zadelmak

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 11:40

Ik zit hier met een bokkende, bijtende en steigerende shet.
Ik hoor soms als je een shet zadelmak maakt dat hun gedrag beter wordt.
Is dat zo? Mijn shet is het zadel en hoofdstel al gewoon nu nog een ruiter.
(ze is 3,5 jaar en heel stevig gebouwd!)

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3


Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:42

Ik denk dat het beter wordt door het grondwerk dat vooraf gaat aan zadelmak maken, niet zozeer het erop gooien van een ruiter. (Hoewel ik dat in deze situatie ook niet zou durven, er moet dus een klein jong ruitertje op, en die gooi je niet op een bokkende, bijtende, steigerende pony...)

“If you were half as funny as you thought you were, my boy, you'd be twice as funny as you are.”

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:45

bokken, bijtend en steigerend. denk dat je dat emt zadelmaken maken alleen niet red.

denk dat hier wat mist zoals; consequent zijn, respect van paard na jou en anders om, nooit gedragsregels gehad.

Salsa dansend de week door. [LZP] Salsa dansen/les speciaal voor de salsa liefhebber
Als ik gemekker wil horen, Dan koop ik wel een geit.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 11:47

Sabinee__ schreef:
Ik denk dat het beter wordt door het grondwerk dat vooraf gaat aan zadelmak maken, niet zozeer het erop gooien van een ruiter. (Hoewel ik dat in deze situatie ook niet zou durven, er moet dus een klein jong ruitertje op, en die gooi je niet op een bokkende, bijtende, steigerende pony...)

grondwerk helpt ook niet, de ruiter kent de shetlander heel goed en stelde het zelf voor :)
Ze weet dat mijn shet bijt bokt en steigerd. Ze was getuige van een bok en steiger partijtje naar mij.

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:47

Het gedrag wordt niet beter van het zadelmak maken, maar door het ermee bezig zijn en je pony te leren om zich normaal te gedragen.

Zou sowieso eerst zorgen dat hij/zij onder normale omstandigheden ook normaal doet en dan pas een stap verder gaan in het leerproces, zoals zadelmak maken ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 11:50

Shirley schreef:
Het gedrag wordt niet beter van het zadelmak maken, maar door het ermee bezig zijn en je pony te leren om zich normaal te gedragen.

Zou sowieso eerst zorgen dat hij/zij onder normale omstandigheden ook normaal doet en dan pas een stap verder gaan in het leerproces, zoals zadelmak maken ;)

Hoe meer ik probeer te veranderen aan haar gedrag: goed gedrag belonen en slecht gedrag straffen.
Hoe erger het wordt. Gisteren meer dan 10 bijtpogingen gedaan en bij elke poging gestraft.

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:51

juliexxxx schreef:
Sabinee__ schreef:
Ik denk dat het beter wordt door het grondwerk dat vooraf gaat aan zadelmak maken, niet zozeer het erop gooien van een ruiter. (Hoewel ik dat in deze situatie ook niet zou durven, er moet dus een klein jong ruitertje op, en die gooi je niet op een bokkende, bijtende, steigerende pony...)

grondwerk helpt ook niet, de ruiter kent de shetlander heel goed en stelde het zelf voor :)
Ze weet dat mijn shet bijt bokt en steigerd. Ze was getuige van een bok en steiger partijtje naar mij.


Dan ben je naar mijn inziens niet bezig met de juiste manier van grondwerk.
En vraag ik me af of je wel geschikt bent om een dier zadelmak te maken, sorry :)

“If you were half as funny as you thought you were, my boy, you'd be twice as funny as you are.”

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:51

juliexxxx schreef:
Ik zit hier met een bokkende, bijtende en steigerende shet.
Ik hoor soms als je een shet zadelmak maakt dat hun gedrag beter wordt.
Is dat zo? Mijn shet is het zadel en hoofdstel al gewoon nu nog een ruiter.
(ze is 3,5 jaar en heel stevig gebouwd!)


Nou :-) ik zeg een goede opvoeding wil ook wel eens wonderen doen :=

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:52

juliexxxx schreef:
Shirley schreef:
Het gedrag wordt niet beter van het zadelmak maken, maar door het ermee bezig zijn en je pony te leren om zich normaal te gedragen.

Zou sowieso eerst zorgen dat hij/zij onder normale omstandigheden ook normaal doet en dan pas een stap verder gaan in het leerproces, zoals zadelmak maken ;)

Hoe meer ik probeer te veranderen aan haar gedrag: goed gedrag belonen en slecht gedrag straffen.
Hoe erger het wordt. Gisteren meer dan 10 bijtpogingen gedaan en bij elke poging gestraft.


Hoe straf je?

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:53

juliexxxx schreef:
Shirley schreef:
Het gedrag wordt niet beter van het zadelmak maken, maar door het ermee bezig zijn en je pony te leren om zich normaal te gedragen.

Zou sowieso eerst zorgen dat hij/zij onder normale omstandigheden ook normaal doet en dan pas een stap verder gaan in het leerproces, zoals zadelmak maken ;)

Hoe meer ik probeer te veranderen aan haar gedrag: goed gedrag belonen en slecht gedrag straffen.
Hoe erger het wordt. Gisteren meer dan 10 bijtpogingen gedaan en bij elke poging gestraft.


Dan doe je iets niet goed, vrees ik ...
Kun je geen hulp krijgen van iemand met iets meer ervaring ?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 11:55

ik straf haar met een tik op haar mond/gezicht hoe erger ze zich gedraagt hoe harder de tik dus bij steigeren een hardere dan bij een bijt

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 11:56

Mijn mama en zus helpen soms zij zijn steigerende, bokkende en bijtende paarden al gewoon

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:59

Maar dat hoort niet.
Een paard hoort niet te steigeren, bokken en bijten, dus iets gaat er dan toch echt niet goed in de opvoeding :n

Hier kun je gerust tussen de dieren rondlopen, ook als ze staan te eten, niemand zal bijten of schoppen :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:02

Dit is het zoveelste topic die je aanmaakt over je shet.

Eerst over het geen band hebben, bijten, bokken ed. Toen over dat je er de straat niet mee op kan en nu weer met probleem nummer 1.

Mijn advies; zoek iemand die je begeleiden kan met deze shet. Blijkbaar is ze jullie allemaal te slim en snel af en heeft ze geen enkel respect voor jou.
Met grondwerken kan daar heel veel aan gedaan worden. Je zegt dat het niet helpt maar dat is niet 1 of 2x proberen en dan opgeven, dat is lessen, oefenen enz.

De pony is zo te lezen vanaf het begin in jullie bezit en blijkbaar weet ze je mooi op afstand te houden met haar gedrag en trekt ze een hele lange neus.

Met alleen de adviezen hier redt je het niet dus zoek begeleiding, iemand die wat ouder is en ervaring heeft met opvoeden en grondwerken. Boek daar eens wat lesjes en ga daarmee aan de slag.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 12:02

yarrah schreef:
juliexxxx schreef:
Ik zit hier met een bokkende, bijtende en steigerende shet.
Ik hoor soms als je een shet zadelmak maakt dat hun gedrag beter wordt.
Is dat zo? Mijn shet is het zadel en hoofdstel al gewoon nu nog een ruiter.
(ze is 3,5 jaar en heel stevig gebouwd!)


Nou :-) ik zeg een goede opvoeding wil ook wel eens wonderen doen :=

Ik heb 2 shetters gekocht van het moment dat ze weg mochten.
mijn andere shet daar werd vroeger heel veel liefde en tijd in gestoken en luistert nu heel goed en is lief.
Mijn shet waarover dit topic gaat daar werd vroeger geen liefde en tijd in gestoken en stond maar ergens afgelegen met baasjes die niet zo veel bezig waren met haar.

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:04

Heel heel heel veel grondwerken.

Ik zou er zeker niet iemand opzetten dit is gevaarlijk ook al wil die persoon het zelf als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor de acties van je paard.

Sorry dat ik het zeg maar ben bang dat jullie mss niet zo'n goede combinatie zijn en dat je shet meer wat is voor een wat ouder persoon die hier al ervaring mee heeft.

Succes

Je moet eerst een niemand zijn om iemand te kunnen worden.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 12:05

Shirley schreef:
Maar dat hoort niet.
Een paard hoort niet te steigeren, bokken en bijten, dus iets gaat er dan toch echt niet goed in de opvoeding :n

Hier kun je gerust tussen de dieren rondlopen, ook als ze staan te eten, niemand zal bijten of schoppen :n

Ik kan ook tussen haar lopen zonder dat ze iets doet maar vanaf je haar aandacht geeft dan moet je oppassen

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:07

Slaan werkt ook niet bij alle paarden hoor. Als het een wedstrijdje wordt wie de ander het meeste pijn kan doen, dan wint pony meestal...

Dus zou proberen die escalatie voor te zijn. Rustig blijven, tegen houden. Leren dat ongewenst gedrag niet werkt, dus niet van onder de indruk raken. Niet van je stuk laten brengen, geduld hebben.

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:08

Dan is zij dus de baas :j
Want als jij de baas zou zijn, ben jij degene die bepaalt wat er gaat gebeuren.

Doet ze dat bij iedereen ?
juliexxxx schreef:
Shirley schreef:
Maar dat hoort niet.
Een paard hoort niet te steigeren, bokken en bijten, dus iets gaat er dan toch echt niet goed in de opvoeding :n

Hier kun je gerust tussen de dieren rondlopen, ook als ze staan te eten, niemand zal bijten of schoppen :n

Ik kan ook tussen haar lopen zonder dat ze iets doet maar vanaf je haar aandacht geeft dan moet je oppassen

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 12:09

MaluH schreef:
Heel heel heel veel grondwerken.

Ik zou er zeker niet iemand opzetten dit is gevaarlijk ook al wil die persoon het zelf als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor de acties van je paard.

Sorry dat ik het zeg maar ben bang dat jullie mss niet zo'n goede combinatie zijn en dat je shet meer wat is voor een wat ouder persoon die hier al ervaring mee heeft.

Succes

ik heb een tijdje gehad wnr ze heel lief en braaf was maar ik zat 1 maand in de gips en daardoor mocht ik niet met haar wandelen of veel knuffelen en is ze terug gemeen geworde

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 12:12

bij iedereen! Mijn opa die sterke dieren helemaal gewoon is moet ook niks hebben van mijn shet, mijn mama, zus en vriendin zijn al gebeten. Mijn neef en nicht zijn al aangevallen door haar, echt iedereen heeft schrik van haar maar ik ben het ondertussen al gewoon. Als er iemand mee gaat naar mijn paarden gaan die altijd zo ver mogelijk weg van mijn shet

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 12:13

MaluH schreef:
Heel heel heel veel grondwerken.

Ik zou er zeker niet iemand opzetten dit is gevaarlijk ook al wil die persoon het zelf als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor de acties van je paard.

Sorry dat ik het zeg maar ben bang dat jullie mss niet zo'n goede combinatie zijn en dat je shet meer wat is voor een wat ouder persoon die hier al ervaring mee heeft.

Succes

Slechte combi zal het niet zijn want ze is tegen iedereen zo

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:14

heb ook al meer topics van jouw langs zien komen, ik zou zeggen zoek iemand die jullie kan helpen. Gaat het nog niet soms moet je dan realiseren dat het kan zijn dat jullie geen goede combinatie zijn.. Tik op de neus zou ik zelf niet 1 2 3 doen,zeker niet hard. Kan je op een gegeven moment ook hoofdschuw van krijgen denk ook niet dat dat je planning is...Heb je al een dierenarts het shetje na laten kijken? Om alle gezondsheidsproblemen uit te sluiten ? En wat heeft die gezegd als die langs is geweest?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje


MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:15

Zet hier maar neer, dan krijg je haar keurig terug!

Nee ff serieus, je verwerpt echt elk schrijven van iedereen. Lessen, lessen, lessen in grondwerk.
Dat is de basis, blijkbaar kan je het niet zelf dus is hulp nodig van ervaren mensen.
Hopelijk vallen je dan je oogkleppen af en zie je dat het ook anders kan en dat je niet alle wijsheid in pacht hebt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:19

Dat wilde ik ook al zeggen :D

Denk dat als de hele familie gewend is aan paarden met wangedrag en "sterke dieren" er in de basis al iets misgaat met de omgang :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers