Eerste training op mijn eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Eerste training op mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 02:03

ik heb dus een maand geleden een paardje gekocht; King.
Een Engels volbloed ruin, die beleerd was voor de race, maar te traag was
en nu bij mij is beland :)
Ik wou eerst wat vertrouwen winnen en dan had ik examens en geen tijd om te rijden.

Ik had mezelf voor genomen na mijn laatste examen kruip ik erop,
want ik zat toch wel met wat stress.
Zogezegd zo gedaan en alles was goed gegaan,

2dagen later, woensdag dus heb ik er echt mee getraind om te beginnen met het echte werk.
1 keer ben ik gevallen maar voor de rest ging het wel goed.

Hij is nog jong ( bijna 5) maar op de racetrainingen na is er niets meer mee gedaan
ik rijdt hem dus helemaal in en leer hem helemaal opnieuw op.

Het gaf wel enkele toffe fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hope u enjoy :D tips & trics, altijd welkom !
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-12-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd


KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:07

Zo te zien is je zadel te klein voor jou, en zoals ik je prachtige paardje zie lopen lijkt hij last te hebben van zijn rug. Hij zet zijn hals erop, staat omhoog en scheef, drukt zijn rug weg. Ik zou eerst zijn lijf laten nakijken.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:10

Om heel eerlijk te zijn vind ik deze foto's echt een naar beeld geven.
Je past niet in het zadel en het paard loopt echt niet ontspannen en lekker.
Hij is nog heel jong dus laat alsjeblieft iemand naar hem kijken en naar je zadel en werk aan je houding.

Verder heb je wel een heel mooi paard :)

Eef_Bam

Berichten: 4089
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:10

Ik ben het eens met mijn voorganger, zadel lijkt veel te klein voor jou, en een zadel dat groot genoeg is is waarschijnlijk te groot voor je paard, die er nu op ligt is is al aan de lange kant, wat de weggedrukte rug kan verklaren.

Zonde, want volgens mij heb je wel de beste bedoelingen :) .

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:14

Ik ga mee met de voorgangers. Even terug naar het begin en goed beginnen, goed harnachement en een los paard.

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:16

Hoi je zadel mag zeker groter maar voor een eerste training en wennen aan elkaar kan je veel verwachten er is ook spanning ook van haar, mag hij hard of juist niet, misschien veel energie, maar wat een mooi paardje heb je daar. Ik zou ook zeker een goed zadel laten aanpassen.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:26

Wat leuk dat hij bij jou is gekomen :) Mooi setje ook! En mooi paard natuurlijk!

Echter vraag ik me af of het wel verstandig is als jij hem zelf in gaat rijden. Ik las elders dat je eerst wilde kijken hoe ver je zelf komt en pas daarna gaat kijken over les?

Ik kan je een ding zeggen, een paard dat blanco is (voor zover een racetraining niet enige correctie verlangt voordat het paard geschikt is als rijpaard), is veel makkelijker wat goeds te leren dan een paard wat dingen niet goed of slordig heeft geleerd en dus gecorrigeerd moet worden. Bepaalde reflexen van het diertje zullen in de eerste paar keer erop worden vast gelegd en daarna zeer moeilijk te veranderen zijn.

Ik zie dat jij zit op een zadel wat jou niet past, en wat (misschien ten gevolge daarvan) niet lekker lijkt te liggen op je paardje. Daarnaast zie ik een ruiter die niet ontspannen en symmetrisch is in haar handen en een gespannen onderbeen heeft (voornamelijk in draf). Tevens loopt het paardje met martignaal, waarom? Het was de eerste keer dat je erop zit? Zou het niet een idee zijn hem eerst een kans te geven zonder en/of op de grond er zodanig mee aan de slag te gaan dat hij weet wat ontspanning is?

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet mijn bedoeling je af te kraken. Ik zie ook goede dingen; een paard wat er goed uitziet, blij baasje en ik ben ook erg fan van het bitje wat je gebruikt. Het is enkel mijn bedoeling om je bewust te maken en te waarschuwen voor waar je mee bezig bent en eventuele gevolgen daarvan. Een paard is een duur en levend iets waar veel emotionele waarde aan zit, daar kan je maar beter duurzaam mee om gaan toch?

Ik zeg niet dat je hem weg moet brengen voor inrijden, ik denk dat jullie er samen best komen, mét goede begeleiding (les dus) en een zadel wat jullie beiden past.

Succes!

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 02:39

Het zadel is gekeurd door een zadelpasser en past wel ik kom er niet over en ik zit ook in het midden. Schouder-heup-hak zit goed. Het komt ook niet over zijn schouder en laatste rib :)
Het was de tweede keer dat ik erop reed en de martingal is omdat hij met zijn hoofd schud omdat hij de teugel niet aanvaard.

Ik zit krampachtig omdat ik juist was gevallen en dus super veel zeer had in mijn rug.
Ik ben ook eigenlijk een springruiter, geen dressuurruiter en moet zelf wennen aan een dressuurzadel.
Ook vertrouwen is er nog niet 100 procent langs beiden kanten maar dat gaat ook niet op 1 2 3.

Je moet ook weten dat hij geen conditie of spieren meer heeft omdat hij al enkele maanden stil staat.

Mijn handen zijn hoger om hem duidelijkere hulpen te geven omdat hij teugelhulpen dus echt nog niet kent.

Ik ga zeker les nemen maar wil eerst mijn paard leren kennen.

Ik heb hiervoor al paarden ingereden. Dus heb wel al wat ervaring en ken ook veel mensen dat mij hierin willen helpen :)

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:41

Op dat zadel pas jij echt niet op hoor zo op de foto's te zien.

Maargoed :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:47

Ik (wij) hebben je gezegd hoe wij denken dat jij verder kunt komen, en nog lang op een fijne manier van jouw geweldige paardje kan geniet. Dat valt onder de tips waar je in de OP om vraagt. Verder lijkt het mij niet zinnig een discussie aan te gaan, wat je ermee doet, dat is aan jou. Ik attendeer je er wel op dat het niet nodig is jezelf te verdedigen, als jij zeker bent van je zaak en daar helemaal achter staat, lijkt me dat je deze reactie's naast je neer kan leggen zonder er verder op in te gaan.

Eef_Bam

Berichten: 4089
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 03:00

Het zadel past misschien op je paard, maar jij past niet in het zadel, waardoor het zadel aan de achterkant op zijn rug drukt. Jouw schouder-heup-hak zitten zeker niet recht in een lijn, kijk eens goed naar de foto voor het inzoomen op zijn hoofd, hier zie ej heel duidelijk dat je hak te ver naar voren is.

Verder lijkt les nemen me geen overbodige luxe, met welk paard dan ook, maar met een jong paard zeker. Als je al bang op een paard zit omdat je er een keer af valt heb je zeker hulp nodig, jouw paard voelt jouw angst en krijgt daardoor ook spanning, een instructrice kan je hier mee helpen :) .

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:40

Over het zadel laat ik me even niet uit, wel goed dat je het hebt na laten kijken door een zadelmaker.

Wat ik je wil meegeven is om eens kritisch naar deze foto's te kijken. Het is een jong paard wat van de baan komt. Zijn training tot nu toe heeft bestaan uit hard, harder en nog harder, voornamelijk rechtuit. Van rijden uit ontspanning heeft dit dier nog geen kaas gegeten. Opzich is dat geen probleem, aangezien dit soort dieren op de baan ook niet heel veel hoeven, anders dan rennen. Met een hele lichte jockey.

Nu is het paard in een totaal andere wereld beland: er gaat echt gereden worden. Daarnaast zeg je dat het dier een paar maanden heeft stilgestaan. Wat ik zie is een paard wat totaal niet snapt wat er van hem wordt verwacht, zich vastzet, moeite heeft met zijn balans en geen bespiering heeft om dit op te vangen. Ook zou ik je mee willen geven om erover na te denken wat een verschil het voor het paard is wie er nu op zijn rug zit. Daarmee wil ik je absoluut niet beledigen, maar er is wel een groot verschil in gewicht tussen de gemiddelde ruiter en een jockey.

Als je kijkt naar hoe het paard zijn lijf nu gebruikt, met de bespiering die hij nu heeft en het nieuwe gewicht waar hij aan moet wennen, zou ik je willen adviseren om het rijden nog even achterwege te laten. Ik zou dit paard eerst op gaan bouwen aan de longeerlijn. Leer hem om te ontspannen, leer hem hoe hij zijn lijf moet gebruiken. Dat hij zich mag laten zakken, en niet hard hoeft te gaan. Ook kun je hem vanaf de grond makkelijker de druk op het bit aanleren, zonder dat hij daarbij zijn rug vastzet met ook nog eens gewicht erop. Als hij een stuk sterker en meer gewend is aan wat je van hem wilt, zou je er weer mee kunnen gaan rijden. Dan kan hij lichamelijk ook aan wat je nu van hem verlangt.

Het is zo te zien een leuk en lief dier en ik geloof echt dat je met hem begaan bent, maar alsjeblieft, doe het rustig aan en help hem zijn lijf weer te gebruiken. Want zo maakt hij zichzelf stuk.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:42

ITP --> RIJ-ITP

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:46

Hmm dus als ik het hoed begrijp heeft je paard even stil gestaan?
Dan zou ik lekker terug gaan naar de basis: longeren en dan vooral over de rug longeren, niet een beetje rondslingeren. Is goed voor de bespiering en de balans. Vervolgens weer het rijden op gaan pakken, liefst lang en laag. Probeer vooral nog niet aan de voorkant te gaan werken, laat hem eerst maar eens op eigen benen leren lopen :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:48

ik wil niet heel flauw overkomen maar je plaatst foto's en eronder zet je tips zijn welkom,echter bij je reactie op wat mensen je mee willen geven heb je op alles al een antwoord...

je hebt een jong beestje die waarschijnlijk een enorm harde training heeft gehad.Die nu stil gestaan heeft.. Ik zou eerst proberen wat meer ontspannen te rijden, je handen hoog is 1 van de punten die opvallen...Ook lijkt het alsof je hem erg kort en strak houd, misschien is dat omdat hij snel wil aangezien hij dat gewent is maar zoals je op de fotos misschien zelf al kan zien is hij totaal 0 ontspannen.. Misschien eerst longeren en even rustig los lopen?misschien na een poosje weer proberen te rijden maar zou nu zelf meer aan de longeerlijn doen als al rijden. Het zadel kan ik niet goed zien op de foto's op de ene lijk je te passen de ander niet, misschien dat je jas ook wel wat vertekent. Wel enorm leuk beestje, hopelijk kunnen jullie samen zijn ontspanning vinden

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:49

KingChay schreef:
Het zadel is gekeurd door een zadelpasser en past wel ik kom er niet over en ik zit ook in het midden. Schouder-heup-hak zit goed. Het komt ook niet over zijn schouder en laatste rib :)


Volgens mij steek jij je onderbeen naar voren, zit je achter in je zadel en ben je ook nog eens uit balans. Ik vind het er zeker niet vriendelijk uit zien en ben ook bang dat je het paard op deze manier meer kwaad dan goed doet. Verder heb je geen ruimte achter je kont dus je zadel is wel degelijk te klein. Weet dat het niet leuk is om te horen maar ik denk dat je zelf je kop in het zand steekt

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Eerste training op mijn eigen paard :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:50

Wat ik ook als tip mee wil geven,zoek een goed iemand die jouw kan helpen en jouw les kan geven om samen te verbeteren...

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:54

Celiien schreef:
Vervolgens weer het rijden op gaan pakken, liefst lang en laag. Probeer vooral nog niet aan de voorkant te gaan werken, laat hem eerst maar eens op eigen benen leren lopen :j

Op de foto's zie ik niet iemand die 'op de voorkant' werkt, alleen probeerd in te houden en paard wat reageert met hoofd omhoog. En lang en laag is leuk gezegd, vanaf de zijlijn, maar dat is niet zomaar gedaan als hij zo zijn rug wegdrukt hoor :D

Maar ik zou hem eerst inderdaad wel training vanaf de grond gaan geven, want met zo'n houding is erop gaan zitten sowieso funest voor zijn rug (onafhankelijk of hij er nu al last van heeft of niet). Zadel lijkt op de foto's inderdaad ook echt te klein te zijn en daardoor aan de achterkant teveel te drukken.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:56

saarie schreef:
Over het zadel laat ik me even niet uit, wel goed dat je het hebt na laten kijken door een zadelmaker.

Wat ik je wil meegeven is om eens kritisch naar deze foto's te kijken. Het is een jong paard wat van de baan komt. Zijn training tot nu toe heeft bestaan uit hard, harder en nog harder, voornamelijk rechtuit. Van rijden uit ontspanning heeft dit dier nog geen kaas gegeten. Opzich is dat geen probleem, aangezien dit soort dieren op de baan ook niet heel veel hoeven, anders dan rennen. Met een hele lichte jockey.

Nu is het paard in een totaal andere wereld beland: er gaat echt gereden worden. Daarnaast zeg je dat het dier een paar maanden heeft stilgestaan. Wat ik zie is een paard wat totaal niet snapt wat er van hem wordt verwacht, zich vastzet, moeite heeft met zijn balans en geen bespiering heeft om dit op te vangen. Ook zou ik je mee willen geven om erover na te denken wat een verschil het voor het paard is wie er nu op zijn rug zit. Daarmee wil ik je absoluut niet beledigen, maar er is wel een groot verschil in gewicht tussen de gemiddelde ruiter en een jockey.

Als je kijkt naar hoe het paard zijn lijf nu gebruikt, met de bespiering die hij nu heeft en het nieuwe gewicht waar hij aan moet wennen, zou ik je willen adviseren om het rijden nog even achterwege te laten. Ik zou dit paard eerst op gaan bouwen aan de longeerlijn. Leer hem om te ontspannen, leer hem hoe hij zijn lijf moet gebruiken. Dat hij zich mag laten zakken, en niet hard hoeft te gaan. Ook kun je hem vanaf de grond makkelijker de druk op het bit aanleren, zonder dat hij daarbij zijn rug vastzet met ook nog eens gewicht erop. Als hij een stuk sterker en meer gewend is aan wat je van hem wilt, zou je er weer mee kunnen gaan rijden. Dan kan hij lichamelijk ook aan wat je nu van hem verlangt.

Het is zo te zien een leuk en lief dier en ik geloof echt dat je met hem begaan bent, maar alsjeblieft, doe het rustig aan en help hem zijn lijf weer te gebruiken. Want zo maakt hij zichzelf stuk.


helemaal mee eens.
ik longeer een nieuw paard altijd een aantal keer voor ik er op stap. ook on elkaar te leren kennen.

Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:58

Gefeliciteerd met je paard! Lijkt een leuk dier zo te zien. Ik wil je wel graag een paar tips mee geven, allereerst je kleding. Je rijdt nu met een open jas en een losse sjaal. Dit vind ik persoonlijk knap gevaarlijk als je een paard gaat inrijden, stel je valt en je blijft er ergens mee achter hangen.. Daarnaast heb je een paard die nog erg zijn balans zoekt en daarbij moet je hem echt goed en rustig begeleiden, wat ik nu niet zie op de foto's. Jullie lijken beide uit balans en daardoor verergert het elkaar. Een zadel waarin je zelf fijn kunt zitten scheelt al een heel stuk, en dat is in dit zadel helaas niet het geval. De zadelmaker heeft misschien naar het paard gekeken maar niet naar jou. Ik heb ook een tijdje in een te klein zadel gereden en hield ook vol dat het wel paste. Uiteindelijk toch voor een maatje groter gegaan en wat een verschil was dat! Daarbij is longeerwerk denk ik ook een goede manier om je paardje wat sterker te laten worden, hem te laten wennen aan stemcommando's en de balans te verbeteren. Hiermee heb je straks met het rijden alleen maar profijt.

Ik wens jullie een fijne toekomst samen!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Lesly1987

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:00

Ga met mijn voorganger mee. Zou hem eerst lekker gaan trainen vanaf de grond ( longeren, werken aan de hand ). Zodat hij sterker, soepeler en rechter wordt in zijn lijf. Daarna zou ik rustig beginnen onder het zadel. Hij is immers nog hartstikke jong.

A&Z

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:01

Saarie ben ik het helemaal mee eens! Ik snap goed dat je het graag zelf wil proberen maar je mooie paard ziet er niet uit alsof hij al klaar is voor het rijden. Ik ben ook van mening (en dit is echt niet gemeen bedoeld, ik ben zelf ook niet de lichtste ;) maar met het oog op je paardje) dat je op dit moment te zwaar bent voor je paard. Als ie eenmaal goed spier op heeft gebouwd en zijn rug goed weet te gebruiken (en dit kan je bereiken met heel veel grondwerk!) is het denk ik al een heel ander verhaal, maar op dit moment ziet het er naar uit dat je paard moeite heeft om jou te dragen.

Ik hoop dat je het advies hier van harte neemt, zo te zien hebben de bokkers hier het beste met jou en je paard voor! Ik wil je heel veel succes wense!

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:03

KingChay schreef:
Het zadel is gekeurd door een zadelpasser en past wel ik kom er niet over en ik zit ook in het midden. Schouder-heup-hak zit goed. Het komt ook niet over zijn schouder en laatste rib :)
Het was de tweede keer dat ik erop reed en de martingal is omdat hij met zijn hoofd schud omdat hij de teugel niet aanvaard.

Ik zit krampachtig omdat ik juist was gevallen en dus super veel zeer had in mijn rug.
Ik ben ook eigenlijk een springruiter, geen dressuurruiter en moet zelf wennen aan een dressuurzadel.
Ook vertrouwen is er nog niet 100 procent langs beiden kanten maar dat gaat ook niet op 1 2 3.

Je moet ook weten dat hij geen conditie of spieren meer heeft omdat hij al enkele maanden stil staat.

Mijn handen zijn hoger om hem duidelijkere hulpen te geven omdat hij teugelhulpen dus echt nog niet kent.

Ik ga zeker les nemen maar wil eerst mijn paard leren kennen.

Ik heb hiervoor al paarden ingereden. Dus heb wel al wat ervaring en ken ook veel mensen dat mij hierin willen helpen :)



Ik ga mee met al m'n voorgangers, ga alsjeblieft opzoek naar een zadelmaker die geen po*p in zijn ogen heeft en jou verteld dat dit écht niet kan!

Hierboven al jouw reacties op het goedbedoelde commentaar wat je gekregen hebt..

Waarom vraag je om tips als je overal wel een weerwoord op hebt?

Dat je paarden ingereden hebt, betekend helemaal niets!
Iedereen kan een paard inrijden, maar zie het maar eens correct door te rijden!

Buiten het feit dat je hier een paard aan het omscholen bent, waar je zo te zien zeker de ervaring niet
voor hebt, zet dat paard aan de kant en ga goede hulp zoeken want zo ga je er echt niet komen.

Ga eerst een paar maanden longeren, ga het paard soepel in zijn lijf maken en ga een band opbouwen.

Kan nog wel even doorgaan, maar tot nu toe doe je niets anders als al het goedbedoelde commentaar in de wind slaan...Succes ermee, hoop dat je de juiste keuzes maakt voor dit paardje!

...onderschrift loos...


Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:04

Toydoll schreef:
Celiien schreef:
Vervolgens weer het rijden op gaan pakken, liefst lang en laag. Probeer vooral nog niet aan de voorkant te gaan werken, laat hem eerst maar eens op eigen benen leren lopen :j

Op de foto's zie ik niet iemand die 'op de voorkant' werkt, alleen probeerd in te houden en paard wat reageert met hoofd omhoog. En lang en laag is leuk gezegd, vanaf de zijlijn, maar dat is niet zomaar gedaan als hij zo zijn rug wegdrukt hoor :D

Maar ik zou hem eerst inderdaad wel training vanaf de grond gaan geven, want met zo'n houding is erop gaan zitten sowieso funest voor zijn rug (onafhankelijk of hij er nu al last van heeft of niet). Zadel lijkt op de foto's inderdaad ook echt te klein te zijn en daardoor aan de achterkant teveel te drukken.


Door handen zo hoog te houden geef je imo toch echt een bepaalde druk mee :) ik weet niet of het hier een renpaard of een draver betreft, echter weet ik dat bij dravers het in het begin vooral is, hoe meer je inhoud, hoe harder hij gaat.
Lang en laag is idd makkelijk gezegd maar wel een doel waar je naar kan werken. Vanuit het lang laag kan je weer doorwerken naar de eventuele oprichting, maar zorg eerst maar dat je paard ontspannen en over de rug loopt :j

Ik denk dat overigens de jas die te aanheeft aardig vertekend!
Toevoeging: ik zie dat je met een bontje rijd.. Bontjes zijn niet nodig mits je zadel
Past. Andere zadelmaker dus :)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 20-12-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:05

KingChay schreef:
Het zadel is gekeurd door een zadelpasser en past wel ik kom er niet over en ik zit ook in het midden. Schouder-heup-hak zit goed. Het komt ook niet over zijn schouder en laatste rib :)

Misschien is het zadel voor het paard goed, maar niet voor jou. Het zadel moet voor beiden passen, anders "past" het nog niet (als je begrijpt wat ik bedoel). Doordat jij niet in het zadel past, past het zadel ook niet lekker op jouw paard. Het komt misschien niet over zijn schouder en laatste rib heen, maar daarmee is niet alles gezegd. Voor jou is het zadel te klein, waardoor je de lepel van het zadel naar beneden, op de rug drukt. Jouw lijn van hoofd tot hak is niet recht, bekijk de foto's nog maar eens ;)

KingChay schreef:
Het was de tweede keer dat ik erop reed en de martingal is omdat hij met zijn hoofd schud omdat hij de teugel niet aanvaard.

Dan zou ik eerst daar aan gaan werken. Wat maakt het dat hij de teugel niet aanvaardt? Is zijn gebit nagekeken? Ik zou eerst uitzoeken waarom hij de teugel niet aanvaardt. Vindt hij het bit niet fijn? Er zijn heel veel oorzaken te noemen waarom een paard de teugel niet aanvaardt. Een martignaal eraan hangen is symptoombestrijding, daarmee pak je niet de oorzaak aan...

KingChay schreef:
Ik zit krampachtig omdat ik juist was gevallen en dus super veel zeer had in mijn rug.
Ik ben ook eigenlijk een springruiter, geen dressuurruiter en moet zelf wennen aan een dressuurzadel.
Ook vertrouwen is er nog niet 100 procent langs beiden kanten maar dat gaat ook niet op 1 2 3.


Vervelend dat je bent gevallen, kan me dan best voorstellen dat het wat spannend is om op een paard te klimmen waar je nog maar voor de 2de keer opgaat en die nog wat te leren heeft.
Ik zou me dan wel afvragen: waarom klim je er dan juist op dat moment op? Ik denk niet dat je paard daar dan veel aan heeft. En ik denk dat je jezelf er ook geen plezier mee doet, door met een zere rug op een paard te klimmen ;) werkt voor allebei niet echt bevorderend. Je paard kan niet lekker lopen met een gespannen ruiter op zijn rug en jij kunt niet lekker zitten ;) dat werkt elkaar tegen.

Bovendien, als je een springruiter bent moet je al helemaal de dressuurbasis kennen. Geen springen zonder dressuur ;)

Het valt me ook op dat je je been naar buiten draait. Probeer je benen aan je paard te houden en je been naar binnen te draaien.

KingChay schreef:
Je moet ook weten dat hij geen conditie of spieren meer heeft omdat hij al enkele maanden stil staat.

Mijn handen zijn hoger om hem duidelijkere hulpen te geven omdat hij teugelhulpen dus echt nog niet kent.


Als hij de teugelhulpen nog niet kent is het denk ik beter om eerst lekker bij de basis te beginnen. Eerst vanaf de grond werken, longeren etc. Ook omdat hij al enkele maanden stil gestaan heeft en geen spieren meer heeft. Daar kun je aan de longe lekker aan werken ;)

KingChay schreef:
Ik ga zeker les nemen maar wil eerst mijn paard leren kennen.

Ik heb hiervoor al paarden ingereden. Dus heb wel al wat ervaring en ken ook veel mensen dat mij hierin willen helpen :)


Fijn dat je mensen kent die je willen en kunnen helpen. Les nemen is zeker niet onverstandig, want er valt wel het één en ander te verbeteren ;) Ik denk dat je er meer goed mee doet om nu al een ervaren iemand erbij te halen, dan heb je op langer termijn veel meer plezier van je paardje. Zou zonde zijn als de basis nu verkeerd gelegd wordt en je paard daarmee om zeep geholpen wordt...

Begrijp me goed, ik bedoel dit echt niet als negatief geblaat, maar ik heb het beste met jullie voor. ;) Het is een mooi paard met een lieve blik (althans, op de foto's waar hij zijn ogen open heeft :D ). Succes met hem en ik hoop dat je wat met de tips gaat doen die andere bokkers je ook gegeven hebben.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 20-12-13 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux, Googlebot en 25 bezoekers