt van iemand te vermoeden, doet mij denken dat jij er wel een waardeoordeel aan hangt, want als je dat niet zou doen zou je het ook niet iets 'slechts' vinden als het wordt vermoed.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:20

Ik vind het 'slecht' dat jij een topic opent over dat mensen veroordeelt worden over hun intelligentie, en dat er rekening met hun beneden gemiddelde IQ gehouden moet worden, terwijl ik nog geen enkel topic gezien heb waarin mensen veroordeelt worden om hun IQ.

Dat houdt dus in dat jij er meer mee bezig bent, dan de gemiddelde bokker die je met dit topic daarop aanspreekt. Zoals ik zei: ik ben er niet eens mee bezig en kan al helemaal niet vanachter mijn computer beoordelen welk IQ iemand heeft.

Iemand die dyslectisch is en dat aangeeft, daarbij zie ik inderdaad spellingsfouten door de vingers. Geeft iemand dat niet aan, ga ik niet checken of die spellingsfouten typische dyslecti-fouten zijn. Dus ja, dan wordt je op je spellingsfouten aangekeken. Niet op het feit dat je dyslectisch bent.

En dat bedoel ik met dat jij, op die manier, mensen dus meer veroordeelt, dan de gemiddelde bokker die je met dit topic aanspreekt.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:28

Problemen bagatelliseren gebeurd bij iedereen, niet alleen bij beneden gemiddeld intelligente mensen. Bij ieder topic wat er geopend wordt komt er "nou wees blij dat je niet zoals ik....." of "ik zou blij zijn als ik dit probleem had want ik heb.....".

Ik vind dat je (zeker in een tijd waar spellingscontrole bijna een standaard feature is op iedere browser) een normaal, samenhangend verhaal moet kunnen schrijven zonder al te grove spelfouten erin. Hoofdletters, leestekens en spelling zijn mijnsinziens gewoon essentieel op een forum, waar geschreven taal het enige communicatiemiddel is.

Volgens mij is er niemand die mensen afbrand omdat ze een laag IQ hebben. Ja, niet ieder probleem wordt even serieus genomen, maar er zijn volgens mij altijd wel mensen die serieus antwoord geven en proberen te helpen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 14:34

Sassol: Misschien heb je gelijk dat bokkers die reacties geven in de trant van ''grow up'' etc. er misschien niet eens bij stilstaan dat de TS benedengemiddeld intelligent kan zijn, en het daarom dus ook niet kunnen veroordelen. In dat geval zou het eigenlijk juist beter zijn om wél een laag intelligentieniveau te vermoeden, omdat men zijn reactie daarop kan aanpassen. In plaats van ''goh door je manier van praten dacht ik dat je nog een puber was'', kan men daadwerkelijk advies geven waar de TS echt wat aan heeft.

Door de studie die ik heb gedaan ben ik misschien meer gefocust op het cognitief functioneren, maar wat is daar mis mee? Je beticht mij van veroordelend zijn, terwijl ik juist pleit voor iedereen in zijn waarde laten.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:37

Aranel schreef:
Ik snap wat je bedoeld en ben het enigszins ook wel met je eens, maar ik denk dat de kritiek die op Bokt geuit wordt tegen zulke personen vooral bedoeld is omdat diegene een verhaal plaatst op een openbaar forum. Dan dient het gewoon vrij te zijn van grove slordigheidsfouten. Je verwacht reacties op een post als je een topic opent, dan moet je zelf je post ook even doorlezen of je een logisch verhaal schrijft.

Ik weet niet wat je bedoelt met grove slordigheidsfouten, maar ik vind een forum vooral een informeel iets. Ik schrijft ook graag in spreektaal en vind het ook niet nodig elke zin zo na te gaan, zoals ik dat zou doen bij een stuk dat je moet inleveren op school oid. En voor de één is het 'standaard' niveau veel lager dan voor de ander. Ben roerend met je eens dat het wel zo netjes is even je post door te nemen idd, zeker bij een topic start, het is immers je bedoeling dat andere het lezen. Ik vind een grote lap ongestructureerde tekst zonder interpunctie niet te doen. Die skip ik meestal.

Sassol schreef:
Iemand die dyslectisch is en dat aangeeft, daarbij zie ik inderdaad spellingsfouten door de vingers. Geeft iemand dat niet aan, ga ik niet checken of die spellingsfouten typische dyslecti-fouten zijn. Dus ja, dan wordt je op je spellingsfouten aangekeken. Niet op het feit dat je dyslectisch bent.

Juist dit, kan het leven van mensen met een beperking een stuk zwaarder maken. Dit klinkt dramatischer dan ik bedoel :P Maar jij gaat dus uit van een standaard persoon, héél veel mensen zijn dat niet. En het is heel vervelend je zelf keer op keer te moeten verdedigen, omdat iets niet op je voorhoofd staat.

Ik moet hierbij vooral meteen denken aan gezondheid. Mijn moeder is bijvoorbeeld slecht ter been. Toen ze nog weleens een poging deed met OV te gaan, dan nam ze liever geen stok mee, want dan heeft ze een hand minder om zich vast te grijpen als ze dreigt te vallen. Ze loopt op hakken, omdat ze dit gewend is en de fysio zei: vooral op hakken blijven lopen. Je ziet aan haar dus niet direct dat ze slecht ter been is. Maar tegenwoordig moet je schijnbaar een uithangbord hebben dat je iets mankeert, anders kun je een grote bek krijgen. Het OV is voor haar een crime, want ze verliest heel snel evenwicht als het gaat rijden. Ze moet dus snel zijn in een plekje vinden. Ik kan je zeggen, je moet ongelooflijk assertief zijn om een plekje om te zitten te krijgen. Je moet namelijk eerst in discussie met zuchtende mensen als je vraagt of je mag zitten. De meeste staan echt niet zomaar op en reageren behoorlijk geërgerd, want het staat niet op je voorhoofd dat je een goede reden hebt om te willen zitten.

Kortom, ik vind het juist goed om af en toe stil te staan dat je medemens wellicht beperkt is in sommige opzichten. En tuurlijk is het onmogelijk om overal rekening mee te houden, doe ik zelf ook niet, maar het is echt niet zo gek om af en toe het juist eens om te draaien. Om ervan uit te gaan dat mensen een reden hebben om iets te doen of niet te kunnen, in plaats van iemand er direct op aan te spreken (en dus te veroordelen).

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:39

Spullen kun je kopen talent niet. Kortom als je weet dat je niet echt goed kan schrijven (zoals ik) dan zet je geen dingen online zonder daar even een spellingscontrole over heen te halen. Of bij moeilijk te schrijven woorden een makkelijker woord te kiezen :+ Zie je dan later nog een fout dan werk je dat even bij.
Je bent zo beperkt als dat je jezelf laat zien.
Op een enkel foutje zal niemand je afrekenen.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:42

Mijn eerste reactie op de openingspost was: als je je daar druk over maakt, en mensen stickers opplakt met 'daarvan zal wel vermoed worden dat hij een laag intelligentieniveau heeft' dan ben je niet goed bezig. Ik weet welke topics je bedoelt, maar zelf heb ik dat soort fenomenen nog nooit aan een lage intelligentie gewijd, maar meer aan 'ongelukkig uitdrukken' of 'geen tijd nemen om je post te schrijven.'

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:44

JJane schreef:
Spullen kun je kopen talent niet. Kortom als je weet dat je niet echt goed kan schrijven (zoals ik) dan zet je geen dingen online zonder daar even een spellingscontrole over heen te halen. Of bij moeilijk te schrijven woorden een makkelijker woord te kiezen :+ Zie je dan later nog een fout dan werk je dat even bij.
Je bent zo beperkt als dat je jezelf laat zien.
Op een enkel foutje zal niemand je afrekenen.


Oef, dat laatste heb ik wel gemerkt. Er liep een giga discussie over het feit dat het meisje ME i.p.v. MIJN had neergezet. In het topic nog wel!

Natuurlijk is het belangrijk om duidelijk te typen, maar zolang je de boodschap snapt is het toch prima?
Je snapt toch wel als ik zeg: "Me hond is ziek.."
Dat het over MIJN hond gaat die ziek is? Dan is de boodschap toch duidelijk?

Ik veroordeel niemand om hoe ze typen, ik probeer er zelf het beste van te maken en probeer zo positief mogelijk te reageren. Dat maakt het allemaal een stuk leuker.

Ben het ook eens met het stukje over dat een forum informeel is, als je bij ons in het HK topic leest :')

Valt dit ook niet een beetje samen met leeftijd? Als je ouder bent, mag je absoluut geen foutjes maken?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:47

mariekekroon schreef:
ik heb volgens me iq test ook een beneden gemiddeld iq, zo wat dan nog?

Dat wil niks zeggen. Ik heb op gymnasium gezeten en geloof mij, ook daar zitten domme mensen. Ken mensen die het laagste van het laagste gedaan hebben en daar valt gewoon goed mee te praten. Domme mensen ga ik niet mee om, minder intelligente mensen wel.

Onderschriften waarin al smoesje staan voor het slechte taalgebruik, daar lees ik de berichten niet eens van. Spellingsfouten maakt iedereen, als jij er dan wat meer moeite voor moet doen heb je pech. Doe je die moeite niet, hoef je ook niet te verwachten dat anderen door je berichten gaan worstelen.

"Me hond" is gewoon super irritant, lelijk, dom, stom etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:50

[***] schreef:
Oef, dat laatste heb ik wel gemerkt. Er liep een giga discussie over het feit dat het meisje ME i.p.v. MIJN had neergezet. In het topic nog wel!

Natuurlijk is het belangrijk om duidelijk te typen, maar zolang je de boodschap snapt is het toch prima?
Je snapt toch wel als ik zeg: "Me hond is ziek.."
Dat het over MIJN hond gaat die ziek is? Dan is de boodschap toch duidelijk?

Ik veroordeel niemand om hoe ze typen, ik probeer er zelf het beste van te maken en probeer zo positief mogelijk te reageren. Dat maakt het allemaal een stuk leuker.

Ben het ook eens met het stukje over dat een forum informeel is, als je bij ons in het HK topic leest :')

Valt dit ook niet een beetje samen met leeftijd? Als je ouder bent, mag je absoluut geen foutjes maken?


Me hont heb een geswel.

Boodschap is duidelijk, toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:53

Ik heb overigens nog nooit gedacht 'die persoon moet wel een laag intelligentieniveau hebben'. Ik heb wel eens gedacht 'mijn god, wat is dit een domme post'. Maar dat zegt niks over de intelligentie van de persoon in kwestie, ook hyperintelligente mensen kunnen domme opmerkingen maken. Dat is niet voorbehouden aan mensen die een laag IQ hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:55

Boodschap is inderdaad duidelijk ;)

Bedoel natuurlijk niet dat alles moeilijk te lezen is en dat er overal fouten in zitten. Snap heus wel dat het leesbaar moet zijn en dat het soms irritant kan zijn, maar om er een hele discussie over te beginnen, vond ik persoonlijk niet gepast. Maar dat is mijn mening :)

Trouwens als ik typ: hont krijg ik er rode lijntjes onder en een suggestie wat het wel moet zijn, dus die fouten snap ik dan niet (weet niet of alle internet dingen dat hebben? Ik heb Chrome)

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 14:55

Sheran schreef:
Mijn eerste reactie op de openingspost was: als je je daar druk over maakt, en mensen stickers opplakt met 'daarvan zal wel vermoed worden dat hij een laag intelligentieniveau heeft' dan ben je niet goed bezig. Ik weet welke topics je bedoelt, maar zelf heb ik dat soort fenomenen nog nooit aan een lage intelligentie gewijd, maar meer aan 'ongelukkig uitdrukken' of 'geen tijd nemen om je post te schrijven.'


Uit jouw reactie maak ik op dat je het haast een taboe vindt om te vermoeden dat iemand niet gemiddeld intelligent is. Jij denkt eerder dat mensen zich ongelukkig uitdrukken, ik denk (bij SOMMIGE mensen) dat het aan het intelligentieniveau ligt. Wij hebben waarschijnlijk allebei een ander referentiekader. Ik probeer met dit topic juist aan te geven dat het helemaal niet erg is om niet gemiddeld intelligent te zijn. Ik vind het bizar dat Sassol bijvoorbeeld zegt dat ze rekening houdt met fouten door dyslexie, maar rekening houden met fouten door een lage intelligentie is uit den boze?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:56

Nies_ schreef:
Onderschriften waarin al smoesje staan voor het slechte taalgebruik, daar lees ik de berichten niet eens van. Spellingsfouten maakt iedereen, als jij er dan wat meer moeite voor moet doen heb je pech. Doe je die moeite niet, hoef je ook niet te verwachten dat anderen door je berichten gaan worstelen.

Wat vind jij een smoesje? Ik hoop niet dyslexie. Stel je voor, je wil gewoon een beetje lekker op een forum posten, maar bent vervolgens uuuren kwijt om een paar posts te schrijven, waar iemand anders een uurtje over doet, omdat iemand anders niet over een paar spelfoutjes heen kan lezen. Dan is de lol er snel af.