Herkent iemand dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:34

magda_90 schreef:
Als eerste bedankt.

Ik wou net als Just_Sanee vragen waarom je niet bent overgegaan naar iets als Sprenger/Myler? Gezien dat mondstuk niet als kinding is bedoeld kan ik mij voorstellen dat je toch een iets andere werking krijgt dan een normale trens.

Niet om aan te vallen hoor, maar ik vraag het mij zo af namelijk.


Tja, beide paarden reageren goed op het dubbele gebroken bit alleen en door de ombuiging ligt het heel mooi in de mondhoeken. Vandaar dat ik er nog een zoek.

Deze heb ik ook nog liggen om te proberen.

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:35

wow wat een apart bit! Waar dienen die verlengde stukken voor?

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:39

Ts, heb je misschien een foto van paard met hoofdstel/bit? Ben wel benieuwd hoe ie ligt in de mond

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:41

Just_Sannee schreef:
Ts, heb je misschien een foto van paard met hoofdstel/bit? Ben wel benieuwd hoe ie ligt in de mond


Van welke... de vraag foto of die nieuwe?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:42

Die hierboven? Dat is een halve kneveltrens, regulier in gebruik.

De myler is ook aardig voorgevormd, wellicht is dat een optie? Al vraag ik mij af hoeveel kwaad dit bit kan zoals jij hem gebruikt. Qua werking zal hij wel wat anders zijn... even de gedachten erover laten gaan.

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:45

magda_90 schreef:
Die hierboven? Dat is een halve kneveltrens, regulier in gebruik.

De myler is ook aardig voorgevormd, wellicht is dat een optie? Al vraag ik mij af hoeveel kwaad dit bit kan zoals jij hem gebruikt. Qua werking zal hij wel wat anders zijn... even de gedachten erover laten gaan.


Hoe bedoel je hoeveel kwaad dit bit kan zoals jij hem gebruikt ?

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:49

Denk omdat jij hem anders in deond hebt liggen als dat de bedoeling is.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:49

Dat het niet perse nodig zou hoeven zijn om over te gaan naar een reguliere trens omdat, vermoed ik, zoals jij hem gebruikt het paard er geen hinder van zou ondervinden (eerste mondstuk dus als kinstuk gebruiken). Ik probeer de werking te visualiseren in mijn hoofd van hoe jij hem gebruikt versus een normale trens. Voor nu lijkt het dan dus een normale trens met ietwat gekanteld mondstuk met een solide kinboog en daardoor wellicht wat meer druk op de tong, mondhoeken en onderkaak t.o.v.

Maar dit is even hardop nadenken hoor, ik ben nog niet zoveel van deze bitten tegen gekomen dus ik probeer mij een beeld te vormen n.a.v. jouw foto en beschrijving.

Het zou helpen als je een foto hebt van dit hoofdstel en bit in gebruik bij je paard.

[edit] Toen je zei dat ie van Chileense afkomst was, begon er een lichtje te branden, dit is hem namelijk als het goed is: http://www.elftown.com/stuff/z/24648/Ho ... 2034_1.jpg.
Bron: http://www.elftown.com/_Horses%20by%20Ricco
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-12-13 21:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:53

Maureen95 schreef:
wow wat een apart bit! Waar dienen die verlengde stukken voor?

Stabielere ligging.

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:57

Ah, ik begrijp je.
Ik wil deze ook niet vervangen hoor, dit blijft gewoon zo, maar eenzelfde opzet van hoofdstel erbij.
Vandaar mijn zoektocht...

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:12


magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:46

Zeker interessante stukken, maar het gaat over de ringbitten en niet zo zeer over die van de TS (ondanks zelfde land van herkomst). Ik zal vanavond dat boek even doorspitten om te zien wat de geschiedenis qua overgang is. De eerste twee links bedoel ik.

De derde is het winnende lot ja. :D
Maar wel apart dat je twee vormen van gebruik ziet, ik kende hem dus alleen als dubbele mondstuk. Weer wat geleerd. :D
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-12-13 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 10:53


magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:55

Ik heb mijn post al aangepast, er zijn dus twee manieren mogelijk. Ik kende hem alleen als dubbel mondstuk, weer wat geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:56

magda_90 schreef:
Er past zoveel in een paardenmond als de ruiter dat wil. Kijk maar naar vroeger, naar de ringbitten (of een modernere versie: http://paardenbitten.nl/images/Ringbit/1.jpg).

Overigens zou ik dit bit niet aan western toe willen schrijven, dit is meer iets wat in elke discipline naar boven komt.


Interessante site zeg! Die van Magda90 zelf bedoel ik dan hoor... :j :j _/-\o_

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:13

ik kende een ringbit alleen onder de vorm ve dexter. Interessant om te zien...

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:53

prugelpiet schreef:
magda_90 schreef:
Er past zoveel in een paardenmond als de ruiter dat wil. Kijk maar naar vroeger, naar de ringbitten (of een modernere versie: http://paardenbitten.nl/images/Ringbit/1.jpg).

Overigens zou ik dit bit niet aan western toe willen schrijven, dit is meer iets wat in elke discipline naar boven komt.


Brr.
Weet toch wel bar weinig van bitten, deze vakantie jou site maar even doorspittwm

Dit ga ik ook doen!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:15

Mijn excuses voor het reageren in een oud topic, maar ik doe het toch maar even. :o

Onder het mom van "we leren altijd bij". Wil ik namelijk nog een stukje informatie toevoegen. Ik ging er namelijk eerst niet van uit dat het bit van TS iets te maken zou hebben met de ringbitten die in http://www.chileanhorse.com/cpg145/disp ... m=13&pos=2 werden genoemd.

Nu ik het boek van “The Ring Bit – History, Form and Function” geschreven door Donald Minzenmayer herlees, besef ik dat dat een stom antwoord was. :Y)

Als ik de scanner weer aan de gang krijg wil ik voor de geïnteresseerden best wel de pagina's inscannen.

Er zijn veel Chileense Ringbitten gevonden die dateren tussen 1820 -1920, dan bedoel ik de echte oudjes waardoor geconcludeerd kon worden wanneer dit type bit naar deze streken kwam.
Hedendaags worden nog steeds Ringbitten in die contreien gebruikt, maar je ziet ook steeds meer het vriendelijkere zusje komen, het bit van TS. :)

Bij deze is voor mij de link gelegd en wellicht voor jullie ook een stukje extra informatie.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:24

Een trensbit is een vreselijk gemeen bit? Leg uit?

EvaLoveyouxx
Berichten: 392
Geregistreerd: 07-05-14

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:30

nouja zo is het me uitgelegd. een vriendin zei: het is pas zielig als je met trens rijdt. als je een keer flink trekt bloedt de mond. ik weet niet of dat kloptmaar als het zo is vindt ikhet een vreselijk gemeen bit

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:32

Met wat voor bit rijd jij evaloveyouxx als ik vragen mag?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:33

Als ik jouw venijnig prik met een pen, kan dat ook een bloeding bij jou geven, maakt dat die pen gemeen? Wellicht is dat een raar voorbeeld, maar je vriendin moet zich in ieder geval beter inlezen voordat ze dit soort dingen zegt. :)

Ieder bit, maar ook bitloze optoming, zweep, sporen etc kunnen bloedingen veroorzaken als je een keer flink trekt. Maar sinds wanneer moet je flink trekken met dit soort dingen?

Als ik een tip mag geven, lees je maar even in in de bittenmaterie. :j

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:45

Wat een apart bit!
Ben ook wel heel benieuwd wat de werking is van dat andere bit op pagina 1, met die 'kartels'? Vind m er niet heel vriendelijk uit zien? :=

Weet je wel wat een trens is dan? Een trens is wat bijna alle engelse ruiters gebruiken, trensjes zijn de 'normale' bitten hoe t vaak wordt genoemd.
Met elk bit kan je een paard heel pijn doen, hoe zacht bit je ook hebt. Sterker nog, bitloos kan je je paard even veel pijn doen als met bit. Gewoon niet hard trekken...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:21

Van die mulebitten wordt je niet vrolijk. Ik ben ze al vaker tegen gekomen op het internet en ik kan mij daadwerkelijk niets bij voorstellen dat je hiermee kunt rijden. Zelfs met een normale zachte aanleuning heb je al schade aan de huid en lippen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:40

Brr die mulebitten....wat voor 'functie' moet dat met zich mee brengen, behalve dan pijn?